Kereltje schreef:Ik ben het er niet echt mee eens, met Ewan. Sorry als het lijkt alsof ik je tegenhanger ben, maar het ligt er
a) aan welke klas het is.
b) welk niveau het is.
c) wat voor school het is.
Jeugd is soms veel verder in bepaalde zaken dan ouderen in (willen) zien.
On-topic: Zoek eens in Bijbelcommentaren en Bijbelverklaringen zoals Matthew Henry, de Institutie, enz. Alhoewel je vraag behoorlijk specifiek is, zul je daar allicht wat over vinden.
Institutie....weet je de betekenis van dit woord?
Er zijn veel mensen van hogere leeftijd, die de Bijbel nog niet eens een keer goed hebben uitgelegd gekregen en deze maar nauwelijks begrijpen, helaas.
Eerst die maar eens bestuderen, zou ik zeggen.
Goddelijke Schriften gaan voor menselijke.
En zeker die van twijfelachtig alooi zoals Calvijn, met nog minder diepgang als Luther en als heerser beslist geen afspiegeling van wat de gemeente moest worden.
Ik zie doden, wraak, vergelding en oorddel van de hand van Calvijn, liefde en goederteirenheiid ontbreekt.
iedere forummer die de drie-eenheid iets anders ziet, die homo's tolereert en die dr Vogel tabletjes slikt was door Calvijn al ter dood veroordeeld.
O ja, en pestverspreiders en ''heksen'' gingen ook de brandstapel op.
Alleen al het bijgeloof dat iemand denkt dat heksen bestaan en blijven drijven en dat soort kolder, getuigt niet echt van veel realiteitszin en verstand.
Ook met zijn leer der verworpenen gaat Calvijn ver boven hetgeen geschreven staat, en probeert bovenmatig wijs te zijn.
God's verborgen Raad en ondoorgrondelijkheid en onnaspeurlijkheid worden niet gerespecteerd.
Over zijn ''geestelijk Israel''/ vervangingsleer wil ik het niet eens hebben.
De gemeente is niet geroepen om in deze bedeling de wereld te regeren; zij is evenals Paulus gesteld tot verdrukking. (2 Thess. 3:3.) "Allen, die godzalig willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden," (2 Tim. 3:12.) en we mogen dankbaar zijn, als de vervolging ons niet aangedaan wordt door de overheid, maar alleen door de medeburgers, of --- wat pijnlijker is --- door een dwalende kerk, die ook zo dikwijls de gelovigen heeft vervolgd en nog vervolgt, menende Gode een dienst te doen. (Joh. 16:2.)
@ WIlsophie,
de leerling is zeer waarschijnlijk niet onderlegd zoals jij.
Ik denk ook niet dat de leerling zou durven zeggen wat jij zegt, hoewel je gelijk hebt.
Als de Heilige Geest een Persoon is, waarom wordt Hij dan toch Geest genoemd? lijkt me ook nog een nuttige vraag.
ben benieuwd hoe het afloopt...Laat je het nog weten, k_post?