Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:10

antoon schreef:natuurlijk begrijp ik de skepsis aangaande het vers, en dan kom je inderdaad een dag tekort. maar vergeet dus niet dat het voor de Joden de derde dag was, jezus sprak bij zijn heengaan ook over lijden en dood en betrok dat ook tot de derde dag

'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in de buik van de walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.' (Mat 12,40)

Staat er misschien ergens dan dat Jona twee dagen en drie nachten in de walvis was? Nee hoor:

'De HEERE nu beschikte een grote vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van de vis, drie dagen en drie nachten.' (Jon 1,17)

Dat jij mijn scepsis begrijpt is fijn om te horen, maar helaas begrijp ik niet waarom jij van 2,5 probeert 3 te maken. Al heb ik wel zo mijn vermoedens en die stemmen overeen met die van de aardige dominee waar Trajecto eerder in dit topic naar refereerde.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 15:11

mohamed schreef:is de zondag voor jou zo heilig dat je Christus met graagte al begraaft, nog voordat hij van het kruis werd gehaald.

Jij weet helemaal niet hoe heilig de zondag voor mij is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:15

mohamed schreef:is de zondag voor jou zo heilig dat je Christus met graagte al begraaft, nog voordat hij van het kruis werd gehaald.

Cicero schreef:Jij weet helemaal niet hoe heilig de zondag voor mij is.

Nee? Het gaat zelfs zo ver dat je het met de door jou zo gehate Antoon eens bent, ja dat ik die dag nog mag meemaken hier op dit stoffige forum vind ik wel humor.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 apr 2012 15:34

gehate Antoon

kom kom ik denk niet dat Cicero het zo ver doortrekt, inderdaad als ik vind dat ik het met iemand eens ben zeg ik het ongeacht de persoon.
Ik was het met jou ook weleens eens

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:40

antoon schreef:gehate Antoon

kom kom ik denk niet dat Cicero het zo ver doortrekt, inderdaad als ik vind dat ik het met iemand eens ben zeg ik het ongeacht de persoon.
Ik was het met jou ook weleens eens

Dat weet ik ook wel, maar Cicero moet niet zo schijnheilig doen en gewoon toegeven dat hij een groot voorvechter is van de zondagsrust.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 15:56

mohamed schreef:Bedoel je dat Jesaja terug wilde naar de zwakke eerste beginselen (Gal 4,9) of mis ik hier iets?

nee, ik denk dat Jesaja vooruitziet op de tijd na de genadebedeling.En dat de sabbath dus geheiligd was/zal zijn, niet/nooit de zondag.
Somebody up there likes you

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 06 apr 2012 16:35

mohamed schreef:Volgens mij klopt dat verhaal als een bus Trajecto, waarvoor dank.

Volgens mij klopt het ook. Maar het is best wel eens vervelend om met dit verhaal als een roepende in de woestijn te worden beschouwd.

Bij mij begon het licht hierover te dagen toen ik lang geleden las over een bijzondere sabbat en op onderzoek uitging.

Joh 19,31
De Joden dan, daar het Voorbereiding was en de lichamen niet op sabbat aan het kruis mochten blijven – want de dag van die sabbat was groot – vroegen Pilatus, dat hun benen gebroken en zij weggenomen zouden worden.

Die sabbat, staat er. En niet de sabbat.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 16:39

Beste Targetses,
Als je er toch onderzoek naar gedaan hebt, dan kun je me ook vast de antieke bron geven die voor het 1e eeuwse jodendom een extra sabbat heeft bij pesach.

(En "die sabbat" staat er omdat het om die ene sabbat ging, niet om de sabbat in het bijzonder. Dus dat past net zo goed in de gangbare theorie.)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 17:18

Cicero schreef:Beste Targetses,
Als je er toch onderzoek naar gedaan hebt, dan kun je me ook vast de antieke bron geven die voor het 1e eeuwse jodendom een extra sabbat heeft bij pesach.

(En "die sabbat" staat er omdat het om die ene sabbat ging, niet om de sabbat in het bijzonder. Dus dat past net zo goed in de gangbare theorie.)

Jezus heeft niet één maar twee sabbatten in het graf gelegen. In Mat.28:1 luidt de NBG-vertaling: "laat na de sabbat" (enkelvoud), maar letterlijk staat er: "in de avond der sabbatten", meervoud.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 17:37

Nee Ewan, dat is volstrekt verkeerd, zoals ik al ten dele weerlegd had. En wederom een uitspraak gebaseerd op stuitende onwetendheid.

sabbaton kan namelijk ook "week" betekenen, bijv.
Lk. 18:12 vasten tweemaal per sabbaton = week
Mk. 16:9 op de eerste van de sabbaton = week

Ook het meervoud kan "week" betekenen, bijv.
Mt. 28:1b de eerste van de sabbata = week
Hand. 20:7 op de eerste van de sabbata = week

Als we jouw interpretatie zouden volgen, zou er in Mt. 28:1 staan: "Na de sabbatten, bij het aanbreken van de eerste van de sabbatten..." Welnu, dat slaat nergens op.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 19:01

mohamed schreef:Volgens mij klopt dat verhaal als een bus Trajecto, waarvoor dank.

Targetses schreef:Volgens mij klopt het ook. Maar het is best wel eens vervelend om met dit verhaal als een roepende in de woestijn te worden beschouwd.

Bij mij begon het licht hierover te dagen toen ik lang geleden las over een bijzondere sabbat en op onderzoek uitging.

Joh 19,31
De Joden dan, daar het Voorbereiding was en de lichamen niet op sabbat aan het kruis mochten blijven – want de dag van die sabbat was groot – vroegen Pilatus, dat hun benen gebroken en zij weggenomen zouden worden.

Die sabbat, staat er. En niet de sabbat.

De dag van de sabbat was groot en dat is een duidelijke aanwijzing dat het om de heiligste dag van het jaar ging.

Jom Kip(p)oer of Grote Verzoendag (Hebreeuws: יום כיפור), voluit Jom ha-Kippoeriem ofwel Dag van de Vergevingen (meervoud), wordt als de belangrijkste en heiligste dag beschouwd in het jodendom. Het was de ene dag in het jaar dat de hogepriester de allerheiligste plaats in de tempel te Jeruzalem betrad om te pleiten voor Gods volk.

-bron-

Ook het volgende vond ik wel interessant:

Ex 35
1 Toen deed Mozes de ganse vergadering der kinderen Israëls verzamelen, en zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die de HEERE geboden heeft, dat men ze doen zal.
2 Zes dagen zal men het werk doen; maar op de zevende dag zal u heiligheid zijn, een sabbat der rust de HEERE; al wie daarop werk doet, zal gedood worden.

Lev 16
29 En dit zal voor u tot een eeuwige inzetting zijn: gij zult in de zevende maand, op de tiende van de maand, uw zielen verootmoedigen, en geen werk doen, ingeborene noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.
30 Want op die dag zal hij voor u verzoening doen, om u te reinigen; van al uw zonden zult gij voor het aangezicht des HEEREN gereinigd worden.
31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting.

We weten dat Shabbat een concept van de Thora is. Van deze twee verzen kunnen we zien, dat beide, Shabbat en Jom Kippoer Shabbat van Shabbaton worden genoemd (= sabbat van rust) de ultieme expressie van Shabbat. Wanneer de twee samenkomen bereiken de gebundelde interessen ongekende hoogten.

De Talmoed verklaart, Als heel Israël twee maal achtereenvolgens Shabbat zou houden, zouden zij onmiddellijk worden verlost. (!!!) (Shabbat 118b)

In principe is in elke Jom Kippoer de mogelijkheid aanwezig van een snelle verlossing. De heilige Zohar (parashat Noach) verklaart, dat zelfs als het volk in een enkele synagoge volledig teshoewa zou doen, op Jom Kippoer, het Joodse Volk onmiddellijk zou worden verlost! Dit is des te meer dit jaar het geval, wanneer de twee ultieme Shabbatten samenvallen. Een unieke gelegenheid.

-bron-

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 19:22

En wat heeft Yom kippoer met Pesach te maken?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 20:24

[dag] één der sabbatten
Als er vertaald wordt met de woorden “eerste [dag] der week” is er in werkelijkheid sprake van “één der
sabbatten”. Het woord [dag] staat niet in het Grieks maar wordt er wel tussengevoegd om de volgende reden.
Het woord één (mia) is ‘vrouwelijk’ en het woord sabbatten is ‘onzijdig’ zodat één grammaticaal NIET kan slaan op
sabbatten. Kennelijk was de uitdrukking oorspronkelijk “[dag] één der sabbatten”. Het woordje ''dag'', is
''hemera'' in het Grieks en hemera is ‘vrouwelijk’.
Deze 'eerste' ''dag'' der week” (door Rome zondag
genoemd) was echter geen sabbat, maar dag één van een periode waarin sabbatten en dagen geteld moesten worden.

Deze uitdrukking verwijst rechtstreeks naar de dag van de eerstelingsgarve, of duidelijker gezegd, naar de dag dat de
Omer-telling begint.
De uitdrukking “[dag] één der sabbatten” houdt verband met de ‘Feesttijden van Jahweh’ en
wel heel specifiek de tijd tussen het Ongezuurdebrodenfeest en Shavu’ot (Wekenfeest/Pinksteren). (zie
Handelingen 20:6,7; 1 Kortiërs 16:2,8).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 20:28

Cicero schreef:En wat heeft Yom kippoer met Pesach te maken?

Vergeving van zonden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 20:36

Bedoel je nu dat er maar één eerste dag "van de sabbatten" was? Dat klopt niet. Paulus zegt "elke dag één van sabbaton/week", dwz elke week, niet een keer per jaar. Dan kon Paulus het wel vergeten met zijn collecte.

Wat is trouwens het bewijs dat de Omertelling van kracht was in de 1e eeuw?

Sowieso zijn zulk soort ingewikkelde verhalen verdacht: waarom moet je je in zoveel bochten wringen terwijl er een simpel antwoord voorhanden is?

Terug naar “[Religie] - Open forum”