Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor 1a2b3c » 02 apr 2012 15:40

Targetses schreef:Dat staat echt in Gen. 2:2 en 3.

God wees nota bene die dag aan door op vrijdag een dubbele portie manna te geven, zodat men op de sabbat niet hoefde te zoeken.

Daar staat dat GOD ruste van al Zijn werk dat Hij gemaakt had. De enige wet in het paradijs was: niet eten van de boom van kennis van goed en kwaad.
De wetten van Mozes waren er toen nog helemaal niet, en bovendien zijn die aan Israël gegeven en ik ben geen Jood.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2012 18:47

Ewan schreef:Want indien de bediening die veroordeling brengt (Mozes' wet), heerlijkheid was, veel meer is de bediening, die rechtvaardigheid brengt, overvloedig in heerlijkheid.

Amen.

'De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen van het licht.' (Rom 13,12)

Met de nacht wordt het oude verbond bedoeld, want er staat geschreven:

'Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en hun, die zaten in het land en de schaduw des doods, hun is een licht opgegaan. ' (Mat 4,16)

Vergelijk dat ook met 1 Kor 15,56:

'De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.'

En ook Rom 7,24:

'...wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?'

Hetgeen ik vet heb gemaakt zijn allemaal synoniemen voor het oude verbond naar mijn inzicht.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 02 apr 2012 20:30

Juist, en daarom vingen de apostelen 's nachts NIETS, en moesten zij overdag gaan vissen.OF dachten we dat dat gewoon een leuk verhaaltje was?
Somebody up there likes you

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 02 apr 2012 20:43

@ewan zegt:
Maar de apostel had het hier toch tegen de heidenen uit de volkeren, die hadden helemaal geen wetten van Mozes !?

@ewan, ik begrijp je knelpunt maar we draaien om het aanvaarden heen, die wetten van Mozes heeft de Here Jezus voor elk mens die in de natuur van Adam deelachtig was aan het kruis gebracht, Col. 2 : 14, nl. de joodse wetten en inzettingen die door Mozes geboden waren. Alle ceremoniële wetten, die betrekking hebben op de tempel- en offerdiensten, waren een voorafschaduwing van het ware grote offer dat eenmaal door de Messias zou worden gebracht.

Prediker 12:
12 En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam. 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.

Als de mens het onderscheidt kan maken tussen de Wet van God (de Tien Geboden) en de wetten en voorschriften van Mozes dan leert de mens Gods Karakter in Zijn Wet kennen, beknopt beschreven in Tien regels, de uitwerking van die regels heeft de Here Jezus uitgeleefd (vervuld) in Zijn menszijn als Zoon van God, Liefde voor Zijn Vader (de eerste 4 geboden)en Liefde voor de naaste (overige 6 geboden).
De vervulling voor de mens is dit te aanvaarden Het Leven van Jezus in het geloof, daartoe wordt de gerechtvaardigd voor God.
Er wordt te lichtvaardig over de Wet van God gesproken, als wat moeten wij daar nou mee?

1 Joh 5,3
Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar,
2 Joh 1,6
En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
Jak 2,10
Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).

De wekelijkse sabbatdag die God zelf bij de voltooiing van de schepping heeft ingesteld mag de mens er niet uit beitelen en de zondag er voor in de plaats zetten.
1 Joh 2,4
Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;

Door de opstanding van de Here Jezus op de eerste dag na Sabbat heeft God in Zijn Woord geen melding van gemaakt tot een verandering van rustdag ieder is daar van overtuigt, alle aangedragen teksten die in verandering van sabbat naar zondag worden niet ondersteunt door de werkelijkheid in de tijd van de eerste Christen gemeente, vele onderwerpen (en dat is niet alleen de sabbat) dienen in de tijd van de eerste Christengemeente begrepen te worden b.v. de 7e dags Sabbat was het hoogte punt van de week, alles richtte zich naar het Sabbats gebeuren God te dienen (het teken met God verbonden te zijn), de sabbat is direkt door God na de schepping in het Paradijs ingesteld tot een ONVERANDERLIJKE en EEUWIGDURENDE instelling.

Paulus spreekt in Gal.4:10 en 2:16 en Rom.14:5 over andere sabbatten, dagen en wetten, maar NIET van het 4e gebod.

Van al de geboden vormt het 4e gebod de daadwerkelijke proef op de som; hieraan kan men regelrecht zien of men naar Gods geboden leeft, ja of nee. De tien geboden vragen ons leven, doch het 4e gebod is de test.
De meeste mensen op aarde zullen beamen dat wij God moeten eren, niet mogen moorden, echtbreken, stelen, etc-.
Het enige gebod hetwelk door het merendeel echter wordt afgewezen is ...dat van de sabbat.

Wij zijn meestal als christenen opgegroeid in zondagvierende kringen, waar men de zondag houdt voor de sabbat.
Dit klopt echter NIET !
DE WET van de ONVERANDERLIJKE is ONWIJZIGBAAR ! Willen wij God liefhebben, volgens Joh.14:21 en 15:10 dan moeten wij Zijn geboden HEBBEN én BEWAREN.
Wat weegt ons het zwaarste? De traditie óf de Sabbat der Schrift ?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 13:01

="Speedy"Je trekt de posting van schelpje uit elkaar. Er is alleen rust voor de ziel in de Heere te vinden, naar het aardse blijft het strijden tegen de zonde, moeten we werken om ons brood te verdienen (zover we werken kunnen), en zal een mens bezet worden door zorgen.

Eenmaal zal een kind van de Heere al het aardse afleggen en zich verlustigen om Hem die eer te brengen waar Hij recht op heeft en dan is er 100% rust voor een kind van God.

ER is zeker alleen voor de ziel rust in de Heere te vinden daarom citeerde ik Psalm 23, maar dat het aardse strijden blijft tegen de zonde begrijp ik niet. Wat vier jij dan met Pasen? En wat gedenk je op Goede Vrijdag?
Natuurlijk zijn er zorgen en moeten we werken om ons brood te verdienen, maar is dat werken zo erg?
Velen staan te springen om te werken, besef je dat wel?
Zorgen?
"Al mijne zorgen mag ik wentelen op Hem, daar bij de voet van 't kruis".

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2012 15:00

mohamed schreef:Zoals je ziet is het overgezet naar 'Heere' en uit de context kan men duidelijk opmaken dat er niemand minder dan Christus bedoeld wordt. Daaruit concludeer ik dat het woord kyriakos zich laat overzetten naar Christus (wat Cicero ook beaamde) ook in Openbaring 1,10, of beter gezegd: juist in Openbaring! Het lijkt mij logischer dat Jezus de dingen die haastig moesten geschieden op zijn eigen dag aan Johannes openbaarde dan op de dag van de zon.

Nee mohamed, ik heb niet gezegd dat kuriakos zich laat overzetten naar Christus.

Kuriakos = van/voor/toegewijd aan de Heer
In christelijke bronnen betreft Heer in deze formulering altijd Jezus Christus. Maar dat betekent niet dat je het met Christus mag vertalen.

Niemand beweert dat in Op. 1:10 met zondag vertaald moet worden (die naam was toen nog niet gangbaar). Wel is zeker dat de dag na de sabbat ofwel de eerste dag van de week bedoeld wordt.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 04 apr 2012 15:32

En die eerste dag der week (ik blijf bij eerste der sabbatten , want de vermelding van de dag speelde zich altijd aantoonbaar af gedurende de omertelling)begon altijd al op zaterdag avond met schemer.
Somebody up there likes you

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2012 16:20

Nee hoor, in de 1e eeuw begon bij de Joden niet de dag met de schemer, maar bij zonsopgang.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2012 16:30

Cicero schreef:Nee hoor, in de 1e eeuw begon bij de Joden niet de dag met de schemer, maar bij zonsopgang.

Cicero: jij hebt Grieks gestudeerd, ik niet. Dus hoe zou ik dan met een dergelijke discussie mee kunnen doen? Ik delf dan altijd het onderspit.
Hoe weet jij bijv. dat de dag bij bij zonsopgang begon? :-k

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2012 16:42

Cicero: jij hebt Grieks gestudeerd, ik niet. Dus hoe zou ik dan met een dergelijke discussie mee kunnen doen? Ik delf dan altijd het onderspit.
Ja, daar kan ik niets aan doen.
Hoe weet jij bijv. dat de dag bij bij zonsopgang begon?
Omdat als men "de volgende dag" zegt, men de volgende ochtend bedoelt en niet de avond van wat wij dezelfde dag zouden noemen.

Zie bijv. Mc. 11:11-12
"Nadat hij alles in ogenschouw had genomen, ging hij – want het was al laat geworden – met de twaalf terug naar Betanië. 12 Toen ze de volgende dag uit Betanië vertrokken, kreeg hij honger."

En uit Josefus, Bellum 2.147, blijkt dat het sabbatmaal niet op vrijdagavond, maar op zaterdagavond werd gegeten. Dat heeft alleen zin als zaterdagavond bij de sabbat hoort natuurlijk.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 04 apr 2012 16:47

Cicero schreef:
Nee hoor, in de 1e eeuw begon bij de Joden niet de dag met de schemer, maar bij zonsopgang.

Nee, dat is niet juist.
De dag eindigde met zonsondergang en dan begon dus de volgende dag.
Zo vieren de Joden nog steeds de sabbat, bijvoorbeeld. Naar onze manier van rekenen begint die dus al op vrijdag als de zon ondergaat en hij eindingt op onze zaterdag wanneer de zon ondergaat. Daarna, voor ons nog op zaterdagavond is het reeds de 1e dag van de volgende week.

Het kan best wezen dat er in culturen het dagbegin bij de zonsopgang werd geacht te zijn -- het doet ook best logisch aan -- maar de Joden rekenden zo niet.
Als je bewijs hebt voor iets anders hoor ik het graag.
Nulla aetas ad discendum sera

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2012 16:51

De sabbath begint bij de joden toch met het traditionele vrijdagavondeten?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 04 apr 2012 17:00

schelpje3 schreef:De sabbath begint bij de joden toch met het traditionele vrijdagavondeten?

Inderdaad.
Wat Cicero zegt is nieuw voor mij en ik vraag me af of hij zich niet vergist.
Nulla aetas ad discendum sera

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2012 17:14

Je moet altijd voorzichtig zijn met het projecteren van huidige joodse gewoonten op het verleden.

Zoals ik al zei, Josefus zegt dat het sabbatmaal op de voorgaande dag wordt klaargemaakt als voorbeeld van strikte sabbatobservantie. Maar als hij bedoelt dat het sabbatmaal op vrijdag was, is er niets bijzonders aan de voorbereiding: als de volgende dag met schemering begint, werd elk avondmaal de dag van tevoren bereid. Maar dat is dus niet het geval. Het sabbatmaal werd op vrijdag bereid (naast het gewone eten van vrijdag en de lunch van zaterdag), om op zaterdagavond gegeten te worden.
De tekst van Josefus luidt: "[Essenen] weigeren strikter dan alle Joden op de zevende dag van de week arbeid te verrichten. Niet alleen bereiden zij hun maaltijden al op de dag daarvoor, om op die bewuste dag geen vuur te hoeven maken, maar zij durven zelfs geen voorwerp te verplaatsen of naar het toilet te gaan." (BJ 2.147 / 2.8.9).

En zoals ik al zei, in het NT is "de volgende dag" altijd de volgende ochtend. Een voorbeeld: Mt. 28:1 "Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde..." En ik noemde al Mk. 11:12

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2012 18:03

schelpje3 schreef:Cicero: jij hebt Grieks gestudeerd, ik niet. Dus hoe zou ik dan met een dergelijke discussie mee kunnen doen? Ik delf dan altijd het onderspit.

Ik denk even mee. Persoonlijk ben ik altijd erg blij als er iemand meepraat die verstand van zaken heeft. Het zet je inderdaad wel op een ander, ongelijk, vlak, maar dat zij dan zo. Veel vragen stellen en accepteren dat de expert er meer van weet dan jij of ik. Als ik met een hersenchirurg over het menselijk brein praat, zou ik dat ook doen. Dat is geen kwestie van het onderspit delven, maar van leren van de kennis van anderen.

Hoe weet jij bijv. dat de dag bij bij zonsopgang begon? :-k

Ik had ook wel eens gelezen (misschien hier) dat de avond liturgisch bij de volgende dag hoort, maar welke periode dat dan precies was en hoe zich dat heeft ontwikkeld, weet ik dan weer niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”