Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor marin » 05 apr 2012 08:37

mohamed schreef:Als dat waar is, kun je mij dan eens verklaren waarom niet iedereen die de schriften onderzoekt Jezus als de verlosser heeft aangenomen?

Je pakt een deel op van de beschrijving en dan wordt het vaak lastig om de onderliggende gedachte te kunnen begrijpen.

Er zijn nog zoveel profetieën die voor de komst van Christus in vervulling moeten gaan, zie wat Jezus daar over zegt, Hij spreekt over de vijgeboom die met zijn knoppen voorzegt dat het voorjaar aanbreekt, dat kunnen wij zien, zo moet ook gij weten wanneer 'alles staat te gebeuren'.

Met andere woorden leg de Bijbel naast het wereldgebeuren en de 'geestelijke vervalsing' maar ook hoe staat het met de voorbereiding van Gods volk over heel de wereld die Hem verwachten, zijn zij voorbereidt om Hem te ontmoeten.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 05 apr 2012 13:56

marin schreef:
@Trajecto je zegt, ze hebben heel wat duidelijk aan het licht gebracht wat Bijbels gezien vreemd was en wat uit allerlei wereldse redenen van opportuniteit e.d. de kerk was binnengekomen in de loop der tijd.

Wat hebben zij aan het licht gebracht, Trajecto?

Om niet ontoelaatbaar off-topic te worden kan ik hier slechts kort wat over zeggen.
Wat direct in het oog springt is in ieder geval de kerstfeestviering die helemaal niet zo vanzelfsprekend is en alles daar rondomheen. Maar ik laat het even hierbij voor meer aspecten kan plaats zijn in een ander topic. Bijvoorbeeld er eentje openen!
Wel on-topic is het feit dat ze het dogma van de drie-eenheid (en die geeft een antwoord op de vraag van dit topic) als niet iets wat per se zo in de Bijbel staat hebben bekeken. (En ze zijn dan tot de conclusie gekomen dat zij het dogma niet kunnen onderschrijven.)
Je zegt, maar ik vind wel dat de Jehovah's getuigen goed Bijbelonderzoek gedaan hebben en doen.

Dat zal zo zijn, maar probeer eens vragen te stellen die afwijken in de leerstellingen van Jehovah getuigen die b.v.die werkelijk verband houden van het verlossingsplan van de Here Jezus als Zoon van God dan kom je te dicht bij dan wordt het gesprek wel anders.

Maar eigenlijk heeft elke kerk of gemeente zijn eigen vaste geloofsleerstellingen waar de nadruk op wordt gelegd die me hand en tand verdedigd worden en daardoor is er jammer genoeg weinig ruimte tot een werkelijk begrip naar elkaar toe.

Mee eens.
B.V. ik vind de discussie interessant worden als je de koppeling kunt maken met de gegevens vanuit Gods Woord vanuit de profetieën die vervuld zijn en nog staan te gebeuren maar dan ook in de tijd waarin wij nu leven, want er gebeurd vandaag aan de dag als je de ruime informatie die beschikbaar is gaat bestuderen, achter af is het natuurlijk erg gemakkelijk om de profetie te plaatsen maar belangrijk is wat er staat te gebeuren.
Vindt je het gek dat hierover zo weinig in de kerken wordt gesproken.

Ook een mooi onderwerp voor een nieuw topic!
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 apr 2012 17:28

mohamed schreef:@ Wilsophie, als Jezus van Nazareth pas na de kruisiging God de vader werd, dan zou God de vader in principe uit vergankelijk vlees zijn geboren en dat lijkt mij nogal vreemd. Ook Jezus' uitspraak 'eer Abraham was ben ik' kan ik niet rijmen met de aanname dat hij toen nog God moest worden. Denk ook aan Mattheus die Hos 11,1 op het kindeke betrok (Mat 2,15) en duidelijk leert dat God reeds de baby liefhad, wat ik erg vreemd zou vinden als hij toen de Christus nog moest worden.

Niet na de kruisiging, dat heb ik nooit gezegd, maar pas bij de opstanding toen Hij opvoer volgens JOhannes 20 vers 17 naar Zijn Vader, toen ontving Hij de beloofde titels en ook een ander Lichaam, een Geestelijk lichaam met de kenmerken van het oude lichaam opdat men Hem zou herkennen.
"Eer Abraham was ik" wijst op Zijn pre-existentie toen Hij daar was, "eer de wereld was".
En dat was in de 3e hemel; "Uit Egypte heb ik Mijn Zoon geroepen " heeft betrekking op Israël en op de Here Jezus.
Natuurlijk had God Zijn Zoon lief, toen Hij een kindje was en toen Hij gedoopt werd enz...Ik zie de link niet naar de Christus?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 07:25

Wilsophie schreef:Niet na de kruisiging, dat heb ik nooit gezegd, maar pas bij de opstanding toen Hij opvoer volgens JOhannes 20 vers 17 naar Zijn Vader, toen ontving Hij de beloofde titels en ook een ander Lichaam, een Geestelijk lichaam met de kenmerken van het oude lichaam opdat men Hem zou herkennen.

Thomas knielde en noemde Jezus zijn Heere en God (Joh 20,28) nadat hij aan diens wonden bewezen zag dat hij het echt was die uit de dood was opgestaan omdat hij zijn zelfde oude lichaam nog bezat als voor de kruisiging. Dus Thomas knielde terwijl Wilsophie gewacht zou hebben die niets goddelijks kon bespeuren aan iemand die zij gezien had die net uit de dood (Luk 16,31) was opgestaan. Toch een vraag die bij mij rijst is deze: Waarom nodigde Jezus apostel Thomas uit om hem aan te raken i.t.t. Maria?
Wilsophie schreef:"Eer Abraham was ik" wijst op Zijn pre-existentie toen Hij daar was, "eer de wereld was".
En dat was in de 3e hemel; "Uit Egypte heb ik Mijn Zoon geroepen " heeft betrekking op Israël en op de Here Jezus.
Natuurlijk had God Zijn Zoon lief, toen Hij een kindje was en toen Hij gedoopt werd enz...Ik zie de link niet naar de Christus?

Welke pre-existente? Als Jezus toen nog de Vader moest worden kan dat helemaal niet, want God is Eén. Wat jij eigenlijk hoort te zeggen is dat Jezus van Nazareth weer God werd, daarom staat er ook geschreven:

'Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en de Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij te niet gedaan zal hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.' (1 Kor 15,24)

Dat kan alleen maar betekenen dat het Koninkrijk tijdelijk niet aan de Vader toebehoorde en er staat nochtans:

'Uw troon, o God, bestaat eeuwig en altijd....' (Ps 45,7)

Kortom,

'Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid.' (Heb 13,8)

'U bent Mijn getuigen, spreekt de HEERE, en Mijn dienaar die Ik verkozen heb, opdat u het weet en Mij gelooft, en begrijpt dat Ik Dezelfde ben: vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn.' (Jes 43,6)

'Luister naar Mij, Jakob, Israël, Mijn geroepene: Ik ben Dezelfde, Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste.' (Jes 48,12)

Verder, i rest my case.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 08:13

_"Mohamed"..Thomas knielde en noemde Jezus zijn Heere en God (Joh 20,28) nadat hij aan diens wonden bewezen zag dat hij het echt was die uit de dood was opgestaan omdat hij zijn zelfde oude lichaam nog bezat als voor de kruisiging. Dus Thomas knielde terwijl Wilsophie gewacht zou hebben die niets goddelijks kon bespeuren aan iemand die zij gezien had die net uit de dood (Luk 16,31) was opgestaan. Toch een vraag die bij mij rijst is deze: Waarom nodigde Jezus apostel Thomas uit om hem aan te raken i.t.t. Maria?

Inderdaad na 7 dagen en op de 8e dag,( in het kader van de bedelingen) n.l. het moment dat de ongelovige Thomas ( n.l. Israël) zal zien wie zij doorstoken hebben.
En zoals ik zei, dat was het lichaam wat Hij ontving op de opstandingsdag van de Vader wat toen wel aangeraakt mocht worden.
Immers Maria mocht dat niet omdat Hij nog naar de Vader toe moest gaan.
Dus je laatste vraag is hiermee beantwoord.
Zij het dat in de symboliek, Maria staat voor de 10 stammen van Israël en Thomas voor het gelovig overblijfsel uit de 2 stammen.
Maria was immers de vrouw die Hem al Meester noemde voordat zij Hem aanraakte? Zij wandelde in geloof en niet in aanschouwen. De Gemeente voortgekomen gebouwd uit de 10 stammen.
En Thomas geloofde dat pas op de 8e dag , Hij wandelde in aanschouwen, en niet in geloof....en noemde Hem geen Meester, maar" Mijn Heere en Mijn God".
Denk daar maar eens over na, als je tijd hebt.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 06 apr 2012 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 08:15

Opvaren naar de Vader = hemelvaart. Toen Thomas voor hem knielde was dat nog niet gebeurd.

Denk jij er maar eens over na wat het betekent dat Jezus gister en heden Dezelfde is, want daar maak ik elke dag tijd voor zou je ook eens moeten doen. :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 08:18

Dat ontken ik toch nergens?
Wat doe je nu onaardig?
Je kunt binnen 5 minuten niet bestudeerd hebben wat er allemaal staat over de symboliek,
De Here God is gisteren en heden Dezelfde tot in alle Eeuwigheid, maaar.rrrrrrr handelt niet altijd hetzelfde.
En dat is het verschil op de Eerste dag van de Opstanding en op de 8e Dag!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 08:22

Opvaren naar de Vader = hemelvaart. Toen Thomas voor hem knielde was dat nog niet gebeurd.

Nee, dat klopt ik heb het helemaal niet over de definitieve Hemelvaart. Heb je Johannes 20 vers 17 gelezen en heb je de link gelegd naar het moment van niet aanraken en de avond van het blazen van de Geest op de discipelen, daartussen is iets belangrijks gebeurd.
Hij ging naar de Vader om ons een plaats te bereiden, Hij ging om tot Zoon en Erfgenaam de worden aangesteld, en het niet aanraken heb ik al duidelijk beschreven eerder in de post, heeft alles te maken met Zijn Hogepriesterschap..
Immers die mocht niet aangeraakt worden voordat Hij het Binnenste Heiligdom weer UIT kwam en dit heb ik van de gelovige Joden geleerd.
Hij werd immers aangesteld tot Hogepriester, tot Heere en tot Christus en pas daarna mochten ze Hem allen aanraken en voor Thomas die er niet was , was er een herkansing op de 8e dag, dus weer de zondag.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 08:24

Welke pre-existente? Als Jezus toen nog de Vader moest worden kan dat helemaal niet, want God is Eén. Wat jij eigenlijk hoort te zeggen is dat Jezus van Nazareth weer God werd, daarom staat er ook geschreven:

Inderdaad, dit heb ik niet goed neergezet. Excuus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:44

mohamed schreef:Welke pre-existente? Als Jezus toen nog de Vader moest worden kan dat helemaal niet, want God is Eén. Wat jij eigenlijk hoort te zeggen is dat Jezus van Nazareth weer God werd, daarom staat er ook geschreven:

Wilsophie schreef:Inderdaad, dit heb ik niet goed neergezet. Excuus.

Excuus aanvaard en dus staat mijn eerder gemaakte punt nog.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2012 15:48

Wilsophie schreef:Immers die mocht niet aangeraakt worden voordat Hij het Binnenste Heiligdom weer UIT kwam en dit heb ik van de gelovige Joden geleerd.
Hij werd immers aangesteld tot Hogepriester, tot Heere en tot Christus en pas daarna mochten ze Hem allen aanraken en voor Thomas die er niet was , was er een herkansing op de 8e dag, dus weer de zondag.

Pas na de hemelvaart werd hij (weer) priester in eeuwigheid aangezien joden geen priester konden worden naar de wet (Heb 7,14) en dat Jezus vóór de opname nog een jood was zal niemand ontkennen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 16:14

Hij werd geen priester, Hij werd Hogepriester niet naar Aäron want Hij was niet uit Levi en daarom door God aangesteld naar de ordening van Melchizédek.
En nogmaals niet na de hemelvaart maar op de dag van de opstanding.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 10:41

mohamed schreef:@ Wilsophie, als Jezus van Nazareth pas na de kruisiging God de vader werd, dan zou God de vader in principe uit vergankelijk vlees zijn geboren en dat lijkt mij nogal vreemd. Ook Jezus' uitspraak 'eer Abraham was ben ik' kan ik niet rijmen met de aanname dat hij toen nog God moest worden. Denk ook aan Mattheus die Hos 11,1 op het kindeke betrok (Mat 2,15) en duidelijk leert dat God reeds de baby liefhad, wat ik erg vreemd zou vinden als hij toen de Christus nog moest worden.

Johannes 13
En voor het feest van het pascha, (14 Nisan) " Jezus wetende, dat Zijn ure gekomen was, dat Hij uit deze wereld zou overgaan tot den Vader, alzo Hij de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad had, zo heeft Hij hen liefgehad tot het einde".

De uitbeelding van hetgeen de Heere Jezus hier doet, begint feitelijk al in vers 4, waar geschreven staat dat de Heere Jezus opstond van de maaltijd ( let op, opstaan) en Zijn kleren aflegde.
De uitbeelding eindigt in vers 12 waar geschreven staat dat de Heere Jezus eerst Zijn kleren weer aandeed en daarna vroeg of zij begrepen wat Hij gedaan had.

Dit afleggen en opnemen van de kleren komt treffend overeen met vers 3, namelijk dat de Heere Jezus van God uitgegaan (kleren afleggen) was en weer tot God heen zou gaan (kleren aandoen).

Verderop wordt deze stelling verder onderbouwd. Toen de Heere Jezus zijn kleren afgelegd had, omgordde Hij zich met een linnen doek. Linnen klederen zijn een uitbeelding van heilige klederen in de Bijbel, maar in dit geval ging het om een doek en wel om een “Lention” dat gebruikt werd door knechten om hun werk te doen. De Heere Jezus beeldde hiermee uit dat Hij zich als dienstknecht opstelde ten opzicht van Zijn discipelen. Een pracht paralleltekst om hiernaast te leggen is:

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was; 6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; 7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden; (Filippenzen 2:5-7)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 10:59

Micha 5:1 en de voorgaande verzen uit Micha 4 lijken me ook wel duidelijk, trouwens.
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 12:15

Ewan schreef:Micha 5:1 en de voorgaande verzen uit Micha 4 lijken me ook wel duidelijk, trouwens.

Inderdaad en Hij werd geboren ongeveer begin September.

Gegeven 1: De Here Jezus stierf op het Joodse Pesach (=Pasen) feest.

Gegeven 2: Hij leefde ongeveer 33 1/2 jaar op aarde.

Het Pesachfeest wordt gevierd op de 14e in de Joodse maand Nisan. Rekenen we een half jaar eerder (als het om maanden in een jaar gaat is dat hetzelfde als 33 1/2 jaar) komen we uit op de Joodse maand Tishri. Dat is omgerekend ook de maand september.

Terug naar “[Religie] - Open forum”