de Bruid, Gemeente of Israel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: de Bruid, Gemeente of Israel?

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 13:02

Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere. Waar staat dit?
Jeremia 31 vers 31 en 32

Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf. waar staat dit?
o.a. in Mattheus 19 vers 6 en 8, Jer. 3 vers 8
En dat de vrouw vrij is van de wet door het overlijden van de Man staat in Rom 7 vers 2,3.

En dat de Heere een nieuw huwelijks verbond zal sluiten staat in Jeremia 31 vers 31-34
Het huis Israël is altijd Juda en de 10 stammen.

En zodra dit in werking treedt wordt het oude verbond weggedaan.
Zie Hebr. 8 vers 7-13

Lees ook Jesaja 54 vers 4-6 waar er een toekomstige ontmoeting wordt beschreven op de Olijfberg en dan benoemt deze tekst het weduwschap van de 2 stammen .

Israël heeft alle reden om zich te schamen bij de confrontatie met de Echtgenoot, "Harer Jonkheid" vanwege haar ontrouw en dan gaat het om de 10 stammen.
Zij zijn weggestuurd met een scheidbrief.
De Echtgenoot uit het verleden is ook de Echtgenoot van de toekomst, maar dan met een wedergeboren natie.
Hij zal Israël roepen als een verlaten vrouw en zal een eeuwig vredes verbond met haar sluiten zegt Jesaja 55 vers 3.
Wie is nu de bruid?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mar 2012 13:23

Wilsophie schreef:En dat de Heere een nieuw huwelijks verbond zal sluiten staat in Jeremia 31 vers 31-34
Het huis Israël is altijd Juda en de 10 stammen.
Het huis Israëls is in Jer. 31 het 10 stammenrijk.
Maar afgezien daarvan: als het nieuwe verbond uitsluitend is gesloten met Israël, waarom is Paulus dan een dienaar van dit nieuwe verbond, dat hij aan de heidenen brengt? (2 Kor. 3:6).
En waarom laat hij in de griekse stad Korinthe het avondmaal vieren, dat toch spreekt van het bloed van het nieuwe verbond/testament (1 Kor. 11:25)?

Wilsophie schreef:Hij zal Israël roepen als een verlaten vrouw en zal een eeuwig vredes verbond met haar sluiten zegt Jesaja 55 vers 3.
Wie is nu de bruid?
Nog een vraag: in Hand. 13:34 citeert Paulus dit vers (dat spreekt over de weldadigheden van David) in een gesprek met de joden om aan te tonen dat Jezus uit de doden is opgestaan. Aangezien de joden uit Antiochië in Pisidië dit woord verwerpen, vertelt Paulus dezelfde woorden (vers 42 e.v.) aan de heidenen en zij geloven dit Evangelie wel. Hoe verhoudt zich hun positie tot die van Israël?

Nog een vraag: het nieuwe verbond spreekt over de inwoning van de Geest van God in onze harten (Jer. 31), maar heel Paulus' verkondiging is er vol van dat de Heilige Geest in de harten van de gelovigen (heiden en jood) woont en erin is geschreven. (2 Kor. 3:3, vgl. met Ez. 36:26). Nogmaals: hoe verhoudt zich de positie van de gelovige heidenen tot die van Israël?

Wilsophie schreef:En aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is kan zij onmogelijk ook de bruid zijn.
Waarom niet?
De man is het hoofd van de vrouw (Ef. 5:23) en de vrouw het lichaam van de man (vers 28-30). Blijkbaar is de metafoor van hoofd en lichaam wat anders dan een hoofd/romp metafoor.
En bovendien: de metafoor dat de Gemeente het Lichaam van Christus is, sluit dat andere metaforen uit? De gemeente is ook een huis/tempel van God (Ef. 2), dan kunnen we toch ook niet zeggen: de gemeente is al een tempel, dus kan het niet ook nog een lichaam zijn?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 13:46

@wilsophie, Ik lees het eerst allemaal eens even door
Had je nog een titel of pagina of een website van je boek?

Wilsophie schreef:Wie is nu de bruid?

Jezus geeft zonder onduidelijk te zijn gewoon aan wie de bruid is!
de 10 maagden echter 5 met een beetje heilige Geest en 5 met genoeg heilige Geest
Lijkt mij in eerste instantie en duidelijk uitgangspunt of krijgen we anders een discussie over de wedergeboorte?
Het huidige volk van Israël lijkt mij met hun afwijzing naar Jezus als Messias geen H.Geest te hebben, tenzij ze wedergeboren zijn en het dus toch geloven, dan zal de olie stromen...

maar ik wacht je verdere reactie even af, over wat ik je al geschreven had....
Want geen olie = geen H.Geest = geen bruid
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 13:55

Wilsophie schreef:* verwijderd door moderator: kopiëren en plakken van andere sites zonder bronvermelding is niet toegestaan *

Kun je zeggen van welke site dit is? O ik zie het al.
Ik had het niet gekopieerd maar uitgetypt van mijn aantekeningen en de brochure.

Goed hier is de bron van mijn uiteenzetting gevraagd n.a.v. het plaatsen van een boek van Bert de Haan.

http://www.bijbels-panorama.nl/Download ... idegom.pdf
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 12 mar 2012 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mar 2012 13:55

Nu wordt het toch wat ingewikkelder, Ewan had al aangegeven dat de maagden staan voor de bruidsmeidsjes, binnen de Joodse cultuur was het zo, dat bruidsmeisjes de bruidegom tegemoet gingen, ik geloof dat het ook in het donker was, vandaar dat bruidsmeisjes dan ook oilielampen bij zich hadden.

@Ewan kan jij even uitleggen hoe het precies zit?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mar 2012 14:00

Wilsophie schreef:Kun je zeggen van welke site dit is?
Dat kan. In dit geval gaat het om een site van Ab Klein Haneveld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 14:01

Dat klopt , ik heb het als brochure en als ik geweten had dat het op internet stond had ik een link gezet.
Maar bedankt in ieder geval, het spaart me een hoop typewerk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 14:06

@wilsophie, Ik lees het eerst allemaal eens even door
Had je nog een titel of pagina of een website van je boek?

Jazeker ik heb de link al neergezet, wat ik in boekvorm heb staat bij www.bijbelspanorama en ook ik leerde dat de gemeente de bruid is.
Er zijn zelfs liederen die erover zingen, maar deze uitleg deed mij terugkomen op eerdere gedachten.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 14:18

schaapje schreef:Nu wordt het toch wat ingewikkelder, Ewan had al aangegeven dat de maagden staan voor de bruidsmeidsjes, binnen de Joodse cultuur was het zo, dat bruidsmeisjes de bruidegom tegemoet gingen, ik geloof dat het ook in het donker was, vandaar dat bruidsmeisjes dan ook oilielampen bij zich hadden.

@Ewan kan jij even uitleggen hoe het precies zit?

@schaapje het wordt helemaal niet ingewikkeld, de maagden staan gewoon voor een vergelijkende beeldspraak van maagden=> Geestelijke Reinheid,
kijk het maar na in de grondtekst strong G933, parthenos

Dus het hele verhaal van bruidsmeisjes, kan misschien in culturele zin kloppen maar de grondtekst doelt op de maagdelijkheid zoals maagden zijn.
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 14:25

Er is weinig bekend over het persoonlijk leven van Hosea, behalve dat hij de zoon van Beëri was en dat hij in opdracht van God was getrouwd met de prostituee Gomer, dochter van Diblaïm.
Zijn huwelijk met een prostituee moest de relatie tussen het volk Israël met God verbeelden. Zelfs als Gomer Hosea verlaat en met een andere man slaapt, blijft Hosea van haar houden en vergeeft haar. Zo waren de namen van zijn kinderen ook wandelende profetieën van de val van de heersende dynastie en het verbond met God — net als in het geval van de profeet Jesaja een generatie later.
(Bron :Wikipedia)]

Hosea is in ieder geval een Bijbelboekje.
Waar gesproken wordt over "Lo-ammi" wat wil zeggen "niet mijn volk".
En "Lo-Ruchama" wat wil zeggen Geen ontferming.
Het is in de Bijbel zelf waar God dat uitspreekt over Zijn volk Israël.
Hosea valt onder de profeten, maar zijn leven zelf is profetisch vandaar deze namen van zijn kinderen.
De man kocht zijn vrouw terug op de markt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 14:30

De vijf wijze maagden en de dwaze maagden daarover wordt veel gespeculeerd.
De olie daar valt niet over te speculeren dat is altijd een type van de Heilige Geest.
De Bruidegom is duidelijk dat is de Heer Zelf en dat men niet met geld kan kopen wijst op de periode die nog toekomst is. Zie Openbaring.

Dat het in de nacht is wil in ieder geval zeggen dat het niet over de Gemeente gaat, want zij zijn "kinderen des Lichts" en gij weet dus allen zeer wel dat Hij niet komt als een Dief in de nacht."

De 2 keer 5 lijkt me ook belangrijk , maar getallensymboliek wordt alleen maar belachelijk gemaakt dus dat houdt ik voor mezelf.
In ieder geval spreekt zoals alle gelijkenissen dit verhaal over het Koninkrijk.
En de bruid? Waar is zij in dit verhaal c.q. gelijkenissen?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 15:48

Wilsophie schreef:De vijf wijze maagden en de dwaze maagden daarover wordt veel gespeculeerd.
De olie daar valt niet over te speculeren dat is altijd een type van de Heilige Geest.
De Bruidegom is duidelijk dat is de Heer Zelf en dat men niet met geld kan kopen wijst op de periode die nog toekomst is. Zie Openbaring.

Dat het in de nacht is wil in ieder geval zeggen dat het niet over de Gemeente gaat, want zij zijn "kinderen des Lichts" en gij weet dus allen zeer wel dat Hij niet komt als een Dief in de nacht."

De 2 keer 5 lijkt me ook belangrijk , maar getallensymboliek wordt alleen maar belachelijk gemaakt dus dat houdt ik voor mezelf.
In ieder geval spreekt zoals alle gelijkenissen dit verhaal over het Koninkrijk.
Er valt weinig te speculeren als Jezus een trooster belooft en geeft n.l. de H.Geest.
Leven door de Geest zorgt voor intimiteit en intimiteit geeft olie en door de olie blijf je op koers....
Dus als iemand een atoombom afschiet en je heb je kruik vol met olie (om het in beeldspraak uit te drukken)...
dan zullen er misschien genoeg mensen discussiëren, maar hou je hoofd bij je kruik want die moet vol blijven! anders wordt je een walmende vlaspit

en dat men niet met geld kan kopen wijst op de periode die nog toekomst is. Zie Openbaring.

Dat staat er niet hoor, er staat gewoon geschreven dat ze het gingen kopen (mat 25:10)

@wilsophie ik vraag mij een beetje af waarom je zulke scherpe speculerende zinnen gebruikt aan de hand van een stukje tekstgedeelte...er staat niet geschreven dat Hij NIET komt als een dief in nacht! dat is een conclusie van mensen en een aanname. Paulus zegt in thes 5 dat je verwachting moet hebben dat Hij komt i.p.v dat je overvallen wordt als die leeft in duisternis en geen weet heeft dat HIJ komt. Niemand weet het tijdstip dan alleen de vader! daarom komt hij ALS een dief in de nacht

1 Tess 5,2 immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zó komt, als een dief in de nacht.
2 Petr 3,10 Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden.
Op 16,15 Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte niet gezien worde.

Dus Christenen verwachten de bruidegom wel, alleen Hij komt nog niet, Hij komt ALS een dief in de nacht waar je goed aan doet om op voorbereid te zijn

Van mij mag je je getallen wel uitleggen hoor :) ben benieuwd

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 15:58

Wilsophie schreef: In ieder geval spreekt zoals alle gelijkenissen dit verhaal over het Koninkrijk.

Ik vergat deze
de bruid is gewoon de gelovige.....
Jezus legt duidelijk de relatie en principes uit tussen de gelovige en het koninkrijk der hemelen

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 19:10

Dat staat er niet hoor, er staat gewoon geschreven dat ze het gingen kopen (mat 25:10)

Inderdaad en met succes? Nee de winkels waren om 6 uur pm dicht. Dat geloof je toch niet, de winkels zijn in Israël dag en nacht open. Nee , het is een tijd dat men niet kopen kan wat Openbaringen zegt.

wilsophie ik vraag mij een beetje af waarom je zulke scherpe speculerende zinnen gebruikt aan de hand van een stukje tekstgedeelte...er staat niet geschreven dat Hij NIET komt als een dief in nacht! dat is een conclusie van mensen en een aanname. Paulus zegt in thes 5 dat je verwachting moet hebben dat Hij komt i.p.v dat je overvallen wordt als die leeft in duisternis en geen weet heeft dat HIJ komt. Niemand weet het tijdstip dan alleen de vader! daarom komt hij ALS een dief in de nacht

Er staat dat Hij komt als een dief in de nacht, maar niet voor de gelovigen, daar is niets scherps aan en al helemaal niets speculerends. Er is geen sprake van conclusie van mensen of aanname.
Je hebt het over 2 zaken.
Even naar 1 Thess. 4 het laatste vers..."Daarna wij, die levend overgebleven zijn zullen tezamen met hen ( zij die opstaan uit de graven n.l. de gelovigen van nà de opstanding) opgenomen worden in de wolken, de Heere tegemoet, dus hier komt de Heer niet op aarde, wij gaan Hem tegemoet in de wolken en Hij komt ons tegemoet en dan staat er dat wij altijd met Hem zullen wezen.

Dan naar het punt van nà de opname dus naar hoofdstuk 5 vers 1 "Maar van de tijden en gelegenheden ( deze term slaat niet op de opname maar is een citaat uit Mattheus en uit 2 Petrus 3 vers 10 ) waar de Heer komt als een dief in de nacht op de dag des Heeren en dat is de jongste dag wanneer de hemelen en de aarde voorbij zal gaan. Dat is ver nà de duizend jaar, die tijden en gelegenheden broeders daarvan heb gij niet node dat men u schrijve, dat zegt Paulus namelijk en is gericht aan de gelovigen.
Zij kunnen weten uit de Schrift wanneer dat is.
Daniël staat vol met de uitleg in jaren van de 70e week die nog moet komen.
62 jaarweken zijn voorbij als die 70 e jaarweek aanbreekt gaat de klok weer lopen voor Israël.
Paulus gaat verder:
"Gij weet zelven zeer wel dat de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht " want dat lezen we in 2 Petrus 3 vers 10. Dat is geen conclusie of aanname dat is zoals de Bijbel dat verklaart.

Nu de tegenstelling, nu gaat het niet over "Gij broeders" maar over "zij" en gezien het zinsverband gaat dit over Israël want hen zal een haastig verderf overkomen niet "ons" maar "zij"

Dan komt wat ik bedoel.
.."Maar Gij broeders gij zijt NIET in duisternis dat u die dag als een dief zou bevangen, ( over welke dag gaat het nu?) Gij broeders ( wij gelovigen) zijn zonen des lichts en zonen des daags wij zijn niet des dags wij zijn ook niet van de duisternis.

Heel Mattheus 24 schrijft over de periode die vooraf gaat aan tekst 24 vers 36 waar staat "Doch van die dag en die ure weet niemand ook niet de engelen en die dag zegt het vers ervoor is de dag dat de hemel en de aarden zullen voorbijgaan.
Dat is de Jongste Dag.

Voor gelovigen uit deze bedeling komt de Here Jezus "on a clealy day" en niet als een dief.
Hij komt ons niet stelen, Hij komt ons tegemoet.

Dan gaan we verder

1 Tess 5,2 immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zó komt, als een dief in de nacht.
2 Petr 3,10 Maar de dag des Heren zal komen als een dief. Op die dag zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen door vuur vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen gevonden worden.
Op 16,15 Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij, die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandele en zijn schaamte niet gezien worde.

Dus Christenen verwachten de bruidegom wel, alleen Hij komt nog niet, Hij komt ALS een dief in de nacht waar je goed aan doet om op voorbereid te zijn.

Dat de bruid de gelovige is??
Ik zou zeggen lees de link eens.
Dat had ik uitgetypt als uitgangspunt, maar dat is weggehaald.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 19:11

Jezus legt duidelijk de relatie en principes uit tussen de gelovige en het koninkrijk der hemelen

Dat is waar maar....
Daar gaat het nu niet over.

Terug naar “Archief”