Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Trajecto » 26 mar 2012 15:12

Ewan schreef:
Ezechiel 20

10 En Ik voerde hen uit Egypteland, en bracht hen in de woestijn.26)
11 Daar gaf Ik hun Mijn inzettingen,27) en maakte hun Mijn rechten bekend, dewelke,28) zo ze een mens doet, zal hij door dezelve leven.
12 Daartoe ook gaf Ik hun Mijn sabbatten,29) om een teken te zijn30) tussen Mij en tussen hen, opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilige.31)
13 Maar het huis Israels werd wederspannig tegen Mij in de woestijn; zij wandelden in Mijn inzettingen niet, en verwierpen Mijn rechten; dewelke, zo ze een mens doet, zal hij door dezelve leven; en zij ontheiligden Mijn sabbatten zeer,32) dat Ik zeide, Mijn grimmigheid te zullen uitgieten over hen in de woestijn, om hen te verdoen.

Het is duidelijk, lijkt me, dat de sabbath hun , het huis Israels, gegeven werd, niet de heidenen.
Wat de zondag betreft zoek ik dus in datzelfde Woord Gods, de Bijbel, een soortgelijke uiteenzetting als hierboven, desnoods door de apostelen.

Traditie doet me bar weinig.
Iemand die ivm zijn werk iedere woensdag vrij is, en die dag doorbrengt om uit de bijbel te lezen, of bijbelstudie te doen, is die slechter dan iemand die dat op de zondag doet?Nee toch?

In ieder geval kun je in Genesis bij het scheppingsverhaal al vinden:
Genesis 2
1 Zo zijn de hemel en de aarde voltooid, en heel hun legermacht.
2 Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.

Een duidelijke uitspraak dat christenen de zondag als een soort vervangende sabbat moeten gaan nemen is er niet te vinden in de Bijbel.
Nulla aetas ad discendum sera

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 mar 2012 15:26

schelpje3 schreef:Lees dit dan maar eens:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/268 ... g--------/

De paus zelf had het geschreven kunnen hebben.
Jezus graf was voordat het licht was, al leeg, de steen was al weggerold.
Goede vrijdag was een goede woensdag, maar de RKK, wier leer en kalender zijn gevormd door afgrijzen van joden, hebben daarin ook de fessten van God, door Hem ingesteld , weggemoffeld, waardoor de voorafschaduwende, zinnebeeldige functie is verdwenen.
En als er tussen de Omertelling en Shavuot 50 dagen moeten vallen, kunnen pasen en pinksteren nooit allebei op zondag vallen, volgens mij.
Hoe dan ook , Joods pascha ,Pesach was door God ingesteld en hing van de maanstand af, maar Rome heeft het zwaartepunt verschoven naar de dag ipv de datum.)
En wij volgden Rome in deze gehoorzaam, lijkt het
Somebody up there likes you

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mar 2012 15:33

In het grote totaalbeeld is het helemaal niet zo belangrijk om te weten op welke dag van de week Christus werd gekruisigd. Als dat zeer belangrijk was geweest dan zou God’s Woord de precieze dag duidelijk aan ons gecommuniceerd hebben. Wat belangrijk is is dat Hij stierf, en dat Hij fysiek, lichamelijk uit de dood opstond. Wat net zo belangrijk is, is de reden waarvoor Hij stierf – om de straf op zich te nemen die alle zondaars verdienen. Johannes 3:16 en 3:36 verkondigen allebei dat in Hem geloven, en op Hem vertrouwen, resulteert in een eeuwig leven!

Uit de topic: pasen

We weten zelfs niet de datum van Zijn geboortedag!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 15:34

Ewan schreef:
De paus zelf had het geschreven kunnen hebben.
Jezus graf was voordat het licht was, al leeg, de steen was al weggerold.
Goede vrijdag was een goede woensdag, maar de RKK, wier leer en kalender zijn gevormd door afgrijzen van joden, hebben daarin ook de fessten van God, door Hem ingesteld , weggemoffeld, waardoor de voorafschaduwende, zinnebeeldige functie is verdwenen.
En als er tussen de Omertelling en Shavuot 50 dagen moeten vallen, kunnen pasen en pinksteren nooit allebei op zondag vallen, volgens mij.
Hoe dan ook , Joods pascha ,Pesach was door God ingesteld en hing van de maanstand af, maar Rome heeft het zwaartepunt verschoven naar de dag ipv de datum.)
En wij volgden Rome in deze gehoorzaam, lijkt het

Ik had het kunnen weten dat je zo zou reageren :-&
Je doet wel heeeel erg veel moeite steeds he, om ons allemaal te overtuigen dat wij de roomsen nalopen?
Beperk je eens tot de hoofdzaken ipv die bijzaken.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 mar 2012 15:54

schelpje3 schreef:
Ik had het kunnen weten dat je zo zou reageren :-&
Je doet wel heeeel erg veel moeite steeds he, om ons allemaal te overtuigen dat wij de roomsen nalopen?
Beperk je eens tot de hoofdzaken ipv die bijzaken.

Ben inderdaad erg bezorgd om al die mensen die er intuinen.
....want door uw toverij werden alle volken verleid (Op 18;23b)
...en de satan die de gehele wereld verleidt...(Op 12:9)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2012 16:31

Ewan schreef:
Ben inderdaad erg bezorgd om al die mensen die er intuinen.
....want door uw toverij werden alle volken verleid (Op 18;23b)
...en de satan die de gehele wereld verleidt...(Op 12:9)

Ik zal je reactie doorsturen naar de dominee.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 mar 2012 16:41

Ewan schreef:
Rusten doet men aan het einde van de week, niet op de eerste dag der week, als het werk nog moet beginnen, lijkt me.
Wie weet nog dat zondag de eerste dag der week is, en niet de laatste?
De meeste kalenders beginnen gewoon met maandag, tegenwoordig.

De joden vieren steeds de wekelijkse sabbat op de zevende dag en het veranderen van de rustdag in het christendom berust niet op een ontdekking dat de zevende dag eigenlijk een andere dag zou zijn.
Het veranderen later van het begin van de dag van zonsondergang naar middernacht is niet een Bijbels iets maar heeft andere overwegingen.
Ergens in de jaren zeventig van de vorige eeuw heeft men per internationale norm vastgesteld dat de maandag dag 1 van de week zou zijn en dat heeft ook niets met de Bijbel te maken. Vroeger waren kalenders hier ook steeds zo ingericht dat de week met zondag begon -- tegenwoordig heeft men zich vaak aangepast aan een week die met maandag begint. Ook de weeknummering houdt rekening met weken die met maandag beginnen. En er is ook in de norm vastgesteld wanneer week 1 zal zijn. (Dat is nodig doordat het jaar niet steeds op dezelfde weekdag begint.)
Maar in Amerika gebruikt men die norm gewoonlijk niet. Het weeknummer hier zegt weinig over het weeknummer in Amerika omdat de definitie gewoon anders is (het is niet een simpele kwestie van 1 hoger, of zo).
(Voor werken op de computer wel belangrijk ook: Excel kent wel een formule om rechtstreeks een weeknummer te geven bij een datum maar voor het bereken van het weeknummer volgens ISO-norm die men hier hanteert moet men zelf een ingewikkelde formule opgeven zodat Excel het uitrekenen kan.)
Nulla aetas ad discendum sera

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 mar 2012 17:15

schaapje schreef:In het grote totaalbeeld is het helemaal niet zo belangrijk om te weten op welke dag van de week Christus werd gekruisigd. Als dat zeer belangrijk was geweest dan zou God’s Woord de precieze dag duidelijk aan ons gecommuniceerd hebben. Wat belangrijk is is dat Hij stierf, en dat Hij fysiek, lichamelijk uit de dood opstond. Wat net zo belangrijk is, is de reden waarvoor Hij stierf – om de straf op zich te nemen die alle zondaars verdienen. Johannes 3:16 en 3:36 verkondigen allebei dat in Hem geloven, en op Hem vertrouwen, resulteert in een eeuwig leven!

Uit de topic: pasen

We weten zelfs niet de datum van Zijn geboortedag!
Ongeveer is deze wel te herleiden hoor.
Maar met opzet is deze nooit vermeld geworden, want de feesten beeldden al uit waar het echt om ging.Het is te stoffelijk, te tastbaar, voor een geestelijk verbond.
Wij herdenken Hem altijd, iedere dag.
Het onderhouden van dagen, maanden etc zou voor de gemeente een teruggaan zijn naar arme beginselen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 18:08

schelpje3 schreef:Ik zal je reactie doorsturen naar de dominee.

Vraag dan gelijk of hij even wil uitleggen waar in de Bijbel staat dat de "Dag des Heeren" onze "Zondag" is.
Een beetje bijbelgetrouwe dominee zou die tekst toch moeten weten.

..knip ..."en van de oudste christelijke geschriften is de "Leer der twaalf apostelen". Daarin wordt gesproken over het samenkomen van de gemeente op "de Dag des Heeren".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 18:12

Ongeveer is deze wel te herleiden hoor.
Maar met opzet is deze nooit vermeld geworden, want de feesten beeldden al uit waar het echt om ging.Het is te stoffelijk, te tastbaar, voor een geestelijk verbond.
Wij herdenken Hem altijd, iedere dag.
Het onderhouden van dagen, maanden etc zou voor de gemeente een teruggaan zijn naar arme beginselen.

Het is met enige moeite en studie tamelijk goed te berekenen wanneer de Here Jezus geboren is. We kennen in ieder geval Zijn opstandingsdatum.
We weten wanneer het Paaslam in het huis gehaald werd en we kennen de dag van Zijn lijden en sterven.
Maar gelovigen herkennen en bekennen Hem elk dag.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 23:37

"=Ewan"Johannes werd in den geest meegevoerd naar de dag des Heeren.De bazuin klonk !!Ik heb het al voor je opgezocht:

Dit is altijd de oordeelsdag, de rest van dit hele bijbelboek is een beschrijving van dit visioen.
Zie ook 1 Thess 5:2 (voorafgaand daaraan diezelfde bazuin in 1Thess 4;16!), hand 2:20, 2 Petr 3:10

Dank je, maar vergeefse moeite Ewan, Mw is er als een haas vandoor! Natuurlijk is het de oordeelsdag of de Jongste Dag, waarbij de Witte Troon in beeld is en niet de Rechterstoel van Christus, wat Sch..je beweerde. Ook zo iemand die er nooit op terugkomt als ze ernaast zit.

Beetje met modder gooien naar mij en naar Urk en dan roepen dat ze weet wie ik ben, (alsof ik een crimineel ben) en ik moet zeker bang worden of zoiets... en dan nog wat dingen roepen en dan verdwijnen. Nou mw. Ik ben gewoon een brave kerkganger uit Urk die 64 jaar is, oma en moeder en echtgenoot...enz...
Wat is er mis met mij?
Niet belletje trekken en hard weglopen, dat doen kleine kindertjes en geen aankomend verpleegkundige.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 mar 2012 23:46

MW kan het natuurlijk heel druk hebben ,of half in coma liggen na wat nachtdiensten, laten we nog even wachten en geduldig en verdaagzaam zijn :-)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 07:48

Ik vind half in coma liggen geen prettige uitdrukking en ze was vandaag in andere topics volop aanwezig, vandaar dat ik reageerde, niet uit onverdraagzaamheid, al het andere van drukte en werken heb ik natuurlijk ook overwogen, maar toen ik postings las van vandaag trok ik de geschreven conclusie.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 27 mar 2012 09:43

Wilsophie schreef:Het is met enige moeite en studie tamelijk goed te berekenen wanneer de Here Jezus geboren is. We kennen in ieder geval Zijn opstandingsdatum.
We weten wanneer het Paaslam in het huis gehaald werd en we kennen de dag van Zijn lijden en sterven.
Maar gelovigen herkennen en bekennen Hem elk dag.

Sorry voor het offtopic gaan, maar soms moet dat maar even.
Het is totaal onmogelijk om te berekenen wanneer Jezus geboren is.
bv: welk Evangelie pak je? In het een is de oude Herodes er nog: stierf 4 BCE en in het andere is Quirinisius aan de macht: vanaf 6 CE. Dus als je al tot een datum komt kan het nog zijn dat je er minimaal 10 jaar naast zit.

Dus, een datumpje plakken is speculatio.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 mar 2012 10:11

sorry voor het offtopic gaan, maar soms moet dat maar even.
Het is totaal onmogelijk om te berekenen wanneer Jezus geboren is.
bv: welk Evangelie pak je? In het een is de oude Herodes er nog: stierf 4 BCE en in het andere is Quirinisius aan de macht: vanaf 6 CE. Dus als je al tot een datum komt kan het nog zijn dat je er minimaal 10 jaar naast zit.

Dus, een datumpje plakken is speculatio.

Dat was ook niet mijn bedoeling.
Er worden een aantal data genoemd in de Bijbel en anders worden zij omschreven. Ik bedoel geen jaartallen
Aangezien de Bijbel heel consequent is, kun je een aantal aanduidingen herkennen.
Hoe weten wij dat op de 10e Nissan het Paaslam in huis werd gehaald?
En wat is er op tegen om dan een link te leggen naar de geboorte van Jezus van Nazareth en het "huis" Israëls?

Terug naar “[Religie] - Open forum”