N.a.v. Wilsophie's opmerking:''De Gemeente wordt nergens in de Bijbel "de Bruid" genoemd, wel Israël''.
Jesaja 54:4-8 en Hosea 2:18-einde lijken dit inderdaad te bevestigen..
Maar wat denken anderen?
Moderator: Moderafo's
Wilsophie schreef:Ik kan een vergelijkbaar boek noemen Adriano waar de Gemeente samen met Christus de Bruidegom is, en Israël de Bruid, en dan is er nog een boek die zegt dat de 5 wijze meisjes het gelovig overblijfsel uit Israël is en de 5 dwaze meisjes het ongelovig Israël die hun olie als zijnde het Woord van God niet bewaard hebben.
Ik houd het maar bij de Bijbel waar de Heer zegt : "Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere.
Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf.
Zal Hij net als Hosea zijn bruid terugkopen en met hen een nieuw huwelijksverbond aangaan, nadat zij tot geloof gekomen zijn.
En aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is kan zij onmogelijk ook de bruid zijn.
Ik zeg nu terecht "zij" want het lichaam is vrouwelijk t.o.v. het Hoofd, maar is in principe mannelijk en zou ook opgroeien tot een volwassen man .
schaapje schreef:@Ewan
Hoe verklaar jij dan Mat.25:1-10 waar de maagden hun bruidegom tegemoet gingen?
elbert schreef:Wie is de reine maagd die aan een Man (nl. Christus) wordt voorgesteld in 2 Kor. 11:2?
Antwoord: de gemeente van Korinthe. Het gaat hier om huwelijksterminologie.
De man is het hoofd van de vrouw, net zoals Christus dat van de Gemeente is (Ef. 5:23).
Het beeld van bruid en bruidegom is een beeld dat door de Bijbel heen gebruikt wordt (net als overigens andere beelden). Voor het volk van God: Israël en de Gemeente. Ik geloof niet in of of, maar en en.
elbert schreef:Wie is de reine maagd die aan een Man (nl. Christus) wordt voorgesteld in 2 Kor. 11:2?
De man is het hoofd van de vrouw, net zoals Christus dat van de Gemeente is (Ef. 5:23). Ook hier wordt de relatie tussen Christus en Zijn Gemeente voorgesteld in het beeld van een huwelijksrelatie.
Het beeld van bruid en bruidegom is een beeld dat door de Bijbel heen gebruikt wordt (net als overigens andere beelden). Voor het volk van God: Israël en de Gemeente. Ik geloof niet in of of, maar en en.
En wat denk je dat het benoemen van Israel als Bruid is?Ewan schreef:Er wordt door Paulus echter vergelijkend gesproken, beeldspraak dus.
De man is het hoofd van de vrouw, net zoals Christus dat van de Gemeente is (Ef. 5:23). Ook hier wordt de relatie tussen Christus en Zijn Gemeente voorgesteld in het beeld van een huwelijksrelatie.
Het gaat in dit gedeelte om de man-vrouw verhouding, maar ondertussen wordt er ook iets over de verhouding Christus-Gemeente gezegd en daaruit blijkt dat die verhouding ook vergeleken kan worden met die tussen een man en zijn vrouw, anders kan die hele parallel natuurlijk niet getrokken worden. Het is een wederkerige vergelijking. Dat blijkt ook helemaal uit de oudtestamentische verwijzing die Paulus hier gebruikt: als gemeente zijn wij vlees van Zijn vlees en been van Zijn benen (Ef. 5:30), zie Genesis 2:23.1a2b3c schreef:Waar het in Efz. 5 om gaat is de man vrouw verhouding, niet (in de eerste plaats) de verhouding Jezus en de gemeente.
In de Bijbel wordt dezelfde beeldspraak wel meer voor verschillende onderwerpen gebruikt.
elbert schreef:en daaruit blijkt dat die verhouding ook vergeleken kan worden met die tussen een man en zijn vrouw, anders kan die hele parallel natuurlijk niet getrokken worden. Het is een wederkerige vergelijking. Dat blijkt ook helemaal uit de oudtestamentische verwijzing die Paulus hier gebruikt: als gemeente zijn wij vlees van Zijn vlees en been van Zijn benen (Ef. 5:30), zie Genesis 2:23.
Dat dezelfde beeldspraak voor verschillende onderwerpen gebruikt wordt in de Bijbel klopt.
Bijvoorbeeld de beeldspraak van de tempel: die wordt voor de gemeente (bijv. 2 Kor. 6:16, Ef. 2:21), maar ook voor Christus lichaam (Joh. 2:19) en voor ons lichaam gebruikt (1 Kor. 6:19).
Dan vraag ik me wel af waarom er een bepaalde exclusiviteit zou moeten worden verondersteld, als er over de metafoor van Bruid en Bruidegom gesproken wordt. Alsof die metafoor alleen voorbehouden zou zijn aan Israel en de Heere. Want het is duidelijk dat ook m.b.t. de gemeente en Christus die metafoor gebruikt wordt.
@wilsophie is sta helemaal open voor je boekaanbeveling waar dit in staat, ik hoor het graag van je.Wilsophie schreef:(uit andere topic overgenomen) Ik kan een vergelijkbaar boek noemen Adriano waar de Gemeente samen met Christus de Bruidegom is, en Israël de Bruid, en dan is er nog een boek die zegt dat de 5 wijze meisjes het gelovig overblijfsel uit Israël is en de 5 dwaze meisjes het ongelovig Israël die hun olie als zijnde het Woord van God niet bewaard hebben.
Ik houd het maar bij de Bijbel waar de Heer zegt : "Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere.
Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf.
Zal Hij net als Hosea zijn bruid terugkopen en met hen een nieuw huwelijksverbond aangaan, nadat zij tot geloof gekomen zijn.
En aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is kan zij onmogelijk ook de bruid zijn.
Ik zeg nu terecht "zij" want het lichaam is vrouwelijk t.o.v. het Hoofd, maar is in principe mannelijk en zou ook opgroeien tot een volwassen man .
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten