Hoeveel was Jezus afhankelijk van de Heilige Geest op aarde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

k_post

Hoeveel was Jezus afhankelijk van de Heilige Geest op aarde?

Berichtdoor k_post » 20 mar 2012 20:29

Op school moest ik een verslag maken over hoeveel Jezus afhankelijk was van de Heilige Geest gedurende zijn rond wandeling/missie op aarde. In de bijbel staat namelijk op verschillende plekken tijdens de rond wandeling dat Jezus was vervuld met de Heilige Geest, maar kon Hij ook zonder?
Ik was benieuwd wat jullie daarover denken?!

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Hoeveel was Jezus afhankelijk van de Heilige Geest op aa

Berichtdoor Jozo » 20 mar 2012 21:35

Je zou eens kunnen denken aan de verzoeking in de woestijn. Of aan het kruis waar Jezus aan God vraagt waarom hij hem verlaat.

-Edit- Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat hieruit blijkt dat de Geest Jezus verlaten heeft. Dit zijn voorbeelden waarbij het LIJKT dat de Geest Jezus verlaat. Voorbeelden om 2x naar te kijken dus alvorens conclusies te trekken.
Verder zou ik geen voorbeelden weten waaruit eventueel zou kunnen blijken dat de Geest Jezus verliet.
Laatst gewijzigd door Jozo op 20 mar 2012 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 21:44

Vanaf zijn doop, dat de Heilige Geest in de gedaante van een duif, op Jezus neerdaalde, was de Heilige Geest de metgezel van de Heere Jezus.

Nergens kan je lezen dat de Heilige geest een jojo is.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 22:18

En als Hij de geest geeft aan het kruis, dan is dat gewoon de neshama, zoals ik ook de geest geef, dat heeft niets met de Heilige Geest te maken.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 mar 2012 22:37

k_post schreef:Op school moest ik een verslag maken over hoeveel Jezus afhankelijk was van de Heilige Geest gedurende zijn rond wandeling/missie op aarde. In de bijbel staat namelijk op verschillende plekken tijdens de rond wandeling dat Jezus was vervuld met de Heilige Geest, maar kon Hij ook zonder?
Ik was benieuwd wat jullie daarover denken?!

Ik vind dit soort vraagstukken niet passen voor schoolgaande kinderen.Het hoort bij de category bovenmatig wijs zijn, God's verborgen Raad, kennis die niet bijdraagt aan iemands behoud.
Somebody up there likes you

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 mar 2012 22:51

ben het best wel een beetje eens met Ewan,
maar ik vraag me ook meteen af voor welke klas het is of leerjaar en richting?

Toch niet brugklas ?

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 21 mar 2012 06:35

Ik ben het er niet echt mee eens, met Ewan. Sorry als het lijkt alsof ik je tegenhanger ben, maar het ligt er

a) aan welke klas het is.
b) welk niveau het is.
c) wat voor school het is.

Jeugd is soms veel verder in bepaalde zaken dan ouderen in (willen) zien.

On-topic: Zoek eens in Bijbelcommentaren en Bijbelverklaringen zoals Matthew Henry, de Institutie, enz. Alhoewel je vraag behoorlijk specifiek is, zul je daar allicht wat over vinden.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 08:18

Het kan toch ook een Hogere Opleiding zijn?
Ik begrijp de betutteling niet.
Ik vond het een buitengewoon goed gevonden vraag en ik ga er vanuit dat het niet de lagere school is.

Ik zou in mijn werkstuk vragen:
>>Over Welke Heilige Geest hebben wij het?
>>Gaat het over de Heilige Geest als Kracht?
>>Gaat het over die ANDERE Trooster die gezonden zou worden?
>>Hadden de OT gelovigen de Heilige Geest ontvangen?
>>Was de Here Jezus vervuld met de Heilige Geest?
>>Is de Heilige Geest een Persoon?
>>Mag de Heilige Geest over Zichzelf spreken?
>>Mogen wij bidden tot de Heilige Geest?
>>Mogen wij zingen over de Heilige Geest?

En dan had ik mijn visie over de Here Jezus gegeven tijdens Zijn rondwandeling op aarde en had ik uitgelegd dat de uitstorting van de Heilige Geest pas mogelijk was nà de opstanding.
En dat de duif die neerdaalde in de Jordaan tijdens Zijn doop door onderdompeling, niet was op basis van geloof, want Hij was de Gelovige bij uitstek, maar dat dit hele ritueel wijst naar dood en opstanding, waar de Heer de Eerstgeborene werd van een nieuwe Schepping en dat alles een beeld is van de Wedergeboorte door God gegeven van Bovenaf.
En dan zou ik de leraar vragen om antwoord te geven op bovenstaande vragen en ontdekken of hij die vraag stelde ten behoeve van eigen belang omdat hij het ook niet weet, of dat de vraag een andere bedoeling had.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 21 mar 2012 08:34

Kereltje schreef:Ik ben het er niet echt mee eens, met Ewan. Sorry als het lijkt alsof ik je tegenhanger ben, maar het ligt er

a) aan welke klas het is.
b) welk niveau het is.
c) wat voor school het is.

Jeugd is soms veel verder in bepaalde zaken dan ouderen in (willen) zien.

On-topic: Zoek eens in Bijbelcommentaren en Bijbelverklaringen zoals Matthew Henry, de Institutie, enz. Alhoewel je vraag behoorlijk specifiek is, zul je daar allicht wat over vinden.

Institutie....weet je de betekenis van dit woord?
Er zijn veel mensen van hogere leeftijd, die de Bijbel nog niet eens een keer goed hebben uitgelegd gekregen en deze maar nauwelijks begrijpen, helaas.
Eerst die maar eens bestuderen, zou ik zeggen.
Goddelijke Schriften gaan voor menselijke.
En zeker die van twijfelachtig alooi zoals Calvijn, met nog minder diepgang als Luther en als heerser beslist geen afspiegeling van wat de gemeente moest worden.
Ik zie doden, wraak, vergelding en oorddel van de hand van Calvijn, liefde en goederteirenheiid ontbreekt.
iedere forummer die de drie-eenheid iets anders ziet, die homo's tolereert en die dr Vogel tabletjes slikt was door Calvijn al ter dood veroordeeld.
O ja, en pestverspreiders en ''heksen'' gingen ook de brandstapel op.
Alleen al het bijgeloof dat iemand denkt dat heksen bestaan en blijven drijven en dat soort kolder, getuigt niet echt van veel realiteitszin en verstand.
Ook met zijn leer der verworpenen gaat Calvijn ver boven hetgeen geschreven staat, en probeert bovenmatig wijs te zijn.
God's verborgen Raad en ondoorgrondelijkheid en onnaspeurlijkheid worden niet gerespecteerd.
Over zijn ''geestelijk Israel''/ vervangingsleer wil ik het niet eens hebben.
De gemeente is niet geroepen om in deze bedeling de wereld te regeren; zij is evenals Paulus gesteld tot verdrukking. (2 Thess. 3:3.) "Allen, die godzalig willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden," (2 Tim. 3:12.) en we mogen dankbaar zijn, als de vervolging ons niet aangedaan wordt door de overheid, maar alleen door de medeburgers, of --- wat pijnlijker is --- door een dwalende kerk, die ook zo dikwijls de gelovigen heeft vervolgd en nog vervolgt, menende Gode een dienst te doen. (Joh. 16:2.)

@ WIlsophie,
de leerling is zeer waarschijnlijk niet onderlegd zoals jij.
Ik denk ook niet dat de leerling zou durven zeggen wat jij zegt, hoewel je gelijk hebt.
Als de Heilige Geest een Persoon is, waarom wordt Hij dan toch Geest genoemd? lijkt me ook nog een nuttige vraag.
ben benieuwd hoe het afloopt...Laat je het nog weten, k_post?

k_post

Berichtdoor k_post » 21 mar 2012 08:37

Ewan, ik zit op een Bijbelschool 'Cornerstone', dus daar is het normaal dat je een beetje dieper gaat dan op een middelbare school... Laten we het eerst duidelijk hebben voordat er conclusies gemaakt worden :wink:

Ja ik zie ook erg veel dingen dat de Heilige Geest de Here Jezus vervuld, maar dan denk ik ook weer Jezus was perfect mens en perfect God. en dan krijg je de vraag kon Jezus echt zonder. Maar met een aantal bijbel teksten geloof ik dat Jezus (stoppen van de storm) een groot geloof had en Hij niet afhankelijk was van de Heilige Geest , maar in zijn wandelen (werd geleid in de woestijn) en preken (vervuld van de Heilige Geest begon Hij te preken) werd hij geleid door de Heilige Geest.

Bedankt tot zover voor de goede en leerzame reacties en tips, ik kon zo snel niet een topic vinden wat hier over ging en was erg benieuwd hoe jullie daarover denken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 09:03

Het was ook als tip bedoeld voor iemand die jonger is en minder tijd heeft gehad om de Bijbel te bestuderen in zijn leven.

Overigens was de Here Jezus niet God en mens op aarde.
Ga dat eerst maar even rechtzetten bij de leraren.
God is volledig de mensen gelijk geworden en heeft zijn goddelijkheid afgelegd.
Hij was volledig afhankelijk van Zijn Vader tijdens Zijn bediening op aarde.
Jezus liep niet verkleed rond als God en kon in de wieg niet de thora opzeggen.
En als je mijn rijtje meeneemt in de besprekingen krijg je vanzelf het antwoord op de stelling.
Succes op de Bijbelschool. "Hoeksteen" mooie naam., waar is die school gevestigd en wat voor richting is die school dan kan ik het een beetje plaatsen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 09:05

Ja ik zie ook erg veel dingen dat de Heilige Geest de Here Jezus vervuld,

Vervullen is wat anders dan vullen hoor! Gebruik de juiste Bijbelse omschrijvingen en benamingen anders ga je de mist in.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 21 mar 2012 11:43

Misschien ook interessant om eens over te hebben.

Waarom is de duif het zinnebeeld van de Heilige Geest ? Waarom juist een duif? En waarom geen arend of een andere vogel?

Iemand een idee?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 21 mar 2012 12:14

Targetses schreef:Misschien ook interessant om eens over te hebben.

Waarom is de duif het zinnebeeld van de Heilige Geest ? Waarom juist een duif? En waarom geen arend of een andere vogel?

Iemand een idee?

Ja , ik denk het te weten.
De duif kwam NA de redding door de ark als eerste terug.
1 Petrus 3:21 haalt deze redding ook nog aan.
Na de doop komt de gave van de Heilige Geest, volgens de belofte.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 21 mar 2012 12:28

Targetses schreef:Misschien ook interessant om eens over te hebben.

Iemand een idee?

Ewan schreef:Ja , ik denk het te weten.
De duif kwam NA de redding door de ark als eerste terug.
1 Petrus 3:21 haalt deze redding ook nog aan.
Na de doop komt de gave van de Heilige Geest, volgens de belofte.

MMM, zou kunnen. Toch werden duiven massaal afgeslacht, zeker in de tijd dat het volk in de woestijn verbleef.
Zo moest een vader bij een geboorte van een kind twee duiven slachten en naar de priesters brengen die er dan hun buik mee vol aten. Als je dan bedenkt dat er ca. 2,2 miljoen mannen waren dan zijn dat heel wat duiven.

Dus, een duif als zinnebeeld van de Heilige Geest, een duif als zinnebeeld van een vruchtbare drooggevallen aarde dat zijn dan mooie voorbeelden. Maar de massale slachtingen van duiven in de woestijn staan daar dan weer als schril contrast op.

Blijft toch de vraag, waarom juist de duif.

Terug naar “Archief”