De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Ewan » 19 mar 2012 20:19

[/quote] Verordineren is toch instellen? Ik zie de doop als belijdenis.
Zoals God in het openbaar Zijn Zoon veroordeelde voor onze zonden, wordt dit beaamt door de dopeling wanneer Hij zich laat dopen, onder het aanroepen van Zijn Naam, waarmee hij zijn oude leven kruisigt (en veroordeelt)
De bede van een goed geweten zoals in 1 PEt 3:21 lijkt te zeggen dat de doop een geestelijke zaak is, ook Rom 6:4 kan geestelijk bedoeld worden.
Maar dan is er Handelingen 11:47, waar de heidenen de Heilige Geest ontvingen, waarNA zij gedoopt werden.
God's huwelijk met Israel is off topic. Is daar niet al een topic over?
Somebody up there likes you

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 19 mar 2012 20:23

[/quote]

De Here Jezus was niet uit Levi, maar uit de stam van Juda, hij kan geen Priester zijn.
De Erflater heeft alleen wat te maken als het gaat om een testament dus de erfgenaam c.q. zoonstelling.
Ik ga niet googlen voor iets wat me niet bezighoudt. Jij noemt dat fenomeen.
Ik niet.[/quote]

Jezus was Hogepriester, niet naar de orde van de levi-stam , maar naar de orde van Melchizedek, een priesterkoning!
Jezus begon zijn taak op dezelfde leeftijd als de priesters in Israel, toeval dan zeker.
Hij was dus wel degelijk prister, Hij offerde Zichzelf nota bene.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 mar 2012 20:29

Jezus was Hogepriester, niert naar de orde van de levi-stam , maar naar de orde van Melchizedek, een priesterkoning!
Jezus begon zijn taak op dezelfde leeftijd als de priesters in israel, toeval dan zeker.

Nee nee, dat kan niet.
De Priester werd uit het volk genomen en viel onder de ordening van Aáron.
De ordening naar Melchizédek kon volgens Hebreeën o.a. pas plaatsvinden na de opstanding en onder het NIeuwe Verbond.

Als jij zegt dat de Heere Jezus zijn taak als priester deed in Israël moet ik je vragen of ik dat soms ook moet googlen, of kun je een tekst noemen.
Vergeet niet dat de periode tussen Zijn 12e en 30e jaar de Heer niet in Israël was, maar daarbuiten en de Bijbel zegt daar niets over.
En dat Zijn bediening van ruim 3 jaar niet als priester was, maar als Zoon des Mensen.

Melchizédek = Mijn Koning is God. Het woord Priester komt er niet in voor.
Koning van Salem= Vredevorst.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 19 mar 2012 20:45

Het priesterschap naar de ordening van Melchizedek is boven het priesterschap
van Levi komen te staan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 mar 2012 21:17

Dat ontken ik niet Ewan.
Het gaat mij erom dat je de Here Jezus iets toedicht tijdens Zijn rondwandeling wat Hij niet was.
Het zou een probleem zijn geweest bij Zijn kruisiging. Hij stierf als mens.
Hij werd pas aangesteld tot Zoon, Christus, Hogepriester naar een nieuwe ordening bij Zijn opstanding.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 19 mar 2012 21:34

De Erflater en het testament. En dus het verbond.

Eerst maar eens Paulus aan het woord in zijn brief aan de Galaten:
Galaten 3:16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad.....enz..
29 Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

Een christen is dus een "erfgenaam". Want dat staat er toch? Een erfgenaam van de belofte door God aan Abraham gedaan.!! En wat was die belofte dan wel?

Genesis 12:2 Ik zal u (Abraham dus) tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken, en gij zult tot een zegen zijn. etc....etc...7 Toen verscheen de Here aan Abram en zeide: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven. En hij bouwde daar een altaar voor de Here, die hem verschenen was.

En ook in de Psalmen lees ik de herhaling van deze belofte;
Psalmen 105:11 toen Hij zeide: U zal Ik het land Kanaän geven als het u toegemeten erfdeel.

Toen Abraham later uit Egypte naar Kanaän terugkeerde, herhaalde God Zijn belofte aan Abraham.
Genesis 13:14 En de Here zeide tot Abram, nadat Lot zich van hem gescheiden had: Sla toch uw ogen op, en zie van de plaats, waar gij zijt, naar het noorden, zuiden, oosten en westen, 15 want het gehele land, dat gij ziet, zal Ik u en uw nageslacht voor altoos geven.

Dat het God menens was bleek even later:

Genesis 15:18 Te dien dage sloot de Here een verbond met Abram, zeggende: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven, van de rivier van Egypte tot de grote rivier, de rivier de Eufraat.

Het land Kanaän, waarvan een deel nu door de huidige staat Israël wordt beslagen, werd aan Abraham, en dus ook aan de christenen, beloofd. Het heet niet voorniets "het Beloofde Land". Het is duidelijk een aards gebied , niet iets in de hemel!

En voor hoelang was dat dan beloofd? In Gen. 13:15 staat voor altoos. Dus eeuwig. En omdat dat zo is, is het ook voor hen die eeuwig leven.

Romeinen 4:13 Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de gerechtigheid van het geloof.

Hier is dus niets te lezen dat je door een doop of zo erfgenaam bent, maar door het geloof. Nergens lees je hier dat je door het geloof, als erfgenaam, naar de hemel gaat.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 mar 2012 22:03

En Hij stierf als Zoon van God !

Hij werd pas aangesteld tot Zoon, Christus, Hogepriester naar een nieuwe ordening bij Zijn opstanding.

De Zoon van God was Hij al, maar na de kruisiging in volkomen gehoorzaamheid werd Hij door de Vader verhoogd tot Hogepriester en de Christus.

Zelfs de demonen wisten wie Hij was, Mat. 6:3 wat hebt Gij met mij te maken Jezus Zoon van de Allerhoogste ......

Lees Mat.16:13-17 waar de Here Jezus duidelijk zegt dat de Here God zelf het openbaart in een mensenhart Wie Hij is. De Zoon van God.
Dus hier is direct het bewijs dat het God's gave is die dát geloof in Zijn Zoon Jezus Christus in een hart legt.

Dus niet steeds over de Zoon des mensen praten wat dan wordt er maar één kant belicht. Hij was beiden.
Laatst gewijzigd door schaapje op 19 mar 2012 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2012 22:06

Wilsophie schreef:Dat ontken ik niet Ewan.
Het gaat mij erom dat je de Here Jezus iets toedicht tijdens Zijn rondwandeling wat Hij niet was.

Wat is dit voor dwaalleer?

Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 mar 2012 23:03

Wilsophie schreef:Het zou een probleem zijn geweest bij Zijn kruisiging. Hij stierf als mens.

Kan dat Wilsophie? Mensenoffers waren voor God een gruwel. Dan moet naar mijn idee Jezus ook al God zijn geweest bij Zijn kruisiging, anders had God Zijn offer niet kunnen accepteren.
Woorden zijn een beetje beperkt, maar begrijp je wat ik bedoel?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 19 mar 2012 23:05

schelpje3 schreef: Wat is dit voor dwaalleer?

Te dier ure verheugde Zich Jezus in den geest, en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde; dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard; ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U.

Dit begrijp ik niet. Noemt Jezus zichzelf hier Vader? Praat Jezus hier tegen zichzelf?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 20 mar 2012 08:13

Ewan schreef:1.o ja? ik zie geen verband tussen wat ik zeg en waarom ik mezelf monddood zou maken

Je wilt dus zeggen dat alle termen die jij gebruikt alleen maar Bijbels zijn? Je geeft zelf de enige juiste interpretatie van de Bijbel weer? Zodra dat waar is, wat enigszins blijkt uit je woorden, dan is discussie onmogelijk.

2.Onzin, de termen zijn deel van de leer.

Het woord onzin prima, maar je uitleg erachter kan zowel worden opgevat als onzin als zin op het argument wat ik gaf. Dus ik kan er niet zoveel mee. uhhh-smile

3.het geloof is door het gehoor (of lezen, zoals bijna iedereen nu kan)

Dan is iedere predikant bij voorbaat kansloos.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 20 mar 2012 09:32

Wilsophie schreef:Je haalt er wat specificaties bij die niet in de Bijbel staan.
Ijver en het moment wat spoorslags zou zijn herken ik niet.
En of de wereld dienen en satan dienen hetzelfde is, vraag ik me af.
Zonde tegen de Heilige Geest is heel simpel "ongeloof".

Ik noemde een voorbeeld, jij geeft een definitie. En die definitie is fout. Want op het moment dat een kind van God ongelovig is doet hij dus de zonde tegen de Heilige Geest. Dat lijkt me niet echt volledig correct.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 20 mar 2012 09:50

Kereltje schreef:1.Je wilt dus zeggen dat alle termen die jij gebruikt alleen maar Bijbels zijn? Je geeft zelf de enige juiste interpretatie van de Bijbel weer? Zodra dat waar is, wat enigszins blijkt uit je woorden, dan is discussie onmogelijk.

2.Het woord onzin prima, maar je uitleg erachter kan zowel worden opgevat als onzin als zin op het argument wat ik gaf. Dus ik kan er niet zoveel mee. uhhh-smile

3.Dan is iedere predikant bij voorbaat kansloos.

1. bewijs dat het niet zo is, en hou anders op om tot waarheid te verheffen, wat slechts ''enigszins blijkt''.
2.tot nu toe kun je nergens veel mee, je praat veel, maar zegt weinig.
3.Nee, de horende mens die wijs wordt gemaakt dat het je maar gegeven moet worden, die is kansloos.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 10:27

="Wilsophie"Kan dat Wilsophie? Mensenoffers waren voor God een gruwel. Dan moet naar mijn idee Jezus ook al God zijn geweest bij Zijn kruisiging, anders had God Zijn offer niet kunnen accepteren.
Woorden zijn een beetje beperkt, maar begrijp je wat ik bedoel?

Ik begrijp het.
En mensenoffers zijn de Here ook een gruwel, daarom zeg ik er altijd achter dat Jeftha zijn dochter niet offerde in de zin van vermoorden of slachtte, maar in de zin van "apart zetten bestemd voor de Heere".
God haat mensenoffers.

De Here Jezus stierf ook niet als God, dat kan echt niet, want God is Geest en bovendien zou God Zichzelf niet vernederen, daarom zond God Zijn Zoon als plaatstvervangend Mens, om naar de eis van de wet te sterven voor de zonden van de hele wereld.
De Here Jezus werd uitermate verhoogd niet aan het kruis, maar bij de opstanding, dat was al een verhoging vanuit de dood, maar dan volgt er nog een uiterste verhoging tot in de hemel en zit Hij aan de Rechterhand van de Vader ( 1 troon en geen 3)>
En bij die gelegenheid ontving de Heere een aantal titels en werd aangesteld tot Zoon of Erfgenaam en tot HEERE en tot Christus en tot Hogepriester.
De Here Jezus kon niet verlaten worden door Zichzelf en kon niet roepen tot Zichzelf: "Mijn God , Mijn God waarom hebt Gij Mij verlaten.

Hij was uiteraard uit God verwekt en uit de Maagd geboren i.v.m. de rechthebber op de troon van David, maar zoonschap ontvangt men na wedergeboorte en de Heere was de Eerst( weder) Geborene van een Nieuwe Schepping.

Als we eerder stelden dat de Here Jezus 100 % mens was tijdens Zijn rondwandeling op aarde met een bepaalde bediening dan verandert Hij niet ineens in God aan het kruis.
Dat kan niet.
Hij was de Zoon des Mensen en ja een bloedig offer waarvan Jesaja zelfs zegt dat Het de Heere Behaagd heeft om Hem te verbrijzelen.
Uit liefde voor de wereld.
En uit respect voor de wet die God Zelf gegeven had en daarom ook een Rechtvaardig God is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 10:31

Kereltje schreef:
Ik noemde een voorbeeld, jij geeft een definitie. En die definitie is fout. Want op het moment dat een kind van God ongelovig is doet hij dus de zonde tegen de Heilige Geest. Dat lijkt me niet echt volledig correct.

Klopt, je hebt gelijk

Terug naar “Archief”