Targetses schreef:Volgens Schaapje is het dus echt zo dat het Koninkrijk van God al op de aarde gekomen is!
Dan is het "Uw Koninkrijk kome" al verhoord volgens de door Schaapje geplaatste tekst uit Mat.12 en hoeven we dat dus ook niet meer te bidden. En toch bidden de gelovigen het nog.
Het is gewoon allebei waar. Het koninkrijk van God is rechtvaardigheid, vrede, blijdschap .... Rom.14:17.
Is het koninkrijk Gods er al? Ja, in de gelovige want: Een gelovige is geheiligd en gerechtvaardigd 1 Kor.6:11. En Christus leeft in hem Gal.2:20.
En moet het nog komen? Ja, want er komen nog steeds mensen tot geloof, en in de degenen die al geloven is nog zoveel van de oude mens dat er van de vrede, rechtvaardigheid, blijdschap (zie ook Gal.5:22) niet zoveel te zien is.
Ik heb in de traditionele kerken vaak maar de helft van het evangelie horen vertellen nl. dat Jezus voor de zonden gestorven is, maar wat ik gemist heb is wat Zijn opstandingsleven voor ons betekent.
Hoe gelovigen door de Heilige Geest kunnen leven, Rom.8.
Evangelie is niet alleen vergeving van zonden maar ook het Koninkrijk van God.
Zie o.a. Hand.8:12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk van God en van de Naam van Jezus Christus verkondigde....
Rom.14:17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijze en drank ,maar rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door den Heilige Geest. 18 Want wie Christus in deze dingen dient, is welbehaaglijk voor God en in achting bij de mensen.
Ik heb het volgende voorbeeld wel eens gehoord: Een beeldhouwer heeft een grote klomp marmer, en iemand vraagt aan hem wat die klomp voor moet stellen.
"Een paard" zegt de beeldhouwer. Vraagsteller: "ik kan er geen paard in ontdekken".
Zegt de beeldhouwer "het is ook nog niet af, ik ben bezig om alles wat geen paard is weg te hakken".
Dus het paard is er al, maar tegelijk moet het nog komen.
Zo is het ook met het Koninkrijk van God, het is er al maar er zit nog zoveel van onszelf bij dat het helemaal niet met elkaar in tegenspraak is als je bidt: Uw Koninkrijk kome. (Hij moet meer worden, wij minder)
En je bidt het OOK met het ook op degenen die Hem nog niet kennen, dat Zijn Koninkrijk ook in hen openbaar wordt.