Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 22:01

Wilsophie,

Mooi dat je er op wilde gaan. Bij mij in de kerk denkt men meer in metaforen en een psychologische benadering van schriftgedeelten en je mag zelf weten wat je ervan vindt. En dat werkt prima. Het gaat om een werkelijk vrije keuze voor de goede zaak. Ik ben echter reformatorisch opgevoed, dus dat is een prima basis, zeker wat bijbelkennis en het bevindelijke aspect betreft. Maar dat dwingend denken volgens bepaalde dogma's daar verwacht ik geen heil van. Beter is zelf de dingen te onderzoeken en het goede te behouden. Dat wil niet zeggen dat alles verklaard kan worden, maar dat hoeft van mij niet. Sommige dingen neem ik gewoon aan.
Dat van die mede-erfgenamen vind ik interessant, al blijft het wel koffiedikkijken in de future.
Tsja, het vraagstuk van Jezus God of Mens houdt de kerk al bezig sinds haar start. Eigenlijk begint de twijfel al in de Bijbel. Ik beluister in ons tijdgewricht meer de menselijke kant van Jezus en dat spreekt mij meer aan dan de goddelijke.
Ik zie Hem dan ook als een betrouwbare gids en richtinggever naar God.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 22:12

Het was ook een serieus antwoord. Maar goed on topic. Jezus is het Woord van God (Openbaring 19:13), de Heilige Geest Zijn werkzame kracht (Lucas 1:35) en de Vader is het geheel (Johannes 10:29-30). En deze drie zijn allen God. Één God, meerdere verschijningsvormen (Jakobus 2:19).

Met het laatste ben ik het eens, maar het is naar moslims toe bv moeilijk te communiceren. Het leerstuk van de Drie eenheid vind ik niet echt terug in de Bijbel. Wel is ergens sprake van een twee eenheid.
Maar ik vind het een intrigerende gedachte die ik zeker niet aan de kant wil zetten. Er zijn wel meer mysteries in de Bijbel.

Met Jezus als Woord van God wordt toch de Thora bedoeld?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 mar 2012 22:34

hubert schreef:
Met het laatste ben ik het eens, maar het is naar moslims toe bv moeilijk te communiceren. Het leerstuk van de Drie eenheid vind ik niet echt terug in de Bijbel. Wel is ergens sprake van een twee eenheid.
Maar ik vind het een intrigerende gedachte die ik zeker niet aan de kant wil zetten. Er zijn wel meer mysteries in de Bijbel.

Met Jezus als Woord van God wordt toch de Thora bedoeld?

ik denk meer het vleesgeworden Woord.
jezus is gekomen om God te ''verklaren''.
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 22:48

hubert schreef:Ik stel een serieuze vraag en krijg vragen en getuigenissen als antwoord.
Ik ben het ermee eens dat het zo in de Bijbel staat. Ik vind het ook prima het te geloven als een soort wonder.
Mijn verstand zegt echter dat het niet kan. Voor mij blijft het vooralsnog een theologische geboorte. Het wonder van Jezus prediking is daarom geen cent minder waard en het door Hem geboden perspectief van groot belang.
Graag terug naar het onderwerp: Jezus mens en/of God?

Het menselijk verstand is verduisterd. Dus wij zullen deze zaken nooit ten diepste kunnen doorgronden. Dat moeten wij ook niet willen. Geloof is een zaak van het hart en niet van het verstand.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 mar 2012 22:58

schelpje3 schreef: Geloof is een zaak van het hart en niet van het verstand.

En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
Matt 22:37
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 23:23

Haha, Cathy, je bent me een slag voor. =D>

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 23:26

Schelpje3 schreef:Het menselijk verstand is verduisterd.

Misschien dat van jou, maar dat van mij niet.

"Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis; Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen;"
(Efeziërs 1: 17, 18)

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 21 mar 2012 00:10

schelpje3 schreef: Het menselijk verstand is verduisterd. Dus wij zullen deze zaken nooit ten diepste kunnen doorgronden. Dat moeten wij ook niet willen. Geloof is een zaak van het hart en niet van het verstand.

Dat kan je allemaal niet menen. Je bent toch wedergeboren en daardoor toch in opperste geestelijke volmaaktheid?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2012 02:24

Schelpje3 schreef:Het menselijk verstand is verduisterd.

Wilsophie schreef:Misschien dat van jou, maar dat van mij niet.

"Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis; Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen;"
(Efeziërs 1: 17, 18)

Dat van mij ook niet en het beangstigt me dat dergelijke uitspraken over het vermeende verduisterde verstand van Jezus' volgelingen gewoon als zijnde Bijbels wordt verkondigd. En ergens heb ik de indruk dat schelpje haar mening niet zal herzien.

Merk overigens op dat Jezus ook in jouw citaat weer de Vader genoemd wordt, Wilsophie. (Even voor de goede orde: ben je het wel met me eens dat Jezus na zijn verhoging de vader is geworden?)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 10:49

"Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid,

Scherp gezien broeder. =D>

Als je deze tekst bedoelt dan staat hier dat God de Vader der heerlijkheid is.
Als je dat doortrekt naar Gods Heerlijkheid dan is dat Christus.
Ik geloof dat de Here Jezus nà Zijn opstanding dezelfde positie innam die Hij had "eer de wereld was"
.Was Hij toen Vader. Heus ik speel geen spelletje broer maar je weet misschien dat de Jeh. Getuigen hier mee "aan de haal" zijn gegaan en dit ontkennen om te kunnen zeggen dat de Here Jezus niet God was, en meerdere zonen had, dat is natuurlijk volstrekt onbijbels.
Anderen zeggen dat de Here Jezus altijd al de zoon was en er dus geen Eénheid is.
Ik geloof dat de Vader en de Zoon altijd Eén waren maar dat terwille van de verzoening die nodig was op grond van de wet, die God Zelf gegeven had en Zijn liefde voor Zijn schepping , Hij Zijn godheid aflegde om de wereld met Zich te verzoenen.
God is Geest en kan niet sterven, en dus moesten de zonden volgens de eis van de wet door een mens gedragen worden en "vervloekt is een ieder die aan het hout hangt".

Het is een kwestie van onderscheid maken tussen Zijn bediening op aarde die ging tot de diepste vernedering waardoor verzoening tot stand kwam en alle zonden inclusief de mensheid in de dood werden gebracht. En dan roept de Bijbel op: "Ontwaakt Gij die slaapt staat op uit de dood ( niet uit de doden) en Christus zal over U lichten"
En dat kon Christus pas toen Hij tot Christus werd gesteld en Hij onvergankelijkheid aan het licht heeft gebracht.
Dat kon Hij niet eerder.
Pas toen kon Hij met Zijn bloed van het nieuwe verbond de hemelen binnengaan als Hogepriester. Geen bloed van stieren en bokken, geen bloed wat wegstroomde uit Hem toen Hij de geest gaf ( geen Heilige Geest) en het bloed van het NIeuwe Verbond is dat wat wij gedenken bij het zogenaamde avondmaal.
Dat bloed geeft Leven!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 10:59

mohammed schreef:(Even voor de goede orde: ben je het wel met me eens dat Jezus na zijn verhoging de vader is geworden?)

De Here Jezus zegt Zelf Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien.
En er staat ...."mar wij zien Jezus met eer en heerlijkheid gekroond".

Wij kunnen God niet zien, maar wij zien Hem door de Zoon, en wij zijn hen die verlicht zijn van ons verstand en van ons hart en wiens ogen geopend zijn en daarom kunnen zien.
Ik betreur hen die verduisterd zijn van verstand want dan zijn ze niet verlicht.
En dat is van toepassing op alle ongelovigen.
Schelpje3 dumpt maar wat neer en vertrekt op de haar bekende wijze om later weer op te duiken met onbijbelse cliché's.
Dat is geen enkel forumlid waardig.
Je kunt het mis hebben, helemaal niet erg, maar durf de dialoog aan met andere gelovigen en houdt alle vooroordelen en oordelen binnenskamers.
En breng ze bij de Heer en vraag Hem om wijsheid.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 mar 2012 11:26

Het zou ook wel eens sportief zijn Wilsophie als jij ook eens toegaf dat alles wat je overneemt uit de brochures van Ab Klein Haneveld niet allemaal juist is.

Jij zegt dat Jezus zelf nooit heeft gezegd dat Hij de Zoon van God is, jou is de tekst Joh.10:36 gegeven maar daar ga je zoals gewoonlijk verder niet op in.

Op vele plaatsen in de Bijbel kunnen wij lezen dat Jezus de Zoon van God is, jij hebt overgenomen van Ab Klein Haneveld, dat Hij pas later (onbegrijpelijk) Zoon werd.
Zelfs toen God vanuit de hemel zei: Dit is Mijn Zoon, luister naar Hem, heeft Ab Kleine Haneveld de euvele moed om te stellen, dat dat gezegd werd als een belofte?

Overal kom ik de citaten uit deze brochures tegen met soms de zelfde teksten en de Hebreeuwse woorden neem je ook nog over, en je kent de taal Hebreeuws helemaal niet.

Wat ik niet kan verdragen dat er dingen uit de bijbel worden gehaald die er niet staan.
Dat er een uitlegging wordt gedaan naar eigen inzicht die haaks staan op het woord.
Denk eens voor jezelf zou ik zeggen, en ga ook eens bidden om wijsheid.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 mar 2012 11:41

Mat.4:3 En de verzoeker kwam en zeide tot Hem, Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan, dat deze steen broden worden.

Zelfs de duivel wist wie Hij was n.l. Gods enig geboren Zoon, en de verzoeking was dat Hij de Godheid in Hem zou gebruiken voor zichzelf.

Maar de Here Jezus had de opdracht om in alles als m e n s God de Vader te gehoorzamen.

En geprezen is de Heilige Naam Jezus Christus, dat Hij heeft overwonnen.
Laatst gewijzigd door schaapje op 21 mar 2012 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 mar 2012 12:57

Rom.1:
3 ten aanzien van Zijn Zoon, Die wat het vlees betreft geboren is uit het geslacht van David.
4 Wat de Geest van heiliging betreft, is Hij met kracht bewezen te zijn de Zoon van God, door Zijn opstanding uit de doden, namelijk Jezus Christus, onze Heere.
5 Door Hem hebben wij genade en het apostelschap ontvangen tot geloofsgehoorzaamheid onder alle heidenen, ter wille van Zijn Naam,
6 waartoe ook u behoort, geroepenen van Jezus Christus.

Door Zijn opstanding uit de doden is met kracht bewezen dé zoon van God te zijn staat in vers 3.

Waarom zou Paulus dit zo hebben opgeschreven?

Er zullen misschien meerdere geweest zijn die zich als zoon van God hebben voorgedaan en gestorven zijn maar niet zijn opgestaan.

Maar Paulus weet nadrukkelijk te vertellen dat Hij (Jezus met kracht door zijn opstanding bewezen heeft) de werkelijke Zoon van God te zijn, namelijk Jezus Christus, onze Heere, door Hem zullen wij genade ontvangen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2012 14:14

Wilsophie schreef:

Schelpje3 dumpt maar wat neer en vertrekt op de haar bekende wijze om later weer op te duiken met onbijbelse cliché's.
Dat is geen enkel forumlid waardig.
Je kunt het mis hebben, helemaal niet erg, maar durf de dialoog aan met andere gelovigen en houdt alle vooroordelen en oordelen binnenskamers.
En breng ze bij de Heer en vraag Hem om wijsheid.

Dat heb je als je je "kennis" uit foldertjes haalt van vage religieuze figuren! Dan versta je deze dingen niet!

Terug naar “[Religie] - Open forum”