Hemelvaart

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Hemelvaart

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 08:37

Dat klopt, dat weet ik ook nog maar een aantal jaren, ik kwam er maar niet uit wat het aanraken te maken had met de Here Jezus, tot op het Joodse forum, iemand die ik ken, haarfijn uitlegde met teksten erbij, dat de Hogepriester naar de ordening van Aäron niet mocht aangeraakt worden als Hij het binnenste heiligdom binnenging.
Dat moet je ergens in Numeri lezen denk ik.
En zo is de Here Jezus als Hogepriester naar de ordening van Melchizédek ook naar Zijn Vader gegaan volgens Johannes 20 vers 17 en Hij zegt er niet bij waarom, maar Hij zegt wel: "Raak Mij niet aan, want ik ga tot Mijn Vader of woorden van gelijke strekking.
En dan komt Hij later binnen bij de discipelen zonder de deur open te hoeven doen, en ik kan maar 1 conclusie trekken, dat is dat Hij een anderssoortig lichaam had, want de Emausgangers herkenden Hem alleen toen Hij het Brood brak. Dus weer die tekenen in Zijn handen.
Ik kan het anders niet verklaren.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 apr 2012 10:09

Wilsophie schreef:Dat klopt, dat weet ik ook nog maar een aantal jaren, ik kwam er maar niet uit wat het aanraken te maken had met de Here Jezus, tot op het Joodse forum, iemand die ik ken, haarfijn uitlegde met teksten erbij, dat de Hogepriester naar de ordening van Aäron niet mocht aangeraakt worden als Hij het binnenste heiligdom binnenging.
Dat moet je ergens in Numeri lezen denk ik.
En zo is de Here Jezus als Hogepriester naar de ordening van Melchizédek ook naar Zijn Vader gegaan volgens Johannes 20 vers 17 en Hij zegt er niet bij waarom, maar Hij zegt wel: "Raak Mij niet aan, want ik ga tot Mijn Vader of woorden van gelijke strekking.
En dan komt Hij later binnen bij de discipelen zonder de deur open te hoeven doen, en ik kan maar 1 conclusie trekken, dat is dat Hij een anderssoortig lichaam had, want de Emausgangers herkenden Hem alleen toen Hij het Brood brak. Dus weer die tekenen in Zijn handen.

Jezus kreeg met zijn opstanding een ander/nieuw lichaam. (Dat denk ik ook)
Maar in hoeverre is er dan sprake van een leeg graf?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 11:11

="blijblij"Jezus kreeg met zijn opstanding een ander/nieuw lichaam. (Dat denk ik ook)
Maar in hoeverre is er dan sprake van een leeg graf?

Nee, Hij stond op in Het Lichaam wat Hij had, want alleen de doeken bleven achter in het graf en geen lijk.
Dus er is sprake van een leeg graf op de windsels na.
Hij kreeg dat Lichaam m.i.( toen Hij na de ontmoeting met Maria die Hem, Meester noemde, dus Hem herkende aan Zijn stem), tot Zijn Vader ging want dat zegt Hij Zelf.
Raak Mij niet aan want ik moet nog tot Mijn Vader gaan. Dat gebeurde dus in de periode waar de Bijbel niet veel over zegt, want het was al tegen de avond toen de Here Jezus terug kwam.
En bij die gelegenheid, deed Hij een aantal zaken zoals voorzegd en ontving Hij een aantal titels zoals gezegd in de profeten.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 apr 2012 11:26

Wilsophie schreef:Nee, Hij stond op in Het Lichaam wat Hij had, want alleen de doeken bleven achter in het graf en geen lijk.
Dus er is sprake van een leeg graf op de windsels na.
Hij kreeg dat Lichaam m.i.( toen Hij na de ontmoeting met Maria die Hem, Meester noemde, dus Hem herkende aan Zijn stem), tot Zijn Vader ging want dat zegt Hij Zelf.
Raak Mij niet aan want ik moet nog tot Mijn Vader gaan. Dat gebeurde dus in de periode waar de Bijbel niet veel over zegt, want het was al tegen de avond toen de Here Jezus terug kwam.
En bij die gelegenheid, deed Hij een aantal zaken zoals voorzegd en ontving Hij een aantal titels zoals gezegd in de profeten.

Beetje jammer dat Paulus de opstanding van het "menselijke" lichaam ridicuul vindt, aangezien vlees nogal vergankelijk is. Doden staan bij Paulus ook nooit op uit het graf, maar uit de doden.

Het lege graf zou ik dan ook als een nieuwere traditie zien.

Lees eens in 2 Makkabeën 7/Openbaringen 20 hoe werd gedacht over de opstanding van martelaren (wat Jezus in zekere zin toch is).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:30

Wilsophie schreef:En dan komt Hij later binnen bij de discipelen zonder de deur open te hoeven doen, en ik kan maar 1 conclusie trekken, dat is dat Hij een anderssoortig lichaam had, want de Emausgangers herkenden Hem alleen toen Hij het Brood brak. Dus weer die tekenen in Zijn handen.

Dat denk ik zeer zeker niet, want indien Jezus een ander lichaam had, dan was hij het zelf niet die uit de doden was opgestaan. Ook dat de discipelen hem niet herkenden betekent niets, want voor de kruisiging ging hij ook onherkenbaar (Joh 7,10) naar een feest.

De hypothese dat Jezus een ander lichaam had gekregen na de opstanding kan ik helemaal niks mee, ten eerste vanwege het lege graf (Mat 28,13) want indien hij niet hetzelfde lichaam had, waar was het eerste dan? En ook de volgende verzen kan ik er absoluut niet mee in overeenstemming zien.

'Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en beenderen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.' (Luk 24,39)

Joh 20
24 En Thomas, een van de twaalven, genaamd Didymus, was met hen niet, toen Jezus daar kwam.
25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steek in het teken der nagelen, en steek mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen, en Thomas met hen; en Jezus kwam, toen de deuren gesloten waren, en stond in het midden, en zeide: Vrede zij ulieden!
27 Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!

'Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige overgeven, om verderving te zien.' (Hand 2,27 vgl. Ps 16,10)

'Hetgeen van den beginne was, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze ogen,
hetgeen wij aanschouwd hebben, en onze handen getast hebben, van het Woord des levens' (1 Joh 1,1)
Laatst gewijzigd door mohamed op 06 apr 2012 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 apr 2012 15:31

De Hemelvaart wordt verschillend beschreven, de Opstanding ook en de Verschijningen ook. Maria Magdalena mocht hem niet aanraken, maar Thomas wel. Maria Magdalena komt alleen bij Johannes voor, als hoofdpersoon in het Opstandingsverhaal, bij de andere schrijvers helemaal niet. De Emmausgangers zullen hun avontuur toch wel overal rondverteld hebben? Toch komen ze maar bij één evangelist voor. En Paulus? Hij schrijft nergens over al deze gebeurtenissen. Je komt echt in de problemen, als je geloof afhangt van het echt gebeurd zijn. Als je daar doorheen kijkt, verdiept het juist je geloof, maar je moet dan wel lezen en herlezen en weer lezen, altijd maar door.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:36

jaapo schreef:De Hemelvaart wordt verschillend beschreven, de Opstanding ook en de Verschijningen ook. Maria Magdalena mocht hem niet aanraken, maar Thomas wel.

Precies, van Thomas verlangde hij zelfs dat die hem aanraakte zodat hij als jood zijnde zeker wist dat Christus fysiek uit de dood was opstaan naar de schrift en kon getuigen van het feit dat Jezus Gods heilige was die geen verderf heeft gezien.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 16:12

Voor de laatste keer dat ik nog maar eens uitleg dat ik lees dat het graf leeg was, behalve de doeken waarin het lijk gewikkeld was en dat Hij een ander lichaam kreeg was toen Hij volgens Johannes 20 vers 17 naar Zijn Vader ging en bij die gelegenheid ontving Hij het één en ander en dat Thomas na 8 dagen Hem mocht aanraken is niet aan de orde want diezelfde avond van de opstanding mocht dat ook al, want toen verscheen Hij aan Zijn discipelen.
En zo vind ik het wel genoeg en I rest my case.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 06 apr 2012 16:17

Hij kreeg een ander lichaam, schrijf je. Maar dat was toch een lichaam van vlees en bloed met daarin de lidtekens van de kruisiging.

Hoezo dan een ander lichaam? Dan is dat toch hetzelfde lichaam?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 16:57

Targetses schreef:Hij kreeg een ander lichaam, schrijf je. Maar dat was toch een lichaam van vlees en bloed met daarin de lidtekens van de kruisiging.

Hoezo dan een ander lichaam? Dan is dat toch hetzelfde lichaam?

De Bijbel zegt dat een lichaam van vlees en bloed het koninkrijk niet kan binnengaan.
En ook wij komen de hemel niet binnen met dit lichaam. Dus vertel mij maar hoe het zit.

Een rups heeft hetzelfde lichaam, maar ziet er toch anders uit en ons lichaam zal veranderd worden.
Jij ziet er nu toch ook anders uit dan toen je 20 was?

Ik heb een paar littekens vanuit mijn jeugd, die zie je nog, maar verder ben ik compleet veranderd.
Dus...vertel het maar.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 06 apr 2012 18:24

Je wil het niet begrijpen, hé.

Trouwens, heeft een rups de vleugels van een vlinder? En heeft een vlinder al die poten van een rups?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 19:31

Targetses schreef:Je wil het niet begrijpen, hé.

Trouwens, heeft een rups de vleugels van een vlinder? En heeft een vlinder al die poten van een rups?

Wij kunnen toch niet begrijpen hoe het veranderde Lichaam van Christus bij het gaan naar Zijn Vader op de dag van Zijn opstanding eruit ziet?
Dat weet ik niet.
Het fenomeen rups/vlinder begrijp ik ook niet. Wel de symboliek van die gebeurtenis.
Het is typisch de uitleg van wedergeboorte in de natuur en aangezien God Zich uitdrukt in Zijn Schepping is dat voor mij heel eenvoudig te gelovgen.

Als de Here Jezus zegt: "Raak Mij niet aan, want Ik ga naar Mijn Vader dan zou het toch onzinnig zijn als Hij spreekt over de Hemelvaart waarna Hij niet meer terugkomt om aangeraakt te kunnen worden.
Dan zou de Bijbel niet kloppen, maar het klopt heel goed als je ziet dat Hij naar Zijn Vader gaat om dat iets te doen en te ontvangen en daarna mag men Hem aanraken.

Dus ik weet niet wat je bedoelt met het zinnetje dat ik iets niet wil begrijpen.
Ik kan het niet begrijpen , maar ik geloof het!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2012 08:35

Geloof jij maar mooi dat Jezus een veranderd lichaam had - wat dat eigenlijk met geloof te maken heeft is mij niet duidelijk - maar wij weten wel beter.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2012 08:37

Targetses schreef:Je wil het niet begrijpen, hé.

Nee, ze wil niet eens begrijpen dat de hypothese dat hij een ander lichaam kreeg zou inhouden dat iemand anders uit de dood is opgestaan en dat Jezus niet de Christus was.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 08:38

Zie dan mijn geschreven stuk vandaag bij een ander topic waar het niet over de hemelvaart gaat.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 09 apr 2012 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”