Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 15:24

Ik wordt een beetje moe van het negeren van allerlei teksten

Allerlei teksten?
Je citeert er slechts 2 en die negeer ik niet, maar ze doen niet terzake. Maar ik zal er op ingaan.
Overigens ...
Dat jij iets niet begrijpt kan ik me voorstellen maar dat wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn.
Ik weet heel goed dat velen denken dat ziel en geest hetzelfde zijn.
Ik meen dat het Socrates was die ons op het verkeerde been heeft gezet.
We lezen Genesis 6 vers 3 ...."Mijn Geest zal niet in eeuwigheid TWISTEN met de mens ,omdat hij ook vlees is doch zijn dagen zijn 120 jaren".

Is hier sprake van de Heilige Geest, de Trooster van het nieuwe verbond?
Nee. God zegt n.a.v. een "twistvoorval"en met wie laat ik dan maar voor wat het is, er staats niets meer of minder dat God zegt dat HIj, (want Hij is Geest) niet zal twisten als Geest met een vleselijke mens.
Snap je dat?

Lees eens Johannes 14 alsjeblieft...
De Heer zegt daar heel duidelijk : "de Geest..Welke de wereld niet kan ontvangen want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar gij kent Hem want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

Schaapje hier pas is sprake van De Heilige Geest met een lidwoord ervoor en er is ook sprake .." van "die Andere Trooster, " Hoezo was er nog een Trooster dan?

Dan Jakobus 4 vers 5;
"De Geest , Die in ons woont heeft Die lust tot nijdigheid?
Dat is een citaat uit Numeri 11 vers 29 , en zegt niets anders dat de Geest van God nooit lust heeft tot twist".

Dus wat wil je hiermee zeggen. Dat ontken ik ook niet .
Maar de Geest van God in het OT heeft een andere functie dan de Heilige Geest die gegeven werd als Trooster toen de Here Jezus van de aarde wegging.
Als je evangelisch bent moet je dit toch begrijpen?
Als je de vervangingstheologie aanhangt wordt het wat moeilijker.

De Heilige Geest is een Persoon en een Kracht.
De Heilige Geest heeft alles van doen met wedergeboorte en zoals eerder gezegd was dat onder het oude verbond niet mogelijk.
Dus is de tekst van Jakobus uit Numeri niet relevant en de tekst uit Genesis 6 zegt helemaal niets over inwoning van de Heilige Geest dat kon helemaal niet. Zeker niet in Genesis dat gaat over heel andere dingen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2012 16:04

Je citeert er slechts 2 en die negeer ik niet, maar ze doen niet terzake.

Ze doen niet ter zake? waarom ?

We lezen Genesis 6 vers 3 ...."Mijn Geest zal niet in eeuwigheid TWISTEN met de mens ,omdat hij ook vlees is doch zijn dagen zijn 120 jaren".

Lees!.... Mijn Geest zal niet in eeuwigheid in de mens blijven, omdat=daarom hij is vlees (NBG)
Ook al lezen we in de SV...de Geest van God twist met de geest van de mens.

Lees eens Johannes 14 alsjeblieft...
De Heer zegt daar heel duidelijk : "de Geest..Welke de wereld niet kan ontvangen want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar gij kent Hem want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

Schaapje hier pas is sprake van De Heilige Geest met een lidwoord ervoor en er is ook sprake .." van "die Andere Trooster, " Hoezo was er nog een Trooster dan?

In vers 16 heeft de Here Jezus het over een andere Trooster, maar in vers 26 zegt de Heer; Maar de trooster de Heilige Geest welke de Vader zenden zal....
Met andere Trooster wordt hier de Here Jezus in Zijn verhoging door God bedoelt, onze pleitbezorger.
Dan Jakobus 4 vers 5;

"De Geest , Die in ons woont heeft Die lust tot nijdigheid?

jaloersheid=minnenijdigheid=ijverzuchtig volgens het woordenboek :wink: en geen twist

De Heilige Geest is een Persoon en een Kracht.
De Heilige Geest heeft alles van doen met wedergeboorte en zoals eerder gezegd was dat onder het oude verbond niet mogelijk.
Er waren genoeg profeten die vervuld waren met de Heilige Geest van God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 16:53

Lees!.... Mijn Geest zal niet in eeuwigheid in de mens blijven, omdat=daarom hij is vlees (NBG)

Sorry maar als je de Statenvertaling wegcijfert en het twisten verandert in wonen of blijven, dan houdt mijn verhaal op ten opzichte van deze tekst.
Deze tekst zegt helemaal niets over De Heilige Geest Die als Trooster werd gezonden.
En als je erbij blijft dat de Geest van God Dezelfde is als De Heilige Geest Die uitgestort werd onder het nieuwe verbond komen we er niet uit.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2012 17:09

Sorry maar als je de Statenvertaling wegcijfert en het twisten verandert in wonen of blijven, dan houdt mijn verhaal op ten opzichte van deze tekst.
Deze tekst zegt helemaal niets over De Heilige Geest Die als Trooster werd gezonden.
En als je erbij blijft dat de Geest van God Dezelfde is als De Heilige Geest Die uitgestort werd onder het nieuwe verbond komen we er niet uit.[/quote]

Ik denk dat dit niet opbouwend is om te gaan strijden wat er nu in de Bijbel staat, jij ziet er iets anders in en dat is denk ik met de bril van de restitutie-leer, en die zullen we vaker tegen komen denk ik in discussies. Tis jammer.

Maar voor mij is de Heilige Geest van God in het NT dezelfde als die van het OT.

God is Geest en die is Heilig en altijd dezelfde.

En de vervangingstheorie hang ik zeker niet aan.

Dus bij deze wilsophie :D gegroet

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 17:25

Ik denk dat dit niet opbouwend is om te gaan strijden wat er nu in de Bijbel staat, jij ziet er iets anders in en dat is denk ik met de bril van de restitutie-leer, en die zullen we vaker tegen komen denk ik in discussies. Tis jammer.

Maar voor mij is de Heilige Geest van God in het NT dezelfde als die van het OT.

God is Geest en die is Heilig en altijd dezelfde.

En de vervangingstheorie hang ik zeker niet aan.

Misschien kun je je post even nakijken en beter quoten want zo is het niet leesbaar.
Het is heel vreemd dat als het gaat om de Heilige Geest dat je de restitutieleer erbij haalt, die speelt in deze discussie helemaal geen rol. Hoe kom je erbij.
De Geest van God was er zeker in het OT want God is Geest.
Maar de Heilige Geest als Trooster is een byzonder fenomeen onder het nieuwe verbond.
God is Geest en Die is altijd Dezelfde , maar daar gaat het niet om.
Jammer dat je de bijbelteksten negeert .
Het is echt lulkoek dat in mijn geloven in Christus al mijn postings doorspekt zijn van een leer zoals "herschepping" als je dat zegt dan blijkt alleen maar dat je mijn ;postings niet begrijpt, maar erger nog , je weet niet wat restitutie is.
Het heeft met de Inwonende Geest niets van doen.
Verdiep je eens wat De Heilige Geest is en wat Heilige Geest is , en wanneer Deze Geest geopenbaard werd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 17:29

Weet je wat ik zo beschamend vind dat een uitleg vanuit de Schrift wordt betiteld als niet opbouwend.
Misschien vind je restitutieleer een mooi woord, maar je link naar deze topic zeggen mij genoeg. Je begrijpt niet wat het inhoudt.
Het gaat in mijn post en die van jou over de inwoning van de Heilige Geest.
Wanneer kon die inwoning plaats vinden?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2012 21:42

Weet je wat ik zo beschamend vind dat een uitleg vanuit de Schrift wordt betiteld als niet opbouwend.

Ik heb gezegd dat ik het strijden over wát er in de Bijbel staat niet opbouwend vind, en zeker niet als we nooit tot elkaar kunnen komen.

Misschien vind je restitutieleer een mooi woord, maar je link naar deze topic zeggen mij genoeg. Je begrijpt niet wat het inhoudt.

Wat ik niet begrijp waarom je niet op je eigen forum bezig blijft, daar heb je alle gelegenheid op jou "bijbelstudie" ten toon te spreiden en op een eigen forum zal je niet veel tegenstand krijgen.

Het gaat in mijn post en die van jou over de inwoning van de Heilige Geest.
Wanneer kon die inwoning plaats vinden?

In ieder geval niet zoals je dat op jouw forum verwoord, dat je van een rups tot een vlinder kan worden.
Een citaat van jou op dit forum:....de grote fout zit niet in het menselijk gedrag, of in de wet, maar
in de menselijke natuur.
Tja het is juist door de menselijke natuur waarom mensen een verkeerd gedrag vertonen, nietwaar.

Nergens wijs je op jouw forum hoe zondig de mens is, en hoe die mens tot vergeving kan komen,
dat is toch een voorwaarde, berouw moet een mens hebben van al zijn daden. En ook is het God die de mens zal overtuigen van zonde, buigen zullen we voor Hem en dat is Hij waardig.
Het is aan Hem of Hij de mens de wedergeboorte geeft op geloof en vergeving van zonden.
In jouw "bijbelstudie"komt het hele woord vergeving niet voor!

Maar ik heb je al zien schrijven, dat je denkt dat jou zonden dood zijn, ik heb jou al gevraagd waar dat in de Bijbel staat, maar er geen antwoord op gekregen, en zo heb je veel dingen door elkaar verkondigd en zijn er veel tegenstrijdigheden te vinden in jou berichten, is er geen touw aan vast te knopen.

Sorry Wilsophie, dit was mijn laatste bericht aan jou, het heeft geen zin om verder te gaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 23:14

Wat ik niet begrijp waarom je niet op je eigen forum bezig blijft, daar heb je alle gelegenheid op jou "bijbelstudie" ten toon te spreiden en op een eigen forum zal je niet veel tegenstand krijgen.

Heb ik een eigen forum?
Dan weet je meer dan ik.

Dat het je laatste antwoord is vind ik prima, jij begint steeds weer en ik zal nooit iemand negeren.

De rups en de vlinder is een prachtig beeld van wedergeboorte.

Nergens wijs je op jouw forum hoe zondig de mens is, en hoe die mens tot vergeving kan komen,
dat is toch een voorwaarde, berouw moet een mens hebben van al zijn daden. En ook is het God die de mens zal overtuigen van zonde, buigen zullen we voor Hem en dat is Hij waardig.
Het is aan Hem of Hij de mens de wedergeboorte geeft op geloof en vergeving van zonden.
In jouw "bijbelstudie" komt het hele woord vergeving niet voor!

Over welk forum heb je het dan?

Maar ik heb je al zien schrijven, dat je denkt dat jou zonden dood zijn, ik heb jou al gevraagd waar dat in de Bijbel staat, maar er geen antwoord op gekregen, en zo heb je veel dingen door elkaar verkondigd en zijn er veel tegenstrijdigheden te vinden in jou berichten, is er geen touw aan vast te knopen

Dat mijn zonden dood zijn zeg ik nergens, ik zeg dat mijn zonden en die van de hele wereld in de dood is gebracht.
Dat staat in Romeinen 6 o.a. ik heb je daar al vaak antwoord op gegeven en tegenstrijdigheden is makkelijk te roepen en geen touw aan vastknopen ook, maar kijk eens naar je eigen beperkingen.
Wellicht begrijp je me niet goed en misschien druk ik me niet goed uit, mijn naam is mens en ik ben niet volmaakt sterker nog ; "Ik ben God niet".

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2012 23:39

Ik weet niet waar jij mee bezig bent Wilsophie, maar ik heb jou website van iemand per mail doorgekregen. Ik heb hem op mijn bureaublad geplaatst omdat ik dat op mijn gemak wilde lezen,
vandaag heb ik dat in een paar keer gedaan.
Nu doe jij heel verbaasd ....heb ik een forum... :-& Ik voelde hem al aankomen dus toen ik hem aanklikte was die weg. [-X

Maar maakt mij niet uit, ik weet wat ik gelezen heb, en meerdere mét mij.
Jaja je kan op internet veel van iemand te weten komen, :^o open en bloot.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 00:17

en meerdere mét mij.

Wat nu weg is, is geen forum maar een punt.nl logje.
Ten eerste worden deze logjes doorgaans misbruikt door Jeh. Getuigen met bepaalde dwaalleringen en vuilspuiterij naar elkaar toe over en weer.

Aangezien jij dit logje nu gebruikt om mij zwart te maken door te stellen dat ik niet schrijf over zonden en bekering of wat je ook bedoelt, heb ik hem verwijderd.
Als er meerdere mensen al op dat log worden afgestuurd dan weet ik hoe dat gaat met mijn gegevens.

Aangezien gister door een zekere "mara" op een ander forum ook negatief werd gedaan over mij door ook dit logje erbij te halen was voor mij één en één twee.. vooral toen jij het over het toesturen van het linkje hebt via email dus vond ik de maat vol, ook ter bescherming van mijn familie.

Er staan foto's op van mijn kleinkinderen en dat vond iedereen die mij kende altijd leuk en er waren ook heel leuke gesprekken tot ongeveer een half jaar geleden, ik heb er sindsdien niet meer naar omgekeken. Het verwijderen van spam is veel werk, en toen nam iemand anders het in beheer, daarom kwam ik er niet meer.
Nu kom jij er op deze manier mee op de proppen en die "mara" gisteren.
Dus reden tot verwijdering, want veel artikelen zijn ook niet van mijn hand.

Nogmaals ik heb het verwijderd om te voorkomen dat jij hier op dit forum een link plaatst waardoor alle goedbedoelde auteurs belachelijk worden gemaakt

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 00:23

In jouw "bijbelstudie"komt het hele woord vergeving niet voor!

Het is geen forum!!
Een persoonlijk logje is er niet om mensen te wijzen op hun zonden en zeker niet hoe die mens tot geloof kan komen, er zijn mensen die dat doen, daar is alle vrijheid in, maar mijn keuze was dat niet.
Ik heb alle recht om op een eigen logje te schrijven wat ik wil en dat wordt nu gebruikt om mij te belasteren op dit forum en dat vind ik gemeen.
Je had op mijn logje deze vragen kunnen stellen en het is ongepast om discussies op een ander forum zoals jij mijn dagboekje noemt hier verder te voeren.
Ik geef geen Bijbelstudie, het was mijn dagboekje.
Maar nu is hij weg.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 mar 2012 04:20

"Wilsophie"Je hebt gelijk.
"
schaapje schreef:Een prettig discussie is dat zo, niet iederen op het forum zegt dat zo gemakkelijk "je hebt gelijk" :D

zusters, wat is er misgegaan de afgelopen pagina's? Ik kan er werkelijk geen touw meer aan vastknopen.

Jullie geloven allebei in de opgestane Heer! Dan kan het toch ook anders? En we hoeven het toch ook niet over alles eens te zijn? ( als ik al zou begrijpen waar jullie het oneens over zijn....maar ik snap er de ballen niet meer van..behalve dat jullie je allebei blijkbaar gekwetst voelen door de ander )

kan het niet goed gemaakt tussen elkaar? Misschien allebei een samenvatting wat nu precies de discussie is ( al is het maar voor mij, dat ik het kan volgen )

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 03 mar 2012 09:17

@Meribel ik voel mij op geen enkele manier persoonlijk gekwetst.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 10:36

zusters, wat is er misgegaan de afgelopen pagina's? Ik kan er werkelijk geen touw meer aan vastknopen.

Jullie geloven allebei in de opgestane Heer! Dan kan het toch ook anders? En we hoeven het toch ook niet over alles eens te zijn? ( als ik al zou begrijpen waar jullie het oneens over zijn....maar ik snap er de ballen niet meer van..behalve dat jullie je allebei blijkbaar gekwetst voelen door de ander )

kan het niet goed gemaakt tussen elkaar? Misschien allebei een samenvatting wat nu precies de discussie is ( al is het maar voor mij, dat ik het kan volgen )

Dat vind ik lief van je dat je zo reageert.
Het is logisch dat je er niets van snapt.
Als mensen geen gelijk krijgen dan gaat men op de man spelen en dat is precies wat satan wil.
Het gaat niet meer om de inhoud.
Maar als ik je mag helpen, in deze discussie hadden we afgesproken dat de restitutieleer niet meer opgerakeld zou worden, maar als al mijn visie daaraan gekoppeld blijft dan kan ik geen kant meer op.
Ik ben van mening dat de geest die ingeblazen werd bij Adam geen Heilige Geest is, maar een godsbesef door middel van adem. Neshamah.
Via Adam ontvangen wij allen die adem : "Want alles wat Adem heeft love de Heer!"
Nu hebben we inmiddels geleerd dat die situatie nog niet bereikt is. Dat is nog toekomst, maar gelovigen loven wel de Heer.
Daarmee ook gezegd dat de Heilige Geest overmits die nog niet gekomen was onder het Oude Verbond een functie krijgt in het Nieuwe Verbond als de Trooster en als Degenen die ons vult bij wedergeboorte.
En dat was n.a.v. een opmerking van een andere poster die ziel en geest door elkaar gooide.
Dat is helemaal niet erg dat doet de halve wereld.
Maar de Bijbel maakt wel onderscheid temeer omdat het woord "lichaam" in het Hebreeuws niet bestaat, wel in het Grieks, zodat de geest zich bevindt in de ziel.
Maar het woord ziel gebruiken wij ook als lichamen, er waren dode zielen of een gemeente bevat zoveel zielen.
En als ik dat uitleg met teksten onderbouwd. Dan wordt er op mij als persoon gespeeld.
Dan schiet ik te kort omdat ik teksten negeer of dan ben ik onbijbels of dan zijn mijn artikelen op mijn blog niet goed.
En daar word ik verdrietig van en heb tot mijn spijt mijn logje weg moeten halen, uit privacy overweging.
En dan wordt er mij gevraagd: "Waar ben je mee bezig" Er is blijkbaar een heftige emailwisseling aan de gang om een hetze te voeren.
Ik ben daar teleurgesteld over.
Maar ben zeker bereid om de discussie voort te zetten over de inwoning van de Heilige Geest, maar dat is hier denk ik offtopic.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 mar 2012 22:47

Ik heb ook nooit een permanente ban gekregen
Dus begrijp niet wat je bedoelt met koekje :-k
Maar ik zie wel die ban aankomen voor jou :-({|=

Ach ach wat een bittere pil om deze weer te slikken. :^o
Noem mij maar......

Terug naar “Archief”