Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Targetses
Mineur
Mineur

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 12:12

Tante Pollewop schreef:
Het wordt vervelender als mensen hun persoonlijke mening en hun Bijbeluitleg als Gods Waarheid verkondigen en dat ook opleggen aan anderen. Daar heb ik wel problemen mee.

En toch is hier op refoweb de bijbel de grondslag van waaruit de discussies gevoerd worden en kan je dus niet stellen dat de wetten die in Leviticus staan aangaande homosexualiteit maar aan de kant geschoven moeten worden en die van het stelen niet.
Dat aan de kant schuiven staat dan gelijk aan het oproepen van gelovigen tot anarchie, in dit specifieke geval tot selectieve anarchie.

De onlogica zit er dus hierin dat een homo die steelt geen christen kan zijn, maar een homo die niet steelt, wel een christen zijn kan.
En daar heeft de bijbel dan problemen mee.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 mar 2012 13:38

ik heb hier niemand leviticus of welk bijbelboek dan ook zomaar aan de kant zien schuiven. Sterker nog, er wordt nagedacht over álle wetten die in leviticus staan.
Aangezien er van aan de kant schuiven geen sprake is, is er ook geen sprake van het oproepen tot anarchie.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 14:15

meribel schreef:ik heb hier niemand leviticus of welk bijbelboek dan ook zomaar aan de kant zien schuiven. Sterker nog, er wordt nagedacht over álle wetten die in leviticus staan.
Aangezien er van aan de kant schuiven geen sprake is, is er ook geen sprake van het oproepen tot anarchie.

Onee? Mag ik je dan uitnodigen het volgende citaat mee te lezen?

Tante Pollewop schreef: Ik begrijp dan ook niet dat hier mensen zijn die Leviticus aanhalen om aan te tonen dat homoseksualiteit niet mag. Dat bedoelde ik ook toen ik eerder schreef over selectief lezen en uitleggen van de Bijbel.

Hoe moet ik dat dan opvatten?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mar 2012 15:15

Is dat echt een vraag voor je?
Ga dan eens de wetten uit Leviticus lezen en leg mij dan maar uit waarom jij zo vast houdt aan dit gebod en niet aan de volgende willekeurige voorbeelden uit leviticus:

U mag totaal geen vet eten van een rund, een schaap of een geit.
Kijk even naar de dieren: laten we struisvogelbiefstuk staan? Varkensvlees?
Iedere man die uit zijn geslachtsdeel vloeit, is onrein vanwege zijn vloeien.
Elk bed waarop hij ligt die de vloeiing heeft, is onrein, en elk voorwerp waarop hij zit, is onrein.
Wanneer een man een zaadlozing heeft gehad, moet hij zijn hele lichaam met water wassen; en hij is onrein tot de avond.
En als een vrouw met een man geslapen heeft en er heeft een zaadlozing plaatsgehad, moeten zij zich met water wassen; en zij zijn onrein tot de avond.
Wanneer een vrouw vloeit en de vloeiing in haar lichaam bestaat uit bloed, dan moet zij zeven dagen in haar afzondering zijn. En ieder die haar aanraakt, is onrein tot de avond.
U mag geen bloed eten van wat voor vlees dan ook, want het bloed is het leven van alle vlees. Wie dat eet, moet uitgeroeid worden.
Wanneer u nu de oogst van uw land binnenhaalt, mag u de rand van uw akker niet helemaal afmaaien, en wat van uw oogst is blijven liggen, mag u niet oprapen.
U mag de zijkanten van uw hoofd niet afscheren en de randen van uw baard mag u niet weghalen.
Wanneer een man met een vrouw slaapt die ongesteld is, en hij haar schaamdelen ontbloot, de bron van haar bloeding, en zijzelf voor hem de bron van haar bloeding ontbloot, dan moeten zij beiden uit het midden van hun volk uitgeroeid worden.

Moet ik nog verder gaan?
Is jouw overhemd niet van katoen en polyester gemaakt? Foute boel, mag niet.
Geef jij tienden? Zou ik wel doen!
Hoeveel slaven heb je nog?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 20 mar 2012 15:42

@Targetses, dat bedoel ik exact wat JeeWee schrijft

Tante pollewop schrijft dat ze niet begrijpt dat mensen Leviticus aanhalen om aan te tonen dat homoseksualiteit niet mag. Dat vind zij selectief lezen. Ben ik mee eens, zie het schrijfsel van Jeewee.

Maar wellicht houdt jij je aan alle wetten die in leviticus staan ( als orthodoxe jood ofzo? ) , indien dat zo is dan stel je wel terecht dat ik het aan de kant schuif.
Indien jij je niet aan al die wetten houdt, dan schuif je het volgens mij zelf ook aan de kant.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 15:44

JeeWee schreef:
Moet ik nog verder gaan?

Waarmee verder gaan? Met promoten van wetteloosheid? Met promoten van homosexuele praktijken?

Oja, het is geen kunst hoor om selektief wat uit de bijbel te citeren. Wat vind je van het volgende dan:

Ezechiël 39:18 Het vlees der helden zult gij eten, en het bloed van de vorsten der aarde drinken; der rammen, der lammeren, en bokken, en varren, die altemaal gemesten van Basan zijn.

19 En gij zult het vette eten tot verzadiging toe, en bloed drinken tot dronkenschap toe; van Mijn slachtoffer, dat Ik voor u geslacht heb.

Maar niets over het herroepen van het verbod waar jij tegen ageert. Het zal me niet verbazen als jij nog een droogcloset in huis hebt vanwege de heerlijke geur.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 15:57

Heel goed van JeeHee om die wetten uit Lev. eens op een rij te zetten. Wie leest die wetten eigenlijk nog. Ik niet in ieder geval. Je ziet nu in één opslag het ongerijmde ervan. Op deze manier wordt tevens duidelijk dat men t.a.v. homoseksualiteit selectief leest. Verschillende schrijvers vergeten blijkbaar dat wij in een nieuw testamentische ruimte leven. Die gaat niet uit van wetten maar van liefde. Op basis van het NT is het te pas en te onpas willekeurig plukken uit (in dit geval Lev). verwerpelijk en in strijd met het liefdes gebod: Je naaste behandelen zoals je zelf behandeld wil worden. in dit geval dus de homo net zo als de hetero. Gelijkwaardig in alles.
Het christendom is niet voor niets in het NT ontdaan van de Joodse wetten en voorschriften. Waarom zou je ze dan nu weer van stal halen? Er is geen enkele christen (refo of niet) die maar enigszins naar deze wetten leeft. En dat is maar goed ook.
Ik snap trouwens ook niet waarom men zo'n angst heeft voor homoseksualiteit. En wat dat te maken heeft met het promoten van wetteloosheid. Het referentiekader voor een christen bestaat alleen uit de Tien Woorden en daar komt een verbod op seksualiteit (gelukkig) niet voor.
Wat een onzinnige beschuldigingen op nota bene een christelijk web!!!!
Ik zou mij schamen als ik zo over medechristenen zou denken. Wat blijft er over van het bevrijdende aspect van het evangelie op die manier?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 16:33

hubert schreef:Heel goed van JeeHee om die wetten uit Lev. eens op een rij te zetten. Wie leest die wetten eigenlijk nog. Ik niet in ieder geval. Je ziet nu in één opslag het ongerijmde ervan. Op deze manier wordt tevens duidelijk dat men t.a.v. homoseksualiteit selectief leest. Verschillende schrijvers vergeten blijkbaar dat wij in een nieuw testamentische ruimte leven. Die gaat niet uit van wetten maar van liefde. Op basis van het NT is het te pas en te onpas willekeurig plukken uit (in dit geval Lev). verwerpelijk en in strijd met het liefdes gebod: Je naaste behandelen zoals je zelf behandeld wil worden. in dit geval dus de homo net zo als de hetero. Gelijkwaardig in alles.
Het christendom is niet voor niets in het NT ontdaan van de Joodse wetten en voorschriften. Waarom zou je ze dan nu weer van stal halen? Er is geen enkele christen (refo of niet) die maar enigszins naar deze wetten leeft. En dat is maar goed ook.
Ik snap trouwens ook niet waarom men zo'n angst heeft voor homoseksualiteit. En wat dat te maken heeft met het promoten van wetteloosheid. Het referentiekader voor een christen bestaat alleen uit de Tien Woorden en daar komt een verbod op seksualiteit (gelukkig) niet voor.
Wat een onzinnige beschuldigingen op nota bene een christelijk web!!!!
Ik zou mij schamen als ik zo over medechristenen zou denken. Wat blijft er over van het bevrijdende aspect van het evangelie op die manier?

Wat je daar zegt is een dwaling. De door God gegeven 10 geboden, komen ook uit het O.T.
En wat betreft de homoseksualiteit, wordt dat niet uit een wetjesboek gehaald, maar God Zelf heeft man en vrouw geschapen.
En waar komt die angst voor wetten vandaan?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 mar 2012 17:02

leviticus werd aan de joden geschreven, met hen had God Zijn verbond opgericht en speciale (ceremoniele )regels ingesteld.
Dit soort verwarring is logisch als wij heiodenen een Boek gaan toepassen op ons.
het is niet aan ons geschreven.
het is het OUDE testament.
de 10 geboden zijn ook niet voor ons, maar de 9 geboden, die Jezus ons geeft, uitgewerkt vanuit de 10 geboden uit het OT, wel!
Zo staat het sabbatsgebod er niet meer bijm, want Jezus is Heer, (ook) van de sabbat. Het ophouden van werken is in Hem de Rust geworden, die de gelovige krijgt.

Onder het NT staat echter duidelijk in Romeinen dat de seksuele omgang tussen 2 mensen van het zelfde geslacht onnatuurlijk is.
Somebody up there likes you

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 17:15

Indien de tien geboden niet voor ons heidenen zijn, dan zeker wel de zeven Noachitische geboden:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noachitische_geboden

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 17:36

Ewan schreef:leviticus werd aan de joden geschreven, met hen had God Zijn verbond opgericht en speciale (ceremoniele )regels ingesteld.
Dit soort verwarring is logisch als wij heiodenen een Boek gaan toepassen op ons.
het is niet aan ons geschreven.
het is het OUDE testament.
de 10 geboden zijn ook niet voor ons, maar de 9 geboden, die Jezus ons geeft, uitgewerkt vanuit de 10 geboden uit het OT, wel!
Zo staat het sabbatsgebod er niet meer bijm, want Jezus is Heer, (ook) van de sabbat. Het ophouden van werken is in Hem de Rust geworden, die de gelovige krijgt.

Onder het NT staat echter duidelijk in Romeinen dat de seksuele omgang tussen 2 mensen van het zelfde geslacht onnatuurlijk is.

Nee ewan, leviticus werd niet alleen voor de joden geschreven. De GEHELE Bijbel is ons gegeven. Het scheiden tussen O.T. en N.T. wat ik hier steeds zie gebeuren, is een gruwel.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 mar 2012 17:39

Targetses schreef: Waarmee verder gaan? Met promoten van wetteloosheid? Met promoten van homosexuele praktijken?

Als de manier waar op jij mijn teksten leest waarin uitgebreid in ga op vragen hetzelfde is als waarop jij de Bijbel leest, zijn we heel gauw klaar.
Je leest wat je wílt lezen.
Toch?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 19:10

Heel de Schrift is door God ingegeven en is voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons heidenen.

Heel de wet wordt een schaduwdienst genoemd in Hebr. 10 De wet is slechts een schaduw van de toekomende goederen.
Het gaat bij de eredienst der wet niet om het wezen , om de werkelijkheid zelf maar om een afbeelding ervan.
Ook het Heiligdom waar de Hogepriester binnen ging was "een afbeelding van het ware".
De schrijver denkt hierbij aan de Grote Verzoendag de Yom Kippoer die elk jaar terugkeerde als de belangrijkste dag in het godsdienstig jaar van Israël.
Ingesteld in Lev. 23, en hier verbiedt God elke vorm van arbeid en eist verootmoediging van Zijn volk.
Wie hieraan voorbijgaat wordt in beide gevallen gestraft met de dood.
Zo belangrijk was die Grote Verzoendag.

Vieren wij dit dan nog in het kerkelijk jaar?
Waarom al die andere wetten dan wel handhaven?
Als je alles van toepassing wil brengen op ons gelovigen uit de heidenen moet je consequent zijn.

Waarom had God geen welgevallen in slachtoffers en offergaven die Hij Zelf had ingesteld?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 19:30

Wat je daar zegt is een dwaling. De door God gegeven 10 geboden, komen ook uit het O.T.
En wat betreft de homoseksualiteit, wordt dat niet uit een wetjesboek gehaald, maar God Zelf heeft man en vrouw geschapen.
En waar komt die angst voor wetten vandaan?

Hoezo een dwaling?

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 21 mar 2012 13:38

Omdat, als je zegt dat het O.T niet langer voor ons geldt, we de 10 geboden ook niet langer zouden hoeven volgen.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Terug naar “Archief”