Wíl God mensen bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Wíl God mensen bekeren?

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2012 23:42

knip.....Ik geloof niet dat het principe veranderd is en dat het er zeker toe doet of je bewust of onbewust zondigt, niet m.b.t. je behoud/positie maar wel in de dagelijkse levenspraktijk. (noemen ze ook wel staat en stand)knip...

Dan moeten we kijken naar de functie van de leiding van de Heilige Geest in het leven van een gelovige onder het nieuwe verbond, waar in ieder geval staat dat "wie gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde" met gestorven zijn bedoelt Paulus dat de oude natuur is gestorven met de Here Jezus. Hij leeft in mij door de Heilige Geest en door wedergeboorte zegt diezelfde Johannes: "Wat uit God geboren is kàn niet zondigen".

De discipelen in Efeze waren gelovigen.
Ze geloofden in de Schrift en in de Messias.
Er waren alleen onduidelijkheden.

Paulus begon met hen te vragen of ze "Heilige Geest" ontvangen hadden.
Zij antwoordden : "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is"
Het onbepaalde lidwoord "een" bestaat noch in het Grieks noch in het Hebreeuws.

Al zouden ze Hem ontvangen hebben dan wisten zij dat niet.
Als de Heilige Geest in de Bijbel van toen voorkwam, hadden de discipelen in Efeze het bestaan van die Heilige Geest moeten weten.

Zo hadden de twaalven destijds ook nooit over de "opstanding uit de doden" ( van tussen de doden uit) gehoord.
Zie Matth 17.
Zij wisten wel wat een opstanding uit de dood was.
Gelovigen van nu wachten op een opstanding van tussen de doden uit. Ik wacht niet op de jongste dag maar ik wacht op een eerder gebeuren.... veel eerder zelfs.

Heilige Geest is de Geest, die in verband met de opstanding van Christus genoemd wordt.
Het is de Geest die de Messias nà Zijn opstanding heeft ontvangen.
De Here Jezus werd door Zijn opstanding "de Messias, /de Christus" daarom ligt de nadruk in het NT niet op het kruis maar op de opstanding.
Dit nieuwe leven heet in Psalm 51 "Heilige Geest".

Hoewel één van de omschrijvingen van Gods Geest in bijvoorbeeld Jesaja 63 "Heilige Geest" wordt genoemd zijn er meer omschrijvingen voor de Geest van God. ( Jesaja 63 gaat over de gebeurtenissen op de Olijfberg dus na Zijn opstanding.

De term komt slechts 3 keer voor in het OT en wordt dan steeds genoemd i.v.m. de Messias, die Israël in het verleden heeft verlost en dat in de toekomst ook doen zal.

In het NT staat voor het eerst "Heilige Geest" in Mattheus 1 , als veroorzaker van de zwangerschap van Maria.
Maria en Jozef hebben ongetwijfeld gezocht naar het begrip en vonden het slechts in Psalm 51 en Jesaj 63.

Heilige Geest wordt genoemd i.v.m. het nieuwe verbond en het meeste in de brieven. Daat staat dat gelovigen van na de opstanding het leven van Christus hebben ontvangen en gezet zijn in de hemel. (Efeze 2.)

Eerst was er een Trooster, Die niet bij de discipelen zou blijven en toen kwam er een Andere Trooster (die "de Geest der Waarheid") wordt genoemd en die wel bij hen zou blijven.
Het is niet in eerste plaats de Geest Gods, maar de Geest van Christus.
De Heilige Geest was beloofd en woont in de harten van de gelovigen van nà de opstanding.
Wedergeboorte vindt plaats door de Heilige Geest op grond van geloof.

Als de Here Jezus aan het kruis "de geest geeft" dan is dat de nefesh en geen Heilige Geest.
Onze eigen geest wordt niet dood of extra levend gemaakt, nee er komt een Geest bij.
De doop in de Heilige Geest is ook niets anders dan wedergeboorte.
Vuur en olie, zijn beelden van de Heilige Geest.

"Die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonde" en aangezien ik met Jezus Christus gestorven ben en met de Here Jezus Christus opgewekt.. ben ik gerechtvaardigd van de zonde.
Je nefesh of je menselijke geest wordt niet veranderd in Heilige Geest, maar je ontvangt een geheel nieuwe Geest. En je hebt er niets aan als je je niet bewust bent dat je Heilige Geest hebt ontvangen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 mar 2012 00:07

@Schaapje
Wij doen de Here Jezus als Middelaar verdriet als wij niet de verandering door de kracht van Zijn genade willen aanvaarden, die kracht, Zijn Geest wil in ons wonen, dat levert natuurlijk interne conflicten op tussen ons vleselijk denken en handelen, maar Hij heeft de overwinning voor ons behaald, en als men die overwinning (het leven en het offer) niet wil aanvaarden dan koestert men hun eigen zonden en tekortkomingen en kan Gods Geest niets voor de mens doen, dan blijft men bij de letter (hoe mooi je het ook kan uitleggen) van Gods Woord, maar het dringt niet tot hen door, want zij aanvaarden het niet.

Je merkt ook dat satan gebruikt maakt van diegene die uitstuitend vanuit de letter discussie voert en niet de "taal" kan spreken vanuit het hart, tegenstellingen oproepen om daardoor gesprekken te voeren kan nooit geen zegen op rusten.

Het zou kunnen dat men door opvoeding of afkomst of teleurstellingen de ander de maat willen nemen (ook op geestelijk gebied), maar de ruimte laten in denken bij de ander in discussie is een groot goed.

Door de "taal" van uitdrukken op elk front kan men veel constateren.

@Schaapje, vr.groet.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 mar 2012 01:11

Wilsophie schreef:Dan moeten we kijken naar de functie van de leiding van de Heilige Geest in het leven van een gelovige onder het nieuwe verbond, waar in ieder geval staat dat "wie gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde" met gestorven zijn bedoelt Paulus dat de oude natuur is gestorven met de Here Jezus. Hij leeft in mij door de Heilige Geest en door wedergeboorte zegt diezelfde Johannes: "Wat uit God geboren is kàn niet zondigen".

Ik heb al meer gezegd dat de gelovige een nieuwe schepping is, een heilige, een rechtvaardige. Wat uit God geboren is zondigt niet, daar doe ik helemaal niets van af.
Maar we zitten OOK nog met het vlees (oude mens o.a. Kol.3), waar geen goed in is. We worden opgeroepen om de werkingen van het vlees te doden door de Geest. Rom.
Die oude mens maakt geen deel uit van de nieuwe identiteit die de gelovige heeft in Christus, maar zo lang hij hier op aarde leeft heeft hij er mee te maken.

Als een gelovige toegeeft aan de werkingen van het vlees en zondigt hoort hij zijn zonden te belijden aan God volgens Johannes. En ook aan zijn medemens als hij tegen hem zondigt. Luk. 17.
Dan zeg je niet dat je ze meteen weer vergeet, kom nou!!!
Ja de gelovige leeft onder het nieuwe verbond en heeft de wet van Christus in zijn hart, en de Heilige Geest woont in hem, des te erger als hij dan toch zondigt want hij kan anders!
En toch gebeurt het 'wij struikelen allen in vele' zegt Jakobus.

Wilsophie schreef:En wat Johannes betreft daarin lees jij een voorwaarde en ik niet. Ik lees een feit.

Een voorwaarde voor wat??? Ik had erbij gezegd 'niet met betrekking tot het behoud' want dit wordt door een gelovige tegen gelovigen gezegd.
Leg me ajb niets in de mond, ik heb alleen gezegd wat er staat. En al eerder zei ik dat van onze kant de Vader - kind relatie verstoort wordt als we zondigen.
En waarom ga je niet in op Heb.12? 7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt? 8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.
We kunnen de Heilige Geest bedroeven en we worden zelfs gewaarschuwd de Heilige Geest niet uit te blussen 1 Thess.5: 19. Dat gebeurd door bewust te zondigen, dus ik snap niet dat je zegt: "Of het bewuste zonden zijn of onbewust speelt geen rol daar maakt de Bijbel geen onderscheid in". #-o

Verder zou ik je willen vragen of je voortaan erbij wilt zetten wie je citeert. Je neemt regelmatig een klein stukje van een reactie van iemand op wie je reageert, en dan is het handig als je het even in het verband kan teruglezen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2012 08:46

quote="Wilsophie"

Dan moeten we kijken naar de functie van de leiding van de Heilige Geest in het leven van een gelovige onder het nieuwe verbond, waar in ieder geval staat dat "wie gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde" met gestorven zijn bedoelt Paulus dat de oude natuur is gestorven met de Here Jezus. Hij leeft in mij door de Heilige Geest en door wedergeboorte zegt diezelfde Johannes: "Wat uit God geboren is kàn niet zondigen".

De discipelen in Efeze waren gelovigen.
Ze geloofden in de Schrift en in de Messias.
Er waren alleen onduidelijkheden.

Paulus begon met hen te vragen of ze "Heilige Geest" ontvangen hadden.
Zij antwoordden : "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is"
Het onbepaalde lidwoord "een" bestaat noch in het Grieks noch in het Hebreeuws.

Al zouden ze Hem ontvangen hebben dan wisten zij dat niet.
Als de Heilige Geest in de Bijbel van toen voorkwam, hadden de discipelen in Efeze het bestaan van die Heilige Geest moeten weten.

Zo hadden de twaalven destijds ook nooit over de "opstanding uit de doden" ( van tussen de doden uit) gehoord.
Zie Matth 17.
Zij wisten wel wat een opstanding uit de dood was.
Gelovigen van nu wachten op een opstanding van tussen de doden uit. Ik wacht niet op de jongste dag maar ik wacht op een eerder gebeuren.... veel eerder zelfs.

Heilige Geest is de Geest, die in verband met de opstanding van Christus genoemd wordt.
Het is de Geest die de Messias nà Zijn opstanding heeft ontvangen.
De Here Jezus werd door Zijn opstanding "de Messias, /de Christus" daarom ligt de nadruk in het NT niet op het kruis maar op de opstanding.
Dit nieuwe leven heet in Psalm 51 "Heilige Geest".

Hoewel één van de omschrijvingen van Gods Geest in bijvoorbeeld Jesaja 63 "Heilige Geest" wordt genoemd zijn er meer omschrijvingen voor de Geest van God. ( Jesaja 63 gaat over de gebeurtenissen op de Olijfberg dus na Zijn opstanding.

De term komt slechts 3 keer voor in het OT en wordt dan steeds genoemd i.v.m. de Messias, die Israël in het verleden heeft verlost en dat in de toekomst ook doen zal.

In het NT staat voor het eerst "Heilige Geest" in Mattheus 1 , als veroorzaker van de zwangerschap van Maria.
Maria en Jozef hebben ongetwijfeld gezocht naar het begrip en vonden het slechts in Psalm 51 en Jesaj 63.

Heilige Geest wordt genoemd i.v.m. het nieuwe verbond en het meeste in de brieven. Daat staat dat gelovigen van na de opstanding het leven van Christus hebben ontvangen en gezet zijn in de hemel. (Efeze 2.)

Eerst was er een Trooster, Die niet bij de discipelen zou blijven en toen kwam er een Andere Trooster (die "de Geest der Waarheid") wordt genoemd en die wel bij hen zou blijven.
Het is niet in eerste plaats de Geest Gods, maar de Geest van Christus.
De Heilige Geest was beloofd en woont in de harten van de gelovigen van nà de opstanding.
Wedergeboorte vindt plaats door de Heilige Geest op grond van geloof.

Als de Here Jezus aan het kruis "de geest geeft" dan is dat de nefesh en geen Heilige Geest.
Onze eigen geest wordt niet dood of extra levend gemaakt, nee er komt een Geest bij.
De doop in de Heilige Geest is ook niets anders dan wedergeboorte.
Vuur en olie, zijn beelden van de Heilige Geest.

"Die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonde" en aangezien ik met Jezus Christus gestorven ben en met de Here Jezus Christus opgewekt.. ben ik gerechtvaardigd van de zonde.
Je nefesh of je menselijke geest wordt niet veranderd in Heilige Geest, maar je ontvangt een geheel nieuwe Geest. En je hebt er niets aan als je je niet bewust bent dat je Heilige Geest hebt ontvangen.

Er is iedere keer een groot hiaat in jouw berichtgeving, n.l. vergeving van zonden, opvallend dat je die vergeving nergens noemt.

Hand.26:18
...om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht der satan tot God...opdat gij vergeving van zonden ontvangt.

Joh.2:6
Wie zegt dat hij IN Hem blijft behoort ook ZELF zo te wandelen als Hij gewandeld heeft.

Wie kan zeggen dat hij/zij wandeld zoals de Here Jezus gewandeld heeft?
Als GOd ons ziet zoals Jezus is dat is dat uit genade, genade omdat Hij de zonden die wij nog doen, op het belijden van ons zal vergeven.

Joh.1:8
Indien wij zeggen dat wij geen zonden hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is niet in ons. Indien wij onze zonden belijden, Hij is trouw en rechtvaardig om onze zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Indien wij zeggen wij hebben niet gezondigd maken wij Hem tot een leugenaar en Zijn woord is niet in ons.

De hang naar, al dan niet naar bewuste zonden spelen wel degelijk een rol in het nieuwe leven van een kind van God, daarom hebben wij de HG ontvangen die ons kan wijzen op onze zonden, zodat wij vergeving ontvangen en er geen hang meer is naar de bewuste en onbewuste zonden, door het werk van de HG.
Deze hang naar bewuste en onbewuste zonden komen uit de oude mens waarvoor de Here Jezus gekruisigd is, en waar we ons vanaf moeten keren.
De hang naar bewuste of onbewuste zonden IS duisternis.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 09:43

van 1a2b3c
Ik heb al meer gezegd dat de gelovige een nieuwe schepping is, een heilige, een rechtvaardige. Wat uit God geboren is zondigt niet, daar doe ik helemaal niets van af.
Maar we zitten OOK nog met het vlees (oude mens o.a. Kol.3), waar geen goed in is. We worden opgeroepen om de werkingen van het vlees te doden door de Geest. Rom.
Die oude mens maakt geen deel uit van de nieuwe identiteit die de gelovige heeft in Christus, maar zo lang hij hier op aarde leeft heeft hij er mee te maken.

Dat ben ik helemaal met je eens, daarom heb ik elders uitgelegd dat wij een Hogepriester hebben die ons reinigt en dagelijks onze voeten wast. En dat reinigen is nodig vanwege de werkingen van het vlees, ook heb ik geprobeerd te zeggen dat die werking van het vlees geactiveerd wordt en door satan en door de wet.

Als een gelovige toegeeft aan de werkingen van het vlees en zondigt hoort hij zijn zonden te belijden aan God volgens Johannes. En ook aan zijn medemens als hij tegen hem zondigt. Luk. 17.
Dan zeg je niet dat je ze meteen weer vergeet, kom nou!!!

Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat onbewuste zonden, zonden zijn die je niet bewust doet, dus buiten je bewustzijn en dan kan ik ze ook niet belijden, want ik weet het niet meer.
Als jij aan het einde van de dag precies weet wat je verkeerd hebt gedaan dan is dat heel knap, misschien heb je wel iets verkeerds gedaan aan mijn adres, maar was je het niet bewust.
En zou God dat niet vergeven hebben toen de Here Jezus stierf aan het kruis.
Dat was een daad van Rechtvaardigheid, een juridische kwestie.
Als Johannes citeert dat wij onze zonden zouden belijden dan zegt Hij dat God getrouw en BARMHARTIG is en niet rechtvaardig want dat was bij het kruis aan de orde.
En Johannes zegt dit in relatie tot onze zondeschuld.
Inderdaad je schuldgevoel worden weggenomen door ze te belijden aan God en/of aan de persoon. Maar soms is er geen persoon. Ik hoop dat je dit snapt.

Ja de gelovige leeft onder het nieuwe verbond en heeft de wet van Christus in zijn hart, en de Heilige Geest woont in hem, des te erger als hij dan toch zondigt want hij kan anders!
En toch gebeurt het 'wij struikelen allen in vele' zegt Jakobus.

Het dient niet tot Gods eer, en of hij anders kan is in sommige gevallen de vraag.

We kunnen de Heilige Geest bedroeven en we worden zelfs gewaarschuwd de Heilige Geest niet uit te blussen 1 Thess.5: 19. Dat gebeurd door bewust te zondigen, dus ik snap niet dat je zegt: "Of het bewuste zonden zijn of onbewust speelt geen rol daar maakt de Bijbel geen onderscheid in". #-o

Inderdaad dat zei ik al dat de Bijbel geen onderscheid maakt, maar dat sprak jij tegen.
Daarmee zeg je dat Heilige Geest bedroeven ook gebeurd door onbewust zondigen anders klopt je verhaal niet.

Verder zou ik je willen vragen of je voortaan erbij wilt zetten wie je citeert. Je neemt regelmatig een klein stukje van een reactie van iemand op wie je reageert, en dan is het handig als je het even in het verband kan teruglezen.

Dat zal ik doen, ik krijg steeds met rode letters te zien dat ik geen meerdere citaten mag gebruiken en weet niet precies hoe ik dat op moet lossen. Mijn excuus.
Je hebt een moeilijke nicknaam en dan moet ik toch weer terugkijken en mijn bericht verlaten, maar ik doe mijn best.

Dan Hebr.12 vers 7. ik doe dat niet expres, maar wil de post niet te lang maken.
Maar goed dat je erop terug komt.

Ik citreer de Statenvertaling: "Maar, indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen, want wat zoon is er , dien de vader niet kastijdt!"

Natuurlijk moeten we het hele hoofdstuk lezen en zien om wie het gaat, wie de geadresseerden zijn, want de Bijbel is wel voor ons geschreven, maar gaat niet altijd over ons.
Laat ons afleggen de zonde die ons lichtelijk omringt en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons is voorgesteld, ziende op de Overste Leidsman en Voleinder des geloofs Jezus Christus, enz...
Het is gericht aan de gelovigen en Paulus legt uit was kastijding is en wat het tot gevolg heeft.
Hij heeft het over zonen en over natuurlijke vaders die ons gekastijd hebben, en daarom des te meer zouden we zien of gehoorzamen op onze hemelse Vader.
Kastijden is in het Grieks het woord "pedagogiek" en zoals onze natuurlijke vaders ons hebben opgevoed zo ook onze hemelse vader.
Onze aardse vaders voedden ons een korte tijd op en onze hemelse Vader doet het tot nut.
opdat wij Zijn heiligheid deelachtig zouden WORDEN.
Het is een proces dus met een doel. Ons kindschap wordt straks omgezet in zoonschap omdat wij deel hebben aan een erfenis.
Laat ons dan afleggen de zondelast, dat is een activiteit toch?
Dan 1 Thess 5 vers 19 daarvan zeg jij dat we de Heilige Geest uitblussen door bewust te zondigen.
Blust de Geest niet uit en veracht de profetieën niet
Verblijdt u te allen tijd, bidt zonder ophouden, dankt God in alles enz...Want de Gods des vredes , de Koning van Salem heilige u geheel en al en uw geheel oprechte geest en ziel en lichaam worde onberispelijk bewaard in de parousia van onze Here Jezus Christus.

Ik lees niets over zonde of zonden bewust of onbewust, nee ik lees wat adviezen van Paulus ter bemoediging en de belofte dat wij geheel en al geheiligd worden en oneberispelijk tot in de dag van Christus en dat is niet de jongste dag, maar dit terzijde.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 09:49

van Schaapje...daarom hebben wij de HG ontvangen die ons kan wijzen op onze zonden

Waar staat dit in de Bijbel?
Dan begrijp je helaas niet wat de Heilige Geest inhoudt, dat is niet erg, maar stel je dan open met de vrede van God in je hart en belijd je hatelijke gevoelens t.o.v. een medegelovige.

De satan is de verklager der broederen en hij wijst op onze schuld.
Ik heb daar al een lied over geplaatst;
"Als de satan mij wijst op mijn schuld zeg ik: "Ja. maar tis alles genageld aan 't kruis.
'k Zie niet meer op mijn zonden, 'kvolg Jezus slechts na,
Die me een plaats schonk in 't Vaderlijk huis"

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 05 mar 2012 11:44

Wilsophie schreef:Als Johannes citeert dat wij onze zonden zouden belijden dan zegt Hij dat God getrouw en BARMHARTIG is en niet rechtvaardig want dat was bij het kruis aan de orde.

Hoi Wilsophie, gaat het hier nog over de tekst uit Joh.1:9?

Daar staat....."Indien wij onze zonden belijden , Hij is getrouw en rechtvaardig"......

Als dat zo is dan begrijp ik niet wat je met de quote bedoelt te zeggen.

h.g. Learsi

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 11:54

@ Learsi...Gods Barmharigheid en Gods Rechtvaardigheid, is niet hetzelfde.
Dat noemde ik in verband met die tekst.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 05 mar 2012 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 05 mar 2012 12:02

Wilsophie schreef:"Wat uit God geboren is kàn niet zondigen"..
M.I is de gedachtegang hierbij meer een eigen leerstelling geworden waardoor ook anderen negatief worden beïnvloedt maar wat naar mijn idee niet klopt met de dagelijkse praktijk

Een tekst uit de bijbel klopt wel...alleen is de context van deze tekst ook belangrijk, n.l de praktijk!

Een geest van iemand is wel wedergeboren, maar zijn natuurlijke staat en wandel zal hier achteraan in proces volgen. Want een wedergeboren persoon die geen zonde in de praktijk pleegt is m.i volmaakt.
Dit heeft meer iets weg van een kant en klaar product dan van een persoon die groeit van baby tot volwassene. Ik ken ook mensen die het hierna fouten noemen (als het toch voorkomt) anders klopt de stelling van Johannes niet meer???? (=> lees eerder eigen leerstelling) waardoor eigen werken weer de kop opsteken!

De keerzijde is ook dat iemand die in Jezus Christus gelooft en Hem aanneemt als Heer, hierdoor gaat twijfelen... Want als ik weet dat ik een zonde hebt begaan dan zou ik niet wedergeboren zijn! (met alle ellende nadien)
Dan ben je gewoon weer terug bij af.(rara wie daar op uit is, dat je niet groeit)
Omdat je niet begrijpt wat je met je zonden aanmoet, wanneer je nu precies wedergeboren bent (pas in een volmaakte staat) en last but nou least, waarom er een KRUIS en GENADE bestaat.

1 Gelukkig heeft Derek Prince er een dik praktijkboek over geschreven. Mensen die toch zondigen, die desondanks ook nog bezeten (kunnen) zijn en hoe hij als voorganger stapsgewijs door God (H.G) geleidt wordt om deze problematiek de baas te worden. Zij zullen boze geesten uitdrijven (een echte aanrader dus)

2 Zondigen heeft ook niet altijd een link naar bezetenheid maar de NBV vertaald het altijd heel mooi, dat is dat er een macht achter zonden zit. Zonden worden dus gevoed vanuit de macht der duisternis erachter.
De duisternis wil niets liever mensen die door God levend gemaakt zijn, laten struikelen zodat ze deel krijgen aan gebieden in iemands leven. De bekende legale grond. Om deze legale grond gaat het denk ik o.a. ook als het om zonden gaat.

3 Als derde hebben we nog ons eigen vlees. Ons vlees is zondig en dat zal af moeten sterven. Dit is een proces en geen kant en klaar status. Dit afsterven gebeurt onder bediening van de HG.
Alleen is het de vraagt of iedereen ook zo gehoorzaam is aan de HG en dagelijks doet wat Hij vraagt. Of willen we dingen graag op onze eigen manier. Omdat wij het zelf zo graag willen (walmende vlaspit)

In het OT (het grote voorbeelden-boek voor al je huidige NT vragen) wordt vlees veelal uitgebeeld in klei, zoals je b.v kunt zien bij Gideon als je de kruik van klei kapot slaat, blijft er alleen nog maar licht en geluid over (hallelujah)

In mijn understanding begrijp ik dan ook dat alles wat uit God komt 100% goed is, we zijn levend gemaakt door de HG en schijne daardoor als een licht van God in de duisternis. Maar we dragen persoonlijk nog genoeg rotzooi met ons mee wat gaandeweg zal moeten verdwijnen. Je bent 100 % Vrij maar soms wil het vlees nog wel eens stuiptrekken...Gelukkig bestaat er daarom ook dubbel zoveel genade!

Als Christen hebben we door de HG de spirit om elke dag te doen wat Jezus ook deed en de geboden van God die in je hart gelegd zijn ook te onderhouden. Dat is Gods liefde die regeert. (hallelujah)
Als Christen heb je geen behoefte om de werken van de duisternis en het zondige vlees te doen. Tussen deze twee bestaat er veelal strijdt. Mensen kunnen leeglopen waardoor de HG langzaam verdwijnt. De olie raakt op.
Daarom is een oliegevulde gemeente zo belangrijk dat je telkens weer gevuld kan worden met de HG en de strijd met het zondige vlees aankan (heb jij een oliegevulde gemeente?)

Elke dag belijden van wat je verkeert doet zodat er ook geen aanklacht (grond) kan ontstaan is iets wat je m.i ook het beste kan doen. Reiniging en bedekking door het bloed want een knieval is zo gemaakt...
De vrucht van Geest groeit hierin tegen net zo goed en daar moet veel meer ruimte voor bestaan dan de misstap (ondanks dat je het goed moet afhandelen, omdat er een aanklager der broederen is)

Verder ligt er denk ik geen focus op de strijdt maar juist dat we een licht willen zijn op de standaard, een stad op de berg en dat we dit dagelijks willen praktiseren. Dat we een beschikbaar kanaal voor God willen zijn.
Als wedergeboren praktiseer je geen zonden maar juist gerechtigheid onder leiding van de HG

andere teksten van joh. die dit verduidelijken:

De wandel in het licht
1joh:1: 5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen:
God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. 6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

Het bewaren van Christus’ geboden
3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5 maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft. (dus niet tussendoor even snel zondigen)

1joh 2:1 Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige; 2 en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld.

joh.6:7 Alles wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen, en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

1joh 5:16 Als iemand zijn broeder ziet zondigen, een zonde niet tot de dood, moet hij bidden en God zal hem het leven geven, hun namelijk, die zondigen niet tot de dood. Er bestaat zonde tot de dood: daarvoor zeg ik niet, dat hij moet vragen. 17 Alle ongerechtigheid is zonde, en er bestaat zonde niet tot de dood.
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 05 mar 2012 12:08

Wilsophie schreef:Gods Barmharigheid en Gods Rechtvaardigheid, is niet hetzelfde.
Dat noemde ik in verband met die tekst.

Bedankt voor je reactie, maar wat dat met Joh.1:9 te maken heeft blijft onduidelijk voor me.

h.g. Learsi

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mar 2012 12:32

Mat.5
27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.
31 Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven. 32 Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk.
33 Wederom hebt gij gehoord, dat tot de ouden gezegd is: Gij zult uw eed niet breken, doch aan de Here uw eden gestand doen. 34 Maar Ik zeg u, in het geheel niet te zweren: bij de hemel niet, omdat hij de troon van God is; 35 bij de aarde niet, omdat zij de voetbank zijner voeten is; bij Jeruzalem niet, omdat het de stad van de grote Koning is; 36 ook bij uw hoofd zult gij niet zweren, omdat gij niet één haar wit kunt maken of zwart. 37 Laat het ja, dat gij zegt, ja zijn, en het neen, neen; wat daar bovenuit gaat, is uit den boze.
38 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Oog om oog en tand om tand. 39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe; 40 en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel; 41 en zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem. 42 Geef hem, die van u vraagt, en wijs hem niet af, die van u lenen wil.
43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij haten. 44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, 45 opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader, die in de hemelen is; want Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46 Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? 47 En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij meer dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde?
48 Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.

@Wilsophie
Lees dit hierboven eens, jij zegt dat er geen wet meer is, en dat je door geloof gerechtvaarigd bent voor God, maar dat is een halve waarheid.
Volmaakt zullen wij zijn als we de wet doen zoals Jezus hierboven beschreef, en zoals je lezen kunt heeft het alles te maken met onze naaste. Doe jij alles wat hierboven staat.....ik durf te bekennen dat ik vaak herhaaldeijk faal in deze dingen, ...durf jij dat ook te bekennen?
En daarom hebben we elke dag weer genade nodig, omdat we zo falen.

Ook zeg je dat wie IN Christus is niet kán zondeigen, ik heb je hierboven al uitgelegt dat de gelovige niet altijd in Christus is in woord en daad. Ananias was ook bekeerd en hij bedroog de HG en viel dood neer.

De woorden van de Here Jezus worden vaak gelezen in de evangeliën; Uw zonden zijn vergeven, zondig niet meer!!!

Jij zegt dat onze bewuste zonden niet meer uit maken, dat is Bijbels gezien een dwaalleer, sorry maar zo zie ik dat.

Je vraagt naar de tekstverwijzing dat het de HG is die overtuigt van zonden, deze tekst zit in mijn hoofd verankerd, maar ik kan hem inderdaad niet vinden.

Hebr.4:12
Want het woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door zó diep dat het van één scheidt, ziel en geest, gewrichten en merg en het schift

o v e r l e g g i n g e n en g e d a c h t e n d e s h a r t e n.
Laatst gewijzigd door schaapje op 05 mar 2012 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 12:36

@ Learsi t.a.v . de tekst uit Johannes mijn antwoord aan jou.
Dat begrijp ik heel goed, ik heb het ook altijd zo begrepen dat wij verplicht waren om onze zonden te belijden dus zouden onbeleden zonden niet vergeven worden.
Geloof jij dat?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 05 mar 2012 13:15

Wilsophie schreef:@ Learsi t.a.v . de tekst uit Johannes mijn antwoord aan jou.
Dat begrijp ik heel goed, ik heb het ook altijd zo begrepen dat wij verplicht waren om onze zonden te belijden dus zouden onbeleden zonden niet vergeven worden.
Geloof jij dat?

In je door mij gequote bericht lijkt het er, in mijn ogen op, dat je (in de Joh. tekst) het woordje "rechtvaardig" omwisselt voor "barmhartig". Daar gaat mijn vraag over. Waarom doe je dat?

Als dat niet je bedoeling is, dan snap ik de opmerking die je in de quote over "rechtvaardig" en "barmhartig" maakt niet. Wat bedoel je dan met je opmerking, leg dat eens uit.

b.v.d. Learsi

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 05 mar 2012 13:18

Wilsophie schreef:Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat onbewuste zonden, zonden zijn die je niet bewust doet, dus buiten je bewustzijn en dan kan ik ze ook niet belijden, want ik weet het niet meer.
Als jij aan het einde van de dag precies weet wat je verkeerd hebt gedaan dan is dat heel knap, misschien heb je wel iets verkeerds gedaan aan mijn adres, maar was je het niet bewust.
En zou God dat niet vergeven hebben toen de Here Jezus stierf aan het kruis.
Dat was een daad van Rechtvaardigheid, een juridische kwestie.
Als Johannes citeert dat wij onze zonden zouden belijden dan zegt Hij dat God getrouw en BARMHARTIG is en niet rechtvaardig want dat was bij het kruis aan de orde.
Inderdaad je schuldgevoel worden weggenomen door ze te belijden aan God en/of aan de persoon. Maar soms is er geen persoon. Ik hoop dat je dit snapt.

Jij zegt dat de Bijbel geen onderscheid maakt tussen bewuste en onbewuste zonden.
Ik heb nooit gezegd dat ik precies weet wat ik allemaal verkeerd doe, ik geloof zeker dat ik (en iedereen) dingen doe die ik zelf niet als zonde doorzie, onbewuste zonden dus.
En ik ben het met je eens dat God ook die zonden vergeeft, maar ik heb het over de zonden waar we wel van weten, die moeten we belijden. Johannes! Die overigens zegt: God is getrouw en RECHTVAARDIG.
Hij vergeeft de gelovige uit rechtvaardigheid, omdat Hij dat aan Jezus 'verplicht' is.
De gelovige is in Christus en daarom zou het 'onrechtvaardig' zijn als Hij de zonde niet vergeeft.

1a2b3c: We kunnen de Heilige Geest bedroeven en we worden zelfs gewaarschuwd de Heilige Geest niet uit te blussen 1 Thess.5: 19. Dat gebeurd door bewust te zondigen, dus ik snap niet dat je zegt: "Of het bewuste zonden zijn of onbewust speelt geen rol daar maakt de Bijbel geen onderscheid in".
Wilsophie schreef:Inderdaad dat zei ik al dat de Bijbel geen onderscheid maakt, maar dat sprak jij tegen.
Daarmee zeg je dat Heilige Geest bedroeven ook gebeurd door onbewust zondigen anders klopt je verhaal niet.

Dat spreek ik nog steeds tegen, de Bijbel wel onderscheid tussen bewuste en onbewuste zonden.
Gelovigen bedroeven de Heilige Geest door bewust te zondigen, en zich er niet van af te keren en door ze niet te belijden.

Citeren: je opent met [*quote="Wilsophie"] en sluit met [*/quote] en dan zonder *, en uiteraard met de juiste naam. :wink: En alleen tekst ertussen, dus geen andere quotes.

Groet!
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 05 mar 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 05 mar 2012 13:20

Wilsophie schreef:Als Johannes citeert dat wij onze zonden zouden belijden dan zegt Hij dat God getrouw en BARMHARTIG is en niet rechtvaardig want dat was bij het kruis aan de orde.
Inderdaad je schuldgevoel worden weggenomen door ze te belijden aan God en/of aan de persoon. Maar soms is er geen persoon. Ik hoop dat je dit snapt.......

Waarom wissel je hier die woorden?

h.g. Learsi

Terug naar “Archief”