Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 19:36

Ewan schreef:ik zie dit toch wel wat breder.
dacht je dat God satan Judas nog had kunnen gebruiken voor zijn snode karwei, wanneer deze geweten had dat Jezus door het betalen van deze hoge prijs, zovelen zou gaan behouden ?
Waarom was anders alles nog een verborgenheid, een geheimenis gebleven, in het OT?
(Efe 3:3)

De verborgenheid spreekt over deze genadebedeling waarin de gemeente uit Jood en heiden ontstaat, en speciaal aan Paulus was deze verborgenheid geopenbaard.
Zelfs de Gemeente wordt uitgebreid in Jesaja genoemd , maar wel in verborgen termen.

De kruisiging was nooit een verborgenheid, Jesaja 53 en nog vele andere teksten staan er vol van.
Denk je dat God Judas gebruikte als middel voor Zijn plan?
Was Judas in dienst van God of in dienst van satan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 23:27

Ik las vandaag Jesaja 53 samen met mijn moeder van 86, en over het topiconderwerp moest ik denken toen ik las: ....."Hij had geen gedaante noch heerlijkheid als wij Hem aanzagen zo was er geen gestalte dat wij Hem zouden begeerd hebben"..
Veracht, de onwaardigste onder de mensen een Man van smarten en verzocht in krankheid enz...

Toen ik dat las herkende ik daar niets van Gods Heiligheid in, maar wel de Zoon des Mensen die een zeer onwaardige postitie had.
Tijdens Zijn bediening op aarde was Hij van dien aard om te zien dat wij er niet jaloers op zouden zijn. Niet om aan te zien dus.

Een wortel uit dorre aarde.

Wie heeft onze prediking geloofd en aan wien is de arm des Heeren geopenbaard?
De gemeente in het Oude Testament al genoemd dus.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 25 mar 2012 00:08

Wilsophie schreef:
De verborgenheid spreekt over deze genadebedeling waarin de gemeente uit Jood en heiden ontstaat, en speciaal aan Paulus was deze verborgenheid geopenbaard.
Zelfs de Gemeente wordt uitgebreid in Jesaja genoemd , maar wel in verborgen termen.

De kruisiging was nooit een verborgenheid, Jesaja 53 en nog vele andere teksten staan er vol van.
Denk je dat God Judas gebruikte als middel voor Zijn plan?
Was Judas in dienst van God of in dienst van satan?

Alles gebeurt onder toelating van....Wat zei Jezus in Luk 22:53?
maar dit is uw ure en de macht der duisternis.
satan kent de bijbel ook, en wist niet dat de kruisiging, de dood van Jezus in zou luiden dat hem de kop vermorzeld zou worden, anders had hij er niet aan meegewerkt middels Judas en de rest, lijkt me.
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 12:16

Dat denk ik ook Ewan. Duidelijke tekst uit Lucas 22.
Er staat geschreven dat als ze de Overste Leidslieden alles geweten zouden hebben zouden zij de Heer der Heeren niet gekruist hebben.
Maar vergeet niet dat Judas model is voor het Joodse volk (Juda).
Daarmee leg ik de schuld niet bij de Joden.

Ergens staat een mooi gedicht van Revius n.a.v. ons zelf.

"Eens hing Hij , Die ik ken als de Zoon van God
aan een kruis en daar stierf Hij
Hij leed de pijn, die geen mens ooit leed
Hij droeg mijn straff, 'twas allemaal voor mij."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 mar 2012 21:07

mohamed schreef:Joh 10,36
Zegt gij tot Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

Wilsophie schreef:Dit is een retorische vraag: "Zegt gij? " enz...
Ook geen rechtstreekse woorden van de Here Jezus Zelf.

Als zelfs het getuigenis van de Vader jou niet overtuigt dat Jezus van Nazareth de Gods geliefde Zoon was, waar heb je de Bijbel dan nog voor nodig?

'En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!' (Mat 3,17)

'Want Hij heeft van God de Vader eer en heerlijkheid ontvangen, toen zodanig een stem van de hoogwaardige heerlijkheid tot Hem gebracht werd: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.' (2 Petr 1,17)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 mar 2012 21:25

De Woorden van God uit de Psalmen later geciteerd bij Zijn doop zegt alles over Gods Zoon en zegt wat mij betreft ook alles over de Waarheid dat Gods Zoon ook God is.
Eén in Wezen.
Ik beweer echter op grond van de vaak door mij genoemde argumenten dat ook de Vader wist wanneer de definitieve aanstelling tot Zoon en Erfgenaam zou plaatsvinden.
Daarom zijn die woorden uitgesproken bij de doop door onderdompeling en het verschijnen van de duif op het hoofd van de Here Jezus wat beelden zijn en verwijzingen naar dood en opstanding en de komst van de Heilige Geest.
Ook dus beelden en verwijzingen naar wedergeboorte.
Zoon is een titel in de Bijbel. En zonen worden aangesteld.
Hoeveel voorbeelden wou je hebben?
En daarom geloof ik dat de doop door onderdompeling de beste symbolen zijn voor wat wedergeboorte betekent.

P.S. kun je mij alsjeblieft de link geven van de vragenrubriek, ik kan het niet vinden.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 mar 2012 17:22

mohamed schreef:
Als zelfs het getuigenis van de Vader jou niet overtuigt dat Jezus van Nazareth de Gods geliefde Zoon was, waar heb je de Bijbel dan nog voor nodig?

'En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!' (Mat 3,17)

'Want Hij heeft van God de Vader eer en heerlijkheid ontvangen, toen zodanig een stem van de hoogwaardige heerlijkheid tot Hem gebracht werd: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb.' (2 Petr 1,17)

Hoe kun je -- dit schrijvende en gelovende -- ook geloven dat God de vader de Zoon één dezelfde en eigenlijk twee benamingen voor dezelfde zijn? ...en dus dat God zo sprak ten aanzien van zichzelf. Of ligt het volgens jou aan de vertaling dat het merkwaardig aandoet als je het uitgangspunt dat jij aanhangt hanteert?
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 17:52

De benamingen van God zijn er velen in de Bijbel.
God openbaart Zich in het OT op velerlei wijze.
Ook op verschillende forums kan iemand nog zo veel namen aannemen, hij blijft 1 persoon, dus ik begrijp je post niet, misschien Mohammed wel?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 mar 2012 18:13

@ Wilsophie

Van mohamed heb ik begrepen dat hij gelooft dat God (de Vader) en de Zoon één persoon zijn.
Ik begrijp niet hoe hij dat dan invoegt in bijvoorbeeld de Bijbeltekst die hij net noemde.

In bijvoorbeeld Mat 3:17 zou dan toch een stem moeten klinken die zegt:
Hier ben ik; ik ben naar jullie toegekomen in mensengedaante; ik verheug me!
En dat dan dus eerder dan wat er werkelijk in Mat 3:17 staat.
Het is me dus onduidelijk hoe mohamed gelooft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 18:32

Ok dank je wel, ik begreep je niet.

Wat geloof jij dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 mar 2012 18:55

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 mar 2012 19:47

Trajecto schreef:Hier ben ik; ik ben naar jullie toegekomen in mensengedaante; ik verheug me!

Hier kun je de discussie tussen tussen mohamed en mij hier over lezen.
Laatst gewijzigd door JHM op 27 mar 2012 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 mar 2012 19:56

JHM schreef:Hier kun je de discussie tussen tussen mohamed en mij hier over lezen.

Kun je misschien nog even opnieuw een link posten?
Met de link die je nu gaf kom ik uit in het topic over Red Bull.
Dat is vast niet de goede plek.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 mar 2012 20:26

Trajecto schreef:@ Wilsophie

Van mohamed heb ik begrepen dat hij gelooft dat God (de Vader) en de Zoon één persoon zijn.
Ik begrijp niet hoe hij dat dan invoegt in bijvoorbeeld de Bijbeltekst die hij net noemde.

In bijvoorbeeld Mat 3:17 zou dan toch een stem moeten klinken die zegt:
Hier ben ik; ik ben naar jullie toegekomen in mensengedaante; ik verheug me!

Laat ik voorop stellen dat ik geloof als een jood, dus om mij te begrijpen zal je moeten denken zoals ik. Gezien je mij al kent van andere fora weet je ook dat ik de stelling dat Jezus de vader en de zoon is al vaker verdedigd heb en meerdere pogingen heb ondernomen om uit te leggen hoe ik e.e.a. met elkaar rijm. Echt, ik zou willen dat je mij begreep, veel liever dan dat je me zou hekelen hierom. Een vraag die mij vaak gesteld wordt is deze:

Hoe kan Jezus de vader zijn als hij steeds met de vader in gesprek was?

Jezus verklaarde te weten dat de vader hem altijd hoort (Joh 11,42) en dat hij ter wille van de schare, had gesproken zodat zij geloven zouden. Doch blijft het onderscheid tussen vader en zoon dan nog steeds in tact zou men kunnen denken. Laten we veronderstellen dat het zo is, dan was de vader er eerder dan de zoon en de zoon later dan de vader. De vader is dan de eerste en de zoon de laatste, lees nu volgend vers eens met dat in gedachten:

'Wie heeft dit gewerkt en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met de Laatste ben Ik Dezelfde.' (Jes 41,4)

'Hoor naar Mij, o Jakob! en gij Israël, Mijn geroepene! Ik ben Dezelfde; Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste.' (Jes 48,12)

De eerste en de laatste zijn bij een wedstrijd nimmer dezelfde en kunnen ook met elkaar in dialoog zijn, ja men zou precies dezelfde argumenten kunnen aanvoeren waarom God niet de eerste en de laatste kan zijn als die men er bij haalt als ik zeg dat hij de vader en de zoon is. Er staat letterlijk geschreven dat een van de namen van de zoon de eeuwige vader is (Jes 9,5) en Jezus zei:

'Ik en de Vader zijn één.' (Joh 10,30)

'...Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?' (Joh 14,9)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 mar 2012 21:14

Wilsophie schreef:http://www.gotquestions.org/nederlands/Is-Jezus-God.html

Hier staat het zo ongeveer.

Bedenk wel dat die site uitgaat van de idee van de Heilige Drie-eenheid als juist.
mohamed doet dat niet; met het vertrekpunt dat hij heeft wordt het moeilijker om een tekst als Mat 3:17 te duiden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”