Gods doel t.a.v. de mens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Gods doel t.a.v. de mens

Berichtdoor schaapje » 06 apr 2012 22:34

quote="Cathy"
Oke, duidelijk, maar dan ontken je God's alwetendheid toch?

Dat zou je ook kunnen zeggen tegen de restitutie-aanhangers die zeggen in feite dat
het satan twéé keer gelukt is om te bederven wat God geschapen heeft!! :-&
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 08:30

="schaapje
Oke, duidelijk, maar dan ontken je God's alwetendheid toch?
Dat zou je ook kunnen zeggen tegen de restitutie-aanhangers die zeggen in feite dat

Vreemd dat je uit de restitutieleer de conclusie trekt dat satan twee keer heeft bedorven wat God geschapen heeft.
Dat heb ik nog nooit gehoord, dat iemand dat eruit opmaakte.
Maar het zij zo, het is jouw goed recht om een bepaalde conclusie te trekken. Maar dat hoeft niet zo vijandig en veroordelend te zijn.
Gods doel met de mens ligt opgesloten in Zijn alwetendheid. Zijn plan hierin ontvouwt de Bijbel en samen zoeken naar het plan van onze Heer, lijkt me geen vijandige zaak, en dat betreur ik in de postings van sommige mensen.
Voor mij persoonlijk staat Gods alwetendheid buiten kijf.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 apr 2012 12:18

schaapje schreef:Dat zou je ook kunnen zeggen tegen de restitutie-aanhangers die zeggen in feite dat

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 apr 2012 11:48

Dat zal je ook nooit krijgen vrees ik.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 apr 2012 14:44

quote="Wilsophie"Dat zal je ook nooit krijgen vrees ik.

Op pagina 3 heb ik je vragen gesteld, maar daar geef je geen antwoord op.
Die zal ik ook nooit krijgen vrees ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 apr 2012 17:17

Dat klopt, want toen had ik een ban, dus kon ik dat niet.
Ik las tot mijn verbazing dat je Ez 28 liet toepassen op Adam en toen je gecorrigeerd werd deed je ineens alsof je bij nader inzien snaptje dat het om satan ging.
En nu wil jij een antwoord op het feit dat satan net zo volmaakt was als Adam en dus toch kon zondigen?
Begrijp ik het zo goed?
Ik geef altijd antwoord op vragen, heb geen reden om vragen te ontwijken. Integendeel.
Dus kom maar met je vragen hoor.
Je noemt je eigen vragen lastig, maar je stelde daar geen enkele vraag levert alleen maar leugens over sites.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 apr 2012 17:49

quote="Wilsophie"Dat klopt, want toen had ik een ban, dus kon ik dat niet.
Ik las tot mijn verbazing dat je Ez 28 liet toepassen op Adam en toen je gecorrigeerd werd deed je ineens alsof je bij nader inzien snaptje dat het om satan ging.

Nee,nee jij beweerd dat Adam niet volmaakt geschapen is, en dat Adam daarom tot zonde moest komen, daarom gaf ik het voorbeeld uit Ez. over dat wezen dat volmaakt geschapen was, en tot zonden kwam.

En de vragen waren waarom gaf God een opdracht aan Adam waarvan, zoals jij zegt, dat het van tevoren vast stond dat Adam die niet zou kúnnen houden.
Dat zouden wij niet eens met onze kinderen doen.

En hiermee geef je indirect God de schuld van alle verschrikkingen en vreselijk lijden wat er over deze wereld kwam.

En de andere vraag was, waarom in Gen.6 staat dat God zo,n spijt en berouw had dat Hij de mens geschapen had, toen Hij al deze verschrikkingen zag die ze aanrichten, want volgens jouw theorie, was het Zijn plan, dat Adam zou zondigen. dan is het onlogisch
om te lezen dat Het God berouwde.

Maar ik verwacht hier geen antwoord op, tenminste niet een antwoord, die beantwoord aan mijn Beeld die ik van God heb,

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 09 apr 2012 18:59

@Schaapje. Gods Alwetendheid is is ook een eigenschap van God.
Hand.15-18 Gode zijn al Zijn Werken van eeuwigheid bekend.
Dat is: Die volmaaktheid Gods waardoor Hij op de volmaaktste wijze van eeuwigheid in zich, alle dingen weet.
Dus ook dat Adam niet staande zou blijven en vallen en wij in Hem.
Daarom is ook de Heere Jezus van eeuwigheid gezalfd tot Koning.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 apr 2012 19:34

Marloes1g schreef:@Schaapje. Gods Alwetendheid is is ook een eigenschap van God.
Hand.15-18 Gode zijn al Zijn Werken van eeuwigheid bekend.
Dat is: Die volmaaktheid Gods waardoor Hij op de volmaaktste wijze van eeuwigheid in zich, alle dingen weet.
Dus ook dat Adam niet staande zou blijven en vallen en wij in Hem.
Daarom is ook de Heere Jezus van eeuwigheid gezalfd tot Koning.

Precies zo is het.
Of Adam nu kon zondigen of niet doet niet terzake, hij deed het in ieder geval wel. En dat was in Gods plan opgenomen zie verder de post van Loesje.
Ja en God had berouw dat Hij de mens gemaakt had, dat staat er toch?
Wat is daar onlogisch aan?
Er volgde toch een flinke straf van God?
De hele mensheid verdween op 8 mensen na.
Dat gebeurt straks ook in de toekomst, niet door water maar door vuur.
Welk Godsbeeld heb jij dan?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 apr 2012 20:32

Mijn Beeld van God is niet, dat Hij een opdracht geeft waarvan Hij van tevoren weet dat de mens Adam het niet kán houden, en of Adam nu wel of niet kón zondigen dat doet zeker wél terzake, daar gaat het nu om, Adam wás in staat om God te geloven en te gehoorzamen, anders was de boom des Levens niet geplant.

Over de alwetendheid van God kan ik niet veel vinden in de Bijbel, en begrijp ik ook niet.
Over ons mensen kinderen is Hij wel alwetend, en ziet wat in ons hart allemaal afspeelt.

En de tekst uit Hand.15:18 zegt mij ook niet zoveel, wat is voor de apostel in 'eeuwigheid' bekend zijn?

Natuurlijk heb ik hier veel over nagedacht en wie doet dat niet, op bijbelstudie-avonden
kwamen wij er ook niet uit.
Maar ik weiger te geloven dat de zondeval een vooropgezet plan van God is.

Aan ons zijn dingen geopenbaard, maar er zijn ook zaken verborgen voor ons.

En voor mij is het onlogisch als het Gods bedoeling is dat Adam zondigt, en de hele mensheid meetrekt in die zonde, waarvoor God ook had gewaarschuwd, dat God berouw kreeg dat Hij de mens gemaakt had, .... want het was Zijn plan zeg jij wilsophie.

Waarom berouw als alles volgens plan loopt?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 apr 2012 20:46

="Schaapje"Waarom berouw als alles volgens plan loopt?

God gaf de Israëlieten toch ook een wet terwijl Hij van te voren wist dat ze die wet niet konden houden, waarom gaf Hij die wet dan?
Waarom weende de Heere Jezus toen Zijn lieve vriend Lazarus stierf, terwijl Hij Hem later uit de dood opwekte?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 apr 2012 21:05

God gaf de Israëlieten toch ook een wet terwijl Hij van te voren wist dat ze die wet niet konden houden, waarom gaf Hij die wet dan?

De wet kwam er om te laten zien wat zonde was, en dat ze de wet niet konden houden dat is zo, maar Hij gaf ook een uitweg door het offeren.
Dat was wel alles volgens plan om de mensheid te verlossen.
Waarom weende de Heere Jezus toen Zijn lieve vriend Lazarus stierf, terwijl Hij Hem later uit de dood opwekte?

De Here Jezus trad op als mens, Hij weende omdat het Zijn vriend was en Hij badt tot de Vader, zodat het volk de wonderen kon zien die God door de Here Jezus deedt.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 09 apr 2012 22:00

@Schaapje.Ik denk dat ons beeld van God te verschillend is om hier op door te gaan.
Het enige wat voor jou en mij belangrijk is om Gods Woord te blijven onderzoeken en vragen of de Heere door de Heilige Geest ons wil leren wie Hij is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 apr 2012 07:22

schaapje schreef:De wet kwam er om te laten zien wat zonde was, en dat ze de wet niet konden houden dat is zo, maar Hij gaf ook een uitweg door het offeren.
Dat was wel alles volgens plan om de mensheid te verlossen.
De Here Jezus trad op als mens, Hij weende omdat het Zijn vriend was en Hij badt tot de Vader, zodat het volk de wonderen kon zien die God door de Here Jezus deedt.

@ Schaapje, ik vind dit een heel prettige manier van communiceren, en ik vind dat je goede argumenten geeft op mijn post, ik ben daar meer het meest blij mee. Dank je wel.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 apr 2012 15:08

Wilsophie schreef:God gaf de Israëlieten toch ook een wet terwijl Hij van te voren wist dat ze die wet niet konden houden, waarom gaf Hij die wet dan?

"Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God." Rom 3:19

De wet is er dus, om iedereen doemwaardig te maken voor God, zodat iedereen de verlossing door geloof in Jezus Christus nodig heeft. De wet is altijd geweest om de zonden aan te wijzen, niet om de mensen daarvan te verlossen. Op die manier, door alle zonden te benoemen, is de hele wereld doemwaardig voor God, en kunnen alle mensen redelijkerwijs inzien dat ze hun heil buiten zichzelf moeten zoeken, zo werkt de wet als tuchtmeester tot Christus.

Ook in het oude testament werd men gered door geloof en niet door de wet, want niemand kan rechtvaardig worden door de wet.

"Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde." Rom 3:20

Zie je, de wet is er niet zodat je maar rechtvaardig kunt leven, nu je weet hoe dat moet. De wet is er om de zondekennis te geven, zodat we onze redding bij Christus zoeken en niet door de werken der wet.

Daarom gaf God de wet, terwijl Hij wist dat niemand die kon houden.

Terug naar “Archief”