Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 16 apr 2012 16:41

Trajecto schreef:@ Wilsophie

Ik zal hier nog eens wat dingen op een rijtje zetten; misschien helpt het voor wat meer begrip en duidelijkheid.

schelpje3
Ik zal het nog een keer uitleggen in jip en janneke taal:
wanneer ik morgen na kerktijd lekker met mijn gezin naar de meubelboulevard ga en daar uitgebreid over schrijf maandag, kan ik verwachten dat ik hier, terecht, reacties op krijg.

Wilsophie:
Dus dat is de reden waarom je het niet doet? Dan doe je het dus voor de reacties van mensen, want daar ben je bang voor. (...)

Let erop dat schepje3 van terecht sprak. (Het woord heb ik even onderstreept.)
Ze vindt het zelf ook onjuist om het te doen en geeft slechts een hypothetisch geval: "als ik zo zou handelen" maar zo handelt ze niet want ze vindt dat verkeerd. (Misschien had ze beter van "men" kunnen spreken; dan had jij het niet zo direct op haarzelf betrokken.)

schelpje3
Dat is ook niet goed te praten. Wanneer jij op zondag met de trein reist, naar de winkel gaat, laat jij op dat moment iemand voor je werken. En dat past een christen niet. Ik werk niet, want mijn credo is: 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag rusten, dus moet ik dat ook een ander niet opleggen.

Wilsophie:
Inderdaad maar leg een ander ook niet op dat hij niet op zondag mag reizen of winkelen, dat zijn jouw zaken helemaal niet.

schelpje3 legt niet op maar wil de norm zoals ze die ervaart niet overtreden en ze vind het belangrijk dat anderen ook maximaal de kans hebben volgens die norm te leven en draagt door hem zelf na te leven eraan bij dat anderen het minder gauw moeilijk kunnen krijgen om de norm na te leven.
In orde dus, zou ik zeggen.

Jouw achtergrond ken ik niet en of die zo is dat men je er licht op zal aanspreken dat je op zondag dingen doet die je niet dan zou moeten doen weet ik ook niet.
Als jij het zelf in orde vindt om naar de meubelboulevard te gaan en eenieder die weten wil hoe dat zit uitleg verschaft is er in principe niet direct een probleem. (Je handelt oprecht en hooguit kan het zijn dat een ander vindt dat de principes en/of leer die jij hanteert niet deugen.)
Als schelpje3 het in principe onjuist vind en het daarom niet doet mag dat toch zeker? Als ze tegen het principe ingaat en zelf smokkelt en toch gaat, zou ze vroom praten maar niet handelen en dat is iets wat ze niet wil!
Ontzeg je haar het recht op oprecht handelen in dezen? Nee toch zeker?
En ook mag schelpje3 hier vertellen hoe ze denkt. Daar is het forum tenslotte voor. Dat dat anders is dan jouw opvattingen is waar, maar dat feit op zich maakt niet dat je aanstoot moet gaan nemen aan haar opvattingen.

Is het nu wat duidelijker? Ik hoop het.

Het probleem is dat schelpje 6 dagen werken en de zevende dag rusten proclameert, terwijl ze eigenlijk de eerste dag rust, en daarna 6 dagen gaat werken.... en hoe vaak je het ook vraagt, die bijbelse verandering van deze door God verordende inzetting (voor de joden) IS ER NIET.
maar wij hebben hoogmoedig alles wat joods is nageaapt.
wij hebben de kinderdoop ipv de besnijdenis, de zondag als onze sabbat en ook nog een VERBONDS-theologie, terwijl de joden het verbondsvolk zijn.Wij delen wel in de beloften en zijn erfgenamen, maar dat verbondsdenken is fout, volgens mij.
We zijn dus precies dat gaan doen, waar Paulus de galaten voor gewaarschuwd had, terug naar oude stoffelijke beginselen, ipv de geest....ik vrees dat ik tevergeefs aan u gewerkt heb, zei hij.
Gal 4;10,11
Daarom wordt ons heidenen ook veel minder opgelegd dan de joden.
Rom 9:4,5 nog maar een keer lezen Schelpje
Laatst gewijzigd door Ewan op 16 apr 2012 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2012 16:50

ewan: en zet jij nu eens een andere plaat op. Deze hebben we nu al honderden keren gehoord.
Laat een ieder eens in zijn waarde, wat betreft deze onderwerpen!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 apr 2012 17:07

Ewan schreef:Het probleem is dat schelpje 6 dagen werken en de zevende dag rusten proclameert, terwijl ze eigenlijk de eerste dag rust, en daarna 6 dagen gaat werken....

Dat ligt er maar net aan. Als ze haar werk carrière op een maandag begonnen is dan werkt ze 6 dagen en rust ze de 7e dag. Ben je ergens op een dinsdag begonnen dan werk je eerst 5 dagen, dan neem je een dag rust en vervolgens werk je die laatste dag nog. :-oo

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 17:16

Ik zal hier nog eens wat dingen op een rijtje zetten; misschien helpt het voor wat meer begrip en duidelijkheid. zegt Trajecto

schelpje3
Ik zal het nog een keer uitleggen in jip en janneke taal:
wanneer ik morgen na kerktijd lekker met mijn gezin naar de meubelboulevard ga en daar uitgebreid over schrijf maandag, kan ik verwachten dat ik hier, terecht, reacties op krijg.
Wilsophie:
Dus dat is de reden waarom je het niet doet? Dan doe je het dus voor de reacties van mensen, want daar ben je bang voor. (...)

Let erop dat schepje3 van terecht sprak. (Het woord heb ik even onderstreept.)
Ze vindt het zelf ook onjuist om het te doen en geeft slechts een hypothetisch geval: "als ik zo zou handelen" maar zo handelt ze niet want ze vindt dat verkeerd. (Misschien had ze beter van "men" kunnen spreken; dan had jij het niet zo direct op haarzelf betrokken.)

Als iemand "ik" schrijft ga ik er vanuit dat zij zichzelf bedoelde en zij zegt dat op dit forum op maandag dan terecht kritiek op mag komen.
Ja daar had ik op kunnen zeggen, jij vindt dat terecht en ik vind dat onterecht, en de reden dat ik dat vind is omdat je motivatie in mijn optiek niets met de zondag te maken heeft.
Mag ik dat vinden of niet?

schelpje3
Dat is ook niet goed te praten. Wanneer jij op zondag met de trein reist, naar de winkel gaat, laat jij op dat moment iemand voor je werken. En dat past een christen niet. Ik werk niet, want mijn credo is: 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag rusten, dus moet ik dat ook een ander niet opleggen.

Wilsophie:
Inderdaad maar leg een ander ook niet op dat hij niet op zondag mag reizen of winkelen, dat zijn jouw zaken helemaal niet.

schelpje3 legt niet op maar wil de norm zoals ze die ervaart niet overtreden en ze vind het belangrijk dat anderen ook maximaal de kans hebben volgens die norm te leven en draagt door hem zelf na te leven eraan bij dat anderen het minder gauw moeilijk kunnen krijgen om de norm na te leven.
In orde dus, zou ik zeggen.

Als Schelpje antwoordt met "jij"dan neem ik aan dat ze mij bedoelt en het past een christen niet, want haar credo is 6 dagen enz...daarmee spreekt ze een waardeoordeel uit over christenen die het wel doen, als je dat er niet in leest vraag ik me toch af met welke bril je alles leest.
Waaraan ze bijdraagt is mij niet duidelijk, denk je nu echt dat al die bitse posten die zij op dit forum neerzet tegen mensen die niet rechtsrefo genoeg zijn of hoe dat heet bijdraagt tot Gods eer?
Denk je nu echt dat dit iets te maken heeft met geloof, nee beste man of vrouw, het gaat om wet , wet en nog eens wet en dat is religie en stoot mensen af.
Jij komt toch met dat stuk over die studenten in Barneveld?
Niks in orde, het is om te huilen hoe iemand zijn geloof uitdraagt. En dat vind ik en mag ik vinden.

Jouw achtergrond ken ik niet en of die zo is dat men je er licht op zal aanspreken dat je op zondag dingen doet die je niet dan zou moeten doen weet ik ook niet.
Als jij het zelf in orde vindt om naar de meubelboulevard te gaan en eenieder die weten wil hoe dat zit uitleg verschaft is er in principe niet direct een probleem. (Je handelt oprecht en hooguit kan het zijn dat een ander vindt dat de principes en/of leer die jij hanteert niet deugen.)
Als schelpje3 het in principe onjuist vind en het daarom niet doet mag dat toch zeker? Als ze tegen het principe ingaat en zelf smokkelt en toch gaat, zou ze vroom praten maar niet handelen en dat is iets wat ze niet wil!
Ontzeg je haar het recht op oprecht handelen in dezen? Nee toch zeker?
En ook mag schelpje3 hier vertellen hoe ze denkt. Daar is het forum tenslotte voor. Dat dat anders is dan jouw opvattingen is waar, maar dat feit op zich maakt niet dat je aanstoot moet gaan nemen aan haar opvattingen.

Is het nu wat duidelijker? Ik hoop het

Ik vind het absurd om voor anderen te gaan praten alsof men zich niet goed kan uitdrukken.
Daar ligt het echt niet aan hoor, je probeert Schelpje helemaal te beschermen en dat moet jij weten en je mag mij afbranden zoveel je wilt, maar zoals je zelf zegt je kent mijn omstandigheden niet en ik zou dus maar wat voorzichtiger zijn met alles zo te stellen.
Zoals Schelpje dingen niet op zondag doet en ervoor kiest te doen wat ze moet doen, zo trek ik erop uit, om mensen te vertellen van het blije evangelie en de rust die er niet is op zondag, maar die er wel is in Christus Jezus mijn redder en zaligmaker.
Mag ik dat ook alsjeblieft doen?
Ik neem wel aanstoot aan haar opvattingen, waarom mag dat niet? Leg me dat eens uit.
Ik gebruik nette woorden, ik scheld niet, ik geef overal antwoord op zo uitgebreid mogelijk om misverstanden te voorkomen.
Ik ervaar in die post die jij citeert dat zij wel degelijk mensen die een andere invulling geven aan hun zondag dat zij dat gedrag afwijst en als dat niet zo is dan hoor ik dat graag van haar zelf.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2012 17:19

Voor de goede orde wilsophie: IK leg NIEMAND iets op!
Maar ik lees Gods Woord!
En zou me schamen als ik zo'n dwarsligger zou zijn, die het DENKT beter te weten, d.m.v. zelfstudie.
Ik laat je alleen zien wat er gebeurt als je zulke dingen doet. Wat jij er verder mee doet, ligt voor jouw rekening!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 17:25

Nergens staat in Genesis 1 dat je geen werk mag doen op Zondag.

Er staat God heeft de zevende dag gezegend en dien geheiligd omdat HIJ op die dag gerust heeft voor al Zijn werk.
En dit alles wijst uiteraard naar de 7e bedeling, zoals alles wijst naar de toekomst en zo kun je Genesis naast Openbaring leggen en daartussen wordt in de Bijbel verteld hoe God van een oude schepping een nieuwe schepping tot stand brengt op de 8e dag die parallel staat aan de 1e dag.
En wij leven nu in de genadetijd waarin God een volk uit de heidenen en de joden verzameld voor Zijn Naam en dat volk leeft alleen onder de wet van geloof en de wet dat wij onze Naaste zouden liefhebben.

Als je de wet zo wil houden dat je op Zondag geen werk wil verrichten dan wel geen werk wil laten verrichten dan moet je consequent naar de 7e dag toe en dan moet je alle wetten houden, en dat zijn er 613.
Ik hoop dan dat die mensen ook 2 keukens hebben en consequent God behagen met een wettisch leven.
Maar voor mij als gelovige uit de heidenen, mij is die wet niet gegeven zoals geschreven staat in Handelingen.
Dus ik trek erop uit om mensen te vertellen van de vrijheid die er is in het geloof in Christus, vrijheid om Hem te dienen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2012 17:26

Faramir schreef:Dat ligt er maar net aan. Als ze haar werk carrière op een maandag begonnen is dan werkt ze 6 dagen en rust ze de 7e dag. Ben je ergens op een dinsdag begonnen dan werk je eerst 5 dagen, dan neem je een dag rust en vervolgens werk je die laatste dag nog. :-oo

:lol: ik waardeer je humor.
Maar nee hoor. Ik begin op maandag ( maar eerlijk gezegd moeders werken toch 7 dagen per week :oops: ) buitenshuis parttime te werken en op zaterdagavond voel ik me voldaan en dankbaar dat de Heere mij de kracht en de lust heeft gegeven om mijn werk te doen, zowel in mijn gezin als bij andere mensen die mijn hulp nodig hebben.
Op zondag mag ik dan rusten en naar de kerk gaan in vrijheid. Ik ervaar dat echt als een onverdiende Zegen, daar zoveel andere christenen dit met de dood moeten bekopen, of altijd met een dreigend gevoel moeten leven. Laten wij daar nu eens aan denken. Deze mensen zullen on getwijfeld "jaloers" op ons zijn en deze discussie zaterdag/zondag niet begrijpen!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 17:27

schelpje3 schreef:Voor de goede orde wilsophie: IK leg NIEMAND iets op!
Maar ik lees Gods Woord!
En zou me schamen als ik zo'n dwarsligger zou zijn, die het DENKT beter te weten, d.m.v. zelfstudie.
Ik laat je alleen zien wat er gebeurt als je zulke dingen doet. Wat jij er verder mee doet, ligt voor jouw rekening!

Nou beste meid daar ben ik blij om, dan heb ik dat verkeerd begrepen uit je post waar het ging over Christenen die op Zondag dingen doen die jij niet doet.

Wat ik vragen wou.
Is het lezen van Gods Woord zelfstudie?
Hoe bedoel je dat?

Het is me echt onduidelijk wat er gebeurt als je "zulke dingen" doet. Ik begrijp niet welke dingen dat zijn en ik weet ook niet en begrijp het ook niet wat er dan gebeurt?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 16 apr 2012 17:31

Zo ik zie dat hier iedereen nog druk met het topic bezig was gisteren. Nieuw topic naam kan zijn:

"Zondag, schopdag!"
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 17:35

Heb je hem ook.
:lol: :lol: Dank voor je geweldige opbouwende post. =D>

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 16 apr 2012 18:06

Ewan schreef:Het probleem is dat schelpje 6 dagen werken en de zevende dag rusten proclameert, terwijl ze eigenlijk de eerste dag rust, en daarna 6 dagen gaat werken.... en hoe vaak je het ook vraagt, die bijbelse verandering van deze door God verordende inzetting (voor de joden) IS ER NIET.
maar wij hebben hoogmoedig alles wat joods is nageaapt.
wij hebben de kinderdoop ipv de besnijdenis, de zondag als onze sabbat en ook nog een VERBONDS-theologie, terwijl de joden het verbondsvolk zijn.Wij delen wel in de beloften en zijn erfgenamen, maar dat verbondsdenken is fout.
We zijn dus precies dat gaan doen, waar Paulus de galaten voor gewaarschuwd had, terug naar oude stoffelijke beginselen, ipv de geest....ik vrees dat ik tevergeefs aan u gewerkt heb, zei hij.
Gal 4;10,11
Daarom wordt ons heidenen ook veel minder opgelegd dan de jpden.
Rom 9:4,5 nog maar een keer lezen Schelpje

De 7e dag is iets wat je al in het scheppingsverhaal kunt vinden en niet pas bij wetten voor de Joden.
Dat er eigenlijk niet in de Bijbel iets duidelijk te vinden is van een verplaatsen van een door God verordende inzetting -- een verschuiving van de sabbat -- ben ik met je eens. Ik heb er geen gehoord van iemand en ik heb hem ook zelf niet kunnen vinden.
Dat men het principe van zes dagen werken en daarna een dag niet toch op zijn minst enigszins recht doet door de zondag als rustdag te houden is toch echter wel waar. Het is een cyclisch gebeuren.
Zeker, vanouds is de periode van zonsondergang vrijdag tot zonsondergang zaterdag de zevende dag en is dan de sabbat, maar als men wat schuift is er na het schuiven toch weer een opeenvolging van steeds 6 werkdagen en dan 1 rustdag.
Het is wat vreemd om het te doen eigenlijk, maar respect hebben voor mensen die aanvaarden dat het zo vroeger gedaan is en het ook niet opportuun achten het tegen de gevestigde traditie terug te gaan schuiven, mag er wel zijn. En respect hebben voor mensen die niet het hele schema willen verlaten maar het aspect van eens in de week een vaste rustdag hebben en dat willen naleven en verdedigen, moet toch ook kunnen? Zelfs als jij wellicht helemaal geen rustdag meer wilt hebben (als ik het juist heb).
Helaas wil jij het bedoelde respect dus niet hebben.
Of je Gal 4:10,11 ook moet toepassen op de wekelijkse sabbat lijkt me arbitrair. In eerste instantie zou ik zeggen dat Paulus dat niet bedoelt.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 18:15

Als iemand die rustdag niet "neemt" wil dat toch niet zeggen dat hij niet de rust is ingegaan?
Het gaat toch om ons denken wat Boven zou zijn en toch niet onze werken?

Het is hetzelfde denken dat je een rok moet dragen omdat een broek een mannenkleding stuk is, terwijl in het Midden Oosten en ook in de tijden van de Bijbel alle mannen jurken droegen.
Het gaat dan toch ook om onze gezindheid en niet om het uiterlijk?
Je kunt toch niet aan iemand "zien" dat hij een gelovige is, maar het geloof is uit het gehoor, dus je kunt het horen. Pas als ik met iemand praat en hij luistert (en wederzijds) zien en horen wij wat onze gezindheid is.

Ik heb de reformatorische omroep aan met mooie muziek en dan komt de buurvrouw die ongelovig is om met mij te praten hierover, maar als ik op zondag aan het stofzuigen ben gebeurt er niks hoor. Behalve dat ik op mijn kop krijg. ( via via via)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 18:17

schelpje3 schreef:Voor de goede orde wilsophie: IK leg NIEMAND iets op!
Maar ik lees Gods Woord!

@ Trajecto, kun je deze post ook analyseren voor mij?
Want ik voel me aangesproken als zijnde een dwarsligger die het denkt beter te weten d.m.v. zelfstudie.
Bedoelt zij nu mij of iemand anders?
En weet jij wat er met zelfstudie mis is?
En waarvoor moet ik me schamen Trajecto?
Of ben je nu vertrokken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2012 18:28

Wilsophie schreef:
@ Trajecto, kun je deze post ook analyseren voor mij?
Want ik voel me aangesproken als zijnde een dwarsligger die het denkt beter te weten d.m.v. zelfstudie.
Bedoelt zij nu mij of iemand anders?
En weet jij wat er met zelfstudie mis is?
En waarvoor moet ik me schamen Trajecto?
Of ben je nu vertrokken?

Ik hoop dat je je nu aangesproken voelt als dwarsligger, want ik voelde me nl aangesproken als witgepleisterd graf, wat inmiddels is weggehaald. Dat is enorm bij mij naar binnen geslagen nl.
Niet omdat jij het zegt, maar dan overdenk ik: is dat werkelijk zo? Zeg ik maar dingen zo? Gij weet Heere hoe ik dit bedoel.
Het is verwijderd op het forum, maar niet in mijn binnenste!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 18:46

Als ik een Psalm citeer dan noem jij dat spotten, en haalt er stervende mensen bij om zielig te doen.
Ik ben 30 jaar verpleegkundige geweest en heb veel sterfbedden meegemaakt, maar als een gelovige sterft met de door mij geciteerde Psalm op zijn lippen dan springt mijn hart op van vreugde.
En de Bijbel leert dat mensen die alles deden om het uiterlijk vertoon overeenkomsten hebben met wit gepleisterde graven. Maar dat zal ook wel spotten zijn want alles wat ik uit de Bijbel citeer is of een dwaling of spotten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”