Geloof, ouders en uiterlijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Geloof, ouders en uiterlijk

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 23:05

Esther01 schreef:@ Schelpje

Als er bij ons nou een goede catechese werd gegeven zou dat heel fijn zijn.. Dat is juist het probleem waarom wordt er niet gewoon een normaal een gesprek met iemand gehouden maar alleen maar ik hoger opgeleide worden gesproken... ik als mbo'er heb daar niets aan... Duidelijkheid voor geloof vind ik belangrijker Dit zit niet in uiterlijke zaken maar ik het hart zo is het na mijn idee daarmee zit ik ook in de knoop zoals het bij ons in de kerk gaat wilt ik niet en elke zondag-maandag komt er steeds meer afkeer bij

Totdat je straks het kind met het badwater wegdoet.
daarom bijbelstudie, dan zie je dat al die regels helemaal niet hoeven.
Wel een paar natuurlijk, maar niemand kan heerschappij voeren over jouw geloof en Zijn juk is niet zwaar.
De gezonde leer is liefdevol en dwingt nooit.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 23:06

Rivierwater, boer, geen badwater.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2012 23:08

Optimatus schreef:Rivierwater, boer, geen badwater.

Ik geloof dat ik vanavond meer aandacht krijg dan Gerdien LOL
dank je :-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 feb 2012 23:10

:wink: Die was lekker een avondje op stap met een vriendin. Mijn taak is dan het opvouwen van de was en het voeren van allerlei vierpotige zoogdieren hier in huis.

Maar terug naar het onderwerp: Esther, veel wijsheid gewenst!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 feb 2012 23:12

@Esther: een bijbelstudie naast cath. is ook helemaal niet vreemd. Voor mij is dat eigelijk heel normaal geweest, altijd. Tijdens een bijbelstudie leer je zelf hoe je de bijbel kunt bestuderen, leer je concreet kijken naar bijbel en wat het voor jou nu in deze tijd betekent.

Als ik zo je posting lees, dan kan het helemaal geen kwaad om te gaan kijken wat je nu zelf gelooft en waarom (!). Neem geen beslissingen uit onvrede over de situatie nu, maa neem beslissingen biddend en omdat je ervan overtuigd bent omdat God van je vraagt ze te nemen. Dan alleen is het goed!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Debje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Debje » 22 mar 2012 17:18

@ Esther Hopelijk heb je al iets aan de adviezen hier gehad..
Ik zit zelf in een soort gelijke situatie, al zijn het bij mij mijn (misschien toekomstige) schoonouders die de regels hebben opgelegd.

Ik probeer mezelf altijd zo veel mogelijk aan hun regels te houden als ik bij hun ben. Dat wil zeggen: netjes een rok aan en een hoed op naar kerk ed. Aangezien mijn vriend en ik na zitten te denken over trouwen, hebben we het natuurlijk ook gehad over het geloof en naar welke kerk we nu willen.

Hierover hebben we ook een gesprek met zijn ouders gehad want een van de dingen waar ik het niet mee eens was (en ben) is de rok. Ik vind, dat als ik een broek aan wil doen, dat ik dit ook mag.. En dat dit een van de redenen was dat ik niet bij hun kerk wilde.
Zij zeiden toen tegen mij: als dat je enige bezwaar is tegen onze kerk.. Ik moest er niet zo zwaar aan tillen want het is slechts een 'bijzaak'.
Terwijl ik zeker weet, dat als ik in een broek naar de kerk wil gaan, ze mij het huis niet uitlaten.

Daarom pas ik me maar aan als ik bij hun thuis ben, en zodra ik mijn eigen huis heb, trek ik gewoon een broek aan als ik dat wil.
Daarnaast is het wel zo, dat als je beroepsgewijs (dus bijv. politieagent, verpleegkundige) een broek aan moet, het wel toegestaan is. Maar dit wist je vast al ;)

Ik hoop dat je hier een beetje steun aan hebt, want je bent echt niet de enige!
Probeer voor zolang het nog moet, je aan hun regels te houden. Dit scheelt voor jou (en je ouders) een hoop geruzie en gestress. En uiteindelijk willen ze het liefst dat jij gelukkig bent. Dus als je uiteindelijk kiest voor een andere kerk, zullen ze je toch wel steunen :)
Heel veel succes en sterkte!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 apr 2012 11:09

Esther en Debje.
Het zijn absolute non-problemen, bijzaken. Als daar zo'n gewicht aan wordt toegekend, geeft dat toch te denken? Ben je daar wel op je plaats? Er zijn genoeg mensen die op die manier afhaken van het geloof en dat zou jammer zijn. Beter kun je omkijken naar een andere vlottere gemeente. Ik zou mij zeker niet conformeren aan mijn ouderwetse (schoon)ouders, als ik daar zelf niet achter zou staan. Dat heeft nog nooit tot iets goeds geleid!
Waar blijft de christelijke vrijheid trouwens? De Vreugde die ons naar het Huis des Heren voert?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 19:36

=D>
Zolang de problemen nog over make-up en uiterlijkheden gaan vind ik het inderdaad een oppervlakkige vorm van je geloof belijden, maar vooral beleven.
En ik richt me meer tot de ouders dan tot de jonge kinderen die niet eens hun diepe gedachten over dit soort zaken met ouders, stiefouders en schoonouders kunnen delen.
Wat houdt geloofsbeleving dan in?
Ik begrijp dat je een broek wilt dragen want alle mannen in het Midden-Oosten lopen in van die lange jurkzakken. Ik begrijp dat je een beetje verzorging wil en wat aanscherping voor je mooie ogen en je mooie huid.
Ik begrijp dat je je mooi wilt maken voor je zelf en voor de buitenwereld, en waarom Bijbelstudie?
Omdat de Schrift dit allemaal onderschrijft en niet verbiedt.
"Sta dan in de vrijheid, waarmee Christus u hebt vrijgemaakt".
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 07 apr 2012 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 apr 2012 10:55

Tsja, Wilsophie: het gezicht wil ook wat!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 apr 2012 11:19

Wat een nare opmerking, dat de Urker vrouwen er slonzig bij zouden lopen. Als er ergens propere huisvrouwen wonen, is dat op Urk en in Volendam!
Ik zat als kind altijd vol bewondering naar mn tuttes te kijken, als ze hun bovenkleding aantrokken en hun muts op gingen zetten. Hagelwit!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 apr 2012 20:38

schelpje3 schreef:Wat een nare opmerking, dat de Urker vrouwen er slonzig bij zouden lopen. Als er ergens propere huisvrouwen wonen, is dat op Urk en in Volendam!
Ik zat als kind altijd vol bewondering naar mn tuttes te kijken, als ze hun bovenkleding aantrokken en hun muts op gingen zetten. Hagelwit!

Hoelang ben jij niet op Urk geweest?
Want die tuttes dragen die hagelwitte kleding maar twee keer per jaar.
Overigens wonen propere huisvrouwen die met name hun huis heel proper houden niet alleen in Urk of Volendam hoor, daarmee doe je velen tekort.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 07 apr 2012 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 apr 2012 21:17

Wilsophie schreef:
Proper zijn op je huis en je meubilair is niet hetzelfde als je kleding, en in de week zijn ze zo aan het poetsen dat ze hun werkkleding aanhebben en dat ik dat slonzig vind zegt iets over mij, voor hen is het normaal, alles is gefocust op de zondag.
En dat mag van mij hoor, het is hun leven, niet het mijne.
En hoelang ben jij niet op Urk geweest?
Want die tuttes dragen die hagelwitte kleding maar twee keer per jaar.
Overigens wonen propere huisvrouwen die met name hun huis heel proper houden niet alleen in Urk of Volendam hoor, daarmee doe je velen tekort.

Mijn tantes die in klederdracht liepen, leven helaas niet meer. Ik zei ook NIET dat deze vrouwen alleen in Urk en Volendam wonen, maar dat vrouwen juist daar nog heel erg proper zijn! Ik doe dus niemand tekort, het zou heel fijn zijn als je niet steeds iemands woorden anders uitlegt.

Om weer ontopic te geraken. In hoeverre speelt het geloof een rol voor je eigen uiterlijk, maar ook dat van je kinderen, met name dochters. Als je je kind aanmeldt op een reformatorische school, zul je daar sterk bij bepaald worden vanwege de kledingregels.
Als je kind deze regels wil overtreden, grijp je dan als ouder (streng) in?

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 05 apr 2012 21:30

Je zult wel moeten denk ik, want je hebt je handtekening gezet onder de daar geldende regels bij de aanmelding op de school .

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 apr 2012 11:01

Er zijn gelukkig genoeg scholen waar dat niet zo is. Waarom zou je je kinderen dat aandoen? Een reformatorische school is niet persé goed christelijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 apr 2012 16:35

het zou heel fijn zijn als je niet steeds iemands woorden anders uitlegt.
Enige nuance is af en toe zeer op zijn plaats tussen al dat zwart/wit.
Alleen mensen die van een bepaalde kerk zijn worden toegelaten op de reformatorische school. Dus je krijgt net als bij de "amish" alleen met gelijkgezinden te maken.
Daarom is aanpassing in de maatschappij zo moeilijk voor deze jeugd en vanwege hun uiterlijke kledij e.d. zoeken ze steun bij elkaar.
Het is precies het verschijnsel wat je bij sekten ook terugziet.

Terug naar “Archief”