mohamed schreef:Dit gaat duidelijk over Jezus zijn vlees, want hij zou hen een andere trooster zenden die zou blijven in eeuwigheid (Joh 14,16) i.t.t. de 33 jaar dat hij een mens was. Vergelijk Joh 14,28 ook eens met Mattheus 12 vers 31-32:
Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden; maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden. En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.
Kunnen we hier redelijkheidshalve niet uit concluderen dat de Heilige Geest meerder is dan de Zoon des Mensen en dat de Vader en de Heilige Geest dus wel Eén moeten zijn?
mohamed schreef:Wat betreft die laatste zin zou ik zeggen: het eerste lijkt me ook wel
...en het tweede: daarbij ben ik ergens ook wel geneigd om dat te veronderstellen alleen zie ik het "dus wel moeten" (het dwingende logische gevolg) er niet helemaal van in.
Dat kan ik begrijpen, maar als we die conclusie
niet trekken dan ontstaat de vraag wie er meerder is, de Heilige Geest of de Vader en die zijn volgens de drie-eenheid immers gelijkwaardig. Volgens JG's echter is de heilige Geest de kracht Gods en absoluut niet een op zichzelf staande entiteit. In hun leer is de zoon des mensen dus kleiner dan de kracht van de vader, welke zijnde slechts een kracht ook minder dan de vader is. Volgens mij zijn de meeste christenen het er over eens dat Jezus de zoon des mensen is en de hiërarchie zou dan op basis van deze verzen als volgt zijn:
De vader
De heilige Geest
De zoon
Dit zijn er precies drie indien zij niet inwisselbaar zijn. En aangezien jij en alle anderen in dit topic zo stellig beweren dat de vader en de zoon niet inwisselbaar zijn, waarom zou ik dan moeten geloven dat de heilige geest en de vader dat wel zijn? Wie werd vlees, de vader of de heilige Geest?
'De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want toen Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij
zwanger bevonden uit de Heilige Geest.' (Mat 1,18)
Jezus van Nazareth is letterlijk de vleeswording van de heilige Geest.
'...want hetgeen in haar ontvangen is, dat is uit de Heilige Geest.' (Mat 1,20)
'...hij zal met de Heilige Geest vervuld worden,
ook van het lijf van zijn moeder aan.' (Luk 1,15)
'En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en
de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen;
daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.' (Luk 1,35)
Vergelijk Lukas 1,35 eens met het comma Johanneum. In mijn optiek is de strekking hetzelfde en daarom ben ik ook een van de weinigen die gelooft dat het veelbesproken vers authentiek is. Doch heb ik ook begrip voor mensen zoals jij Trajecto die daar anders over denken, maar ik wilde dit toch met je delen ter overdenking.
'
Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn één.' (1 Joh 5,7)