Onze Vader prevelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Targetses
Mineur
Mineur

Onze Vader prevelen

Berichtdoor Targetses » 17 mar 2012 09:49

Elders kwam het "Onze Vader" aan de orde. Het overbekende gebed wat de Heere Jezus aan de dicipelen leerde. Maar ook overbekend vanwege het hardop meebidden in de diverse diensten.
Op de opmerking dat men het maar wat onnadenkend meeprevelt kwam wat oppositie.

Maar wie staat er echt stil bij de inhoud van het gebed? Als voorbeeld, wat wil dat zeggen als je bidt "Uw Koninkrijk kome"?

Hierop kwam de volgende reaktie;

Schaapje schreef: Maar er is een verschil tussen het Koninkrijk van God dat hier op aarde gekomen is, in de mensen en het Koninkrijk van de Hemel in Openbaring die komen zal.
Mat.6:33
Zoek eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid......een opdracht dus om Zijn Koninkrijk te zoeken.
Mat.12:28
Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan IS het Koninkrijk Gods over u gekomen.

Volgens Schaapje is het dus echt zo dat het Koninkrijk van God al op de aarde gekomen is!

Dan is het "Uw Koninkrijk kome" al verhoord volgens de door Schaapje geplaatste tekst uit Mat.12 en hoeven we dat dus ook niet meer te bidden. En toch bidden de gelovigen het nog.

Hou je dan vol dat men er over het algemeen over nadenkt als men het "Onze Vader" bidt?

Is het dan zo vreemd dat ik van mening bent dat men het maar na preveld?
Laatst gewijzigd door Targetses op 17 mar 2012 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Pervelen.

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 09:58

Targetses, kan jij nog de topic-titel veranderen? Je hebt een tikfout gemaakt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Targetses
Mineur
Mineur

Re: Prevelen.

Berichtdoor Targetses » 17 mar 2012 10:00

Gedaan :oops:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 10:04

Gedaan :oops
Nou dat is wat duidelijker :lol:
Maar ik hoop dat er iemand anders gaat reageren, ik wil alleen nogiets zeggen over dat jij zegt dat i k beweer dat het Koninkrijk van God al gekomen is, dat zeg i k dus NIET, maar de Here Jezus zelf.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 17 mar 2012 11:18

schaapje schreef:Gedaan :oops
Nou dat is wat duidelijker :lol:
Maar ik hoop dat er iemand anders gaat reageren, ik wil alleen nogiets zeggen over dat jij zegt dat i k beweer dat het Koninkrijk van God al gekomen is, dat zeg i k dus NIET, maar de Here Jezus zelf.

Je hoopt niet dat iemand anders gaat reageren? Je stelde zelf voor om er een nieuwe draad mee te beginnen, toch?

Je hebt gelijk, dat heb je niet geschreven, maar geciteerd uit de door jou geplaatste bijbelteksten.

Dus, als het Koninkrijk hier al is, waarom dan bidden "Uw Koninkrijk kome" in plaats van te danken met "Uw Koninkrijk is gekomen".

Het was nota bene zelf de Heere Jezus die duivelen uitdreef, en dus het Koninkrijk was.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 mar 2012 11:31

Je hoopt niet dat iemand anders gaat reageren? Je stelde zelf voor om er een nieuwe draad mee te beginnen, toch?

Hier even het woordje n i e t weglaten joh, dat heb ik toch niet geschreven :D

Je hebt gelijk, dat heb je niet geschreven, maar geciteerd uit de door jou geplaatste bijbelteksten.

Dus, als het Koninkrijk hier al is, waarom dan bidden "Uw Koninkrijk kome" in plaats van te danken met "Uw Koninkrijk is gekomen".

Het was nota bene zelf de Heere Jezus die duivelen uitdreef, en dus het Koninkrijk was.

Ik denk dat het gaat over h e t Koninkijk van God en wat Hij bedoelt heeft met deze wereld, zoals in Openbaring geschreven is en Jesaja.

Verder heb ik van iemand gehoord dat het ook over de uitbreiding van Gods Koninkrijk kan gaan, als er meer mensen tot geloof komen door een opwekking van God dan wordt Zijn Koninkrijk groter, en is Zijn Koninkrijk ' gekomen' in de harten van mensen, wat steeds weer opnieuw gebeurd op alle delen van de wereld.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 mar 2012 12:06

Targetses schreef:Volgens Schaapje is het dus echt zo dat het Koninkrijk van God al op de aarde gekomen is!

Dan is het "Uw Koninkrijk kome" al verhoord volgens de door Schaapje geplaatste tekst uit Mat.12 en hoeven we dat dus ook niet meer te bidden. En toch bidden de gelovigen het nog.

Het is gewoon allebei waar. Het koninkrijk van God is rechtvaardigheid, vrede, blijdschap .... Rom.14:17.
Is het koninkrijk Gods er al? Ja, in de gelovige want: Een gelovige is geheiligd en gerechtvaardigd 1 Kor.6:11. En Christus leeft in hem Gal.2:20.
En moet het nog komen? Ja, want er komen nog steeds mensen tot geloof, en in de degenen die al geloven is nog zoveel van de oude mens dat er van de vrede, rechtvaardigheid, blijdschap (zie ook Gal.5:22) niet zoveel te zien is.

Ik heb in de traditionele kerken vaak maar de helft van het evangelie horen vertellen nl. dat Jezus voor de zonden gestorven is, maar wat ik gemist heb is wat Zijn opstandingsleven voor ons betekent.
Hoe gelovigen door de Heilige Geest kunnen leven, Rom.8.
Evangelie is niet alleen vergeving van zonden maar ook het Koninkrijk van God.
Zie o.a. Hand.8:12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk van God en van de Naam van Jezus Christus verkondigde....

Rom.14:17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijze en drank ,maar rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door den Heilige Geest. 18 Want wie Christus in deze dingen dient, is welbehaaglijk voor God en in achting bij de mensen.

Ik heb het volgende voorbeeld wel eens gehoord: Een beeldhouwer heeft een grote klomp marmer, en iemand vraagt aan hem wat die klomp voor moet stellen.
"Een paard" zegt de beeldhouwer. Vraagsteller: "ik kan er geen paard in ontdekken".
Zegt de beeldhouwer "het is ook nog niet af, ik ben bezig om alles wat geen paard is weg te hakken".
Dus het paard is er al, maar tegelijk moet het nog komen.

Zo is het ook met het Koninkrijk van God, het is er al maar er zit nog zoveel van onszelf bij dat het helemaal niet met elkaar in tegenspraak is als je bidt: Uw Koninkrijk kome. (Hij moet meer worden, wij minder)
En je bidt het OOK met het ook op degenen die Hem nog niet kennen, dat Zijn Koninkrijk ook in hen openbaar wordt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 mar 2012 12:08

schaapje schreef:Verder heb ik van iemand gehoord dat het ook over de uitbreiding van Gods Koninkrijk kan gaan, als er meer mensen tot geloof komen door een opwekking van God dan wordt Zijn Koninkrijk groter, en is Zijn Koninkrijk ' gekomen' in de harten van mensen, wat steeds weer opnieuw gebeurd op alle delen van de wereld.

Oeps, dit las ik pas nadat ik mijn post getypt had. Helemaal mee eens dus. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mar 2012 12:17

Als je dit tere gebed wilt bidden, zul je eerst moeten weten wie je Vader is! En Hem aangenomen hebben. Anders is het i.d.d. maar een vastgeroest prevelement.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Onze Vader prevelen

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 14:03

Eigenlijk is dat wat de Here Jezus doet een soort van onderwijs over hoe de discipelen moesten bidden en Hij gaf hen aanwijzing op hun vraag.
Maar het staat in het Evangelie van Mattheus waar de Heere Jezus wordt voorgesteld en belicht als de Messias de Koning van Israël .
Weet wel dat deze discipelen voorstellen het gelovige overblijfsel te zijn.
En realiseer je dat als het volk Israël Hem direct aangenoemn had als hun Verlosser dan was ook het koninkrijk op aarde gevestigd. Maar dat is niet gebeurd.

Daarom staat het gebed dat hier door de Here Jezus wordt onderwezen i. v. m. de vestiging van Zijn rijk,
Eenmaal zal dit komen maar het is tot een later tijdstip uitgesteld.
De discipelen zijn volgelingen van een verworpen Koning.

Dit onderwijs over het gebed staat in het evangelie naar Matteüs, dat de Heer Jezus voorstelt als de Messias, de Koning van Israël. Dit onderwijs is opgenomen in de bergrede, die aan de discipelen (het overblijfsel van Israël) de beginselen van het koninkrijk der hemelen voorstelt. Als het volk Hem had aangenomen, had de Heer direct Zijn heerschappij van gerechtigheid en vrede op aarde kunnen vestigen. Daarom staat het gebed dat hier door de Heer Jezus wordt onderwezen in verband met de vestiging van Zijn rijk. Eenmaal zal dit komen, het is tot een later tijdstip uitgesteld.

Door het accent te leggen wat Sch..je doet te leggen op het noemen als God zijnde onze Vader bevestigt nog meer dat het niet gaat om het heden waar maar een paar enkelingen Hem Vader noemen, maar op een moment dat allen Hem Vader zullen noemen en dat is nu niet het geval.
Daarom is dit gebed niet voor hen die geloven in een toekomst voor de Gemeente, voor Israël en de volkeren.
Daarom is dit gebed bestemd voor een volk , dat honger lijdt.
Een volk dat roept om zijn Vader.
Een volk dat verlangt naar Zijn Koninkrijk.
Een volk dat heeft geleerd de schuldenaren te vergeven enz...
Maar boven alles staat dat het een tijd is waar Zijn wil , dus de wil van God gelijk is aan dat wat in de hemel is en wat op de aarde is.
En dat is nu niet zo.
De aarde ligt in handen van satan , het is zijn domein.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 14:11

Als je dit tere gebed wilt bidden, zul je eerst moeten weten wie je Vader is! En Hem aangenomen hebben. Anders is het i.d.d. maar een vastgeroest prevelement.

Dat ben ik met je eens , maar juist dit gebed wordt opgedreund en gemormeld en gegromd door staatshoofden en door stok ongelovigen , en door iedereen die maar mee doet in traditie.
En ik geloof dat de Vader tegen Wie zij praten hen niet hoort.
En dat ik dat weer zeg is omdat zelfs de Here Jezus zegt dat Hij niet bidt voor deze wereld, maar alleen voor hen die Hem gegeven zijn.
En dat zijn Gods kinderen.
En dan mag een volle kerk bij de begrafenis van een staatshoofd die gebed bidden en het "U zij de Glorie zingen" het liefst in het Frans " à Toi la Gloire"
De Bijbel leert dat God geen enkele boodschap heeft aan rituelen en traditie.
En ook leert de Bijbel dat t.a.v. het bidden in tongen, er strenge restricties zijn, want ook dat liep uit de hand.
En waarom zouden we bidden en vragen om iets wat wij als gelovigen allang ontvangen hebben.
Wij zijn immers gezegend met elke of alle zegeningen in Christus Jezus.
Wat zeuren jullie dan toch?
Het bidden in tongen wordt alleen besproken aan het begin van Paulus zijn eerste brief , hoofdstuk 14 , later komt hij er nooit meer op terug.
Het was noodzakelijke voor de fundamentlegging van de gemeente.
En zo is ook dit gebed wat Christus de discipelen leerde tot nut van iets.
En ik denk voor de fundamentlegging van het Koninkrijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mar 2012 14:20

Wilsophie schreef:Daarom is dit gebed bestemd voor een volk , dat honger lijdt.
Een volk dat roept om zijn Vader.
Een volk dat verlangt naar Zijn Koninkrijk.
Een volk dat heeft geleerd de schuldenaren te vergeven enz...
Maar boven alles staat dat het een tijd is waar Zijn wil , dus de wil van God gelijk is aan dat wat in de hemel is en wat op de aarde is.
En dat is nu niet zo.
De aarde ligt in handen van satan , het is zijn domein.

Gelukkig ligt de aarde niet in handen van satan, zo lijkt het soms wel, maar dat zou twijfelen aan Gods Almacht zijn. Alles gebeurt onder toelating Gods, dat is iets anders!
Al deze dingen moeten geschieden.
En nog is het einde niet.
Ik ben het met je eens dat dit een gebed is voor Zijn Volk.
Maar bidden mag natuurlijk altijd, door iedereen!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 mar 2012 14:53

Wilsophie schreef:En waarom zouden we bidden en vragen om iets wat wij als gelovigen allang ontvangen hebben.

Gewoon, omdat in de Bijbel staat dat God het op die manier wil geven.
Joh.14:13 En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u iets vragen zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
Joh.15:16 ... opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft.
Joh.16:23 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven. 24 Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.
Wilsophie schreef:Wij zijn immers gezegend met elke of alle zegeningen in Christus Jezus.
Wat zeuren jullie dan toch?

Efz.1:3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus.

Al die geestelijke zegeningen hebben we vaak passief, onbewust .... Als God door het gebed die zegeningen gaat 'manifesteren' (ik weet even zo snel geen ander woord) dan wordt dat vaak ervaren alsof je iets krijgt wat je eerst niet had.
En op die manier spreekt de Bijbel ook van bidden en ontvangen 'bidt en u zal gegeven worden'.
"Maar we hebben het toch al? Niet zo zeuren"!!! Maak er ajb niet elke keer een woordspelletje van, je snapt toch wel wat er inhoudelijk bedoeld wordt hoop ik?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mar 2012 15:29

Waarom is het gebed den Christenen van node?
Daarom dat het het voornaamste stuk der dankbaarheid is, welke God van ons vordert , en dat God zijn genade en den Heiligen Geest alleen aan diegenen geven wil, die Hem met hartelijke zuchten zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken.

Vraag 117
Wat behoort tot zulk een gebed, dat Gode aangenaam is en van Hem verhoord wordt?
Eerstelijk, dat wij alleen den enigen waren God, die zich in zijn Woord ons geopenbaard heeft , om al hetgeen dat Hij ons geboden heeft te bidden , van harte aanroepen. Ten andere, dat wij onzen nood en ellendigheid recht en grondig kennen , opdat wij ons voor het aangezicht Zijner Majesteit verootmoedigen. Ten derde, dat wij dezen vasten grond heben, dat Hij ons gebed, niettegenstaande wij zulks onwaardig zijn, om des Heeren Christus' wil zekerlijk wil verhoren , gelijk Hij ons in zijn Woord beloofd heeft.

Vraag 118
Wat heeft ons God bevolen van Hem te bidden?
Alle geestelijke en lichamelijke nooddruft , welke de Heere Christus begrepen heeft in het gebed,dat Hij ons zelf geleerd heeft.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mar 2012 18:15

Wilsophie schreef:Dat ben ik met je eens , maar juist dit gebed wordt opgedreund en gemormeld en gegromd door staatshoofden en door stok ongelovigen , en door iedereen die maar mee doet in traditie.

Het inoefenen van gebeden kan wezenlijk van belang zijn voor een groeiend geloofsleven.
Staatshoofden kunnen net zo goed gelovig zijn en wat zijn ongelovigen?
Daarnaast hoeft er niets mis te zijn met tradities. Onze gehele samenleving is erop gebaseerd en indien we morgen massaal tradities vaarwel zouden zeggen zou onze samenleving in totale anarchie ineen storten. Het afzetten tegen tradities is overigens ook een traditie op zichzelf.

Terug naar “Archief”