de Bruid, Gemeente of Israel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

adriano313
Mineur
Mineur

Re: de Bruid, Gemeente of Israel?

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 21:06

Inderdaad en met succes? Nee de winkels waren om 6 uur pm dicht. Dat geloof je toch niet, de winkels zijn in Israël dag en nacht open. Nee , het is een tijd dat men niet kopen kan wat Openbaringen zegt.
Dit schiet helemaal niet op....gelijkenissen blijven wel beeldspraak en geen winkelrealiteit....en verder heb ik het niet bedacht en ga er ook niet iets van maken dat je niet met geld kunt kopen. Het gaat nog steeds om de olie = Heilige Geest en die kun je nooit kopen....rara hoe kom je dan aan olie?
Er staat dat Hij komt als een dief in de nacht, maar niet voor de gelovigen, daar is niets scherps aan en al helemaal niets speculerends. Er is geen sprake van conclusie van mensen of aanname. Je hebt het over 2 zaken.
Even naar 1 Thess. 4 het laatste vers..."Daarna wij, die levend overgebleven zijn zullen tezamen met hen ( zij die opstaan uit de graven n.l. de gelovigen van nà de opstanding) opgenomen worden in de wolken, de Heere tegemoet, dus hier komt de Heer niet op aarde, wij gaan Hem tegemoet in de wolken en Hij komt ons tegemoet en dan staat er dat wij altijd met Hem zullen wezen
Wilsophie waar ga je helemaal naar toe...Ik lees de gebeurtenis precies hoe het er staat bij 5:1 staat duidelijk: 1 Maar over de tijden en gelegenheden, broeders, is het niet nodig, dat u geschreven wordt: 2 immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zó komt, ALS een dief in de nacht
Dus we verwachten Hem HELEMAAL, er gaat een verhaal van doden aan vooraf etc etc maar de dag komt.......ALS een dief in de nacht!

En jij typt toch neer
"want zij zijn "kinderen des Lichts" en gij weet dus allen zeer wel dat Hij niet komt als een Dief in de nacht."

De vergelijkingen met de dief hebben betrekking op de achterliggende gedachte dat ALS jij weet wanneer Hij komt....je in verleiding komt en niet trouw blijft.
Dat legt Jezus juist voor de gelijkenis van de 10 maagden uit. Einde van mat.24:45-51 Gelijkenis van de twee dienstknechten Dus de vergelijking "als een dief" is m.i ook meerder keren aangehaald en in die gevallen lijkt mij ook van toepassing.

ALS een dief betekend daarom ook niet dat Hij komt om Gelovigen te stelen of dat Hij ons tegemoet komt maar gewoon dat Hij komt ALS een dief en ja voor de mensen die in duisternis wandelen kan dit wel eens als stelen uitpakken! ALS slaat dus gewoon op ALS, zoals afgeleid als voorbeeld van de Gelijkenis van de twee dienstknechten.
Verder hadden we het over de bruidegom en de bruid zullen we daar gewoon bij blijven? i.p.v dat we afdwalen naar een opname of dag des Heeren?

Je stuk komt zeker aan de beurt, gun me de tijd....
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 21:19

Wilsophie schreef: quote = Jezus legt duidelijk de relatie en principes uit tussen de gelovige en het koninkrijk der hemelen "quote"
Dat is waar maar....
Daar gaat het nu niet over.

Daar gaat het juist heel de tijd wel over!
Want de gelovige is de ENIGE die beschik over olie....
Niemand anders!
En zonder VOLDOENDE olie geen toegang en hoe krijg je Voldoende olie
door intimiteit met Jezus (die winkel is 24/6 open)

Laten we niet langs elkaar heen praten
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 21:22

Je stuk komt zeker aan de beurt, gun me de tijd....

Zeker, "zij die geloven haasten niet".

Als je Paulus leest over Hij Die komt als een "dief in de nacht" dan is het goed bij Bijbelstudie om plaatsen op te zoek waar vergelijkbare uitdrukkingen voorkomen.
En dat heb ik gedaan. En zo kun je vaststellen dat voor kinderen des lichts wat ik ben, ik zal dan voor mezelf en mijn familie spreken dan komt de Heer ons niet stelen en Hij komt niet in de nacht zoals een dief betaamt.
Voor mij komt Hij zoals 1 Thess. 4 beschrijft bij de klank van de Aartsengel.
De dag des Heeren waar de jongste of laatste dag over spreekt is pas bij het laatste oordeel over de mensheid en over de gelovigen van het oude verbond, en zij verschijnen voor de Grote Witte Troon waar geoordeeld zal worden en recht gesproken.
De Gemeente van Christus is daar een uitzondering van, zij verschijnt voor de Rechterstoel van Christus, waar zij loon ontvangt en kronen aan Zijn voeten zullen leggen, die zij eerst ontvangen hadden.

Over dat kopen is er in de laatste dag volgens Openbaring de situatie wereldwijd veranderd.
Men heeft geen geld meer en men kan kopen noch verkopen.
Dat de olie een beeld is van de Heilige Geest die je niet kunt kopen ben ik helemaal met je eens.
Het is dat gedeelte van Israël wat het Woord niet heeft bewaard.

Ik geloof dat een lampje brandt op echte lampenolie en niet op geestrijk vocht alhoewel dat ook zal lukken.
Nee grapje natuurlijk, :D maar ik meen serieus dat de geestelijke betekenis pas gegeven kan worden als er ook een letterlijke betekenis bestaat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 21:25

Daar gaat het juist heel de tijd wel over!
Want de gelovige is de ENIGE die beschik over olie....
Niemand anders!
En zonder VOLDOENDE olie geen toegang en hoe krijg je Voldoende olie
door intimiteit met Jezus (die winkel is 24/6 open)

Laten we niet langs elkaar heen praten

Sorry, maar ik dacht dat we het over het bruiloftsfeest hadden en over de Bruid en nu begin jij over het koninkrijk der hemelen in relatie tot de gelijkenis, dat begreep ik niet.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 12 mar 2012 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 21:46

ER zijn mega veel soorten van uitleg, zo zegt iemand ergens. Ze hadden wel olie, maar ze hadden het niet bij zich, maar betrekt het vervolgens op gelovigen die geen deel hebben aan de Heilige Geest dus meelopers zijn en de andere groep met olie spreekt dan voor zichzelf.
Ik heb meer redenen om aan te nemen dat het over de 10 en de 2 stammen gaat.
De vijf zal ongetwijfeld een rol spelen t.a.v. het huwelijksverbond wat ik uitgetypt had.
Een goed uitgangspunt om bij het begin te beginnen.
Jammer dat ik de bron niet vermeld had. Dat had alsnog gekund, maar voordat dat kon was het al weggehaald.
Als je de inleiding van die link leest dan lees je alles over het huwelijksverbond bij de Sinai.

En ik vond deze visie ook op internet.
Bron CIP .nl

Wie is de bruid waar de Bijbel over spreekt? Ik denk in eerste instantie Israël. De verhouding bruid-bruidegom is één van de mooie manieren waarop de liefde van God voor Zijn volk duidelijk wordt: "Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen" (Hosea 2:18).

Of de Kerk ook de bruid is, is nog maar de vraag. Weliswaar wordt de metafoor van de bruid gebruikt in Efeze 5, maar vermoedelijk gaat het ook daar in eerste instantie om Israël. Christus is immers afgedaald om haar te reinigen, en heilig en onbesmet te maken met het ook op het komende Koninkrijk.

Wat opvalt in het Nieuwe Testament als het over een bruiloft gaat, is dat wij vooral gasten zijn. Zelfs de dwaze en wijze maagden in de gelijkenis (Mattheüs 25) zijn niet de bruid, maar zijn genodigd tot de bruiloft. De vraag is dan wie hier de bruid werkelijk is. Het antwoord ligt in de laatste hoofdstukken van de Bijbel. Als Babylon, de grote tegenstander van Sion, beschreven wordt als de hoer, die alle volkeren verleid met haar toverkunsten, geld en onreinheid, en als verteld wordt hoe die hoer geoordeeld is, is er sprake van de bruiloft van het Lam en de bruid is Jeruzalem: "En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is." (Openbaring 21:2). De bruiloft van het Lam is dus de verschijning van de Messias aan de stad Jeruzalem, de heilige metropool die de hoofdstad is van het Koninkrijk van God. De reine vrouw is de tegenpool van het occulte Babel.

Het idee dat de bruiloft van het Lam boven plaatsvindt met de Gemeente, terwijl hier op aarde de laatste gerichten voltrokken worden voor ‘het immer ongehoorzame volk van de Joden’ is dus misplaatst. De bruid is Jeruzalem en wij worden genodigd om het feest van Christus mee te maken op de plaats van de hof van Eden. Natuurlijk wordt die stad bevolkt met mensen, met Joden en met gelovigen uit de volken. Vandaar ook dat we lezen dat de Geest en de bruid zeggen: Kom! (Openbaring 22:17).

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 22:09

“Die de bruid heeft is de Bruidegom ” .

Joh. 3: 21.
Met Bruidegom, bedoelt hij ( Johannes)kennelijk de Heere Jezus.
Zichzelf noemt hij in dit vers” de vriend des Bruidegoms”.
Wie de bruid is wordt hier niet vermeld.
Waarom ook? De identiteit van de bruid is immers bekend!

De bruid zou het gelovige, wedergeboren, Israël zijn.

Doch het Israël van Zijn dagen zou nog moeten sterven.
De bijl lag aan de wortel van de boom.

De wortel van de vijgeboom. Johannes wist, dat hij in zijn leven de wedergeboorte van Israël niet meer zou meemaken, en rekent zich dus ook niet tot de bruid.
Hij is slechts”de vriend des Bruidegoms”.

De tweede keer, dat een bruid in het Nieuwe Testament genoemd wordt is in... Openbaring!

Ja, inderdaad.
Nergens in de brieven wordt er ooit over de bruid gesproken.
Niet in die van Paulus en zelfs niet in die van de andere apostelen zoals Petrus of Jakobus.

En ook de Heer Zelf heeft nooit gesproken over de bruid.
Pas in het laatste Bijbelboek, bij de vervulling en voltooiing (KaLaH) van de Schrift en de heilshistorie komt de bruid weer ter sprake:
“De stem eens bruidegoms en ener bruid zal in u (de stad Babylon) niet meer gehoord
worden.”
Op. 18: 23.
Dit vers noem ik slechts volledigheidshalve.

Want wat de betekenis ook is, het heeft niets van doen met de vereniging van de Heer en Israël of die van de Heer en de Gemeente.

Het gaat om Babel, en niet om Jeruzalem.

Wanneer bruid en bruidegom hier werkelijk ook overdrachtelijk bedoeld zijn, gaat het om de eenwording van staat en godsdienst, waarvan Babel altijd het type en de voorvechter is geweest.

“En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit de
hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.
,
"Kom herwaarts, ik zal u tonen de bruid, de vrouw des Lams... en hij toonde mij de grote
stad, het heilige Jeruzalem...
Op. 21:2 en 9.
Deze verzen gebruiken het woord bruid voor de derde en vierde maal in het Nieuwe
Testament.

Het zijn tevens de enige twee verzen, waarin gezegd wordt wie of wat de bruid is.

Laten we ons dat toch vooral realiseren.

Dit zijn geen zorgvuldig geselecteerde Schriftplaatsen ter ondersteuning van een bepaalde theologie of persoonlijke mening.
Er bestaan eenvoudig geen andere schriftplaatsen, die over de bruid spreken.

In het hele Nieuwe Testament zijn het slechts deze twee.
En ze verklaren ten overvloede wie die bruid is.
Het is het nieuwe Jeruzalem.
Jeruzalem is de naam van “de stad Davids".
Het is de stad, waar de dynastie van David gevestigd is.
Waar de troon van David behoort te staan.
Het is in de eerste plaats de troon over Israël.
Jeruzalem is de hoofdstad van Israël.
En zowel in het Oude Testament als in Openbaring is Jeruzalem daarom de vertegenwoordigster van Israël.
Dit nieuwe Jeruzalem wordt hier in een visioen gezien in haar verschijning op de nieuwe aarde.
Op een nieuwe schepping! Het gaat om een wedergeboren aarde. Een wedergeboren Israël. En
dus ook om een wedergeboren stad. Een stad die een nieuwe schepping geworden is.

Bron. www.Bijbelspanorama.nl

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 jan 2014 19:41

Ik kwam in het boek Het verbond en het koninkrijk van God van Willem Ouweneel een wel heel bijzondere visie tegen: volgens Ouweneel trouwt de Christus, net als aardvader Jacob, twee vrouwen; Hij kwam voor Rachel (Israël) maar Hij kreeg Lea (de Gemeente uit de heidenen). Pas later, schrijft Ouweneel, als het duizendjarig vrederijk aanbreekt, zal Hij ook zijn eerste bruid -Israël- verwerven. Een merkwaardige visie: enerzijds beseft Ouweneel -terecht- heel goed dat de Gemeente de bruid van Christus is, anderzijds komt hij met deze vreemde theorie aanzetten om de onjuiste gedachte dat de Gemeente pas in Handelingen (en dus niet in Genesis) begonnen is te staven.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 jan 2014 22:28

Jvslooten schreef:Ik kwam in het boek Het verbond en het koninkrijk van God van Willem Ouweneel een wel heel bijzondere visie tegen: volgens Ouweneel trouwt de Christus, net als aardvader Jacob, twee vrouwen; Hij kwam voor Rachel (Israël) maar Hij kreeg Lea (de Gemeente uit de heidenen). Pas later, schrijft Ouweneel, als het duizendjarig vrederijk aanbreekt, zal Hij ook zijn eerste bruid -Israël- verwerven. Een merkwaardige visie: enerzijds beseft Ouweneel -terecht- heel goed dat de Gemeente de bruid van Christus is, anderzijds komt hij met deze vreemde theorie aanzetten om de onjuiste gedachte dat de Gemeente pas in Handelingen (en dus niet in Genesis) begonnen is te staven.

Die is wel heel apart ja. God als polygamist. Wie heeft Hem opgelicht? En wij zijn Lea met de fletse ogen. :lol:
Las ook wat op een Messiaanse site. De bruid was het gehoorzame Messiaanse Israel dat wel de sabbath hield en de westerse geëmancipeerde bruid die de sabbath niet hield hoefde Hij niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jan 2014 22:42

Jvslooten schreef: anderzijds komt hij met deze vreemde theorie aanzetten om de onjuiste gedachte dat de Gemeente pas in Handelingen (en dus niet in Genesis) begonnen is te staven.

ONjuiste gedachte?

18 En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra ZAL Ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.

19 Ik ZAL u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen.

Daar en toen was dus het begin van het unieke karakter van de Gemeente.
Die was in en ten tijde van genesis nog een verborgenheid.
(lees Efeze maar weer een keer)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 22:51

Boerin schreef:Die is wel heel apart ja. God als polygamist.

Dat zou je inderdaad denken maar Ezechiël 23:4 onthult een andere realiteit.

Dit is wat joden geloven aangaande polygamie:
Een takkana is een regeling die geen verband houdt met een bijbelse wet, maar die is ingesteld door de rabbijnen voor het nut van het algemeen. Bijvoorbeeld: de gewoonte om iedere maandag en donderdag in het openbaar (in de synagogen) uit de Tora te lezen. Dit is een takkana, die is ingesteld door Ezra. De „mitswa” om kaarsen aan te steken op Chanoeka, een na-bijbelse feestdag, is ook een takkana. Het woord is afgeleid van de Hebreeuwse stam Tav-Kof-Noen, en betekent vastleggen, repareren, herstellen. Het heeft dezelfde stam als tikkoen olam”, reparatie van de wereld, of m.a.w., de wereld een betere plaats maken om te leven – een belangrijk begrip in alle takken van Jodendom.

Sommige takkanot verschillen van de ene gemeenschap tot de andere of van gebied tot gebied. Bijvoorbeeld, omstreeks het jaar 1000 G.J. stelde Rabbeinoe Gersjom Meör HaGola een takkana in, waarin polygamie (veel wijverij) verboden werd, iets wat duidelijk door de Tora en de Talmoed is toegestaan. Deze takkana werd door alle Asjkenazische Joden, die in Christelijke landen woonden, waar polygamie verboden is, geac­cepteerd, maar het werd niet geaccepteerd door Sefardische Joden, die in Islamitsiche landen woonden, waar het is toegestaan dat men tot vier vrouwen heeft.

Bron: Joodsleven.nl

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jan 2014 11:59

Jvslooten schreef:Ik kwam in het boek Het verbond en het koninkrijk van God van Willem Ouweneel een wel heel bijzondere visie tegen: volgens Ouweneel trouwt de Christus, net als aardvader Jacob, twee vrouwen; Hij kwam voor Rachel (Israël) maar Hij kreeg Lea (de Gemeente uit de heidenen). Pas later, schrijft Ouweneel, als het duizendjarig vrederijk aanbreekt, zal Hij ook zijn eerste bruid -Israël- verwerven. Een merkwaardige visie: enerzijds beseft Ouweneel -terecht- heel goed dat de Gemeente de bruid van Christus is, anderzijds komt hij met deze vreemde theorie aanzetten om de onjuiste gedachte dat de Gemeente pas in Handelingen (en dus niet in Genesis) begonnen is te staven.
Ik heb een lezing van Ouweneel gehoord over dat onderwerp, en volgens hem leerde Ambrosius het andersom.
Dat Lea Israël is en Rachel de gelovigen uit de heidenen. Welke gedachtes Ambrosius daar achter had zei hij er niet bij jammer genoeg, want daar ben ik best benieuwd naar.
Iemand een idee :?: :?: :?:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “Archief”