wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Targetses
Mineur
Mineur

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 11:37

meribel schreef:@targetses;
samenvattend lees ik dat jij vind;
- je bent niet wedergeboren
- zodra je wedergeboren bent dan heb je de Heilige Geest niet meer, want niet meer nodig
- zodra je wedergeboren bent dan ben je van je zonde af?

vat ik dat goed samen?

.

Inderdaad. Zo is dat met mij. En zo leert de Heere Jezus het ook aan mij.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2012 11:42

meribel schreef:@targetses;
samenvattend lees ik dat jij vind;
- je bent niet wedergeboren
- zodra je wedergeboren bent dan heb je de Heilige Geest niet meer, want niet meer nodig
- zodra je wedergeboren bent dan ben je van je zonde af?

vat ik dat goed samen?

.
Targetses schreef:
Inderdaad. Zo is dat met mij. En zo leert de Heere Jezus het ook aan mij.

dan begrijp ik je wel goed.
Dan voor mij twee dingen.
- ik geloof persoonlijk dat waar je op wacht/naar streeft/op hoopt ( doorhalen wat nvt is ) pas komt bij ZIjn wederkomst.
- ik ben heel blij dat de Heilige Geest met mij is.

Andere vraag;
Wat denk je, is het voor ons behoud belangrijk om het eens te zijn over deze kwestie?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 11:44

Targetses schreef:Dat je uit zekerheid van het geloof meent te spreken wil voor mij zeggen dat je uit zekerheid van jou geloof meent te spreken, zoals ik uit mijn zekerheid van mijn geloof schrijf niet te zijn wedergeboren.

Dan vraag ik mij af wat jij dan gelooft? Als je in Jezus als jou persoonlijke Verlosser en Heer gelooft ben je wedergeboren, of je dat nu inziet of niet.
Targetses schreef:Dan ook nog de bewering dat een wedergeborene als een kind struikeld en opstaat, er geheel aan voorbijgaand dat het wedergeboren zijn een staat van opperste volmaaktheid is. Waarmee je dus het wedergeboren zijn omlaaghaald.

Waar in de Bijbel staat dat een wedergeborene in een staat van opperste volmaaktheid is?
Ga bijv. de Kol. brief eens lezen, waar je de strijd van de oude en nieuwe mens kunt vinden.
De nieuwe mens is wel volmaakt maar zolang we hier op aarde leven hebben we ook met de oude te maken, dus onze staat is hier helemaal niet die van 'opperste volmaaktheid'.
Filp.3:12 Niet dat ik het al verkregen heb of al volmaakt ben, maar ik jaag ernaar om het ook te grijpen.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 12:18

meribel schreef:

Andere vraag;
Wat denk je, is het voor ons behoud belangrijk om het eens te zijn over deze kwestie?

Ik vind van wel.

Als ik lees met wat voor hoogmoed een enkeling hier schrijft in deze draad dan kan ik me indenken dat er kerkscheuringen zijn.
Het al dan niet wedergeboren zijn is een kernpunt in het geloof. Helaas vinden velen dat ze wedergeboren zijn om de simpele reden dat het zo hoort.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 12:25

En beste Targetses, als het waar is wat je zegt dat je niet wedergeboren bent dan is het ook logisch dat je niet veel snapt van het werk van de Heilige Geest want: 1 Kor.2:14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.

Over wedergeboorte staat: Joh.3:8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’
Dat moet je niet allemaal willen snappen Zijn wegen zijn onnaspeurlijk staat er in Rom.11:33.
Voor iemand die nog niet is wedergeboren is maar één ding van belang: Jezus in geloof aannemen, dan zorgt God wel voor Zijn kant van de zaak: wedergeboorte!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2012 12:27

quote="Targetses"
Als dat echt zo zou zijn dat je alleen al door het ontvangen van de Heilige Geest vrede met God zou hebben, dan heeft wedergeboren worden geen nut.
................................

Ik had deze zin niet goed gelezen, maar de Heilige Geest ontvangen i s wederomgeboren worden!

Maar Targetses wees eens eerlijk jij gelooft kennelijk dat ieder mens al de HG heeft ontvangen, of hij/zij het weet of niet, dus hang je het esoterisch geloof aan?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 12:30

Targetses schreef:Dat je uit zekerheid van het geloof meent te spreken wil voor mij zeggen dat je uit zekerheid van jou geloof meent te spreken, zoals ik uit mijn zekerheid van mijn geloof schrijf niet te zijn wedergeboren.

1a2b3c schreef:Dan vraag ik mij af wat jij dan gelooft? Als je in Jezus als jou persoonlijke Verlosser en Heer gelooft ben je wedergeboren, of je dat nu inziet of niet.

Dat is zo, helaas vergeet je in welke plaats en hoedanigheid je bent als je wedergeboren bent. In je aardse bestaan kan je niet wedergeboren zijn.
Targetses schreef:Dan ook nog de bewering dat een wedergeborene als een kind struikeld en opstaat, er geheel aan voorbijgaand dat het wedergeboren zijn een staat van opperste volmaaktheid is. Waarmee je dus het wedergeboren zijn omlaaghaald.

1a2b3c schreef:Waar in de Bijbel staat dat een wedergeborene in een staat van opperste volmaaktheid is?
Ga bijv. de Kol. brief eens lezen, waar je de strijd van de oude en nieuwe mens kunt vinden.
De nieuwe mens is wel volmaakt maar zolang we hier op aarde leven hebben we ook met de oude te maken, dus onze staat is hier helemaal niet die van 'opperste volmaaktheid'.
Filp.3:12 Niet dat ik het al verkregen heb of al volmaakt ben, maar ik jaag ernaar om het ook te grijpen.

Lees nu eens wat je hier naar voren brengt. De nieuwe mens is wel volmaakt. De nieuwe mens is ook een beetje volmaakt. Je spreekt jezelf dus tegen.
Zelfs Paulus schrijft niet wedergeboren te zijn. Hij heeft het nog niet verkregen.
Ben jij meer dan Paulus?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2012 12:31

meribel schreef:

Andere vraag;
Targetses schreef:
Ik vind van wel.

dank voor je antwoord.
andere vraag dan aan je, is wedergeboren zijn een voorwaarde om behouden te zijn?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2012 12:31

Wat fijn dat je zuster hebt in het geloof (ook al zijn ze hier in een schuilnaam) waar je amen op kan zeggen wat ze schrijven c.q. mee kan lezen en de vreugde van Hem in weerspiegeld, al is het aan deze kant van het graf nog te delen.

Kleine verschillen zullen er altijd blijven onder het christendom. De een zijn beleving is de andere niet. Dit kwam al direct openbaar bij de Apostelen in het Nieuwe Testament. Navolging van Hem ‘discipel schap’ lost niet zomaar alle problemen op maar geeft wel vreugde en blijdschap en… vooruitzicht in de eeuwige heerlijkheid met Hem. Daar ontmoet ik jou straks toch ook Targetses.

M.vr.gr.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 12:44

Targetses schreef:Dat is zo, helaas vergeet je in welke plaats en hoedanigheid je bent als je wedergeboren bent. In je aardse bestaan kan je niet wedergeboren zijn.

Graag een Bijbelse onderbouwing.
1 Pet.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, (wedergeboorte) naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien. Je bent dus wel wedergeboren in dit aardse bestaan.
Targetses schreef:Lees nu eens wat je hier naar voren brengt. De nieuwe mens is wel volmaakt. De nieuwe mens is ook een beetje volmaakt. Je spreekt jezelf dus tegen.
Zelfs Paulus schrijft niet wedergeboren te zijn. Hij heeft het nog niet verkregen.
Ben jij meer dan Paulus?

De Kol.brief al gelezen?
Ik heb op grond van de Bijbel gezegd dat nieuwe mens volmaakt is, en niet een beetje volmaakt.
De wedergeboren gelovige heeft OOK de oude mens nog, en die is zeker niet volmaakt en zal dat ook nooit worden.
Dus ik spreek mezelf helemaal niet tegen, net zo min als Paulus in zijn Kol. brief.
Paulus schrijft helemaal niet dat hij niet wedergeboren is, maar dat hij nog niet volmaakt is. Dat is iets heel anders hoor!
En nee, ik ben niet meer dan Paulus. We zijn allemaal mensen van gelijke beweging staat er in de Bijbel. Allemaal geboren uit de eerste Adam en Goddank kunnen we wedergeboren worden door het geloof in Jezus, en dan zijn we in de tweede Adam: Christus!

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 12:45

1a2b3c schreef:En beste Targetses, als het waar is wat je zegt dat je niet wedergeboren bent dan is het ook logisch dat je niet veel snapt van het werk van de Heilige Geest want: 1 Kor.2:14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.

Over wedergeboorte staat: Joh.3:8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’
Dat moet je niet allemaal willen snappen Zijn wegen zijn onnaspeurlijk staat er in Rom.11:33.
Voor iemand die nog niet is wedergeboren is maar één ding van belang: Jezus in geloof aannemen, dan zorgt God wel voor Zijn kant van de zaak: wedergeboorte!

Ik ben van mening dat je op een dwaalspoor zit met je bewering dat een mens, in dit geval ik dus, niet begrijpt wat er in de bijbel geschreven wordt over de Heilige Geest. Want vertel me dan eens op welke grond ik me dan bekeerd zou hebben? Op iets wat ik niet begrijp? Want, zo schrijf je, een mens die de Geest niet bezit aanvaardt niet wat van de Geest komt?
Eigenlijk beweer je hiermee dan niemand zich kan bekeren en tevens dat als iemand zich bekeerd heeft hij meent bekeerd te zijn want hij kan simpelweg de Geest niet hebben omdat hij de Geest niet begrijpt.

Maar wat wedergeboorte betreft kom je bij de kern aan. Joh. 3 waarin Jezus Nicodemus leert wat wedergeboorte niet en wel is.
Daar staat je antwoord dat je niet wedergeboren kan zijn.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 12:46

benefietdiner schreef:Wat fijn dat je zuster hebt in het geloof (ook al zijn ze hier in een schuilnaam) waar je amen op kan zeggen wat ze schrijven c.q. mee kan lezen en de vreugde van Hem in weerspiegeld, al is het aan deze kant van het graf nog te delen.

Kleine verschillen zullen er altijd blijven onder het christendom. De een zijn beleving is de andere niet. Dit kwam al direct openbaar bij de Apostelen in het Nieuwe Testament. Navolging van Hem ‘discipel schap’ lost niet zomaar alle problemen op maar geeft wel vreugde en blijdschap en… vooruitzicht in de eeuwige heerlijkheid met Hem. Daar ontmoet ik jou straks toch ook Targetses.

M.vr.gr.

Helemaal mee eens! :wink:

H.Gr.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 12:50

meribel schreef: dank voor je antwoord.
andere vraag dan aan je, is wedergeboren zijn een voorwaarde om behouden te zijn?

Nee, dat is het niet. Behouden zijn is juist een voorwaarde om wederom geboren te worden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 12:53

Targetses schreef:k ben van mening dat je op een dwaalspoor zit met je bewering dat een mens, in dit geval ik dus, niet begrijpt wat er in de bijbel geschreven wordt over de Heilige Geest.
Ik citeerde de Bijbel, dus dan zit de Bijbel op een dwaalspoor. Lees maar rustig na in het verband.
Want vertel me dan eens op welke grond ik me dan bekeerd zou hebben? Op iets wat ik niet begrijp? Want, zo schrijf je, een mens die de Geest niet bezit aanvaardt niet wat van de Geest komt?
Ja kom zeg, ik kan voor jou geen dingen in gaan vullen. Ik weet alleen wat er in de Bijbel staat en wat jij hier over jezelf hebt gezegd.
Eigenlijk beweer je hiermee dan niemand zich kan bekeren en tevens dat als iemand zich bekeerd heeft hij meent bekeerd te zijn want hij kan simpelweg de Geest niet hebben omdat hij de Geest niet begrijpt.
Ik beweer absoluut niet dat iemand zich niet kan bekeren, zul je mij nooit horen zeggen!!!
Verder snap ik niet veel van deze conclusie van je, moet je maar even wat duidelijker uitleggen.

Maar wat wedergeboorte betreft kom je bij de kern aan. Joh. 3 waarin Jezus Nicodemus leert wat wedergeboorte niet en wel is.
Daar staat je antwoord dat je niet wedergeboren kan zijn.???? dat staat er absoluut niet!Eer staat dat de mens het werk van de Geest niet 'volgen' kan. Daarom moet hij zich ook niet met Gods kant van de zaak bezig houden (wedergeboorte) maar met zijn eigen kant (geloof)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2012 12:53

dan ontstaat daar voor mij persoonlijk de spraakverwarring.

Voor jou is wedergeboren wat je wordt als je dood gaat of als Jezus terugkomt, begrijp ik dat goed?
En ik noem de start van mijn leven met Christus zo.

Maar beide zijn we het dan toch eens dat we op dit moment niet volmaakt zijn, de Heilige Geest nodig hebben en niet kunnen wachten tot we echt volmaakt zijn? En een nieuw lichaam krijgen ( = wedergeboren worden in jouw term? )

is het dan uiteindelijk niet toch een taalspelletje?

Terug naar “Archief”