knip.....Ik geloof niet dat het principe veranderd is en dat het er zeker toe doet of je bewust of onbewust zondigt, niet m.b.t. je behoud/positie maar wel in de dagelijkse levenspraktijk. (noemen ze ook wel staat en stand)knip...
Dan moeten we kijken naar de functie van de leiding van de Heilige Geest in het leven van een gelovige onder het nieuwe verbond, waar in ieder geval staat dat "wie gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde" met gestorven zijn bedoelt Paulus dat de oude natuur is gestorven met de Here Jezus. Hij leeft in mij door de Heilige Geest en door wedergeboorte zegt diezelfde Johannes: "Wat uit God geboren is kàn niet zondigen".
De discipelen in Efeze waren gelovigen.
Ze geloofden in de Schrift en in de Messias.
Er waren alleen onduidelijkheden.
Paulus begon met hen te vragen of ze "Heilige Geest" ontvangen hadden.
Zij antwoordden : "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is"
Het onbepaalde lidwoord "een" bestaat noch in het Grieks noch in het Hebreeuws.
Al zouden ze Hem ontvangen hebben dan wisten zij dat niet.
Als de Heilige Geest in de Bijbel van toen voorkwam, hadden de discipelen in Efeze het bestaan van die Heilige Geest moeten weten.
Zo hadden de twaalven destijds ook nooit over de "opstanding uit de doden" ( van tussen de doden uit) gehoord.
Zie Matth 17.
Zij wisten wel wat een opstanding uit de dood was.
Gelovigen van nu wachten op een opstanding van tussen de doden uit. Ik wacht niet op de jongste dag maar ik wacht op een eerder gebeuren.... veel eerder zelfs.
Heilige Geest is de Geest, die in verband met de opstanding van Christus genoemd wordt.
Het is de Geest die de Messias nà Zijn opstanding heeft ontvangen.
De Here Jezus werd door Zijn opstanding "de Messias, /de Christus" daarom ligt de nadruk in het NT niet op het kruis maar op de opstanding.
Dit nieuwe leven heet in Psalm 51 "Heilige Geest".
Hoewel één van de omschrijvingen van Gods Geest in bijvoorbeeld Jesaja 63 "Heilige Geest" wordt genoemd zijn er meer omschrijvingen voor de Geest van God. ( Jesaja 63 gaat over de gebeurtenissen op de Olijfberg dus na Zijn opstanding.
De term komt slechts 3 keer voor in het OT en wordt dan steeds genoemd i.v.m. de Messias, die Israël in het verleden heeft verlost en dat in de toekomst ook doen zal.
In het NT staat voor het eerst "Heilige Geest" in Mattheus 1 , als veroorzaker van de zwangerschap van Maria.
Maria en Jozef hebben ongetwijfeld gezocht naar het begrip en vonden het slechts in Psalm 51 en Jesaj 63.
Heilige Geest wordt genoemd i.v.m. het nieuwe verbond en het meeste in de brieven. Daat staat dat gelovigen van na de opstanding het leven van Christus hebben ontvangen en gezet zijn in de hemel. (Efeze 2.)
Eerst was er een Trooster, Die niet bij de discipelen zou blijven en toen kwam er een Andere Trooster (die "de Geest der Waarheid") wordt genoemd en die wel bij hen zou blijven.
Het is niet in eerste plaats de Geest Gods, maar de Geest van Christus.
De Heilige Geest was beloofd en woont in de harten van de gelovigen van nà de opstanding.
Wedergeboorte vindt plaats door de Heilige Geest op grond van geloof.
Als de Here Jezus aan het kruis "de geest geeft" dan is dat de nefesh en geen Heilige Geest.
Onze eigen geest wordt niet dood of extra levend gemaakt, nee er komt een Geest bij.
De doop in de Heilige Geest is ook niets anders dan wedergeboorte.
Vuur en olie, zijn beelden van de Heilige Geest.
"Die gestorven is, is gerechtvaardigd van de zonde" en aangezien ik met Jezus Christus gestorven ben en met de Here Jezus Christus opgewekt.. ben ik gerechtvaardigd van de zonde.
Je nefesh of je menselijke geest wordt niet veranderd in Heilige Geest, maar je ontvangt een geheel nieuwe Geest. En je hebt er niets aan als je je niet bewust bent dat je Heilige Geest hebt ontvangen.