mohamed schreef:Nee, want de arm van God is nog steeds onderdeel van de vader, daarom schreef ik ook dat Jezus van Nazareth de vader was in vernederde vorm, maar daarom niet minder de vader.
Trajecto schreef:Ja, nu laat je buiten beschouwing dat Jezus toen hij hier op aarde liep ook mens was.
Ik had gister wat weinig tijd maar wil hier toch nog even wat uitgebreider op reageren.
Ik laat dat niet buiten beschouwing, want juist zijn menswording was die vernederde vorm van God de vader. Die in het vlees zijn kunnen God niet behagen en het vlees is de onvergankelijkheid (1 Kor 15,50) dus daarom was de menswording van Jezus laten we zeggen God op zijn zwakst en daarom op zijn zwakst gezegd God de vader.
Trajecto schreef:De arm weet wat het hoofd (zo noem ik God dan maar even) wil en de mens in Jezus zegt tegen arm en hoofd "Niet mijn wil maar Uw wil geschiede", bijvoorbeeld.
Bijna, want aangezien Jezus van Nazareth de hand van God genoemd wordt is het dus de arm die tegen het hoofd zegt uw wil geschiedde en we zien deze gedachte door Paulus bevestigd (1 Kor 11,3) want hij schreef dat God het hoofd is van Christus. Nu kan ik me voorstellen dat jij denkt dat ik mijzelf weer tegenspreek en i.p.v. punt te onderbouwen het ondermijn. Doch is dat niet het geval, want Paulus leert ons dat het lichaam van Christus is (Kol 2,17) en wat gebeurt er als we iemands hoofd van zijn lichaam scheiden? Juist, dan sterft hij en denk niet dat God niet dood kan - hoe onmogelijk dat ook mag lijken - want er staat geschreven:
'Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood is geweest en weer levend is geworden..... (Op 2,8)
Ik denk dat vriend en vijand het er over eens is dat God de vader de eerste en de laatste is. Hoe dan ook, over dat punt wil ik niet meer in discussie want men betwist toch ook niet dat een brandweerauto rood is? Kortom, de vader is dood geweest en weer levend geworden en dat is wat vrijwel iedereen die zich Christen noemt tegenwoordig ontkent, maar besef wel dat toevoegen of afdoen aan de openbaring van Jezus Christus aan Johannes niet zonder gevolgen is:
Op 2218 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.
Trajecto schreef:Goed, zo kan ik me er iets bij voorstellen. Is dit iets wat een raakvlak heeft met wat jij denkt of heb ik het nu teveel omgebouwd naar mijn denken om het me te kunnen voorstellen en is het jouw opvatting niet meer?
Afgezien van het feit dat Jezus de arm is naar mijn geloof vind ik het een prima samenvatting, waarvoor dank.
Trajecto schreef:Ik blijf vinden dat je vooral met het NT te werk moet gaan en niet profetiën uit het OT als de maat moet nemen en voor de heldhaftige en glorievolle betitelingen Jezus moet gaan bijvijlen zodat het in ieder geval 100% past daarbij, en een profetie voor het volle pond naar de letter in vervulling kan geacht te zijn gegaan.
Dat mag jij rustig vinden, maar jouw wil is geen wet en ik denk daar totaal anders over.
Trajecto schreef:Meer een middenweg waarbij de connecties met grote voorzichtigheid bezien worden, sta ik voor.
Jezus en de apostelen citeren voortdurend uit het OT dus lijkt het mij dat ze daar iets mee aanduiden wilden, denk je niet? Er staat niet voor niets dat we moeten vragen naar de oude paden om de goede weg te vinden (Jer 6,16) en wie is denk jij dat dat is? Wij dienen de goede herder te kennen (Joh 10,14) want onze herder kent de zijnen en Jezus is de goede weg:
'Jezus zei tegen hem:
Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven....' (Joh 14,6)
'Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u
de weg wijzen in heel de waarheid....' (Joh 16,13)
We zien in Handelingen 2 dat de Heilige Geest werd uitgestort en vol van de Geest sprak Petrus direct over Jezus van Nazareth (Hand 2,22-36) dus de Geest van de waarheid wees naar Jezus van Nazareth, de goede weg. Ook wel interessant is dat de eerste christenen aanhangers van de sekte de Weg (Hand 24,14) genoemd werden.
Voorts is de Weg, de Waarheid en het Leven ook een drie-eenheid evenals de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En denk jij dat iemand zou willen stellen dat de Waarheid minder is dan de Weg en het Leven?
Kortom, het is onmogelijk om de positie van Jezus vast te stellen zonder daarbij ook het OT te raadplegen, want Christus zei dat de Schrift niet gebroken kan worden (Joh 10,35) toen het NT nog niet geschreven was.
Trajecto schreef:Wie de Zoon verwerpt, verwerpt Christus in zich en komt niet tot de Vader; blijft in zijn natuur van het vlees, "heeft de Vader niet".
Eenieder die voort gaat in het vlees vanuit het vlees, en Christus niet in zich toelaat "heeft God niet" (krijgt geen zicht op God), wie in "de leer" gaat groeien, groeit in Christus en daarmee ook in de Vader.
Waar een wil is is de goede weg, zou ik zeggen, maar zolang jij zegt dat je de oude paden niet wilt bewandelen - ofwel het OT buiten beschouwing wilt laten omtrent de positie van Christus - vind je naar de schrift de wijsheid niet. En je bent vrij om dat te doen, doch naar mijn geloof is het OT onmisbaar om vast te stellen dat Jezus de Christus is dus heeft het op dit moment nog weinig zin om het gesprek voort te zetten.