Ewan schreef:
Ezechiel 20
10 En Ik voerde hen uit Egypteland, en bracht hen in de woestijn.26)
11 Daar gaf Ik hun Mijn inzettingen,27) en maakte hun Mijn rechten bekend, dewelke,28) zo ze een mens doet, zal hij door dezelve leven.
12 Daartoe ook gaf Ik hun Mijn sabbatten,29) om een teken te zijn30) tussen Mij en tussen hen, opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilige.31)
13 Maar het huis Israels werd wederspannig tegen Mij in de woestijn; zij wandelden in Mijn inzettingen niet, en verwierpen Mijn rechten; dewelke, zo ze een mens doet, zal hij door dezelve leven; en zij ontheiligden Mijn sabbatten zeer,32) dat Ik zeide, Mijn grimmigheid te zullen uitgieten over hen in de woestijn, om hen te verdoen.
Het is duidelijk, lijkt me, dat de sabbath hun , het huis Israels, gegeven werd, niet de heidenen.
Wat de zondag betreft zoek ik dus in datzelfde Woord Gods, de Bijbel, een soortgelijke uiteenzetting als hierboven, desnoods door de apostelen.
Traditie doet me bar weinig.
Iemand die ivm zijn werk iedere woensdag vrij is, en die dag doorbrengt om uit de bijbel te lezen, of bijbelstudie te doen, is die slechter dan iemand die dat op de zondag doet?Nee toch?
In ieder geval kun je in Genesis bij het scheppingsverhaal al vinden:
Genesis 2
1 Zo zijn de hemel en de aarde voltooid, en heel hun legermacht.
2 Toen God op de zevende dag Zijn werk, dat Hij gemaakt had, voltooid had, rustte Hij op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.
3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, want daarop rustte Hij van al Zijn werk, dat God schiep door het te maken.
Een duidelijke uitspraak dat christenen de zondag als een soort vervangende sabbat moeten gaan nemen is er niet te vinden in de Bijbel.