Trajecto schreef:@ Wilsophie
Ik zal hier nog eens wat dingen op een rijtje zetten; misschien helpt het voor wat meer begrip en duidelijkheid.
schelpje3
Ik zal het nog een keer uitleggen in jip en janneke taal:
wanneer ik morgen na kerktijd lekker met mijn gezin naar de meubelboulevard ga en daar uitgebreid over schrijf maandag, kan ik verwachten dat ik hier, terecht, reacties op krijg.
Wilsophie:
Dus dat is de reden waarom je het niet doet? Dan doe je het dus voor de reacties van mensen, want daar ben je bang voor. (...)
Let erop dat schepje3 van terecht sprak. (Het woord heb ik even onderstreept.)
Ze vindt het zelf ook onjuist om het te doen en geeft slechts een hypothetisch geval: "als ik zo zou handelen" maar zo handelt ze niet want ze vindt dat verkeerd. (Misschien had ze beter van "men" kunnen spreken; dan had jij het niet zo direct op haarzelf betrokken.)
schelpje3
Dat is ook niet goed te praten. Wanneer jij op zondag met de trein reist, naar de winkel gaat, laat jij op dat moment iemand voor je werken. En dat past een christen niet. Ik werk niet, want mijn credo is: 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag rusten, dus moet ik dat ook een ander niet opleggen.
Wilsophie:
Inderdaad maar leg een ander ook niet op dat hij niet op zondag mag reizen of winkelen, dat zijn jouw zaken helemaal niet.
schelpje3 legt niet op maar wil de norm zoals ze die ervaart niet overtreden en ze vind het belangrijk dat anderen ook maximaal de kans hebben volgens die norm te leven en draagt door hem zelf na te leven eraan bij dat anderen het minder gauw moeilijk kunnen krijgen om de norm na te leven.
In orde dus, zou ik zeggen.
Jouw achtergrond ken ik niet en of die zo is dat men je er licht op zal aanspreken dat je op zondag dingen doet die je niet dan zou moeten doen weet ik ook niet.
Als jij het zelf in orde vindt om naar de meubelboulevard te gaan en eenieder die weten wil hoe dat zit uitleg verschaft is er in principe niet direct een probleem. (Je handelt oprecht en hooguit kan het zijn dat een ander vindt dat de principes en/of leer die jij hanteert niet deugen.)
Als schelpje3 het in principe onjuist vind en het daarom niet doet mag dat toch zeker? Als ze tegen het principe ingaat en zelf smokkelt en toch gaat, zou ze vroom praten maar niet handelen en dat is iets wat ze niet wil!
Ontzeg je haar het recht op oprecht handelen in dezen? Nee toch zeker?
En ook mag schelpje3 hier vertellen hoe ze denkt. Daar is het forum tenslotte voor. Dat dat anders is dan jouw opvattingen is waar, maar dat feit op zich maakt niet dat je aanstoot moet gaan nemen aan haar opvattingen.
Is het nu wat duidelijker? Ik hoop het.
Het probleem is dat schelpje 6 dagen werken en de zevende dag rusten proclameert, terwijl ze eigenlijk de eerste dag rust, en daarna 6 dagen gaat werken.... en hoe vaak je het ook vraagt, die bijbelse verandering van deze door God verordende inzetting (voor de joden) IS ER NIET.
maar wij hebben hoogmoedig alles wat joods is nageaapt.
wij hebben de kinderdoop ipv de besnijdenis, de zondag als onze sabbat en ook nog een VERBONDS-theologie, terwijl de joden het verbondsvolk zijn.Wij delen wel in de beloften en zijn erfgenamen, maar dat verbondsdenken is fout, volgens mij.
We zijn dus precies dat gaan doen, waar Paulus de galaten voor gewaarschuwd had, terug naar oude stoffelijke beginselen, ipv de geest....ik vrees dat ik tevergeefs aan u gewerkt heb, zei hij.
Gal 4;10,11
Daarom wordt ons heidenen ook veel minder opgelegd dan de joden.
Rom 9:4,5 nog maar een keer lezen Schelpje