de Bruid, Gemeente of Israel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

de Bruid, Gemeente of Israel?

Berichtdoor Ewan » 11 mar 2012 11:56

N.a.v. Wilsophie's opmerking:''De Gemeente wordt nergens in de Bijbel "de Bruid" genoemd, wel Israël''.
Jesaja 54:4-8 en Hosea 2:18-einde lijken dit inderdaad te bevestigen..
Maar wat denken anderen?
Somebody up there likes you

schaapje
Generaal
Generaal

Re: de Bruid, Gemeente of Israel?

Berichtdoor schaapje » 11 mar 2012 12:02

@Ewan

Hoe verklaar jij dan Mat.25:1-10 waar de maagden hun bruidegom tegemoet gingen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 mar 2012 12:14

Wilsophie schreef:Ik kan een vergelijkbaar boek noemen Adriano waar de Gemeente samen met Christus de Bruidegom is, en Israël de Bruid, en dan is er nog een boek die zegt dat de 5 wijze meisjes het gelovig overblijfsel uit Israël is en de 5 dwaze meisjes het ongelovig Israël die hun olie als zijnde het Woord van God niet bewaard hebben.

Ik houd het maar bij de Bijbel waar de Heer zegt : "Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere.
Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf.
Zal Hij net als Hosea zijn bruid terugkopen en met hen een nieuw huwelijksverbond aangaan, nadat zij tot geloof gekomen zijn.
En aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is kan zij onmogelijk ook de bruid zijn.
Ik zeg nu terecht "zij" want het lichaam is vrouwelijk t.o.v. het Hoofd, maar is in principe mannelijk en zou ook opgroeien tot een volwassen man .

Dat klinkt me heel logisch in de oren.
Ik heb altijd gehoord dat 'de bruid van Christus' en 'het lichaam van Christus' gewoon twee verschillende symbolische benamingen zijn voor gelovigen.
Ik heb er nooit zo over doorgedacht maar op het eerste gezicht lijkt de uitleg van Wilsophie toch aannemelijker.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 11 mar 2012 13:08

schaapje schreef:@Ewan

Hoe verklaar jij dan Mat.25:1-10 waar de maagden hun bruidegom tegemoet gingen?

De maagden (bruidsmeisjes) trouwen toch nooit zelf met de bruidegom!?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mar 2012 13:21

Wie is de reine maagd die aan een Man (nl. Christus) wordt voorgesteld in 2 Kor. 11:2?
Antwoord: de gemeente van Korinthe. Het gaat hier om huwelijksterminologie.

De man is het hoofd van de vrouw, net zoals Christus dat van de Gemeente is (Ef. 5:23). Ook hier wordt de relatie tussen Christus en Zijn Gemeente voorgesteld in het beeld van een huwelijksrelatie.

Het beeld van bruid en bruidegom is een beeld dat door de Bijbel heen gebruikt wordt (net als overigens andere beelden). Voor het volk van God: Israël en de Gemeente. Ik geloof niet in of of, maar en en.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2012 14:08

elbert schreef:Wie is de reine maagd die aan een Man (nl. Christus) wordt voorgesteld in 2 Kor. 11:2?

De man is het hoofd van de vrouw, net zoals Christus dat van de Gemeente is (Ef. 5:23).

Het beeld van bruid en bruidegom is een beeld dat door de Bijbel heen gebruikt wordt (net als overigens andere beelden). Voor het volk van God: Israël en de Gemeente. Ik geloof niet in of of, maar en en.

Ik geloof in en en. !:)
foutje :( (even veranderd) in bedoel of of :)
De ‘aardse’ zegening van Israël, de ‘hemelse’ zegening van de Gemeente.

Het volk Israël heeft een ‘aardse’ zegening. Koning Jezus zal straks Koning zijn over het Koninkrijk Israël hier op aarde! Hij zal heersen vanaf de Troon van David en vanuit Jeruzalem Luk. 1 : 32 – 33; Openb. 19 – 20. De Gemeente echter zal met Hem heersen, en zal Jezus Christus gelijkvormig wezen Filip. 3 : 21. De Gemeente heeft dan ook veel meer een ‘hemelse’ zegening. Joden, die tot bekering komen en hun Messias aannemen, zijn dan ook geen deel van dat ‘aardse’ Israël, maar van de ‘hemelse’ Gemeente! Van Israël wordt gezegd dat zij de vrouw van God is.

Zie Hoséa 2 : 18 – 22 : “En Ik zal u Mij ondertrouwen in eeuwigheid; ja, Ik zal u Mij ondertrouwen in gerechtigheid en in gericht, en in goedertierenheid en in barmhartigheden. En Ik zal u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult de Heere kennen. En het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, spreekt de Heere; Ik zal de hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren. En de aarde zal het koren verhoren, alsook de most en de olie; en die zullen Jizreël verhoren. En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-Rucháma; en Ik zal zeggen tot Lo-Ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!” Zo zegt Jesaja 54 : 5 en 6: “Want uw Maker is uw Man, Heere der heerscharen is Zijn Naam; en de Heilige Israëls is uw Verlosser; Hij zal de God van de ganse aardbodem genoemd worden. Want de Heere heeft u geroepen, als een verlaten vrouw en bedroefde van geest; nochtans zijt gij de vrouw der jeugd, hoewel gij versmaad zijt geweest, zegt uw God.”

Ziet u overigens hoe hier de zegen over de aarde benadrukt wordt, daar waar het gaat om Israëls herstel? Omdat Israël overspel pleegde, door de afgoden achterna te gaan, had de Heere hen tijdelijk als volk verlaten, maar Hij komt terug en herstelt Zijn volk, wanneer zij tot inkeer zijn gekomen.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 11 mar 2012 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 11 mar 2012 14:18

elbert schreef:Wie is de reine maagd die aan een Man (nl. Christus) wordt voorgesteld in 2 Kor. 11:2?

De man is het hoofd van de vrouw, net zoals Christus dat van de Gemeente is (Ef. 5:23). Ook hier wordt de relatie tussen Christus en Zijn Gemeente voorgesteld in het beeld van een huwelijksrelatie.

Er wordt door Paulus echter vergelijkend gesproken, beeldspraak dus.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mar 2012 14:47

Ewan schreef:Er wordt door Paulus echter vergelijkend gesproken, beeldspraak dus.
En wat denk je dat het benoemen van Israel als Bruid is? :wink:
Ook beeldspraak uiteraard.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 mar 2012 14:52

Waar het in Efz. 5 om gaat is de man vrouw verhouding, niet (in de eerste plaats) de verhouding Jezus en de gemeente.
In de Bijbel wordt dezelfde beeldspraak wel meer voor verschillende onderwerpen gebruikt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mar 2012 15:02

1a2b3c schreef:Waar het in Efz. 5 om gaat is de man vrouw verhouding, niet (in de eerste plaats) de verhouding Jezus en de gemeente.
In de Bijbel wordt dezelfde beeldspraak wel meer voor verschillende onderwerpen gebruikt.
Het gaat in dit gedeelte om de man-vrouw verhouding, maar ondertussen wordt er ook iets over de verhouding Christus-Gemeente gezegd en daaruit blijkt dat die verhouding ook vergeleken kan worden met die tussen een man en zijn vrouw, anders kan die hele parallel natuurlijk niet getrokken worden. Het is een wederkerige vergelijking. Dat blijkt ook helemaal uit de oudtestamentische verwijzing die Paulus hier gebruikt: als gemeente zijn wij vlees van Zijn vlees en been van Zijn benen (Ef. 5:30), zie Genesis 2:23.

Dat dezelfde beeldspraak voor verschillende onderwerpen gebruikt wordt in de Bijbel klopt.
Bijvoorbeeld de beeldspraak van de tempel: die wordt voor de gemeente (bijv. 2 Kor. 6:16, Ef. 2:21), maar ook voor Christus lichaam (Joh. 2:19) en voor ons lichaam gebruikt (1 Kor. 6:19).
Dan vraag ik me wel af waarom er een bepaalde exclusiviteit zou moeten worden verondersteld, als er over de metafoor van Bruid en Bruidegom gesproken wordt. Alsof die metafoor alleen voorbehouden zou zijn aan Israel en de Heere. Want het is duidelijk dat ook m.b.t. de gemeente en Christus die metafoor gebruikt wordt.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 11 mar 2012 15:20

Het is mi een verkeerde conclusie te zeggen dat de Gemeente niet tegelijk Lichaam en Bruid kan wezen. Israël wordt ook zowel de zoon als de bruid van God genoemd.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 mar 2012 15:25

elbert schreef:en daaruit blijkt dat die verhouding ook vergeleken kan worden met die tussen een man en zijn vrouw, anders kan die hele parallel natuurlijk niet getrokken worden. Het is een wederkerige vergelijking. Dat blijkt ook helemaal uit de oudtestamentische verwijzing die Paulus hier gebruikt: als gemeente zijn wij vlees van Zijn vlees en been van Zijn benen (Ef. 5:30), zie Genesis 2:23.

Dat dezelfde beeldspraak voor verschillende onderwerpen gebruikt wordt in de Bijbel klopt.
Bijvoorbeeld de beeldspraak van de tempel: die wordt voor de gemeente (bijv. 2 Kor. 6:16, Ef. 2:21), maar ook voor Christus lichaam (Joh. 2:19) en voor ons lichaam gebruikt (1 Kor. 6:19).
Dan vraag ik me wel af waarom er een bepaalde exclusiviteit zou moeten worden verondersteld, als er over de metafoor van Bruid en Bruidegom gesproken wordt. Alsof die metafoor alleen voorbehouden zou zijn aan Israel en de Heere. Want het is duidelijk dat ook m.b.t. de gemeente en Christus die metafoor gebruikt wordt.

Voor de verhouding man vrouw maakt het volgens mij niet echt iets uit of de beeldspraak nu is Christus en de gemeente (alle gelovigen) of Christus en Israël.
Bij een vergelijking gaat het er toch om dat de bedoeling duidelijk is, en in Efz.5 gaat het om de man vrouw verhouding.

(ik heb nog geen vast standpunt hoor, ben over aan het nadenken)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 11 mar 2012 15:26

@Elbert.
het Oude Testament kent niet echt vergelijkingen, of gelijkenissen, zoals in het N.T., maar er zijn beelden, metaforen en voorafschaduwingen, van wat komen zou, volgens mij.

Er is weinig bekend over het persoonlijk leven van Hosea, behalve dat hij de zoon van Beëri was en dat hij in opdracht van God was getrouwd met de prostituee Gomer, dochter van Diblaïm.
Zijn huwelijk met een prostituee moest de relatie tussen het volk Israël met God verbeelden. Zelfs als Gomer Hosea verlaat en met een andere man slaapt, blijft Hosea van haar houden en vergeeft haar. Zo waren de namen van zijn kinderen ook wandelende profetieën van de val van de heersende dynastie en het verbond met God — net als in het geval van de profeet Jesaja een generatie later.
(Bron :Wikipedia)

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 12 mar 2012 12:06

Wilsophie schreef:(uit andere topic overgenomen) Ik kan een vergelijkbaar boek noemen Adriano waar de Gemeente samen met Christus de Bruidegom is, en Israël de Bruid, en dan is er nog een boek die zegt dat de 5 wijze meisjes het gelovig overblijfsel uit Israël is en de 5 dwaze meisjes het ongelovig Israël die hun olie als zijnde het Woord van God niet bewaard hebben.

Ik houd het maar bij de Bijbel waar de Heer zegt : "Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere.
Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf.
Zal Hij net als Hosea zijn bruid terugkopen en met hen een nieuw huwelijksverbond aangaan, nadat zij tot geloof gekomen zijn.
En aangezien de Gemeente het Lichaam van Christus is kan zij onmogelijk ook de bruid zijn.
Ik zeg nu terecht "zij" want het lichaam is vrouwelijk t.o.v. het Hoofd, maar is in principe mannelijk en zou ook opgroeien tot een volwassen man .
@wilsophie is sta helemaal open voor je boekaanbeveling waar dit in staat, ik hoor het graag van je.

Een aantal opmerkingen waarom ik het er niet mee eens ben dat Israël sec. de bruid is en de gemeente niet maar hierintegen het lichaam:

- als wij als gemeente het Lichaam zijn met Christus, dan verwachten ook wij Christenen Israël als bruid omdat we in Hem zijn en in alles delen…dit lijkt m.i. niet de profetie, sterker, dit zou voor mij en hopelijk voor jou ook bevestigd moeten worden. Maar waar dan?

- De “man” lijkt mij constant het typebeeld van de Heere Jezus, die zodanig erkend wordt als Man. Zoals ook in Hosea 2 duidelijk staat geschreven: dan (op het moment dat de Heere lokt, leidt inde woestijn, spreekt tot haar hart) geeft diegene die Hem, aanvaart ook aan: U bent HEER (man)! i.p.v van dat de duisternis (baal) gediend wordt!

- Het volk van Israël wordt ook vrouw genoemd (Jer.31:2-3 ; Jer.2:2-3a) echter de OT profetie hebben in deze context m.i. duidelijk betrekking op huidige situatie. God heeft er een behagen in dat het volk van Israel (ondanks de komst van de Messias) hem gewoon lief heeft en dient i.p.v afgoderij (hoererij). Hij schept er geen behagen in om hen uit te leveren aan de buurlanden. Maar desondanks trekt Hij een ieder toch weer met liefde…
(dus in deze context lijkt mij dat de beeldspraak Israël als vrouw en God als man een blijk is van intimiteit)

- In het NT (profetieën worden NT vervuld) spreekt Jezus duidelijke taal omtrent de toekomst en geeft dan zelf aan (mat 25) dat het Koninkrijk der hemelen vergeleken wordt met de 10 maagden die wachten op de komst van de bruidegom. De wederkomst van Christus aan. De eindtijd is geëindigd. Het is klaar, Dan komt Christus waar je voor moet waken om Hem te verwachten. En wie verwachten Hem? 10 maagden (teken van rein in het leven gelovigen) De maagden hebben dus niets te maken met ongelovigen of heidenen. Een Jood is in deze context een niet gelovige en verwacht m.i. nog steeds een messias.

De geest van de mens is een lamp des Heren (spr 20:27) en een lamp zonder licht is dan ook als een mens zonder Christus. De lamp begint te schijnen als je wedergeboren wordt en je geest levend gemaakt wordt. Je geest gaat schijnen. Dus de olie die ervoor zorgt dat een lamp brand symboliseert het schijnen van de H.Geest. Alle 10 de maagden zijn gemotiveerd maar, Mat 25:8 zegt “want onze lampen gaan uit”.
Dit geeft aan dat de dwaze maagden wel een beetje olie hadden, dus wedergeboren Christen zijn maar die dwaas zijn (wel horen maar, dingen niet doen). De conclusie is dat als de Bruidegom komt, de 5 die voldoende olie hebben en paraat staan, met Hem meegaan. De vijf dwaze staan buiten de deur te bonzen “ Bruidegom doe ons open” Maar Hij zegt: Ik ken u (intimiteit met u) niet (strong G5213)

- De intimiteit met Christus is dus de graadmeter in dit verhaal waar het gaat tussen de bruid en de bruidegom. Klinkt ook logisch want iemand die Jezus niet erkent als Heer kan ook niet intiem zijn. Het hangijzer wat Jezus dan aangeeft is dat van 10 reine maagden de helft afvalt bij gebrek aan intimiteit. Dus van alle wedergeboren Christenen zal toch de helft afvallen. Omdat ze door gebrek aan intimiteit, gebrek aan olie hebben. Maar gebrek aan de Heilige Geest betekend een gesloten deur en geen deelname aan het bruiloftsmaal

- Het is dus ontzettend gevaarlijk (waak, wacht, wees, alert, wees trouw) om te denken dat een wedergeboren Christen niet lauw (laodicea) kan worden of te denken dat een niet wedergeboren naamchristen of anders denkende gelovige olie in zijn kruik kan hebben! Ook het huidige volk van Israël die Hem niet in Hem gelooft. Ondanks het (ver)wachten op de bruidegom, is olie alleen te verkrijgen door intimiteit met de bruidegom, (lees hooglied er op na) waarbij het hoogtepunt van deze intimiteit m.i ligt opgesloten in de eeuwigheid. Daar zal dan de vrucht van deze intimiteit totaal zichtbaar worden…

- Het OT is een oud verbond, niet afgeschreven maar juist ter illustratie hoe wij het in het Nieuwe verbond kunnen doen, hetzij door Jezus Christus, lees de bediening van de H.Geest. Dus hoe krijg je dagelijks olie in je kruik? De priesterdienst leert: door de hogepriester (Jezus) die dagelijks, smorgen en savond de lampen in het heilige bijvulde (hallelujah).

- Neemt niet weg dat naast deze indringende gelijkenis er ruimte bestaat dat de profetieen een nog diepere betekenis heeft voor het volk van israel… Want olie geldt niet alleen voor een gelovige Christen maar ook voor een met olie gevulde Christelijke kerk en zelfs een met olie gevuld Christelijk Israël Maar je kan de gelijkenis van Jezus niet tegenspreken dat de olie niet centraal staat maar dat de maagden centraal komen te staan

Het gaat dus echt en alleen maar om een gevulde kruik olie….en de H.Geest doet niets uit zichzelf dan dat Jezus Hem opdraagt

- wat bedoelde je met:
"Omdat ik hen getrouwd had" zei de Heere. Waar staat dit?
Dat HIj de 10 stammen wegzond met een scheidbrief en dat de 2 stammen weduwe werden omdat hun Man stierf. waar staat dit?
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 12:50

* verwijderd door moderator: kopiëren en plakken van andere sites zonder bronvermelding is niet toegestaan *

Terug naar “Archief”