Trajecto schreef:@ Wilsophie
Van mohamed heb ik begrepen dat hij gelooft dat God (de Vader) en de Zoon één persoon zijn.
Ik begrijp niet hoe hij dat dan invoegt in bijvoorbeeld de Bijbeltekst die hij net noemde.
In bijvoorbeeld Mat 3:17 zou dan toch een stem moeten klinken die zegt:
Hier ben ik; ik ben naar jullie toegekomen in mensengedaante; ik verheug me!
En dat dan dus eerder dan wat er werkelijk in Mat 3:17 staat.
Het is me dus onduidelijk hoe mohamed gelooft.
Laat ik voorop stellen dat ik geloof als een jood, dus om mij te begrijpen zal je moeten denken zoals ik. Gezien je mij al kent van andere fora weet je ook dat ik de stelling dat Jezus de vader en de zoon is al vaker verdedigd heb en meerdere pogingen heb ondernomen om uit te leggen hoe ik e.e.a. met elkaar rijm. Echt, ik zou willen dat je mij begreep, veel liever dan dat je me zou hekelen hierom. Een vraag die mij vaak gesteld wordt is deze:
Hoe kan Jezus de vader zijn als hij steeds met de vader in gesprek was?
Jezus verklaarde te weten dat de vader hem
altijd hoort (Joh 11,42) en dat hij ter wille van de schare, had gesproken zodat zij geloven zouden. Doch blijft het onderscheid tussen vader en zoon dan nog steeds in tact zou men kunnen denken. Laten we veronderstellen dat het zo is, dan was de vader er eerder dan de zoon en de zoon later dan de vader. De vader is dan de eerste en de zoon de laatste, lees nu volgend vers eens met dat in gedachten:
'Wie heeft dit gewerkt en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE,
Die de Eerste ben, en met de Laatste ben Ik Dezelfde.' (Jes 41,4)
'Hoor naar Mij, o Jakob! en gij Israël, Mijn geroepene! Ik ben Dezelfde;
Ik ben de Eerste, ook ben Ik de Laatste.' (Jes 48,12)
De eerste en de laatste zijn bij een wedstrijd nimmer dezelfde en kunnen ook met elkaar in dialoog zijn, ja men zou precies dezelfde argumenten kunnen aanvoeren waarom God niet de eerste en de laatste kan zijn als die men er bij haalt als ik zeg dat hij de vader en de zoon is. Er staat letterlijk geschreven dat een van de namen van de zoon de eeuwige vader is (Jes 9,5) en Jezus zei:
'Ik en de Vader zijn één.' (Joh 10,30)
'...Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?' (Joh 14,9)