De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Wilsophie » 13 mar 2012 21:42

Ewan schreef:(desalniettemin blijft het een zaak van beiden, ze vullen elkaar aan)

Inderdaad, maar velen leggen dit zo uit dat het geloof een gave is dus zij zitten te wachten op die gift, maar dat is niet waar.
Genade is de gave waar het om gaat in deze tekst en de werken staan haaks op geloof.
Dat is de tegenstelling in de hoofdzin en de bijzin.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 mar 2012 21:59

@ Ewan de naam die de getalswaarde 153 heeft is Bezaliël en dat is één van de twee mannen die de tabernakel bouwde samen met Aholiab.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 mar 2012 09:38

Wilsophie schreef:Welnu de makkelijkste verklaring is 153 een volheid is van 3 x 3 x 17, dat wil zeggen dat hier de volle uitwerking (van de 17) van de opstanding van Christus gezien wordt!

De makkeljkste verklaring voor mij :wink: is die van Labuschangne: In het Hebreeuws geeft de uitspraak ‘kinderen van God’ een getalswaarde van 153.
Ik beheers echter geen Hebreeuws dus ik kan het niet controleren. Maar door de symboliek zou dat best kunnen kloppen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 14 mar 2012 12:21

Grappig die 153 vissen, want wat voor waarde je er ook aan geeft, ze werden wel opgegeten!!
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 mar 2012 13:46

Targetses schreef:Grappig die 153 vissen, want wat voor waarde je er ook aan geeft, ze werden wel opgegeten!!

Dat denk ik ook.
Nu was Jona niet in de vis, maar de vis in Jona.
Ik had eens een Urker op visite in Zuidlaren waar ik woonde en hij bracht meubels, hij heeft een zaak op Urk en toen vertelde hij dat hij naar Roemenië was geweest om goederen te brengen en hij was streng in de leer, maar dat was juist fijn voor de band die we mochten ervaren.
En hij vertelde in glaszuiver Urkers wat ik toen niet goed verstond dat er iemand was die vroeg; "Ach man jie geleuve toch niet dat die Jona 3 daogen in de vis het gezeeten?"
En toen zei Henk. Al was het andersom dan geleufde ik dat ook.
En dat ben ik nooit vergeten.

In het kader van Jona zat in de vis en de Urker zit nog in de vis.

De makkeljkste verklaring voor mij is die van Labuschangne: In het Hebreeuws geeft de uitspraak ‘kinderen van God’ een getalswaarde van 153.
Ik beheers echter geen Hebreeuws dus ik kan het niet controleren. Maar door de symboliek zou dat best kunnen kloppen.

O wat mooi!! Dank je wel.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mar 2012 12:44

[quote="Ewan"]
Beste Learsi,
God trouwde Israel en niet de heidenen, deze kwamen pas in de buurt van de inmiddels uitgewerkte belofte, nadat de joden deze afwezen.

God trouwde het (zich steeds vermenigvuldigende) nageslacht van Abraham en dit ziet op de lijn die de Heere in Zijn Verbond(en dus ook de belofte die aan dit verbond verbonden was) met Abraham in de geschiedenis trekt. En bij dit Verbond met Abraham behoort van het begin van het Verbond af aan reeds de belofte van de toevergadering der heidenen (zij die verre zijn).

En de Schrift tevoren ziende, dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft te voren aan Abraham het evangelie verkondigd:.....In u zullen al de volken gezegend worden....

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mar 2012 13:03

Ewan schreef:Je kunt niet om iemands bekering bidden.
velen van ons bidden er ook om, dat het ooit nog maar eens zo ver mocht komen, en dat soort passieve zoethoudertjes.

Je plaatsts het in een bepaalde context. Dat mag .

In de bekering van personen zijn we volkomen afhankelijk van De Heere, Die met Woord en Geest al de Zijnen zal bekeren. Dat geldt voor Jood en Heiden. Daarom bid ik ook of de Heere mijn kinderen bekeert. Dat kan ik niet, ik kan ze het leven niet geven. En als vader heb ik, voor zover ik daartoe in staat was, mijn kinderen met het evangelie bekend gemaakt. Ook dat dit evangelie oproept tot bekering en geloof.

Door het geloof in Christus, is een gelovige nageslacht van Abraham en gelden de beloften gedaan aan Abraham ook voor de gelovige en dus ook voor mijn kinderen. De Heere werkt binnen de Gemeente ook in de lijn der geslachten, net als Hij bij Abraham deed.

h.g.
Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 mar 2012 13:22

quote="Ewan"
Je kunt niet om iemands bekering bidden.
velen van ons bidden er ook om, dat het ooit nog maar eens zo ver mocht komen, en dat soort passieve zoethoudertjes.

Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

Het is zelfs een opdracht om voor bekering te bidden voor mensen en persoonlijk heb ik dat wonder van gebedsverhoring wel enige malen mee gemaakt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 15 mar 2012 13:28

Behalve voor mensen die de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan, maar dat is vaak moeilijk te traceren.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 15 mar 2012 13:54

learsi schreef:
Je plaatsts het in een bepaalde context. Dat mag .

In de bekering van personen zijn we volkomen afhankelijk van De Heere, Die met Woord en Geest al de Zijnen zal bekeren. Dat geldt voor Jood en Heiden. Daarom bid ik ook of de Heere mijn kinderen bekeert. Dat kan ik niet, ik kan ze het leven niet geven. En als vader heb ik, voor zover ik daartoe in staat was, mijn kinderen met het evangelie bekend gemaakt. Ook dat dit evangelie oproept tot bekering en geloof.

Door het geloof in Christus, is een gelovige nageslacht van Abraham en gelden de beloften gedaan aan Abraham ook voor de gelovige en dus ook voor mijn kinderen. De Heere werkt binnen de Gemeente ook in de lijn der geslachten, net als Hij bij Abraham deed.

h.g.
Learsi

Ondanks dat het natuurlijk een voorrecht is om in een christelijke familie geboren te worden, denk ik toch niet dat er nog in de bloedlijn gewerkt wordt, Joh 1;12,13:
Allen die hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven om kinderen van God te worden, hun, die in Zijn naam geloven , die NIET UIT DEN BLOEDE, etc etc...
geloof is de toegangskaart.Zoals Abraham geloofde.
geestelijke zegeningen voor geestelijke nakomelingen.

En ik denk wel dat een mens kan bidden voor een andermans bekering, maar dat is dan niet de bekering die lijdelijk wordt afgwewacht, zoals ik eerder beschreef.
God kan zeker iemand de ogen openen, maar de persoon zal zich daarop nog wel moeten bekeren, lijkt me.
maar goed, da's off topic
Somebody up there likes you

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 15 mar 2012 14:03

Ewan schreef:En ik denk wel dat een mens kan bidden voor een andermans bekering, maar dat is dan niet de bekering die lijdelijk wordt afgwewacht, zoals ik eerder beschreef.
God kan zeker iemand de ogen openen, maar de persoon zal zich daarop nog wel moeten bekeren, lijkt me.

Waar wordt dat dan geleerd wat jij aanvalt? Ik denk dat je namelijk een verkeerde voorstelling maakt van de zaken zoals die werkelijk worden voorgesteld.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 15 mar 2012 16:10

Ik val niets aan, maar zet vraagtekens bij de toverstafjes-bekering.
of een bekering die volgt op, of omdat men 50 jaar vroom in het zwart naar de juiste kerk is geweest.

Open er maar een topic over, want hier gaat het over doop.
Maar nu je je toch weer hebt aangemeld hier op het topic doop, een vraag aan jou: wat stel jij je voor bij : ''NIET uit den bloede" ?(Joh 1:13)
Somebody up there likes you

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mar 2012 16:42

Ewan schreef:Ondanks dat het natuurlijk een voorrecht is om in een christelijke familie geboren te worden, denk ik toch niet dat er nog in de bloedlijn gewerkt wordt, Joh 1;12,13:
Allen die hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven om kinderen van God te worden, hun, die in Zijn naam geloven , die NIET UIT DEN BLOEDE, etc etc...
geloof is de toegangskaart.Zoals Abraham geloofde.
geestelijke zegeningen voor geestelijke nakomelingen.

En ik denk wel dat een mens kan bidden voor een andermans bekering, maar dat is dan niet de bekering die lijdelijk wordt afgwewacht, zoals ik eerder beschreef.

....De belofte is voor u en uw kinderen, wordt ná de hemelvaart gezegd tegen hen die door de prediking(!) verslagen werden in hun hart ........

De belofte ....Ik zal de God zijn van u en uw zaad na u..........uit het OT blijft dus gelden, ook na de aanwezigheid van de Zaligmaker op deze wereld.

In genesis12:3 word het woord "misjpaga" gebruikt, dat in het Hebreeuws ook een soort tussenterm is tussen stam en familie in en dus ook verbonden is met bloed verwantschap tussen individuen.

Nageslacht ontvangt dus niet de zaligheid omdat het geloof door bloed overgegeven wordt, maar omdat de Heere belooft een God te zijn van hem die gelooft en van zijn zaad.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mar 2012 16:52

Ewan schreef:Ik val niets aan, maar zet vraagtekens bij de toverstafjes-bekering.
of een bekering die volgt op, of omdat men 50 jaar vroom in het zwart naar de juiste kerk is geweest.

Kijk, dat nu is een karikatuur neerzetten, en die dan bestrijden. Ik heb het niet over een toverstaf bekering. De Heere is volkomen vrij in wat Híj belooft! En Hij belooft: "het is voor u .....én.......uw kinderen". Die belofte mag ik gelovig inwachten. Toch?

h.g.
Learsi

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2012 17:03

learsi schreef:....De belofte is voor u en uw kinderen, wordt ná de hemelvaart gezegd tegen hen die door de prediking(!) verslagen werden in hun hart ........

De belofte ....Ik zal de God zijn van u en uw zaad na u..........uit het OT blijft dus gelden, ook na de aanwezigheid van de Zaligmaker op deze wereld.

Welke achtereenvolgende belofte op die van Abraham, achtereenvolgens Joel 2:28, zou Petrus bedoel hebben ?

Terug naar “Archief”