De Here Jezus heeft door zijn kruisdood de zielen van gelovigen gered, er moest een wedergeboorte komen, zodat de Geest van God weer OPNIEUW woning kon maken in de geest van de mens, zodat we rust vinden voor onze ziel, die met die oude Adam door de zondeval verbonden was.
Het is ons zieleleven dat moet gehoorzamen aan de HG, en dat is precies van de Here Jezus heeft gedaan voor ons.
Hebr. 4 vers 12 : "Want het Woord Gods is levend en krachtig (geest, levend en krachtig) en scherpsnijdender dan enige tweesnijdend zwaard en gaat door dot de verdeling der ziel.
Dat betekent dus dat de Bijbel zo scherp is, dat er onderscheid wordt gemaakt tussen ziel en geest.
Als je Hebreeuws leest is het geen probleem want die taal kent het onderscheid, maar als je een Griek bent zoals wij dan kennen de Grieken dat verschil niet.
De mens is een ziel en is sterfelijk en de ziel die zondigt zal sterven.
In de bIJbel is het begrip ziel de aanduiding van zijn vlees, de natuurlijke mens.
Er zijn woorden als Neshama en Roeach en nephesh.
Waarvan Neshama het Hoogste is ,dat was God inblies.
Dan Roeach is het wezen van de mens, zijn geaardheid, zijn persoonlijkheid en daarin zetelt de neshamah anders zou hij niet leven.
Alle gedachten van de mens centreren zich om het geweten. Goed en kwaad zit in de neshamah.
De roeach is dat wat wij ontwikkelen door studie of ervaring.
Daaromheen de nephesh en dat is zijn uiterlijk en eigenlijk noemen wij dat lichaam.
Er wordt vaak gesproken over ziel terwijl men geest bedoelt.
In die ziel zit de geest.
Als je het dus over een levende ziel( nefesh) hebt dan heb je het over geest en ziel, maar als één geheel want de mens is één geheel en niet verdeeld in stukken.
Als je pijn in je lijf hebt ga je naar de dokter en als je pijn in je geest hebt ga je naar de zieleknijper, meer smaken zijn er niet.
Als je een onderdeel noemt dan bedoel je de hele mens.
Als je zegt: "Alle neuzen dezelfde kant op ' Dan bedoel je de hele mens en niet zijn neus.
Als je dus vraagt: "Waar gaat de ziel naar toe? Dan bedoel je waar gaat het lichaam naar toe, of waar kwam het vandaan?"
Ja....en nu de wedergeboorte.
Als de geest terugkeert tot God welke geest is dat dan?
Als er gezegd wordt ... "Wordt vervuld met de Heilige Geest? " Is dat dan de geest die tot God keert?
Als we de Geest van God ontvangen dan krijgen we er dus wat bij?
Of vervangt deze Geest onze geest.
Vervangt het de roeach?
2 Kor. 3 vers 18 zegt..."worden NAAR ( in de richting van) veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid als van des Heeren Geest"
Dit betreft niet de zienlijke dingen maar de onzienlijke , de geestelijke dingen..
2 Korinthe 3 vers 17-18:
"De Heere nu is de Geest en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid
en wij allen met ongedekten aangezichte der heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende ( weerspiegelende) worden NAAR het zelfde beeld in gedaante veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest."
Wij worden veranderd naar Zijn Beeld en wij worden Het Beeld van God gelijkvormig.
Wij worden Beelddragers Gods omdat we uiterlijk op Hem lijken.
God is niet uiterlijk, God is Geest en als wij Beelddragers Gods worden dan worden wij ook Geest/
Dat gaat langs een geestelijke weg.
De normale weg is die van het Woord van God het gaat om de Woorden God en zoals ik mijn geest, mijn denken overdraag op mijn kinderen Zo is Gods Brief Zijn Geest die ons verandert.
Dat is wedergeboorte.
En de Here Jezus was gewoon mens op aarde, maar was wel de allereerste Wedergeborene.
Hij was de Eerstgeborene van een Nieuwe Schepping en voor die tijd het is al vele malen gezegd, was Hij in staat om te zondigen maar deed het niet.
En nu Hij wedergeboren is als een Nieuwe Schepping en als Eerstgeborene is Hij niet alleen uit God verwekt maar ook uit God ( weder) geboren.
Zo kan dat ook met de mens gebeuren van Godswege en op grond van geloof en dat wordt de rups een vlinder.
En is zijn positie niet meer kruipend op de aarde. Maar vliegend in de hemel.