Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 09 mar 2012 06:39

coupe soleil schreef:Natuurlijk kan dat niet op die basis. Dat beweer ik ook nergens. Niet ik maar jij kwam met die vorbeelden op de proppen :wink: .

Het was mogelijk om de geposte woorden op de andere manier uit te leggen... :wink:

Tante Pollewop schreef:@Kereltje, wat zeg je dan wel?
Dat God een mens schept, en vervolgens komt als een soort van nalatenschap van de zondeval opeens homoseksualiteit in ongeveer 5 tot 10 procent van de mensen?

Hoe dat precies gaat weet niemand. Maar God schept de mensen goed, maar per direct komt vervolgens de erfzonde in de mens. Hoe zich dat vertaalt en in welk tijdsbestek dat gebeurt is niet na te gaan, volgens mij.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

maaarten

Berichtdoor maaarten » 09 mar 2012 09:56

coupe soleil schreef:Verder ben je wel heel erg stellig. Je mag heus wel vinden dat een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht in jouw optiek niet is zoals God het bedoeld heeft. Natuurlijk mag dat. Maar om dan op basis van aannames een oordeel te vellen over anderen vind ik op zijn minst respectloos.

Ik ben zo stellig, omdat de Bijbel minstens net zo stellig is. Maar ja, daar willen sommigen hier ook niet aan. Elke Bijbeltekst wordt zo verdraaid en doodgecontextualiseert, dat er niets meer van over blijft, dan wat de mensen zelf willen zien. Nu homoseksualiteit in onze cultuur ineens geaccepteerd is, lezen we onze Bijbel plots anders. Passages die eerst stellig homoseksualiteit leken te veroordelen gaan ineens eigenlijk stiekem over tempelprostitutie en losbandigheid.

Wanneer we zo de Bijbel aanpassen aan wat wij zelf allemaal wel en niet kunnen accepteren, ja, dan hebben we het Christendom achter ons gelaten. Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan zijn eigen mening en vooronderstellingen in de Bijbel lezen, ik ook, maar met betrekking tot homoseksualiteit is de Bijbel tot zo duidelijk, dat ik dit mensen erg kwalijk neem. Wanneer er staat In Leviticus 20:13 dat een man die slaapt met een andere man, zoals met een vrouw, een gruwel begaat, dan voegen we zelf ineens toe dat het hier over losbandigheid of in ieder geval iets anders dan enkel de homoseksuele daad gaat. Dit is onverantwoord Bijbelgebruik. Wij kunnen, onder invloed van onze cultuur, niet accepteren dat de Heere God homoseksualiteit onacceptabel vindt, en het zelfs met de dood bestraft. Dan doen we maar alsof deze tekst over iets anders gaat. Maar dat doet hij niet: er staat 'wanneer een man slaapt met een andere man, zoals met een vrouw'. Het gaat hier dus om precies hetzelfde contact, als wat God tussen een man en een vrouw wel goed vind. Maar ja, dat willen we niet horen.

Als we zo met de Bijbel omgaan, dan kunnen we wel alles uit de Bijbel halen. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, en je eerlijk kijkt naar de teksten in de Bijbel over homoseksualiteit, dan kun je er niet omheen dat God het een gruwel vind, en ten strengste verbied. Maar hoe kan dat toch? Is niet 5-10% van de mensen homoseksueel? Kan God dan zomaar van al die mensen vragen, dat zij zichzelf dag aan dag loochenen? 100% van de mensen heeft een zondige natuur, en wordt door God gevraagd zichzelf dag aan dag te loochenen, ook de homoseksueel. Ik ben geen bioloog, dus aan de discussie of het aangeboren is of niet waag ik me niet, maar de uitkomst van die discussie zou mijn standpunt ook niet beïnvloeden. Wanneer God zegt in zijn Woord: wanneer een man met een andere man ligt, zoals met een vrouw, dan is het een gruwel; dan is het een gruwel. Een zinnige andere lezing van deze tekst, heeft zich tot op heden nog niet aan mij voorgedaan. Dus tot iemand mij uit kan leggen hoe je die tekst op een verantwoorde manier, dus zonder je eigen hersenspinsels over losbandigheid of tempelprostitutie of weet ik veel wat, op die tekst te projecteren, die tekst op zo een manier kan interpreteren, dat een homosexuele relatie acceptabel is, tot dan blijf ik stellig beweren, dat homoseksualiteit een gruwel is in Gods ogen, en dat één ieder die zich in een homoseksuele relatie begeeft, geen waarzaligmakend geloof kan hebben, voor zover ik mij aan de hand van Gods Woord kan voorstellen. Niet uit respectloosheid voor mijn medemens, maar vanwege ontzag voor Gods Woord.

Maar ook de homoseksueel, wiens geaardheid een gruwel is in Gods ogen, hoeft niet te wanhopen, want onze God is een genadige God, die iedereen, ook de homoseksuelen, roept tot inkeer en een leven met Hem. Iedereen is van nature namelijk een gruwel, doodschuldig in de ogen van God, maar door het bloed van onze Heiland kunnen we gerechtvaardigd worden en hoeft er niets meer in te staan tussen ons en Hem, of we nou homoseksueel zijn, of andere zonden bedrijven. Maar wanneer onze Heiland ons tot Zich neemt, dan vind er wel een verandering plaats: we krijgen een hekel aan de zonden die we eens liefhadden. Niet dat we gelijk zonder zonden zijn, maar op zijn allerminst krijgen we toch berouw over onze zonden, dus ook over de homoseksualiteit. Dan proberen we ons dus niet aan de zonde te binden, zoals een homoseksueel, met een homoseksuele relatie dat wel heel bewust doet. Willen we niet die vrijheid in Christus van onze zondige natuur? Geloof dan in Hem, maar ook in Zijn Woord, of het nu dingen zegt die we leuk vinden, of dingen die we niet leuk vinden. Iemand die in God gelooft, met een waarzaligmakend geloof, zal ook Zijn Woord geloven, en niet alle teksten verdraaien, zodat het hem uitkomt....

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mar 2012 10:18

Kereltje schreef:God heeft ook gehandicapten geschapen.
God heeft ook schizofrenen geschapen.

Waren er voor de zondeval ook gehandicapten?
Waren er voor de zondeval ook schizofrenen?
Waren er voor de zondeval ook homo's?

Was er voor de zondeval een CGK?
Was er voor de zondeval een GGiN?
Was er voor de zondeval een GG?
Was er voor de zondeval een PKN?
Was er voor de zondeval een RKK?
etc etc etc.
Het antwoord is nee! Maar dat accepteren we ook.
En als we het niet accepteren (ik schaar me daar wat aarzelend ook onder), dan doen we er verder niets aan. Ook de kerkelijke verdeeldheid is zonde....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:24

Die verdeeldheid mag er dan wel zijn, maar zijn we wel verdeeld? We kunnen elkaar toch accepteren in Christus, maar als men dat niet doet, dan maak je zelf die verdeeldheid.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 09 mar 2012 10:32

Ach , in de bijbel is er ook geen sprake van een werkverbond, genadeverbond,genade-erf, erfzonde, zondeval,... er zijn zoveel zelfgefabriceerde theologische begrippen tegenwoordig, je kunt er bijna mee gaan scrabbelen.
En hoe meer we denken te weten, hoe meer we in verwarring raken.
Wij ALLEN derven de heerlijkheid God's.
EN die vinden we niet door de bijbel te gaan uitpluizen, kijk maar naar de farizeers en schriftgeleerden in Jezus' tijd en wat Hij over hen zei.
Alleen wie Hem aanneemt en door de heilige Geest verzegeld wordt, volgens de belofte, zal Zijn wet in zijn binnenste ontvangen, en weten wat goed en slecht is.
Somebody up there likes you

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 mar 2012 10:35

maaarten schreef:Ik ben zo stellig, omdat de Bijbel minstens net zo stellig is. Maar ja, daar willen sommigen hier ook niet aan. Elke Bijbeltekst wordt zo verdraaid en doodgecontextualiseert, dat er niets meer van over blijft, dan wat de mensen zelf willen zien. Nu homoseksualiteit in onze cultuur ineens geaccepteerd is, lezen we onze Bijbel plots anders. Passages die eerst stellig homoseksualiteit leken te veroordelen gaan ineens eigenlijk stiekem over tempelprostitutie en losbandigheid.

Wanneer we zo de Bijbel aanpassen aan wat wij zelf allemaal wel en niet kunnen accepteren, ja, dan hebben we het Christendom achter ons gelaten. Iedereen maakt zich wel eens schuldig aan zijn eigen mening en vooronderstellingen in de Bijbel lezen, ik ook, maar met betrekking tot homoseksualiteit is de Bijbel tot zo duidelijk, dat ik dit mensen erg kwalijk neem. Wanneer er staat In Leviticus 20:13 dat een man die slaapt met een andere man, zoals met een vrouw, een gruwel begaat, dan voegen we zelf ineens toe dat het hier over losbandigheid of in ieder geval iets anders dan enkel de homoseksuele daad gaat. Dit is onverantwoord Bijbelgebruik. Wij kunnen, onder invloed van onze cultuur, niet accepteren dat de Heere God homoseksualiteit onacceptabel vindt, en het zelfs met de dood bestraft. Dan doen we maar alsof deze tekst over iets anders gaat. Maar dat doet hij niet: er staat 'wanneer een man slaapt met een andere man, zoals met een vrouw'. Het gaat hier dus om precies hetzelfde contact, als wat God tussen een man en een vrouw wel goed vind. Maar ja, dat willen we niet horen.

Als we zo met de Bijbel omgaan, dan kunnen we wel alles uit de Bijbel halen. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, en je eerlijk kijkt naar de teksten in de Bijbel over homoseksualiteit, dan kun je er niet omheen dat God het een gruwel vind, en ten strengste verbied. Maar hoe kan dat toch? Is niet 5-10% van de mensen homoseksueel? Kan God dan zomaar van al die mensen vragen, dat zij zichzelf dag aan dag loochenen? 100% van de mensen heeft een zondige natuur, en wordt door God gevraagd zichzelf dag aan dag te loochenen, ook de homoseksueel. Ik ben geen bioloog, dus aan de discussie of het aangeboren is of niet waag ik me niet, maar de uitkomst van die discussie zou mijn standpunt ook niet beïnvloeden. Wanneer God zegt in zijn Woord: wanneer een man met een andere man ligt, zoals met een vrouw, dan is het een gruwel; dan is het een gruwel. Een zinnige andere lezing van deze tekst, heeft zich tot op heden nog niet aan mij voorgedaan. Dus tot iemand mij uit kan leggen hoe je die tekst op een verantwoorde manier, dus zonder je eigen hersenspinsels over losbandigheid of tempelprostitutie of weet ik veel wat, op die tekst te projecteren, die tekst op zo een manier kan interpreteren, dat een homosexuele relatie acceptabel is, tot dan blijf ik stellig beweren, dat homoseksualiteit een gruwel is in Gods ogen, en dat één ieder die zich in een homoseksuele relatie begeeft, geen waarzaligmakend geloof kan hebben, voor zover ik mij aan de hand van Gods Woord kan voorstellen. Niet uit respectloosheid voor mijn medemens, maar vanwege ontzag voor Gods Woord.

Maar ook de homoseksueel, wiens geaardheid een gruwel is in Gods ogen, hoeft niet te wanhopen, want onze God is een genadige God, die iedereen, ook de homoseksuelen, roept tot inkeer en een leven met Hem. Iedereen is van nature namelijk een gruwel, doodschuldig in de ogen van God, maar door het bloed van onze Heiland kunnen we gerechtvaardigd worden en hoeft er niets meer in te staan tussen ons en Hem, of we nou homoseksueel zijn, of andere zonden bedrijven. Maar wanneer onze Heiland ons tot Zich neemt, dan vind er wel een verandering plaats: we krijgen een hekel aan de zonden die we eens liefhadden. Niet dat we gelijk zonder zonden zijn, maar op zijn allerminst krijgen we toch berouw over onze zonden, dus ook over de homoseksualiteit. Dan proberen we ons dus niet aan de zonde te binden, zoals een homoseksueel, met een homoseksuele relatie dat wel heel bewust doet. Willen we niet die vrijheid in Christus van onze zondige natuur? Geloof dan in Hem, maar ook in Zijn Woord, of het nu dingen zegt die we leuk vinden, of dingen die we niet leuk vinden. Iemand die in God gelooft, met een waarzaligmakend geloof, zal ook Zijn Woord geloven, en niet alle teksten verdraaien, zodat het hem uitkomt....

Exodus 21:20-21 schreef:20 Wanneer iemand zijn slaaf of slavin met een stok slaat en hij of zij sterft ter plekke, dan moet er vergelding plaatsvinden. 21 Als de slaaf of slavin nog enkele dagen in leven blijft, gaat de eigenaar vrijuit; door het verlies van zijn eigendom is hij genoeg gestraft.

Ik neem aan dat je slavernij dan prima vindt? En dat je, als je een slaaf hebt doodgeslagen, en hij leeft nog enkele dagen door het verlies van je eigendom al genoeg geleden hebt, en dus geen straf verdiend voor het doodslaan van je slaaf?

Hopelijk begrijp je dat deze teksten in de historische context gelezen moeten worden? En misschien begrijp je dan ook dat dat wel eens voor meerdere teksten uit de Bijbel zou kunnen gelden?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 mar 2012 10:36

@Ewan
Je bent er nog een vergeten "het erf van het verbond" wat het ook moge zijn? :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 mar 2012 10:50

Blijkbaar heb ik enkele gevoelige snaren beroerd. Het valt mij op dat de een het heeft over scheppingsorde, de ander over zondeval, nog iemand over driften, om te motiveren waarom een homo geen oprecht christen kan zijn. Over deze begrippen zijn dikke boeken geschreven door theologen en seksuologen. Als het zulke duidelijke begrippen waren die niet multi-interpretabel waren zou dat niet nodig geweest zijn.

Voor mij zijn man en vrouw ok, zeker met het oog op voortplanting. Verder constateer ik dat 5% anders geaard is. Daar focus ik nu op gezien het onderwerp. Een niet-christen heeft daar geen moeite mee, als christen geloof ik eenvoudig dat die 5% zo door de Schepper bedoeld is. Waarom weet ik ook niet. Makkelijker zou zijn als iedereen 100% hetero was. Wat voor mij, zeker als christen, telt is, dat ik in alle oprechtheid met deze mensen om wil gaan en ze niet bij voorbaat afschrijf als zijnde niet oprecht. Dan doe je deze mensen (en God) onrecht aan en het is volgens mij niet christelijk uit het oogpunt zoals ik beschreef (liedesgebod en iedereen zo behandelen als men zelf behandeld wil worden). Ik treed die mensen dan ook niet tegemoet met argwaan, met bijbelteksten of wat dan ook. Waarom zou je ze met je eigen vooroordelen belasten? Ik blijf open (net zoals bij iedereen) en kijk wat er gebeurd. Het zal iemand misschien verrassen, maar er gebeurd niets bijzonders. Ze reageren net zo als mensen. Probeer het maar eens. Als zij zelf over bepaalde schriftgedeelten willen praten is dat prima, maar dan wel met deskundigen met een brede scoop. Ik begin er als leek niet over.

Ik ben het overigens niet eens met die schrijvers die denken dat je in de Bijbel teksten kunt aantreffen die je zo één op één kunt toepassen op mensen van nu. Zeker de teksten die over hetero mannenseks gaan niet. Die zijn altijd contextueel (cultuur- en plaatsgebonden) en kunnen onmogelijk slaan op homo's die in liefde en trouw een paar vormen. Relaties in deze vorm kwamen waarschijnlijk in Bijbelse tijden niet eens voor. Ik ben het nog niet tegen gekomen.

Verder vind ik niet dat je homoseksualiteit op één hoop kunt gooien met pedofilie, lusten, driften, vloeken etc. Dat zet de discussie direct al op het verkeerde been. Daar gaat het niet over in dit topic. Dat doe je ook niet als je over bijvoorbeeld heteroseksualiteit praat. Dus dat is niet vruchtbaar. Gelijke behandeling graag!

Er is veel kwaad en zonde in de wereld. Dat zie je zo om je heen, daar heb je geen Boek voor nodig. De Bijbelschrijvers zagen dat ook en dat heeft geleid tot het paradijsverhaal van Adam en Eva (overigens overgenomen van eerdere godsdiensten). Een verklaring hoe volgens hen het kwaad in de wereld gekomen is. Het etiket 'zondeval' is daar later boven geplaatst. Een mooi verhaal, maar niet geschikt om het complexe verschijnsel homoseksualiteit mee te verklaren.

En, ten slotte, de Bijbel is niet veranderd, maar wij wel. Elke generatie leest de Bijbel anders. Dat is niets nieuws. Het christendom is een dynamische godsdienst. Andere inzichten op allerlei terrein nopen daartoe. Wat uiteindelijk overwint is de Liefde, die alle verstand te boven gaat. Ik ga door met het zoeken en oefenen van gerechtigheid (m.i. de centrale boodschap van de Bijbel). Volgens mij is dat voor een oprecht christen, hetero of homo, relatie of geen relatie) hèt uitgangspunt.
Laatst gewijzigd door hubert op 09 mar 2012 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 09 mar 2012 11:07

schaapje schreef:@Ewan
Je bent er nog een vergeten "het erf van het verbond" wat het ook moge zijn? :lol:

ik zie er en passant nog een voorbij komen: boezemzonde.

maar gelijk heb je...
Somebody up there likes you

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 mar 2012 12:00

Citaat kereltje:
Het tot zonde stellen van een situatie wil niet zeggen dat je niet met iemand in alle liefde om kunt gaan.

Ik pik deze er even uit Kerel. Hoe kun je nou met iemand in liefde (alle liefde zelfs :D ) omgaan, als je zijn identiteit niet eens aanvaard? Zijn meest wezenlijke manier van 'zijn'. Dat is toch een minimum vereiste om vertrouwensvol met iemand om te gaan?

Draai het eens om. Stel je eens voor dat een geloofsgenoot tegen je zegt: ik vind je een prima kerel, maar je heteroseksuele geaardheid en je partner, dat vind ik niks, dat vind ik zondig, dat moet je anders doen. Ik lees in de Bijbel zus en zo. Zou je dan niet denken, wat een idioot, wat geeft hem het recht zo tegen mij te praten? Zou je daar dan vervolgens hartelijk mee omgaan? Ik weet het wel zeker van niet. Misschien ging je wel nooit meer naar die kerk ook.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2012 12:14

Je vat samen wat ik steeds denk.
Er wordt op wat gemeend wordt te moeten lezen uit de Bijbel geoordeeld.
En niet alleen over homoseksualiteit. Over zoveel dingen waarbij gemeend wordt iemand de maat te moeten nemen.
Er wordt maar op los geoordeeld.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 mar 2012 12:55

Riska schreef:En niet alleen over homoseksualiteit. Over zoveel dingen waarbij gemeend wordt iemand de maat te moeten nemen.
Er wordt maar op los geoordeeld.

Ik sluit me ook aan.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 mar 2012 12:59

Letterlijk die teksten over de man die met een andere man slaapt, zoals met een vrouw. Ok, fair enough. Maar een vrouw die met een vrouw slaapt, zoals met een man, die tekst ben ik niet tegengekomen. Dus als we het allemaal letterlijk moeten nemen, mogen homo mannen niet toegeven aan hun geaardheid, maar homo vrouwen dus wel? Er staat namelijk NIET dat dat niet mag....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 mar 2012 13:06

Ik voorspel dat er nu iemand Rom. 1 gaat noemen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 mar 2012 13:12

maaarten schreef:Maar ook de homoseksueel, wiens geaardheid een gruwel is in Gods ogen, hoeft niet te wanhopen, want onze God is een genadige God, die iedereen, ook de homoseksuelen, roept tot inkeer en een leven met Hem.

Ik laat me niet zo vaak gaan hier, maar bij het lezen van zo'n farizeeërszin ga ik over mijn nek!
Wat een geluk: maaarten zegt dat het nog wel goed kan komen met die zondige homo's :mrgreen:

Hou toch op man. Strijd jij nou maar om in te gaan.
Als christenhomo weet ik dat mijn Verlosser leeft en dat ik mijn weg als homno niet zomaar is. Ik mag in afhankelijkheid leven van mijn Heere en mijn God.
En dat ik dan dingen anders zie dan jou, geeft jou het recht niet om zo ongenuanceerd met de zweep er over heen te gaanm.
Keer op keer komen er weer een paar hetero's met bijbelteksten aan. Wat dacht je nou?
Die bijbelteksten kent iedere christenhomo uit z'n hoofd en voor velen zijn die leters al nauwelijks meer te lezen omdat er zoveel tranen over heen gegaan zijn. "Waarom ik Heere"?

Maaarten, en anderen hou vooral je mening. Je hebt er tenslotte als hetero ook niet zo veel last van.
Maar wat zou het mooi zijn als de gemeenscahp der heiligen zioch eens zou uitsrekken naar die genen in ons midden die er ook bij horeen en welleichty een andere weg gaan dan jij.
Hou je nu maar bezig met de vraag die Jezus aan ons allen stelt: "Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben"?

Sorry, dat ik even fel werd. Maar soms kan het er even niet meer bij. :oops:
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “Archief”