mohamed schreef:Volgens mij klopt dat verhaal als een bus Trajecto, waarvoor dank.
Targetses schreef:Volgens mij klopt het ook. Maar het is best wel eens vervelend om met dit verhaal als een roepende in de woestijn te worden beschouwd.
Bij mij begon het licht hierover te dagen toen ik lang geleden las over een bijzondere sabbat en op onderzoek uitging.
Joh 19,31
De Joden dan, daar het Voorbereiding was en de lichamen niet op sabbat aan het kruis mochten blijven – want de dag van die sabbat was groot – vroegen Pilatus, dat hun benen gebroken en zij weggenomen zouden worden.
Die sabbat, staat er. En niet de sabbat.
De dag van de sabbat was groot en dat is een duidelijke aanwijzing dat het om de heiligste dag van het jaar ging.
Jom Kip(p)oer of Grote Verzoendag (Hebreeuws: יום כיפור), voluit Jom ha-Kippoeriem ofwel Dag van de Vergevingen (meervoud), wordt als de belangrijkste en heiligste dag beschouwd in het jodendom.
Het was de ene dag in het jaar dat de hogepriester de allerheiligste plaats in de tempel te Jeruzalem betrad om te pleiten voor Gods volk.-bron-Ook het volgende vond ik wel interessant:
Ex 351 Toen deed Mozes de ganse vergadering der kinderen Israëls verzamelen, en zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die de HEERE geboden heeft, dat men ze doen zal.
2 Zes dagen zal men het werk doen; maar op de zevende dag zal u heiligheid zijn, een sabbat der rust de HEERE; al wie daarop werk doet, zal gedood worden.
Lev 1629 En dit zal voor u tot een eeuwige inzetting zijn: gij zult in de zevende maand, op de tiende van de maand, uw zielen verootmoedigen, en geen werk doen, ingeborene noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.
30 Want op die dag zal hij voor u verzoening doen, om u te reinigen; van al uw zonden zult gij voor het aangezicht des HEEREN gereinigd worden.
31 Dat zal u een sabbat der rust zijn, opdat gij uw zielen verootmoedigt; het is een eeuwige inzetting.
We weten dat Shabbat een concept van de Thora is.
Van deze twee verzen kunnen we zien, dat beide, Shabbat en Jom Kippoer Shabbat van Shabbaton worden genoemd (= sabbat van rust)
de ultieme expressie van Shabbat. Wanneer de twee samenkomen bereiken de gebundelde interessen ongekende hoogten.
De Talmoed verklaart,
Als heel Israël twee maal achtereenvolgens Shabbat zou houden, zouden zij onmiddellijk worden verlost. (!!!) (Shabbat 118b)
In principe is in elke Jom Kippoer de mogelijkheid aanwezig van een snelle verlossing. De heilige Zohar (parashat Noach) verklaart, dat zelfs als het volk in een enkele synagoge volledig teshoewa zou doen, op Jom Kippoer, het Joodse Volk onmiddellijk zou worden verlost!
Dit is des te meer dit jaar het geval, wanneer de twee ultieme Shabbatten samenvallen. Een unieke gelegenheid.-bron-