wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Targetses
Mineur
Mineur

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 09:37

Nou, ik wil even positief verder gaan.

En dat doe ik met een vraag.

Heeft iemand die zich wederom geboren weet de Heilige Geest nog nodig?
Zo ja, waarom dan? Zo nee, waarom niet dan?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2012 10:06

Kan een mens zichzelf veranderen dan, een mens kan zich verbeteren, maar blijft toch die oude mens die geen kontakt heeft met God. Jezus is de Weg tot God, alleen door het ontvangen door Zijn HG heeft mens vrede met God.
De dood van Jezus aan het kruis was onze dood, de dood van onze oude mens, door het ontvangen van de HG ontvangen wij een nieuwe natuur.
Ergens wordt er de vraag gesteld, is de HG niet capabel genoeg om de mens op te voeden? Ik ben van mening dat de mens ondanks het ontvangen van de HG instaat is ongehoorzaam te zijn en tegen de wil van God in kan gaan.
Het heeft alles te maken met de liefde van de gelovige voor God, staat Hij op de eerste plaats, of heeft de mens zichzelf het meeste lief .....en daar gaat het voortdurend om in dit leven.

De natuurlijke oude mens is niet instaat te gehoorzamen aan wat Jezus ons zegt in Zijn Woord, daarom
zie ik de grote liefde van God, Hij z e l f wil het allemaal in ons uitwerken, als wij ons maar volledig aan Hem overgeven en dat is de strijd die we in alle kleine dingen zovaak dagelijks tegen komen.
Ons lichaam is dood voor de zonde, staat er in de Rom.brief, maar ons denken moet veranderd worden, onze wil om gebogen, zodat wij instaat zijn alles aan Hem over te geven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 10:27

Targetses schreef:Nou, ik wil even positief verder gaan.

Ja een wedergeborene heeft de Heilige Geest nodig.
Joh.16:13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid,....
Rom.8:13 Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.
De Heilige Geest doet dat niet door je met de zonden te laten knokken want de nieuwe mens is dood voor de zonde Rom. we moeten ons dood houden voor de zonden.
De Heilige Geest richt je blik op Jezus, en dan wordt je vol van Hem zodat er geen plaats is voor de zonden.
Zonden is duisternis en Hij is het licht. Je kunt alleen de duisternis met het licht verdrijven, en niet door met de duisternis te vechten.
Ik bedoel niet dat een gelovige nooit geen zonden meer doet, helaas is hij niet altijd vol van Hem. En waar het één is kan het ander niet zijn.

Als een gelovige de Heilige Geest niet nodig had zou God Hem niet gegeven hebben, want de Heilige Geest woont in de harten van de gelovigen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2012 10:34

Eens 1a2b3c

Als wij konden wat God van ons vraagt, dan had de Here Jezus niet de marteldood aan het kruis hoeven te sterven voor ons.

We kunnen in het OT lezen dat de Joden niet konden wat God opdraagt in de Wet, dat er altijd zonden waren waarvoor geofferd moest worden.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 10:53

Ik pak er even de kern van je betoog uit.

schaapje schreef:
Kan een mens zichzelf veranderen dan, een mens kan zich verbeteren, maar blijft toch die oude mens die geen kontakt heeft met God. Jezus is de Weg tot God, alleen door het ontvangen door Zijn HG heeft mens vrede met God. .

Als dat echt zo zou zijn dat je alleen al door het ontvangen van de Heilige Geest vrede met God zou hebben, dan heeft wedergeboren worden geen nut.
................................
schaapje schreef:De natuurlijke oude mens is niet instaat te gehoorzamen aan wat Jezus ons zegt in Zijn Woord, daarom
zie ik de grote liefde van God, Hij z e l f wil het allemaal in ons uitwerken, als wij ons maar volledig aan Hem overgeven en dat is de strijd die we in alle kleine dingen zovaak dagelijks tegen komen.
Ons lichaam is dood voor de zonde, staat er in de Rom.brief, maar ons denken moet veranderd worden, onze wil om gebogen, zodat wij instaat zijn alles aan Hem over te geven.

Vind je het echt zo dat de natuurlijke oude mens zit in de mens die wedergeboren is? Jij wel dus. Vind het echt zo dat je wedergeboren zou zijn en dan toch de strijd tegen de dagelijkse kleine dingen moet voeren? Jij wel dus. Vind je het dus echt zo dat je jezelf maar aan Hem moet overgeven om wedergeboren te zijnen dat God dan daar niets over te vertellen zou hebben. Jij wel dus.
En dan nog, als je lichaam dood is voor de zonde maar nog wel kan denken aan de zonde, is je lichaam dan dood? Ik dacht toch van niet.

Als dat inderdaad zo is, ben je echt niet wedergeboren.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2012 11:02

Eigenlijk een overbodige vraag

Wat is de werking van de Heilige Geest in de wederom geborenen?

De vraag te stellen is hem beantwoorden.

Een wederom geborenen ziet direct of in eerste instantie niet dat de Geest in hem werkt maar daar komt hij/zij wel achter zoals een klein kind leert lopen in struikelen en opstaan.

Zoals je misschien nu al reeds bemerkt spreek ik uit de zekerheid van het geloof.

De zekerheid van het geloof die u nog niet bezit- zoals u zelf meedeelt niet wederom geboren te zijn - is een onterechte want een ieder kan die zekerheid ontvangen zo leert de Bijbel als we worden als een kind, uiteraard in struikelen en opstaan.

Tja, het is wel is een beetje moeilijk als je ouder wordt om te worden als een kind maar was Jezus zelf geen kind? Was de werking van de Heilige Geest niet het meest in Hem? Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen en ontvang deze zekerheid broeder. Misschien kunnen we dan nog eens verder spreken discussiëren over wedergeboorte en dan??

Het zal niet makkelijk zijn op aarde, want er zal geloofsstrijd zijn totdat Jezus komt. 1 Tim 6: 12 t/m 14 Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven, waartoe gij geroepen zijt… Ik beveel voor God… dat gij dit gebod onbevlekt en onberispelijk handhaaft tot de verschijning van onze Here Jezus Christus.

M.vr.gr. Benefietdiner

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 11:03

1a2b3c schreef: Ja een wedergeborene heeft de Heilige Geest nodig.
Joh.16:13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid,....
Rom.8:13 Als u echter door de Geest de daden van het lichaam doodt, zult u leven.
De Heilige Geest doet dat niet door je met de zonden te laten knokken want de nieuwe mens is dood voor de zonde Rom. we moeten ons dood houden voor de zonden.
De Heilige Geest richt je blik op Jezus, en dan wordt je vol van Hem zodat er geen plaats is voor de zonden.
Zonden is duisternis en Hij is het licht. Je kunt alleen de duisternis met het licht verdrijven, en niet door met de duisternis te vechten.
Ik bedoel niet dat een gelovige nooit geen zonden meer doet, helaas is hij niet altijd vol van Hem. En waar het één is kan het ander niet zijn.

Als een gelovige de Heilige Geest niet nodig had zou God Hem niet gegeven hebben, want de Heilige Geest woont in de harten van de gelovigen.

Een wedergeborenen 'heeft' de HG niet nodig, maar 'had' de HG nodig als wegwijzer. En op de plaats van bestemming heb je geen wegwijzer nodig.
En op de plaats van bestemming is er geen gevecht nodig tegen de duisternis zoals je schrijft dat die er wel is.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2012 11:10

Targetses schreef:Vind je het echt zo dat de natuurlijke oude mens zit in de mens die wedergeboren is? Jij wel dus. Vind het echt zo dat je wedergeboren zou zijn en dan toch de strijd tegen de dagelijkse kleine dingen moet voeren? Jij wel dus. Vind je het dus echt zo dat je jezelf maar aan Hem moet overgeven om wedergeboren te zijnen dat God dan daar niets over te vertellen zou hebben. Jij wel dus.
En dan nog, als je lichaam dood is voor de zonde maar nog wel kan denken aan de zonde, is je lichaam dan dood? Ik dacht toch van niet.

Hoe kan je zo oordelen als je er zelf naast staat!
De beste schippers staan aan wal!
Wordt eerst eens leerling van Schaapje broeder en gaat dan aan het roer staan.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 11:10

Beste Targetses, volgens mij haal jij wedergeboorte en bekering door elkaar.
Het moment dat je Jezus aanneemt als je Verlosser en Heer (geloven) is hetzelfde moment dat je wedergeboren wordt.
Daarvoor is het natuurlijk nodig dat je je bekeerd, want je kunt niet twee kanten tegelijk oplopen, naar Jezus toe en bij Jezus vandaan.

Als je dan wedergeboren bent dan ben je een baby in het geloof die op moet groeien tot volwassenheid. 1 Pet.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien.
In dat proces dwalen we vaak af en gaan eigen wegen, dan moeten we ons daar weer van bekeren. Dus dat bekeren blijft je hele leven doorgaan omdat we ons hele leven fouten blijven maken. (hopelijk wel steeds minder)
Maar als je even fout zit dan betekent dat niet dat je niet (weder)geboren bent, da's onzin natuurlijk.

Bekeren moet gebeuren in onze daden maar ook in ons denken, want we hebben vaak heel verkeerde gedachten van God en onszelf.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2012 11:11

Als dat echt zo zou zijn dat je alleen al door het ontvangen van de Heilige Geest vrede met God zou hebben, dan heeft wedergeboren worden geen nut.
..
Vrede met God of anders gezegd God heeft vrede verzoening met de mens die gelooft in Jezus Christus,
De ongelovige is geestelijk dood voor God, en kan geen gemeenschap hebben met Hem, door de zonden, als die zonden naar het kruis zijn gebracht, dan wordt die mens door God geestelijk levend gemaakt, door de wedegeboorte.
Dus is begrijp totaal je konkluzie niet dat wedergeboorte geen nut heeft.
..............................

Vind je het echt zo dat de natuurlijke oude mens zit in de mens die wedergeboren is? Jij wel dus. Vind het echt zo dat je wedergeboren zou zijn en dan toch de strijd tegen de dagelijkse kleine dingen moet voeren? Jij wel dus. Vind je het dus echt zo dat je jezelf maar aan Hem moet overgeven om wedergeboren te zijnen dat God dan daar niets over te vertellen zou hebben. Jij wel dus.

Ik heb de indruk dat jij niet goed leest wat ik schrijf of dat ik het niet goed uitleg, ...het zal wel het laatste wezen.

Ik weet niet of jij wel eens in de Bijbel leest, maar Paulus moest zeggen dat sommige gelovigen nog melk nodig hadden en nog steeds niet begrepen waar het over ging, gezien de zonden die er nog in de gemeente waren, toch worden deze gelovigen heiligen genoemt al waren ze kinderen in geloof.
Ergens in de Rom.brief staat dat we de werken van het vlees moeten doden door de Heilige Geest.

Ik kan je niet goed volgen met de konkluzie, dat als de oude mens nog wel eens wat anders wil dat de nieuwe mens die wandelt naar de Geest, je dan n i e t wedergeboren bent?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 11:13

Targetses schreef:Een wedergeborenen 'heeft' de HG niet nodig, maar 'had' de HG nodig als wegwijzer. En op de plaats van bestemming heb je geen wegwijzer nodig.
En op de plaats van bestemming is er geen gevecht nodig tegen de duisternis zoals je schrijft dat die er wel is.

Het is niet of of, maar en en!
De plaats van bestemming, wat bedoel je daarmee?
Als je wedergeboren bent sta je pas aan het begin, het is de bedoeling dat we gelijkvormig worden aan het beeld van Jezus. Daar hebben we de Heilige Geest bij nodig.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2012 11:15

schaapje schreef:Ik heb de indruk dat jij niet goed leest wat ik schrijf of dat ik het niet goed uitleg, ...het zal wel het laatste wezen.

Ik kan je prima volgen hoor, helemaal mee eens! :wink:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2012 11:16

Targetses schreef:Een wedergeborenen 'heeft' de HG niet nodig, maar 'had' de HG nodig als wegwijzer. En op de plaats van bestemming heb je geen wegwijzer nodig.

Kom eens van dat hoge voetstuk af man.
En getuig eens wat God in Christus aan jou hart gedaan heeft? Zoals dit topicstart vraagt: Wedergeboren en dan??
Wordt ook eens leerling van 1a2b3c.
Als je eerst schrijft niet van een wedergeboorte te weten en je gaat zo hoogdravend zeggen hoe het is vind ik het wel hypocriet wat je hier zegt.
Kom broeder even op gelijk hoogte afstemmen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2012 11:25

@targetses;
samenvattend lees ik dat jij vind;
- je bent niet wedergeboren
- zodra je wedergeboren bent dan heb je de Heilige Geest niet meer, want niet meer nodig
- zodra je wedergeboren bent dan ben je van je zonde af?

vat ik dat goed samen?

@ wilsophie, als reactie schreef je "wedergeboorte is geen bekering en ik begrijp niet waarom het een dagelijkse strijd is." Ben ik helemaal mee eens. Mijn wedergeboorte was een start voor een leven met Christus. Ik wilde alleen zeggen dat het voor mij persoonlijk niet betekent dat ik dus me nooit meer hoef af te keren van zonde ( ik omschrijf dat als bekeren maar het moet geen woordspelletje worden ) . Ik ervaar een dagelijkse ( en soms minder of meer ) bekeren naar Jezus en de goede weg, want ik blijf afgetrokken worden. Maar weet dat ik nooit helemaal afgetrokken raak want ik ben een kind van Hem dus heb 100% vertrouwen dat ondanks mijn zwakte ik op de juiste plek eindig. Daarom heb ik , ondanks de zonde die steeds meer en meer afsterf, een absolute rust. En geen strijd.
( dus strijd tegen een dagelijkse oude ik en mijn zondige aard, maar een absolute rust maar belangrijker nog een absolute vreugde in alles )

ik ben overigens niet bedeeld met het talent alles helemaal juist en correct onder woorden te brengen wellicht, dus ik hoop dat de strekking van mijn verhaal begrepen wordt en het geen heen en weer geschrijf op komma en punten wordt.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 15 mar 2012 11:29

benefietdiner schreef:
Wat is de werking van de Heilige Geest in de wederom geborenen?

De vraag te stellen is hem beantwoorden.

Een wederom geborenen ziet direct of in eerste instantie niet dat de Geest in hem werkt maar daar komt hij/zij wel achter zoals een klein kind leert lopen in struikelen en opstaan.

Wel, verklaar eens nader hoe het kan dat een wederom geborene direct , of niet direct merkt dat de Geest werkt. Want nu laat je merken dat jij vindt dat er twee soorten wederom geborenen zijn.

benefietdiner schreef:Zoals je misschien nu al reeds bemerkt spreek ik uit de zekerheid van het geloof.

De zekerheid van het geloof die u nog niet bezit- zoals u zelf meedeelt niet wederom geboren te zijn - is een onterechte want een ieder kan die zekerheid ontvangen zo leert de Bijbel als we worden als een kind, uiteraard in struikelen en opstaan M.vr.gr. Benefietdiner

Dat je uit zekerheid van het geloof meent te spreken wil voor mij zeggen dat je uit zekerheid van jou geloof meent te spreken, zoals ik uit mijn zekerheid van mijn geloof schrijf niet te zijn wedergeboren.
In je laatste door mij aangehaalde zin van je haal je twee zaken door elkaar, de zekerheid van het geloof van mij dat je onterecht vindt, en de zekerheid van het wedergeboren zijn. Van wie dan het wedergeboren zijn?

Dan ook nog de bewering dat een wedergeborene als een kind struikeld en opstaat, er geheel aan voorbijgaand dat het wedergeboren zijn een staat van opperste volmaaktheid is. Waarmee je dus het wedergeboren zijn omlaaghaald.

Terug naar “Archief”