Geloof, ouders en uiterlijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Geloof, ouders en uiterlijk

Berichtdoor meribel » 06 apr 2012 23:19

ja volgens mij wel lid, maar geen bestuurlijke functie uitvoeren ( maar vast wel secretaresse of zoiets )

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 23:32

meribel schreef:ja volgens mij wel lid, maar geen bestuurlijke functie uitvoeren ( maar vast wel secretaresse of zoiets )

met als reden dat ze anders over een man zou kunnen heersen?
(maar ze mag wel strafwerk geven aan een mannelijke leerling als lerares ;-) )
Somebody up there likes you

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 apr 2012 23:32

Wilsophie schreef:
Nou een beetje uit de bocht, want ik bedoelde eigenlijk dat je geen lid van de partij kon worden.
Ik wilde destijds lid worden van het GPV, maar dat kon niet. Mijn vriendin was Vrijgemaakt Gereformeerd en zij kon wel lid worden.
.

dat klopt, dat was zo ( nadruk op was ) bij heel veel zaken in de gereformeerd vrijgemaakte wereld. Ook bij het Nederlands dagblad mocht je alleen werken als je vrijgemaakt was, en op een vrijgemaakte basisschool mocht je wel komen als je niet vrijgemaakt was maar bijv. ngk maar dan moest je wel tekenen dat je niet in het bestuur wilde plaatsnemen.

het is een verleden wat nu niet meer is, en waar de meeste vrijgemaakten niet trots op zijn en ook niet graag aan herinnert worden. ( de meeste; je hebt ook vooral ouderen die met lede ogen aanzien hoe de boel verloedert en bijv. het ND allang geen vrijgemaakte krant meer is dus die opzeggen om die reden...' vroeger was alles beter' die mensen zijn er veel en hoe ouder een mens wordt hoe meer dat sentiment altijd op komt spelen)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 apr 2012 23:41

nee, dat is niet de reden.

ik weet niet of ik het goed uitleg maar ik ben zelf geen sgp-er maar het gaat volgens mij om het volgende.

Ook in niet-reformatorische kerken is het vak opziener of oudsten of ouderling ( of hoe je het wil noemen ) voorbehouden aan de man. Het ' besturen' dat is een verantwoordelijkheid voor de man ( dit nav brieven van Paulus, ik kan het wel opzoeken maar je gelooft me vast wel )

Een politieke functie is ook een vorm van besturen en daarom ook voorbehouden aan de man. Je bestuurt immer het land.

Een functie als directrice van een verpleeghuis is verder geen issue, dat mag ook een vrouw zijn. Maar kerk en land dat is aan mannen voorbehouden excl. de koningin dan maar dat is aangeboren dus kon niet anders.

Christenunie ziet daarin een scheiding tussen kerk en staat. Daar mag een vrouw dus wel een bestuursfunctie uitvoeren. Maar let wel; ook bij de christenunie zijn er leden die prive lid zijn van een kerk waar vrouwen geen ouderling mogen worden hoor ( bijv. gkv )

hopelijk goed uitgelegd, maar anders corrigeert iemand me vast wel.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 23:47

meribel schreef:nee, dat is niet de reden.

ik weet niet of ik het goed uitleg maar ik ben zelf geen sgp-er maar het gaat volgens mij om het volgende.

Ook in niet-reformatorische kerken is het vak opziener of oudsten of ouderling ( of hoe je het wil noemen ) voorbehouden aan de man. Het ' besturen' dat is een verantwoordelijkheid voor de man ( dit nav brieven van Paulus, ik kan het wel opzoeken maar je gelooft me vast wel )

Een politieke functie is ook een vorm van besturen en daarom ook voorbehouden aan de man. Je bestuurt immer het land.

Een functie als directrice van een verpleeghuis is verder geen issue, dat mag ook een vrouw zijn. Maar kerk en land dat is aan mannen voorbehouden excl. de koningin dan maar dat is aangeboren dus kon niet anders.

Christenunie ziet daarin een scheiding tussen kerk en staat. Daar mag een vrouw dus wel een bestuursfunctie uitvoeren. Maar let wel; ook bij de christenunie zijn er leden die prive lid zijn van een kerk waar vrouwen geen ouderling mogen worden hoor ( bijv. gkv )

hopelijk goed uitgelegd, maar anders corrigeert iemand me vast wel.

Ik snap het, dank je :-)
best goed uitgelegd, denk ik .

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 08:23

Scheiding van kerk en staat lijkt me wel wat, Meribel, dank voor je uitleg, maar dan begrijp ik niet waarom je je met de politiek bezighoudt en niet met de Bijbel?

@ Schelpje, ik heb nog een vraag over die ( nog) strengere school die jij kent vanuit een andere "richting".
Over welke school heb je het nu?

Overigens heb ik niets op deze scholen, ik kijk met vol respect naar de discipline die men nog hanteert.
En ik heb niets tegen de eis van bepaalde kleding, in andere landen heeft men unanieme kleding, dat lijkt me lekker makkelijk, nooit gezeur van : "Dat wil ik niet aantrekken"... :wink:
Ik heb met beide schoolbesturen regelmatig overleg vanuit een buurtfunctie en dat verloopt prima.
Ik wil ook nog even kwijt dat ik op Urk met veel plezier woon en soms dezelfde kritiek uitspreek die de Urker zelf tig keer zo scherp doet, ik kan hun verhalen vertellen die doen je wel naar lucht happen.
Eerst wilde en kon ik dat alles niet geloven, tot ik zelf één en ander beleefde en natuurlijk bij mijn dochter in Rotterdam spelen weer andere ergernissen, en in Amsterdam weer andere ergernissen. Urk is daar geen uitzondering op.

Men ervaart in ieder geval de SGP als een partij die heel veel projecten ten behoeve van de middenstand afblaast.
Zo ook ons eigen plan om aan de haven te bouwen..alles was al helemaal klaar, zelfs de maquette en de toenmalige burgermeester had regelmatig met ons contact over de vorderingen van de plannen.
Het heeft duizenden Euro's gekocht en op het laatste moment blies de machtige SGP het af.
Weggegooid geld dus en een illusie armer samen met de middenstand van Urk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 apr 2012 13:40

Wilsophie schreef:Scheiding van kerk en staat lijkt me wel wat, Meribel, dank voor je uitleg, maar dan begrijp ik niet waarom je je met de politiek bezighoudt en niet met de Bijbel?

wat bedoel je? wie moet zich met politiek bezighouden of wel of niet met de bijbel?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:03

Ik begreep dat het SGP de scheiding van staat en kerk voorstaat.
Daarom mijn reactie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 14:22

Wilsophie schreef:Scheiding van kerk en staat lijkt me wel wat, Meribel, dank voor je uitleg, maar dan begrijp ik niet waarom je je met de politiek bezighoudt en niet met de Bijbel?

@ Schelpje, ik heb nog een vraag over die ( nog) strengere school die jij kent vanuit een andere "richting".
Over welke school heb je het nu?

Overigens heb ik niets op deze scholen, ik kijk met vol respect naar de discipline die men nog hanteert.
En ik heb niets tegen de eis van bepaalde kleding, in andere landen heeft men unanieme kleding, dat lijkt me lekker makkelijk, nooit gezeur van : "Dat wil ik niet aantrekken"... :wink:

Ik heb het over een alom bekende school. Reformatorisch voortgezet onderwijs. En is helemaal niet streng, althans niet zoals jij het wellicht bedoelt. Ik ben er geregeld en veel meiden zien er uit als plaatjes. Er wordt over het algemeen heel veel aandacht aan hun kleding besteedt, omdat ze er niet uit willen zien als jongere uitgave van hun moeder. Het enige verschil met een reguliere school is dat ze geen lange broek aan hebben.
Ik weet nog dat de MMS hier niet zo ver vandaan zat, zaten alleen meiden op en allemaal jurken aan!
Het gaat helemaal niet zo om die kledingeisen, dat is maar een klein onderdeel ervan. De school gaat echt met zijn tijd mee, beamers, visueel ingestelde lessen, studieadviezen voor hogescholen en uni's zijn prima! Ede wordt helemaal niet aangepraat, of Driestar, om maar wat te noemen.
Als wij een avond op deze school hebben, begint deze met het zingen van een Psalm en een gebed. Als wij op de school van ons andere kind zijn, is dat een gemis!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 14:34

= "Schelpje"] Ik heb het over een alom bekende school. Reformatorisch voortgezet onderwijs.

Je suggereerde dat het een andere richting was en het blijft dus een reformatorische school, waarom zeg je dan dat een school van een andere richting nog strenger is.

En is helemaal niet streng, althans niet zoals jij het wellicht bedoelt. Ik ben er geregeld en veel meiden zien er uit als plaatjes. Er wordt over het algemeen heel veel aandacht aan hun kleding besteedt, omdat ze er niet uit willen zien als jongere uitgave van hun moeder. Het enige verschil met een reguliere school is dat ze geen lange broek aan hebben.

Je verdedigt het alsof ik een strenge school afkeur, dan moet je toch beter mijn post lezen.
Wat een vreemde opmerking dat men er niet wil uitzien als een jongere uitgave van hun moeder.
Is dat de motivatie? Heb je dat gevraagd?.., dan vind ik jouw uitspraak een belediging aan de moeders.
Het kan me niet schelen of ze geen lange broek dragen. Jouw blijkbaar wel.

Ik weet nog dat de MMS hier niet zo ver vandaan zat, zaten alleen meiden op en allemaal jurken aan!
Het gaat helemaal niet zo om die kledingeisen, dat is maar een klein onderdeel ervan. De school gaat echt met zijn tijd mee, beamers, visueel ingestelde lessen, studieadviezen voor hogescholen en uni's zijn prima! Ede wordt helemaal niet aangepraat, of Driestar, om maar wat te noemen.

Ik heb nooit gezegd dat de school niet met zijn tijd meegaat, je voelt je blijkbaar zo aangevallen dat je er zaken bij aanhaalt die helemaal niet relevant zijn, waar jij woont gaat het er keurig toe, en dat is heel fijn voor jou, en waar ik woon ook. Fijn voor mij.
Als wij een avond op deze school hebben, begint deze met het zingen van een Psalm en een gebed. Als wij op de school van ons andere kind zijn, is dat een gemis!

Waarom doe je dat andere kind dan niet op een vergelijkbare school als je dat mist?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 apr 2012 16:17

Die nog strengere school, is van een bepaald kerkgenootschap. Daar is echt een toelatingscommissie!
Op de reformatorische school bekijken ze gewoon per leerling, als het een "twijfelgeval" is. Dus iemand geeft aan lid te zijn van een andere, dan reform. kerkelijke richting.
Bij onze oudste zaten kinderen in de klas van diverse richtingen. Maar uiteindelijk gingen die er dan toch wel af. Ouders bleken hen aangemeld te hebben vanwege de uitstekende onderwijsresultaten en de discipline.

Het kind dat gekozen heeft voor een andere middelbare school. Dat had met het niveau te maken, dat de reform, school niet kon bieden op dat moment, of het was op een lokatie die veel te ver van ons huis is.
Je weet als je je kind aanmeldt op een dergelijke school, dat je geen christelijke opvoeding kunt verwachten, maar er zaten wel degelijk christelijke leerlinge op die school. Bij mijn kind in de klas waren ze met zn 7en! Zelfs een zoon en dochter van een Hervormde predikant.
Overigens is ons kind precies dezelfde gebleven!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2012 17:16

Gaat dit niet een beetje off topic allemaal?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 17:19

@ Schelpje, weet je dan het kerkgenootschap niet van die school?
Verder begrijp ik je antwoord.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 17:33

Wilsophie schreef:@ Schelpje, weet je dan het kerkgenootschap niet van die school?
Verder begrijp ik je antwoord.
Laatst gewijzigd door Ewan op 07 apr 2012 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 18:37

Die nog strengere school, is van een bepaald kerkgenootschap. Daar is echt een toelatingscommissie!
En je weet niet van welke richting deze school is?

Terug naar “Archief”