Homo met relatie oprecht christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Re: Homo met relatie oprecht christen?

Berichtdoor Kereltje » 07 mar 2012 18:56

Kun jij ons daarover helderheid verschaffen? Enige verlichting zou glansrijk zijn.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 mar 2012 19:14

Ik dacht al dat het aan mij lag.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 07 mar 2012 19:20

Tante Pollewop schreef:Ik dacht al dat het aan mij lag.

Hoe vaak heb jij het gelezen...?
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 mar 2012 22:56

Kereltje schreef:Hoe vaak heb jij het gelezen...?

Vaak. :)
Ik zal eens kijken hoe ver ik kom.
Wilsophie schreef:Het zou een stuk duidelijker worden als men wel iets zou weten van het dualisme

De deelnemers aan deze discussie moeten dus iets weten van het dualisme. Wat moeten we weten?
Over welke tot niets te herleiden, tegenovergestelde of naast elkaar bestaande grondbeginselen hebben we het hier als het gaat om homoseksualiteit?
Wilsophie schreef: en wat God in de schepping heeft gelegd als zijnde mannelijk en vrouwelijk.
en wat is dat?
En omdat ik geloof dat een homo een oprecht Christen kan zijn in de zin van wat het woord betekent, zou kennis van het dualisme wat tot een éénheid gebracht wordt heel zinvol zijn en een hoop helderheid verschaffen.
De verwijten en beschuldigingen kunnen achterwege blijven en men kan als Eén zijnde in Christus deze zaken onderzoeken.

Aan dit stuk is geen touw vast te knopen, zonder een helder antwoord op bovenstaande vragen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2012 11:31

schelpje 3: Als een bepaald woord niet in de Bijbel staat, betekent dat niet dat het geoorloofd is!
Drugs worden ook niet vermeld. Pedofilie en travestie ook niet!

Maar het omgekeerde toch ook niet?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2012 11:55

Ik lees ergens dat 'kereltje' (ben je echt zo klein?) van mening is dat homo's (en lesbo's) met een relatie geen oprechte christenen kunnen zijn. Ik begrijp niet hoe hij dat kan zeggen want de teksten die hij daarbij aanhaalt kunnen niet slaan op gelijkgeaarde relaties, zoals die heden ten dage gebruikelijk en (in het algemeen) geaccepteerd zijn. Je kunt zelfs een burgerlijk en kerkelijk huwelijk aangaan. Ik snap werkelijk niet dat je überhaupt zo'n aanmatigende mening kunt hebben over andere mensen en hun relatie(s). Doen ze er iemand kwaad mee?
Volgens mij gaat zo'n negatieve opvatting gewoon ontzettend in tegen alle Bijbels noties zoals het liefdesgebod. Ik denk dan eerder dat degene die zich daaraan niet wenst te conformeren geen oprechte christen is. Zelf hanteer ik als stelregel dat je een ander niet aandoet wat je zelf ook niet prettig zou vinden als het jou aangedaan werd. Bovendien zie ik om mij heen genoeg homorelaties (ook in mijn kerk) die van een grote kwaliteit zijn. Die mensen passen toch echt niet in het rijtje van Timoteüs. Persoonlijk zou ik nooit in een kerk willen zijn waar zulke negatieve gedachten gemeengoed zijn over andere mensen. Daar zou ik mij echt voor schamen.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 08 mar 2012 14:28

hubert schreef:Maar het omgekeerde toch ook niet?

Dus pedofilie en travestie zijn geoorloofd?

Op die andere (aanmatigende) post van je hoop ik nog in te gaan...

maaarten

Berichtdoor maaarten » 08 mar 2012 21:07

hubert schreef:Doen ze er iemand kwaad mee?

Ze doen Gods scheppingsorde geweld aan. De Heere heeft het huwelijk geschapen voor man en vrouw, dat lezen we in Genesis 2:18-25. Wanneer dus twee mensen van hetzelfde geslacht een dergelijke relatie aan willen gaan, dan breken ze met Gods bedoeling. Ze verdraaien iets moois en goeds wat de Heere de mensheid gegeven heeft. Dat is een vreselijke zonde. Vandaar ook dat de Bijbel de homosexuele praktijk sterk veroordeelt.

Wanneer je oprecht Christen bent: wanneer je de Heere mag kennen, dan kun je je toch niet overgeven aan je driften en zo rechtstreeks tegen Gods schepping indruisen? Of ja, misschien kun je dat wel, maar dan zou je daar toch op zijn minst berouw van moeten hebben, niet vrolijk die verdraaiing van Gods schepping burgelijk en kerkelijk willen laten bevestigen in een 'huwelijk'. Ja, misschien als je je Bijbel met een korreltje zout neemt, en liever met je cultuur meegaat als dat je beter uitkomt, dan wel. Maar ja, dan ben je ook geen oprecht Christen.....

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 08 mar 2012 21:34

hubert schreef:Ik lees ergens dat 'kereltje' (ben je echt zo klein?) van mening is dat homo's (en lesbo's) met een relatie geen oprechte christenen kunnen zijn.

Niet ergens, maar 1 pagina hiervoor.

Ik begrijp niet hoe hij dat kan zeggen want de teksten die hij daarbij aanhaalt kunnen niet slaan op gelijkgeaarde relaties, zoals die heden ten dage gebruikelijk en (in het algemeen) geaccepteerd zijn. Je kunt zelfs een burgerlijk en kerkelijk huwelijk aangaan.

Bedankt voor het melden van je mening. Zou je echter willen onderbouwen waarom het niet kan slaan op gelijkgeaarde relaties?

Ik snap werkelijk niet dat je überhaupt zo'n aanmatigende mening kunt hebben over andere mensen en hun relatie(s). Doen ze er iemand kwaad mee?

Dat is slechts een teken dat je begrip wat moet worden verwijd. Als ik vloek, doe ik daar iemand kwaad mee? Dezelfde Iemand.

Volgens mij gaat zo'n negatieve opvatting gewoon ontzettend in tegen alle Bijbels noties zoals het liefdesgebod.

Je noemt één Bijbelse notie, maar er zijn er nog wel heel wat meer. Bovendien maak je jouw visie op mijn verhaal tot tegenstelling van het liefdesgebod. Daar zit behoorlijk wat vooringenomenheid in en dus moeilijk te verdedigen en dus vrij gemakkelijk als onzinnig te beschouwen. Maar misschien volgt er nog wat uitleg... ::))

Ik denk dan eerder dat degene die zich daaraan niet wenst te conformeren geen oprechte christen is. Zelf hanteer ik als stelregel dat je een ander niet aandoet wat je zelf ook niet prettig zou vinden als het jou aangedaan werd. Bovendien zie ik om mij heen genoeg homorelaties (ook in mijn kerk) die van een grote kwaliteit zijn. Die mensen passen toch echt niet in het rijtje van Timoteüs. Persoonlijk zou ik nooit in een kerk willen zijn waar zulke negatieve gedachten gemeengoed zijn over andere mensen. Daar zou ik mij echt voor schamen.

Misschien wordt het een andere situatie als er in de kerk geen homo's met een relatie zijn, maar mensen die homogevoelens hebben het zelf als zondig beschouwen. Je oordeelt trouwens vrij gemakkelijk over de mening van iemand anders. Het tot zonde stellen van een situatie wil niet zeggen dat je niet met iemand in alle liefde om kunt gaan. Als je jouw perceptie op andere dingen overbrengt dan zou ik het heel vervelend vinden om in een kerk te zitten met mensen die als ze iets zondig beschouwen, bijvoorbeeld vloeken, de mensen die dat doen ook zondig beschouwen en er (dus volgens hubert) een negatieve kijk op hebben. Dat is al helemaal niet volgens het gebod der liefde.
Laatst gewijzigd door Kereltje op 08 mar 2012 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 mar 2012 21:36

maaarten schreef:[quote="hubert"Doen ze er iemand kwaad mee?/quote]

Ze doen Gods scheppingsorde geweld aan. De Heere heeft het huwelijk geschapen voor man en vrouw, dat lezen we in Genesis 2:18-25. Wanneer dus twee mensen van hetzelfde geslacht een dergelijke relatie aan willen gaan, dan breken ze met Gods bedoeling. Ze verdraaien iets moois en goeds wat de Heere de mensheid gegeven heeft. Dat is een vreselijke zonde. Vandaar ook dat de Bijbel de homosexuele praktijk sterk veroordeelt.

Wanneer je oprecht Christen bent: wanneer je de Heere mag kennen, dan kun je je toch niet overgeven aan je driften en zo rechtstreeks tegen Gods schepping indruisen? Of ja, misschien kun je dat wel, maar dan zou je daar toch op zijn minst berouw van moeten hebben, niet vrolijk die verdraaiing van Gods schepping burgelijk en kerkelijk willen laten bevestigen in een 'huwelijk'. Ja, misschien als je je Bijbel met een korreltje zout neemt, en liever met je cultuur meegaat als dat je beter uitkomt, dan wel. Maar ja, dan ben je ook geen oprecht Christen.....[/quote][/quote]

Vooropgesteld dat ik ieder zijn mening gun, zeg je hier toch wel hele rare dingen.

- God heeft ook homo's geschapen. Dus je eerste punt is niet echt steekhoudend, of het moet zo zijn dat je alleen ageert tegen een homohuwelijk. Dan ben ik het wel met je eens; ik kies in dat opzicht ook voor samenwonen i.p.v. een huwelijk.
- Ik walg altijd weer van kreten als 'driften'. Ben je als hetero in je huwelijk alleen maar bezig met je overgeven aan driften?
- Verder ben je wel heel erg stellig. Je mag heus wel vinden dat een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht in jouw optiek niet is zoals God het bedoeld heeft. Natuurlijk mag dat. Maar om dan op basis van aannames een oordeel te vellen over anderen vind ik op zijn minst respectloos.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 08 mar 2012 21:38

coupe soleil schreef:Vooropgesteld dat ik ieder zijn mening gun, zeg je hier toch wel hele rare dingen.

- God heeft ook homo's geschapen.

God heeft ook gehandicapten geschapen.
God heeft ook schizofrenen geschapen.

Waren er voor de zondeval ook gehandicapten?
Waren er voor de zondeval ook schizofrenen?
Waren er voor de zondeval ook homo's?

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 mar 2012 21:51

Kereltje schreef:[quote="coupe soleil"
Vooropgesteld dat ik ieder zijn mening gun, zeg je hier toch wel hele rare dingen.

- God heeft ook homo's geschapen. /quote]

God heeft ook gehandicapten geschapen.
God heeft ook schizofrenen geschapen.

Waren er voor de zondeval ook gehandicapten?
Waren er voor de zondeval ook schizofrenen?
Waren er voor de zondeval ook homo's?[/quote]

Wat wil je daarmee zeggen? Nee, ik geloof niet dat er voor de zondeval gehandicapten en homo's waren. Maar een tegenwoordige heterorelatie is ook 100% anders dan voor de zondeval.
Als iemand met slechte ogen een bril neemt, zeg je toch ook niet dat dat tegen de schepping in gaat? Slecht voorbeeld wellicht, maar dat sluit geheel aan bij jouw zienswijze blijkens bovenstaande post.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 08 mar 2012 21:53

coupe soleil schreef:Wat wil je daarmee zeggen? Nee, ik geloof niet dat er voor de zondeval gehandicapten en homo's waren. Maar een tegenwoordige heterorelatie is ook 100% anders dan voor de zondeval.
Als iemand met slechte ogen een bril neemt, zeg je toch ook niet dat dat tegen de schepping in gaat? Slecht voorbeeld wellicht, maar dat sluit geheel aan bij jouw zienswijze blijkens bovenstaande post.

Mijn poging was om te duiden dat al schept God het goede dat door de zondeval het kwaad erin komt. En dat het dus geen argument is om homofilie goed of kwaad te duiden.

Door je laatste voorbeeld bevestig je mijn argument.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 08 mar 2012 21:58

Natuurlijk kan dat niet op die basis. Dat beweer ik ook nergens. Niet ik maar jij kwam met die vorbeelden op de proppen :wink: .

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 mar 2012 00:01

@Kereltje, wat zeg je dan wel?
Dat God een mens schept, en vervolgens komt als een soort van nalatenschap van de zondeval opeens homoseksualiteit in ongeveer 5 tot 10 procent van de mensen?

Terug naar “Archief”