Moderator: Moderafo's
meribel schreef:ja volgens mij wel lid, maar geen bestuurlijke functie uitvoeren ( maar vast wel secretaresse of zoiets )
Wilsophie schreef:
Nou een beetje uit de bocht, want ik bedoelde eigenlijk dat je geen lid van de partij kon worden.
Ik wilde destijds lid worden van het GPV, maar dat kon niet. Mijn vriendin was Vrijgemaakt Gereformeerd en zij kon wel lid worden.
.
meribel schreef:nee, dat is niet de reden.
ik weet niet of ik het goed uitleg maar ik ben zelf geen sgp-er maar het gaat volgens mij om het volgende.
Ook in niet-reformatorische kerken is het vak opziener of oudsten of ouderling ( of hoe je het wil noemen ) voorbehouden aan de man. Het ' besturen' dat is een verantwoordelijkheid voor de man ( dit nav brieven van Paulus, ik kan het wel opzoeken maar je gelooft me vast wel )
Een politieke functie is ook een vorm van besturen en daarom ook voorbehouden aan de man. Je bestuurt immer het land.
Een functie als directrice van een verpleeghuis is verder geen issue, dat mag ook een vrouw zijn. Maar kerk en land dat is aan mannen voorbehouden excl. de koningin dan maar dat is aangeboren dus kon niet anders.
Christenunie ziet daarin een scheiding tussen kerk en staat. Daar mag een vrouw dus wel een bestuursfunctie uitvoeren. Maar let wel; ook bij de christenunie zijn er leden die prive lid zijn van een kerk waar vrouwen geen ouderling mogen worden hoor ( bijv. gkv )
hopelijk goed uitgelegd, maar anders corrigeert iemand me vast wel.
Wilsophie schreef:Scheiding van kerk en staat lijkt me wel wat, Meribel, dank voor je uitleg, maar dan begrijp ik niet waarom je je met de politiek bezighoudt en niet met de Bijbel?
Wilsophie schreef:Scheiding van kerk en staat lijkt me wel wat, Meribel, dank voor je uitleg, maar dan begrijp ik niet waarom je je met de politiek bezighoudt en niet met de Bijbel?
@ Schelpje, ik heb nog een vraag over die ( nog) strengere school die jij kent vanuit een andere "richting".
Over welke school heb je het nu?
Overigens heb ik niets op deze scholen, ik kijk met vol respect naar de discipline die men nog hanteert.
En ik heb niets tegen de eis van bepaalde kleding, in andere landen heeft men unanieme kleding, dat lijkt me lekker makkelijk, nooit gezeur van : "Dat wil ik niet aantrekken"...![]()
= "Schelpje"] Ik heb het over een alom bekende school. Reformatorisch voortgezet onderwijs.
En is helemaal niet streng, althans niet zoals jij het wellicht bedoelt. Ik ben er geregeld en veel meiden zien er uit als plaatjes. Er wordt over het algemeen heel veel aandacht aan hun kleding besteedt, omdat ze er niet uit willen zien als jongere uitgave van hun moeder. Het enige verschil met een reguliere school is dat ze geen lange broek aan hebben.
Ik weet nog dat de MMS hier niet zo ver vandaan zat, zaten alleen meiden op en allemaal jurken aan!
Het gaat helemaal niet zo om die kledingeisen, dat is maar een klein onderdeel ervan. De school gaat echt met zijn tijd mee, beamers, visueel ingestelde lessen, studieadviezen voor hogescholen en uni's zijn prima! Ede wordt helemaal niet aangepraat, of Driestar, om maar wat te noemen.
Als wij een avond op deze school hebben, begint deze met het zingen van een Psalm en een gebed. Als wij op de school van ons andere kind zijn, is dat een gemis!
Wilsophie schreef:@ Schelpje, weet je dan het kerkgenootschap niet van die school?
Verder begrijp ik je antwoord.
En je weet niet van welke richting deze school is?Die nog strengere school, is van een bepaald kerkgenootschap. Daar is echt een toelatingscommissie!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten