Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor meribel » 13 apr 2012 22:26

ja ik ben orgaandonor.

Ik ken geen religieuze bezwaren tegen die ik ooit heb begrepen, dus ik zou niet weten waarom gelovigen tegen zijn of kunnen zijn.

Zelf ben ik niet altijd orgaandonor geweest, toen ik 22 was ofzo toen was er een reklame op tv en daar werd aan een partner van een overledene gevraagd of diegene had willen doneren. Ik vroeg aan mijn man wat hij zou doen in de volle overtuiging dat hij wel voor mij zou beslissen om te doneren ( dus als ik dood ben ) maar tot mijn verbazing zei hij ' nee, zou ik niet doen, je hebt toch geen codicil' .

Maar ja, waarom had ik geen codicil? Eigenlijk een onterechte angst voor de dood, ik had een soort bijgelovig gevoel dat als ik dat ding zou invullen ik mijn eigen doodvonnis zou tekenen, een soort iets van ' nu heb je het ingevuld nu kan je doodgaan' .
Slaat echt helemaal nergens op , weet ik!! Maar toch, onbewust voelde dat zo dus ging de codicil telkens onder op het stapeltje met post. ( want wilde niet dood natuurlijk )

toen ik realiseerde dat het wel een heel onzinnige redenering was, en verre van christelijk. en mijn man ook nog eens, als ik dan toch dood zou gaan, mijn organenn niet zou laten doneren terwijl ik daar natuurlijk wel voorstander van ben...toen heb ik nog dezelfde avond dat ding ingevuld.

maar jongens, je kan ook online registeren hoor! Dus doe maar meteen!!

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 13 apr 2012 22:34

JeeWee schreef:Schijnbewegingen Schelpje.
Zijn er bijbelse bezwaren tegen orgaandonatie of moeten we juist als christen onze naaste dienen met organen die we zelf niet meer nodig hebben?

ja, ik denk het wel.
Anderszijds is de ware gemeente niet bang voor de dood, Paulus keek er zelfs naar uit, als ik het juist heb.
Somebody up there likes you

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 apr 2012 22:43

't Blijft een heel gevoelig onderwerp, vraag me niet waarom. Net als dat mensen niet willen nadenken over de dood, ook dat snap ik werkelijk waar niet.
Voor wie nu over orgaandonatie gaan nadenken. Op de site van de NPV vind je verschillende links met nuttige info (zie: http://www.npvzorg.nl/themas-van-a-tot-z/orgaandonatie/)

Ik ben zelf overtuigd donor en ik hoop dat er tzt heel veel van mijn organen gebruikt kunnen worden. Waarom ik wel donor ben:
1) Ik straks een nieuw lichaam krijg. Wat in het oude lichaam 'hergebruikt' kan worden moet vooral ook hergebruikt worden (beetje oneerbieding gezegd).
2) Ik ook graag organen wil ontvangen mocht dat nodig zijn
3) Ik het eigenlijk heel normaal vind om donor te zijn
4) Ik de beslissing niet aan anderen over wil laten
5) 'Gewoon' een daad van naastenliefde.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2012 07:42

Ik heb een donorcodicil, ooit ingevuld als tiener. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Ik kom ook al jaren bij de bloedbank om bloed of plasma te geven. Het is de simpelste manier om een leven te redden, dus waarom zou je dat niet doen? En je hebt er zelf weinig tot geen last van.

Ondertussen heb ik even gekeken hoe mijn registratie eruitziet en de boel bijgewerkt: ze mogen nu ook mijn darmen hebben (stond er vroeger nog niet op).

Dus als je nog geen donor bent, surf dan even naar...
http://www.donorregistratie.nl om orgaandonor te worden
http://www.sanquin.nl om je op te geven als bloeddonor

Overigens is mijn eigen man geen donor, omdat hij bang is voor operaties en naalden enzo. Erg jammer. Als hij zou te komen overlijden door een ongeluk, weet ik niet of ik toestemming zou geven voor een transplantatie. Misschien toch maar eens vragen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:20

JeeWee schreef:Schijnbewegingen Schelpje.
Zijn er bijbelse bezwaren tegen orgaandonatie of moeten we juist als christen onze naaste dienen met organen die we zelf niet meer nodig hebben?

Dat weet ik dus niet :-k Ik denk dat je best een bezwaar tegen donatie uit de Bijbel kunt halen, maar ook een argument. Ik vind het heel lastig.
Je ziet toch vaak dat mensen die er mee te maken hebben (gehad) in hun familie of in hun werkkring, eerder geneigd zijn een codicil in te vullen.
Net zoals je mensen hebt die bereid zijn allerlei ingrijpende, soms experimentele behandelingen te ondergaan, om te blijven leven.En er zijn ook mensen die kunnen zeggen: ik wil niet behandeld meer worden. Ik leef liever wat korter met meer kwaliteit van leven, dan langer met heel veel moeiten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2012 11:23

schelpje3 schreef:Net zoals je mensen hebt die bereid zijn allerlei ingrijpende, soms experimentele behandelingen te ondergaan, om te blijven leven.En er zijn ook mensen die kunnen zeggen: ik wil niet behandeld meer worden. Ik leef liever wat korter met meer kwaliteit van leven, dan langer met heel veel moeiten.

Vergeet niet dat wat ooit experimentele behandelingen waren, nu misschien wel volledig standaard is. En natuurlijk, je moet het tegen elkaar afwegen: kwaliteit van leven tegen kwantiteit, maar dat is lang niet altijd zo. Een brandwondenslachtoffer kan heel oud worden zonder huidtransplantaties hoor, maar als een kindje van 5 een ernstige brandwond heeft, is een transplantatie zeker aan te bevelen. Daarbij, de artsen kijken daar als het goed is toch ook naar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:26

Ja Mortlach, maar je hebt als patiënt, of als ouder van het kindje, ALTIJD de laatste stem!
Ik ken mensen die zichzelf van de HU lijst hebben laten afhalen, terwijl ze er al een paar jaar opstonden. Ze konden het psychisch niet meer aan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2012 12:23

schelpje3 schreef:Ja Mortlach, maar je hebt als patiënt, of als ouder van het kindje, ALTIJD de laatste stem!
Ik ken mensen die zichzelf van de HU lijst hebben laten afhalen, terwijl ze er al een paar jaar opstonden. Ze konden het psychisch niet meer aan.

Uiteraard. Niemand zegt dat het makkelijk is en we mogen allemaal dankbaar zijn dat wij niet voor die keuze staan en proberen te ondersteunen hen die daar wel voor staan.

Toch is het goed dat tenminste de mogelijkheid voor transplantatie bestaat. Keuze is altijd beter dan geen keus hebben. Zo liberaal ben ik dan wel weer.

Maar goed, het gaat niet om het ontvangen van organen, maar om het afstaan ervan na de dood en wat daar eventueel op tegen is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 13:20

Dan vraag ik me nu af, de mensen die tegen het afstaan van een orgaan zijn, geven die dan ook geen bloed? Zijn dit echt 2 aparte dingen? :-k

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 14 apr 2012 15:09

schelpje3 schreef:-k Ik denk dat je best een bezwaar tegen donatie uit de Bijbel kunt halen, maar ook een argument. Ik vind het heel lastig.

Heb je daar dan een voorbeeld van? Ik vind nl. dat je in deze discussie nogal vaag blijft...

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 14 apr 2012 15:10

Zelf heb ik trouwens al jaren geleden een codicil ingevuld. Destijds zat er iemand bij mij in de klas die een ander hart nodig had en daar lang op moest wachten.
Ik weet geen bijbelse redenen om tegen orgaandonatie te zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 17:12

cornelia77 schreef:
Heb je daar dan een voorbeeld van? Ik vind nl. dat je in deze discussie nogal vaag blijft...

Niet meteen, ik zou me daar echt in moeten verdiepen. Ik ben nl niet tegen, maar kan me wel voorstellen dat mensen er moeite mee hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2012 17:24

schelpje3 schreef:Niet meteen, ik zou me daar echt in moeten verdiepen. Ik ben nl niet tegen, maar kan me wel voorstellen dat mensen er moeite mee hebben.

Ik ken wel een verhaal van een ex-collega die weer een collega had waarvan de ouders Jehova Getuige waren en die hun dochter (de zus van die collega dus) dood hebben laten gaan tijdens een operatie terwijl er met een doodnormale bloedtransfusie gewoon niets aan de hand was geweest. Die broer heeft het geloof én zijn ouders die dag vaarwel gezegd (en terecht, als je het mij vraagt).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 17:26

Mortlach schreef:
Ik ken wel een verhaal van een ex-collega die weer een collega had waarvan de ouders Jehova Getuige waren en die hun dochter (de zus van die collega dus) dood hebben laten gaan tijdens een operatie terwijl er met een doodnormale bloedtransfusie gewoon niets aan de hand was geweest. Die broer heeft het geloof én zijn ouders die dag vaarwel gezegd (en terecht, als je het mij vraagt).

Ja dat zijn trieste dingen :(
Maar toch.... geloof je nu in die mensen of geloof je in hun God?
Als ik op mensen af had moeten gaan, had ik ook allang vaarwel gezegd.
Gelukkig stelt de Heere nooit teleur, mensen soms wel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2012 17:28

schelpje3 schreef:Niet meteen, ik zou me daar echt in moeten verdiepen. Ik ben nl niet tegen, maar kan me wel voorstellen dat mensen er moeite mee hebben.

Het lijkt me sterk dat je die zult vinden. We weten allemaal dat het in die tijd volkomen ondenkbaar was dat men ooit onderdelen van de ene mens in de andere zou kunnen zetten.

Je zult ongetwijfeld genoeg algemene 'gezondheidsregels' vinden en hoe om te gaan met de doden en dan moet je van daaruit maar proberen te distileren wat God's wil precies is. Wat dat betreft kun je ook naar 1 regel kijken, heb uw naasten lief als uzelf.

Terug naar “Archief”