Berichtdoor marin » 02 apr 2012 20:43
@ewan zegt:
Maar de apostel had het hier toch tegen de heidenen uit de volkeren, die hadden helemaal geen wetten van Mozes !?
@ewan, ik begrijp je knelpunt maar we draaien om het aanvaarden heen, die wetten van Mozes heeft de Here Jezus voor elk mens die in de natuur van Adam deelachtig was aan het kruis gebracht, Col. 2 : 14, nl. de joodse wetten en inzettingen die door Mozes geboden waren. Alle ceremoniële wetten, die betrekking hebben op de tempel- en offerdiensten, waren een voorafschaduwing van het ware grote offer dat eenmaal door de Messias zou worden gebracht.
Prediker 12:
12 En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam. 13 Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. 14 Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.
Als de mens het onderscheidt kan maken tussen de Wet van God (de Tien Geboden) en de wetten en voorschriften van Mozes dan leert de mens Gods Karakter in Zijn Wet kennen, beknopt beschreven in Tien regels, de uitwerking van die regels heeft de Here Jezus uitgeleefd (vervuld) in Zijn menszijn als Zoon van God, Liefde voor Zijn Vader (de eerste 4 geboden)en Liefde voor de naaste (overige 6 geboden).
De vervulling voor de mens is dit te aanvaarden Het Leven van Jezus in het geloof, daartoe wordt de gerechtvaardigd voor God.
Er wordt te lichtvaardig over de Wet van God gesproken, als wat moeten wij daar nou mee?
1 Joh 5,3
Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar,
2 Joh 1,6
En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
Jak 2,10
Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).
De wekelijkse sabbatdag die God zelf bij de voltooiing van de schepping heeft ingesteld mag de mens er niet uit beitelen en de zondag er voor in de plaats zetten.
1 Joh 2,4
Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;
Door de opstanding van de Here Jezus op de eerste dag na Sabbat heeft God in Zijn Woord geen melding van gemaakt tot een verandering van rustdag ieder is daar van overtuigt, alle aangedragen teksten die in verandering van sabbat naar zondag worden niet ondersteunt door de werkelijkheid in de tijd van de eerste Christen gemeente, vele onderwerpen (en dat is niet alleen de sabbat) dienen in de tijd van de eerste Christengemeente begrepen te worden b.v. de 7e dags Sabbat was het hoogte punt van de week, alles richtte zich naar het Sabbats gebeuren God te dienen (het teken met God verbonden te zijn), de sabbat is direkt door God na de schepping in het Paradijs ingesteld tot een ONVERANDERLIJKE en EEUWIGDURENDE instelling.
Paulus spreekt in Gal.4:10 en 2:16 en Rom.14:5 over andere sabbatten, dagen en wetten, maar NIET van het 4e gebod.
Van al de geboden vormt het 4e gebod de daadwerkelijke proef op de som; hieraan kan men regelrecht zien of men naar Gods geboden leeft, ja of nee. De tien geboden vragen ons leven, doch het 4e gebod is de test.
De meeste mensen op aarde zullen beamen dat wij God moeten eren, niet mogen moorden, echtbreken, stelen, etc-.
Het enige gebod hetwelk door het merendeel echter wordt afgewezen is ...dat van de sabbat.
Wij zijn meestal als christenen opgegroeid in zondagvierende kringen, waar men de zondag houdt voor de sabbat.
Dit klopt echter NIET !
DE WET van de ONVERANDERLIJKE is ONWIJZIGBAAR ! Willen wij God liefhebben, volgens Joh.14:21 en 15:10 dan moeten wij Zijn geboden HEBBEN én BEWAREN.
Wat weegt ons het zwaarste? De traditie óf de Sabbat der Schrift ?
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.