Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 22:59

="Marloes1g"]Wilsophie, ik wilde alleen maar even opmerken hoe bevoorrecht een mens is die God niet afwijst en zijn noden en zorgen bij Hem kan brengen in het gebed.
Dat mag toch wel op een Refo forum?

Absoluut, het beste advies wat je kunt geven, en wij zijn zo bevoorrecht dat we onze zorgen bij Hem kunnen brengen dat je zo een echtpaar dat ook zo van harte gunt.
Ik vraag me ook af waarom deze vader wiens nood ik begrijp daar gaat het mij niet om, juist op dit forum zijn steun zoekt.
Je weet van te voren dat je adviezen krijgt die alles te maken hebben met geloof in de Here Jezus Christus die zegt: "Kom tot mij als je vermoeid en belast ben, want Ik geef jou rust".
Verder helemaal met je eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 23:04

meribel schreef:@wilsophie, alhoewel veel van wat je schrijft algebra is voor mij ben ik het hier van harte met je eens.
Ik hoop dat geaart begrijpt wat je bedoelt te zeggen.

@geaart ik wens je wijsheid toe.

Ik sluit me bij je wens aan.

Meribel ik was heel slecht in algebra, :oops: maar als iets kakafonie is of abracadabra, kun je mij altijd vragen om uitleg.
Zolang niemand iets zegt denk ik dat ik het goed heb verwoord.
Ik doe alles uit mijn koppie en mijn man zegt altijd, je schrijft zoals je praat en dat is niet voor iedereen te snappen.
En het moet je ook interesseren.
Ik lees ook veel postings die me niets zeggen of ze hebben mijn interesse niet, gelukkig blijft er op dit forum genoeg over.
=D>

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 19 mar 2012 12:05

Hallo Faramir,
De spijker op z'n kop hoor. Wij zijn niet tegen welk geloof dan ook maar keuren buitensluiting door welk geloof dan ook in z'n geheel af. Mag een (nieuwe) christen zoals onze zoon NOOIT en te nimmer doen, immers, God heeft toch altijd gezegd dat hij IEDEREEN lieft heeft, dus ook niet in hem gelovende mensen ? Wij laten onze zoon in zijn waarde maar onze zoon ons helaas niet. Wij hebben hem nooit en te nimmer een strobreedte in de weg gelegd, van ons mag hij zelfs lid worden van de Noorse Broederschap of van welke sekte dan ook. Zolang hij ons maar NIET buitensluit uit zijn leven en dat is precies wat hij helaas gedaan heeft sind hij in "zijn" nieuwe gelovige familie terecht is gekomen. Op een gegeven moment kan je dit niet meer aan en MOET je de relatie verbreken. ! We zijn een jaar lang in therapie gegaan maar mijn zoon haakte af toen we vroegen of hij en zijn vrouw ook mee wilden gaan doen. Eerst hadden ze toegezegd, maar later krabbelden ze weer terug, "want zij mankeerden niets en hadden nergens last van" ......En bij mediation onlangs in samenspraak met hun dominee zijn ze ook weer via een omweg en grote smoezenzoekerij afgehaakt. Zij willen (MOETEN) gewoon hun bijbelse leven lijden en ons als "formeel" behandelen want wij zijn en blijven mensen die gemeden moeten worden omdat wij niet religieus zijn. En dit verdienen wij als ouders niet. Gelovig of niet.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 mar 2012 12:32

Faramir schreef:Nu klinkt het net alsof het probleem bij Geaart en zijn vrouw ligt. De verhalen zo aangehoord te hebben is dat zeker niet het geval en op basis van zijn berichten vind ik de schoonfamilie van zoonlief een zeer onchristelijk gedrag tentoonspreiden.

@Faramir, ken jij het verhaal van de zoon en van de schoonfamilie? ............. als je 1 deel van het verhaal kent, kan je nooit tot zo'n waardering als 'zeer onchristelijk' komen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 19 mar 2012 13:11

@Meribel,
Dank voor uw goede wensen.

@Speedy
Een christen zal NOOIT zijn ouders NIET naar de eendjes laten gaan met zijn kleine kinderen op grond van "iets" met een vertrouwensband zonder dat daar ook maar enige verdere toelichting ooit op gekomen is ondanks verzoeken van ons dit te doen middels psychotherapie en mediation onlangs.

@Marlous1g
Zeker jammer te noemen al die opstand en vijandigheid. Zonder de schuldvraag hiervoor te willen oproepen moet het me toch van het hart dat dit ontstaan is doordat wij buitensluitingen bemerkten en belogen werden achte ronze rug om door onze "bekeerde" zoon. Gesprek hierover met onze zoon en schoondochter heeft niets mogen baten. Voordat onze zoon deze relatie aanging met zijn gelovige vriendin en zijn nieuwe schoondouders hadden wij altijd een open spontane en eerlijke relatie met hem. Hij kon altijd bij ons terecht als hij problemen had. Dat is héél erg veranderd sinds die tijd kan ik u verzekeren....
In ieder geval dank ook voor uw goede wensen. Vaak zie je bij dergelijke "bekerings en afzettings" problemen dat hele wel/ of juist niet gelovige gezinnen totaal kapot gaan maar gelukkig hebben mijn vrouw en ik samen middels psychotherapie onze relatie juist nog meer kunen verdiepen en samen ervoor kunnen kiezen om onze waardigheid en trots als mensen, vader en moeder , opa en oma niet nog langer te laten aantasten middels dergelijke buitensluitingen. Wij niet saampje naar de eendjes mogen met onze kleinkindertjes en zij niet open en eerlijk zeggen waarom niet en alleen maar aangeven dat dat "iets" met de "vertrouwensband" te maken heeft zonder verder ook maar enige toelichting ondanks meerdere verzoeken van onze kant middels therapie en mediation ? Bah. Voelt heel erg vernederend en "zwartmakend"op grond van niets, daar passen wij verder voor. Immers mensen om je heen gaan denken "er zal vast wel iets met die mensen aan de hand zijn als zij zeggen dat de vertrouwensband niet goed is"...Zij leggen niets uit dus kan er ook niet over gesproken worden, maar ondertussen sta je zonder je kleinkinderen aan de kant.

@Wilsophie

U trekt conclusie's die ik niet onderschrijf.
Wij hebben de bijbel niet uit huis gedaan , die is er al bijna 40 jaar gewoon nooit in geweest. En dat komt NIET omdat wij TEGEN God zijn. Maar omdat wij wel degelijk volgens de 10 geboden leven en wij verder de bijbel dus niet nodig hebben om te kunnen leven en opvoeden als eerlijke , open spontane en hardwewerkende mensen.

U zegt dat ik van God niets wil weten. Dat concludeert u dan uit het feit dat de bijbel er bij ons nu helemaal niet meer inkomt vanwege het feit dat er zoveel hatelijke verzen instaan tegen ongelovige mensen zo heb ik het laatste jaar moeten ervaren na zoektochten door de bijbel. Dus dat is niet waar, ik weet veel van God en hoe hij ons wil laten leven als goede en eerlijke mensen. Doe een ander niet aan wat uzelf ook niet aangedaan zou willen worden, eerlijk duurt het langst en heb uw naasten lief zijn credo's waar wij nog altijd achter staan en zo hebben wij onze kinderen ook altijd opgevoed.

U zegt dat ik God als een loopjongetje zie. Wat een flauwekul ! Waar haalt u toch al die beweringen vandaan ?
Alleen omdat ik boos ben op al die vreselijke bijbelverzen die ik tegenkom in de bijbel over ongelovigen ?
Daar zie ik u jammer genoeg niet op reageren.....dus mag ik concluderen dat u daar wel (heimenlijk?) achter zult staan ?
Dat is precies de reden dat ik ook op dit open forum mijn verhaal doe. Dit soort haatzaaierij in bijbels, korans, of hoe die boeken ook allemaal mogen heten HOORT niet. Heb uw naasten lief, MAAR ALLEEN ALS ZIJ OOK GELOVEN ????

Na 6 jaar te hebben geprobeerd het contact met ons kind en schoondochter middels verzoeken tot gezamelijke psychotherapie en mediation , en gesprekken met hun dominee aan toe hebben wij de moed opgegeven. Het blijkt een illusie te zijn dat (té) vrome mensen een open en eerlijke relatie kunnen hebben met ongelovige ouders.
Buitensluiting is en blijft bijzonder vernederend als je dat niet gewend bent, laat staan van je kind, en zeker als het om kleinkinderen gaat waar je geen eigen band mee op mag bouwen omdat zij ons beletten eens alleen met hen te zijn, ook al is het maar een moment. En dat allemaal zonder enige toelichting of uitleg omdat zij MOETEN verdoezelen dat zijzelf hun kinderen zo zuiver en bijbels mogelijk op willen opvoeden zonder inmenging van ons ongelovige grootouders. Zij MOETEN dat verdoezelen want hun eigen dominee geeft aan dat wij NIET buitengesloten mogen worden door hun geloof (Nederlands Gereformeerd, 30.000 leden) dus kan men nooit openlijk zeggen dat zij dat willen want ze gaan dan tegen hun eigen geloof in omdat ze nog heiliger willen zijn dan nodig. En als ze dat dan eerlijk en oprecht hadden verteld zonder ons te vernederen of buiten te sluiten dan hadden wij daar absoluut wel vrede mee kunnen hebben ook al is het dan pijnlijk. Maar niet op deze sluwe en achterbakse manier. Zo hebben wij ons kind niet opgevoed.
Ook hebben wij al aangegeven dat het juist héél goed is dat kinderen ook de normen en waarden van grootouders meekrijgen ook al zijn die dan ongelovig. Zouden wij onze zoon dan óók misschien niet goed opgevoed hebben in hun ogen ?.....Volgens al onze vrienden en zelfs zijn eigen broer is dat lariekoek.
Ook zijn broer en schoonzus met hun (onze klein) dochtertje mogen niet oppassen over en weer.....Erover praten met zijn gelovig geworden broer durven ze niet want dan zijn ze bang dezelfde toestanden te krijgen als wij hebben moeten ervaren.....
Geloven en vroom leven is goed maar tot welke prijs ?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 mar 2012 13:33

geaaart schreef:
@Speedy
Een christen zal NOOIT zijn ouders NIET naar de eendjes laten gaan met zijn kleine kinderen op grond van "iets" met een vertrouwensband zonder dat daar ook maar enige verdere toelichting ooit op gekomen is ondanks verzoeken van ons dit te doen middels psychotherapie en mediation onlangs.

Beste geaaart, hoe erg is het is hoe jij deze problemen moet verwerken, het is 1 kant van het verhaal. Willen mensen hier hun mening over geven dan vind ik dat er 'hoor en wederhoor' moet plaatsvinden. Door mijn werk heb ik vele verschrikkelijke verhalen onder ogen gekregen, maar als het hele verhaal in kaart gebracht wordt dan blijkt het opeens anders te liggen. Ondanks dat personen het verhaal van hun kant als 100% betrouwbaar blijven omschrijven. En kan hier nog meer zaken neerschrijven die er gebeurd zijn, maar het is maar 1 kant van het verhaal.

Ik wens jullie sterkte en ik hoop dat er iets mag gebeuren aan deze situatie.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 mar 2012 13:41

U trekt conclusie's die ik niet onderschrijf.
Wij hebben de bijbel niet uit huis gedaan , die is er al bijna 40 jaar gewoon nooit in geweest. En dat komt NIET omdat wij TEGEN God zijn. Maar omdat wij wel degelijk volgens de 10 geboden leven en wij verder de bijbel dus niet nodig hebben om te kunnen leven en opvoeden als eerlijke , open spontane en hardwewerkende mensen.

Ik begrijp dat u mijn post niet onderschrijft en wellicht zijn daar conclusies bij.
Als u de Bijbel nooit in huis hebt gehad is dat eigenlijk nog erger dan dat u de Bijbel het huis uit hebt gedaan.
U weet niet wat er in staat dus?
Meneer de 10 geboden interesseren mij geen bal. Elke wet binnen de Europeese Unie is gebaseerd op de 10 geboden.
En elk mens moet zich daaraan houden.
Gelovig of niet is niet aan de orde.
U vindt u zelf brave, eerlijke, open spontane en hardwerkende mensen.
U vindt zichzelf een acceptabele burger van dit aardse rijk.
En dat mag u vinden.
Ik ben dat in mijn optiek ook, maar wat ik vind is niet belangrijk, het gaat erom wat God vindt. En God leert in Romeinen 3 o.a. dat wij in zonden zijn gevallen en dat er niets goeds in ons woont.
Sterker nog niemand kan de wet houden , en wie 1 wet overtreedt heeft de hele wet overtreden en verdient de dood.
Dat zeg ik niet dat zegt die God waar u niet tegen bent.
Welnu als u niet tegen Hem bent dan bent u voor Hem.
En als u voor iemand bent , dan wilt u Hem leren kennen.
Daar is maar 1 methode voor en dat is Zijn Boek lezen.
Dat heeft u niet gedaan , dus mijn conclusie is dat u helemaal niet weet voor Wie u bent.
Weet u beste man u bent voor uzelf. U bent uw eigen supporter en U gelooft in een genoegzaam mens zoals u bent.
En ik kan u zeggen zolang u dat blijft denken, komen wij geen steek verder.
En gebeurt er helemaal niets in de relatie met uw gezin en dan met name uw zoon.

Zolang u blijft koesteren dat u een braaf mens bent, eerzaam, hardwerkend en goeddoende, zult u niet alleen veel missen van de dingen die God ons geschonken heeft en aanbiedt, maar zult u uw zoon kwijt zijn en ik moet u eerlijk zeggen dat ik inmiddels blij ben met zijn keuze want uw zoon heeft het beste deel gekozen en zal daarvoor beloond worden.

Ik hoop dat hij en de familie waarin hij woont en leeft de kracht vinden om u tot jaloersheid te wekken. Maar dat kost tijd, hij zit nu nog in een begin proces om zijn weg te zoeken om zo min mogelijk schade aan te brengen en pas later in zijn leven zal voor u blijken dat zijn keuze zo slecht nog niet was.
Wat ik nu begrijp is dat hij nooit voor de weg van God had kunnen kiezen omdat u dat blokkeerde. Ja wat doet een mens dan.
Weet u hoe de Bijbel dat zegt? Dat denk ik niet want Die kent U niet.
Schudt het stof af van je voeten en volg Mij!

Heeft u uw zoon verteld van uw verhaal op een christelijk forum?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2012 15:16

geaart, ik snap uw verbittering en boosheid, want het is onmacht. En mensen die het niet (van heel dichtbij) hebben meegemaakt, kunnen hier niet over oordelen!
Ik had gezegd dat ik de houding van uw schoondochter en zoon, niet echt van christelijke barmhartigheid vind getuigen. Maar dat zeg ik op basis van UW verhaal.
En w.s. raadt u nu wel aan om een hele grote stap hun richting op te doen, dat lijkt DE oplossing, maar dat denk ik niet. Beter is als u "jaloers" zou worden op hetgeen zij hebben en u niet.
Als zij een geschonken geloof zouden hebben, hebben zij zelfkennis gekregen en achten zij de ander uitnemender dan zichzelf. En bidden zij voor hun ongelovige ouders.
Geaart: even een vraag, als uw zoon zou vragen: pa, wilt u ook eens naar onze kerk komen? Hoe reageert u dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 mar 2012 17:57

Ik heb mijn broers 15 jaar niet gezien vanwege het afzonderen door een sekte en ik weet heel goed waar ik het over heb.
Mijn ouders echter hebben altijd in liefde gehandeld en daardoor was de weg terug voor hen niet moeilijk heb ik begrepen.
Andere leden uit die sekte zijn tussen wal en schip geraakt toen de sekte uit elkaar viel en de weg terug niet meer mogelijk bleek.
En ik behoor tot de mensen die het van heel dichtbij heb meegemaakt en beslist niet oordeel, dat woord wordt zo vaak misbruikt.
Ik denk dat meneer niet geholpen is met geslijm en zalverige praat, maar iemand die als helicopterview optimaal en objectief doch meelevend vanuit ervaring hulp kan bieden.
Wat ik mis in dit hele verhaal is de ervaring van de tegenpartij.
En daar heb ik vragen over gesteld, maar meneer kiest ervoor wat hem uitkomt te melden en ik denk dat dat ten koste gaat van de integriteit van zijn eigen zoon.
Ik herken hier niets van in mijn ervaring met sekten in relatie tot eigen kinderen.
Zo praat je niet over je kind.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 mar 2012 17:59

Geaart: even een vraag, als uw zoon zou vragen: pa, wilt u ook eens naar onze kerk komen? Hoe reageert u dan?

Dat is totaal niet relevant.
Ik zou de vraag stellen als uw zoon zou vragen: "Pa houd je nog van mij en mijn vrouw?" Hoe reageert u dan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2012 22:16

Wilsophie schreef:
Dat is totaal niet relevant.
Ik zou de vraag stellen als uw zoon zou vragen: "Pa houd je nog van mij en mijn vrouw?" Hoe reageert u dan?

Dat is totaal WEL relevant. Want dat geeft aan hoe deze geaart evt. t.a.v. verzoening staat. Is deze vader/opa bereid een stap te zetten richting de leefwereld van zoon/schoondochter?
Hij kent nu alleen het negatieve kleine stukje. Maar er is veel meer.
Je zou dan ook moeten adviseren dat de vader dit aan zijn zoon mag vragen: jongen, houd jij nog van je ouders?

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 19 mar 2012 23:49

schelpje3 schreef: Maar er is veel meer.
Je zou dan ook moeten adviseren dat de vader dit aan zijn zoon mag vragen: jongen, houd jij nog van je ouders?

Als je je zoon dan toch kwijt bent, stuur hem dan een rekening van de tot nog toe bewezen diensten vanaf de geboorte, minus de vergoedingen van de kinderbijslag.

Misschien opent dat zijn ogen.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 20 mar 2012 00:03

Omdat je zelf de hele kwestie weer hebt opgerakeld denk ik niet dat je er overheen bent en er dus nog over wilt praten. (Zo niet geef het dan even aan)
Ik heb het hele topic eens rustig doorgelezen en overdacht.
Zo te lezen zijn de stellingen ingenomen en de standpunten voor beide partijen verhard na zes jaar strijd en ellende.
Op de eerste plaats wil ik opmerken dat je de jongens niet hebt opgevoed met de 10 geboden; zeker niet met de eerste vier, anders was dit probleem er nooit geweest.
Wat mij erg verbaast is dat je zoon twee jaar catechisatie heeft gevolgd zonder dit ooit tegen zijn ouders te durven vertellen. Dit in verband met de vertrouwensband die jij zegt te hebben gehad met je zoon. Dit lijkt me voor de jongen ook erg moeilijk zijn geweest, alles stiekum.
Hoe ging het met het huwelijk? Is dat niet kerkelijk ingezegend en waren jullie daarbij?
Totdat het kindje een half jaar was kwamen ze regelmatig langs en mocht oma met de baby wandelen, wel met de moeder erbij, maar dat is toch niet zo vreemd? Ik zie hier regelmatig trotse oma's achter de kinderwagen lopen met dochter/schoondochter er gezellig naast.
Het breekpunt kwam (volgens mij) toen jullie de baby een nachtje wilden laten logeren en een dagje op wilden passen. Daar is zon kind toch veel te jong voor? Dat moet gewoon snachts in zijn eigen bedje slapen bij papa en mama.
Je bent gewoon te hard van stapel gelopen. Een band met een kindje opbouwen kan ook prima in je eigen huis of in het huis van je zoon met de ouders erbij, daar hoef je echt niet voor naar de eendjes, zeker het eerste jaar niet. Een klein kind kan zelf al heel gauw aangeven of ze je vertrouwen, bij je op schoot kruipen, spelen,knuffelen etc. Als de ouders dan zien dat de kleine blij is als ze opa en oma zien dan ligt de zaak anders denk ik.
Je schuift nu alles op het geloof en dat is niet eerlijk.
Maar ik begrijp het wel; je had je het leven als opa en oma heel anders voorgesteld,maar de ouders hebben mischien hele andere ideeen over de rol van opa en oma. Is daar tijdens de zwangerschap nooit over gepraat dan?
Een weg terug lijkt me door alle verwijten en frustraties heel moeilijk maar niet onmogelijk.
Punt voor jou is dat je blijft volhouden geen fouten te hebben gemaakt in deze.
Altijd alles maar goed te hebben gedaan. Niemand is volmaakt, dus ook geaart niet en dat zul je toch moeten bekennen wil er enige opening komen in deze situatie.
Dus wat is liefde van je kinderen en kleinkinderen je waard?
Je trots opzij zetten en niet te hoge verwachtingen hebben want iets wat zes jaar is scheefgegroeid kan niet in één keer veranderd worden. Idd:Vertrouwen terugwinnen en dat van twee kanten.
En als het echte Christenen zijn dan zullen ze zeker openstaan voor verzoening.
Denk er maar eens over na.
Sterkte,ook voor je vrouw.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 13:51

Targetses schreef:
Als je je zoon dan toch kwijt bent, stuur hem dan een rekening van de tot nog toe bewezen diensten vanaf de geboorte, minus de vergoedingen van de kinderbijslag.

Misschien opent dat zijn ogen.

Er was vroeger een draak van een liedje op de radio: een moeder doet alles voor niets.
Ouderliefde KAN eenzijdig zijn. Verwacht niets terug, dan valt het alleen maar mee.
Gelukkig zijn de meeste kinderen liefdevol jegens hun ouders, maar ik zie in toenemende mate dat de liefde bij velen verkilt. Opa en oma moeten vooral niet te veel verwachten.
En ook al ben je vader en zoon, wil dat nog niet zeggen dat het "klikt" qua karakters.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 20 mar 2012 14:37

Als je net als ik negen kleinkinderen heb, ben je blij dat ze niet elk weekeind over de vloer komen. Mijn eigen kinderen hebben hun weg in het leven gevonden, al dan niet gebruik makend van wat we ze van huis uit hebben meegegeven. En het is me goed zo. Al dat gebemoei, daar word je maar moe van.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Terug naar “Archief”