Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Faramir » 07 apr 2012 22:07

Wilsophie schreef:Dat is ook de insteek van een natuurlijk mens. Kom ik er in de praktijk verder mee, heb IK er wat aan. Ik schenk er weinig genoegen in.. enz...

Ik heb het over wat ik er aan heb, maar ook mijn naasten en daarmee God. Dat jij gelijk aan het egocentrisme denkt is voor jouw rekening.
De Bijbel is geschreven om Christus te leren kennen en de kracht van Zijn opstanding en de Bijbel ontvouwt Gods plan.
En als er staat dat er op de dag van Zijn kruisiging op de 6 ure wat gebeurde en op de 9e ure, dan staat dat er niet voor niets. Gods hele Woord heeft een geweldige dimensie in alle opzichten.

En dat maakt het zo jammer dat het verwordt tot wettischme, een soort van drang zoals de farizeeërs hadden.
Zowel letterlijk, geestelijk, en profetisch en dat vraagt geen genoegen, maar dat vraagt dat een gelovige zich aan Zijn opdracht houdt: "Onderzoekt de Schriften".

Jammer dat enkel het gedram om het letterlijke dan de overhand krijgt terwijl het geestelijke volledig buiten beschouwing wordt gelaten. Overigens, om in te gaan op onderzoek de Schriften, wat bedoelde men daarmee? De Bijbel? Die was in die tijd van schrijven verre van compleet, waarschijnlijk bedoelde ze er enkel het OT mee zoals die was rond de tijd van Jezus.
En als ik in kennis tekort kom dan mag ik er God om vragen zegt Jakobus en de andere belofte is dat de Heilige Geest mij en elke gelovige die dat verlangen heeft zal leiden in heel die Waarheid.
Dat is geen gezonde insteek Faramir, dat zijn de "gezonde Woorden Gods die ons Zijn toevertrouwd".

Schijnbaar zorgt het enkel voor eindeloze discussies waarin christenen elkaar de keel afbijten en hun medemens compleet uit het oog verliezen. Toch vreemd dat al die mensen die zeggen dat ze de Heilige Geest hebben horen spreken elkaar regelrecht tegenspreken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 apr 2012 22:10

schelpje3 schreef:Precies! Er zijn mensen die dromen dat zij de gehele westerse maatschappij kunnen ombouwen. Maar nog nooit ECHT kerst hebben gevierd.

Fijn dat jij het begrijpt. Het is idd ontzettend spijtig dat mensen er zo'n halszaak van maken dat ze nooit hebben kunnen genieten of zich hebben kunnen verwonderen over de prachtige kerst- of paasperiode. Net zoiets als de wetenschapper die altijd de wetenschappelijke achtergrond van alles wil weten maar zich nooit heeft kunnen verwonderen over een prachtige zonsopgang of regenboog of heeft kunnen genieten van een bos wat in de lente vol in bloei komt. Een geestelijke armoede zou ik het wel kunnen noemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2012 22:29

Faramir schreef: Net zoiets als de wetenschapper die altijd de wetenschappelijke achtergrond van alles wil weten maar zich nooit heeft kunnen verwonderen over een prachtige zonsopgang of regenboog of heeft kunnen genieten van een bos wat in de lente vol in bloei komt. Een geestelijke armoede zou ik het wel kunnen noemen.

Even een zijpadje, maar ik denk dat je hier een beeld van wetenschappers wegzet dat niet behulpzaam is. Juist door de wetenschappelijke achtergrond te (willen) weten, kunnen wetenschappers misschien zelf méér van dat soort dingen genieten/verwonderen dan de leek.

Dat was het, gaat allen gerust verder met deze boeiende discussie. O, zei ik boeiend? Ik bedoelde oeverloos. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 apr 2012 22:40

Ik heb het natuurlijk over een fictieve wetenschapper die aan het stereotype beeld voldoet van Sheldon uit the big bang theory.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2012 11:46

Wilsophie schreef:De Heere Jezus beeldde hiermee uit dat Hij zich als dienstknecht opstelde ten opzicht van Zijn discipelen. Een pracht paralleltekst om hiernaast te leggen is:

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; 6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; 7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden; (Filippenzen 2:5-7)

Een hele mooie tekst maar je ondergraaft je eigen punt er alleen mee. Jezus nam een lagere vorm aan en dat kan alleen maar betekenen dat hij daarvoor de hoogste had (Ef 4,9) dus werd hij WEER God de vader, snap dat dan toch een keer!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 apr 2012 12:39

="Faramir"
Ik heb het over wat ik er aan heb, maar ook mijn naasten en daarmee God. Dat jij gelijk aan het egocentrisme denkt is voor jouw rekening.

O simpel, je had het over Ik en niet over je naasten en daarmee God, dus je trekt het nu heel snel wat breder, maar toch gek dat ik bij "Ik " in je vorige post aan een ego denk. Hoe komt dat toch?

En dat maakt het zo jammer dat het verwordt tot wettischme, een soort van drang zoals de farizeeërs hadden.

Dat een verlangen om Gods plan te leren zien en Christus te willen kennen wordt uitgelegd door jou als wetticisme zegt iets over jouw denken.
Jammer dat enkel het gedram om het letterlijke dan de overhand krijgt terwijl het geestelijke volledig buiten beschouwing wordt gelaten. Overigens, om in te gaan op onderzoek de Schriften, wat bedoelde men daarmee? De Bijbel? Die was in die tijd van schrijven verre van compleet, waarschijnlijk bedoelde ze er enkel het OT mee zoals die was rond de tijd van Jezus.

Vreemd dat als ik over de geestelijke betekenis van Pascha een topic open dezelfde mensen mij verwijten dat ik het geestelijke niet de overhand moet geven boven het letterlijke.
Als je beperkingen zet bij de opdracht van Christus om de Schriften te onderzoeken is dat jouw keuze.

Schijnbaar zorgt het enkel voor eindeloze discussies waarin christenen elkaar de keel afbijten en hun medemens compleet uit het oog verliezen. Toch vreemd dat al die mensen die zeggen dat ze de Heilige Geest hebben horen spreken elkaar regelrecht tegenspreken.

Ik heb nergens gezegd dat ik de Heilige Geest heb horen spreken, ik heb hooguit het rinkelen gehoord van de belletjes van de Hogepriester.
Vanochtend in de kerk kwam er een Hogepriester binnen en wij hoorden zijn belletjes rinkelen en vervolgens werd het ambt van Hogepriester aan iedereen, vooral de kinderen uitgelegd, vandaar dat ik over de belletjes begin.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 apr 2012 12:41

="mohamed Een hele mooie tekst maar je ondergraaft je eigen punt er alleen mee. Jezus nam een lagere vorm aan en dat kan alleen maar betekenen dat hij daarvoor de hoogste had (Ef 4,9) dus werd hij WEER God de vader, snap dat dan toch een keer!

Ja dat snap ik allang, dat had ik toch al gezegd?
Begin je nu opnieuw? Welk punt ondergraaf ik dan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 apr 2012 13:07

@Wilsophie
Lees is in de NGB art.26 dan hoor je ook de belletjes rinkelen, en dan kan je die discussie over het Hogepriesterschap van de Here Jezus sluiten.

@ mohamed hoe lees jij Hand.7:55
Daar staat dat Stefanus de Zoon des mensen zag, staande ter rechterhands Gods.

Ook vreemd wilsophie maakt het verschil in de titel Zoon des mensen=op aarde
en Zoon van God na de verhoging van de Here Jezus door God= in de hemel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 apr 2012 13:22

Stefanus zag de volmaakte Christus in al Zijn Volheid en al Zijn aspecten.
Hij zag Jezus met eer en heerlijkheid gekroond en daarmee is gezegd dat Jezus is de Christus de Zoon van de levende God. en dan roept deze Stefanus: "Heer ontvang mijn geest".
De Zoon des Mensen was er om te zoeken en zalig te maken wat verloren was, maar Hij was God en is God tot in alle Eeuwigheid.
De muren des afscheids zijn verbroken. Er is maar Eén God en die God wordt geopenbaard in Christus Jezus
"Zoon van God en Zoon des Mensen,
O kom spoedig,
met Uw kracht,
op des hemels wolken weder,
Kom Heer Jezus, kom ik wacht!"

Een vraag aan jou Schaapje, als Stefanus de geest gaf welk geest was dat dan? Hoe zie jij dit?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 apr 2012 08:33

Ik heb een aantal teksten opgezocht die indirect zeggen dat Jezus God is en Zoon des Mensen en Zoon van God.
Efeze 1 vers 2:
Hier wordt gezegd dat genade en vrede komen van God, onze Vader en van de Here Jezus Christus, de Vader en de Zoon zouden niet in staat zijn dezelfde dingen te geven als zij niet aan elkaar gelijk waren.
Zie ook Fil 1 vers 2 2 Thess 1 vers 2 en 1 Tim 2 vers 2.

Efeze 1 vers 3 :
Hier wordt God beschreven als de God en VAder van onze Here Jezus Christus.
Als Mens erkende de Heer dat God Zijn God was en als God verklaarde de Heer dat God Zijn Vader was op een unieke wijze, zoals met niemand anders het geval was.
Zie ook 1 Thess 3 vers 11.

Johannes 15 vers 24:
Hier plaatste de Heer Jezus Zichzelf op één lijn met God de Vader want Hij zei, dat de mensen gezien en gehatt hadden Hem zowel als de Vader.
Zie ook Matt 28 vers 19

Titus 2 vers 13:
De schrijver spreekt niet over 2 verschillende Personen, maar over Eén.

Matth.4 vers 25
De Heere Jezus liet toe , dat mensen Hem als God aanbaden.
Als Hij niet God was, dant zou Hij door Zich te laten aanbidden op gruwelijke wijze de wet gebroken hebben.
Op straffe des doods verbood de wet immers om andere goden te hebben en zich vooor die te buigen, maar het NT zegt duidelijk dat de Here Jezus moet worden aan beden.
Zie 1 Kor. 1-2.

Johannes 1 vers 18:
Zijn alomtegenwoordigheid:
De Here Jezus was op aarde, maar Hij was tegelijkertijd ook aan de boezem van de Vader.

Zijn alwetendheid:
Hij wist wat mensen dachten en wist zelfs wat de Farizeeën dachten

Zijn Eeuwigheid wordt duidelijk in Johannes 1 vers 1 , Hebr. 1 vers 8-12 en Openb 1 vers 8.

Hij deed wonderen , die niemand anders ooit gedaan had.
Joh. 15 vers 24.

Hij deed de volgende werken van God.
Scheppen
Onderhouden van de Schepping
Vergeven van zonden
Opwekken van de doden
Verrijzen uit de dood
Zalig maken.

Er is nog een andere manier om te bewijzen dat Jezus God is.
Sommige verzen in het OT, die betrekking hebben op God worden in het NT aangehaald en toegepast op Christus,
Jesaja 44 vers 6 , 8 vers 13, 14, 40 vers 3, 48 vers 12
Maleachi 3 vers 1

Er zijn ook verzen te vinden die door tegenstanders van de stelling worden gebruikt.
Johannes 5 vers 19, 5 vers 30, 14 vers 28, Kol 1 vers 16 en Openb 3 vers 13.
Echter deze tegenstanders bevinden zich in een lastige positie. Zij moeten met de vertalingen van verzen knoeien om ze in te passen.

Het Woord van God leert telkens weer, dat de Here Jezus God is.
God geopenbaard in het vlees en alszodanig gelijk aan God de Vader en de Heilige Geest.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 apr 2012 08:44

Mooie studie wilsophie,
Maar het eerste wat in mij op komt is dat Jezus zegt dat Hij niets kan zonder de Vader.
En God door de Here Jezus werkt door de HG, dus de wonderen werden door God gedaan,
omdat God zijn Zoon altijd verhoorde in gebed.

Even opgezocht Joh.5:19 en Joh.5:30

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 apr 2012 08:50

Ik zie nu dat jezelf ook al deze teksten had geschreven, sorry ik had beter moeten lezen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 apr 2012 08:59

Ik begrijp niet wat je wilt zeggen? Is Jezus God, is Hij de Zoon?
Op een ander topic ontkende je dat Jezus ooit heeft gezegd dat Hij de Zoon was en vroeg je om teksten? Want jij stelde dat Hij pas de Zoon werd na de opname en verhoging van God.
Of zijn het vragen die je hebt?

antoon

Berichtdoor antoon » 09 apr 2012 09:22

Hij deed de volgende werken van God.
Scheppen
Onderhouden van de Schepping
Vergeven van zonden
Opwekken van de doden
Verrijzen uit de dood
Zalig maken.

Dat is waar maar hij deed dit in opdracht van God de vader, in spreuken staat een heel mooie beschrijving dat hij als een meesterwerken de opdrachten uitvoerde, hij is ook de eertgeborene van de schepping dus separaat van God

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 apr 2012 09:46

@ Schaapje In een ander topic gaat het over de Zoonstelling en hier gaat het over het feit dat Jezus God is.
Zoonstelling of de aanstelling tot Zoon heeft in de Bijbel met erfrecht te maken en daar heb ik het hier niet over.

@ Antoon, Johannes 5 vers 18 : ".....knip..."De Zoon kan niets doen van Zichzelf of Hij moet het de Vader zien doen, want wat Deze doet doet ook de Zoon evenzo" is de meest favoriete tekst van de tegenstanders, nu weet ik niet of jij dat bent, of dat je Jeh. Getuige bent, dat maakt me ook nietuit,, maar zij zeggen: "Zie je wel Hij kan niets uit Zichzelf, dus Hij is God niet..."
In de eerste plaats kunnen wij geen van allen naar waarheid zeggen dat wij niets van onszelf kunnen doen.
Wij kunnen van God afdwalen en wij kunnen ongehoorzaam zijn, en wij kunnen Hem verloochenen.
Maar dat kan de Here Jezus niet. Hij was in moreel opzicht zo volmaakt en zo overgegeven aan de wil van God, dat Hij niets kon doen buiten de instructies om, die Hij ontving van Zijn Vader.
Dan gaat het vers verder om Zijn Godheid te benadrukken door te zeggen..."Want wat Deze ( de Vader) doet , doet de Zoon evenzo. Dit vers is dus één van de sterkste bewijzen in de Bijbel, dat de Here Jezus volkomen gelijkwaardig is aan God de Vader.
Vergeet niet dat al deze woorden gesproken werden tijdens Zijn aardse bediening en werd Hij vervolgd door zondige mensen. Zolang als de Here Jezus op aarde was, was de Vader meerder dan Hij, d.w.z. meer in Zijn posititie, maar niet meer in Zijn Persoon.
Toen de Here Jezus terugkeerde naar de Hemel op de dag van Zijn opstanding ( dus niet bij de hemelvaart) was de Vader niet langer meer dan Hij.
Zie ook Johannes 10 vers 32-36.

Terug naar “[Religie] - Open forum”