Ik wordt een beetje moe van het negeren van allerlei teksten
Allerlei teksten?
Je citeert er slechts 2 en die negeer ik niet, maar ze doen niet terzake. Maar ik zal er op ingaan.
Overigens ...
Dat jij iets niet begrijpt kan ik me voorstellen maar dat wil niet zeggen dat het niet waar kan zijn.
Ik weet heel goed dat velen denken dat ziel en geest hetzelfde zijn.
Ik meen dat het Socrates was die ons op het verkeerde been heeft gezet.
We lezen Genesis 6 vers 3 ...."Mijn Geest zal niet in eeuwigheid TWISTEN met de mens ,omdat hij ook vlees is doch zijn dagen zijn 120 jaren".
Is hier sprake van de Heilige Geest, de Trooster van het nieuwe verbond?
Nee. God zegt n.a.v. een "twistvoorval"en met wie laat ik dan maar voor wat het is, er staats niets meer of minder dat God zegt dat HIj, (want Hij is Geest) niet zal twisten als Geest met een vleselijke mens.
Snap je dat?
Lees eens Johannes 14 alsjeblieft...
De Heer zegt daar heel duidelijk : "de Geest..Welke de wereld niet kan ontvangen want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar gij kent Hem want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
Schaapje hier pas is sprake van De Heilige Geest met een lidwoord ervoor en er is ook sprake .." van "die Andere Trooster, " Hoezo was er nog een Trooster dan?
Dan Jakobus 4 vers 5;
"De Geest , Die in ons woont heeft Die lust tot nijdigheid?
Dat is een citaat uit Numeri 11 vers 29 , en zegt niets anders dat de Geest van God nooit lust heeft tot twist".
Dus wat wil je hiermee zeggen. Dat ontken ik ook niet .
Maar de Geest van God in het OT heeft een andere functie dan de Heilige Geest die gegeven werd als Trooster toen de Here Jezus van de aarde wegging.
Als je evangelisch bent moet je dit toch begrijpen?
Als je de vervangingstheologie aanhangt wordt het wat moeilijker.
De Heilige Geest is een Persoon en een Kracht.
De Heilige Geest heeft alles van doen met wedergeboorte en zoals eerder gezegd was dat onder het oude verbond niet mogelijk.
Dus is de tekst van Jakobus uit Numeri niet relevant en de tekst uit Genesis 6 zegt helemaal niets over inwoning van de Heilige Geest dat kon helemaal niet. Zeker niet in Genesis dat gaat over heel andere dingen.