Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 20:15

Nou dat is ook maar een uitdrukking, eigenlijk spijt het me helemaal niet en ben ik blij dat ik me niet in allerlei bochten hoef te wringen om iets te ontdekken.........wat er niet staat!

O gewoon maar een uitdrukking dus nietszeggend als je zegt : "het spijt me".

Jammer dat doet afbreuk aan vergelijkbare uitspraken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 20:19

Wilsophie schreef:
Ik heb mij nog nooit onder een andere naam gemeld dan mijn eigen naam.
En ik heb nog nooit in mijn forumtijd vanaf 2003 een permanente ban gekregen op geen enkel forum.
Jij ook niet?

Je tart mij tot een koekje van eigen deeg en hier heb je hem.
Hap er maar in.

Ik heb ook nooit een permanente ban gekregen
Dus begrijp niet wat je bedoelt met koekje :-k
Maar ik zie wel die ban aankomen voor jou :-({|=

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 20:34

quote="Wilsophie"
O gewoon maar een uitdrukking dus nietszeggend als je zegt : "het spijt me".

Jammer dat doet afbreuk aan vergelijkbare uitspraken.

Daar heb je gelijk in, maar er zijn ook wel eens situaties waar ik het meen, ken je dat ook?
Deze keer was het de omgangsvorm, je weet wel een beetje sociaal met elkaar wezen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 21:04

Ja hoor Schaapje ik begrijp het heel goed.
Als je nu tegenover mij aan mijn tafel zou zitten waar ik een kopje koffie drink met mijn man dan had je mijn gezicht er bij moeten zien.
Ik zal je niet meer plagen. :oops: :oops:

Ik heb ook nooit een permanente ban gekregen
Dus begrijp niet wat je bedoelt met koekje
Maar ik zie wel die ban aankomen voor jou

Schelpje een ban is geen schande hoor, sommige geloofsforums smijten ermee.
Maar wil jij mij graag een ban geven dan?
Wat heb ik je misdaan, vertel dat eens aan oma. :-$ Ik zal het niet verder vertellen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 01 mar 2012 21:23

-Wat voor ons levend oogt, kan voor de Heere dood zijn. .
Adam werd een levende nefesh. Door de ingeblazen neshamah. Maar wat heeft dat met zijn zonde te maken kun je dat uitleggen.
Het gaat om de mogelijkheid die door de Heere gegeven wordt, door deze inblazing.
Is een pasgeboren baby in zonden en misdaden ja of nee?
Het bezit de natuur van de gevallen Adam.
Is een babietje die als zondaar ter wereld komt dood?
Wij zien iets levends, de Heere ziet iets dat wedergeboorte nodig heeft.
Hij heeft geen ziel, dat is een groot misverstand., hij IS een ziel.
Je verwart het begrip ziel met adem en geest, wat ingeblazen werd is geen ziel, maar geest.
Adam had een lichaam en een ziel. En door de van God ingeblazen adem [color=#4000FF]werd hij een levende ziel[/color].

Adam stond in een rechte verhouding tot de Heere. Er was een directe omgang tussen Adam en de Heere. Was Adam bij schepping reeds zondaar geweest, dan had de Heilige God geen directe omgang met de onheilige(=dode) Adam kunnen hebben.

Dat is juist Adam werd pas een zondaar toen hij zondigde dat ben ik met je eens.
God heeft geen gemeenschap met de zondaar en de zonden die in de dood zijn gebracht door het werk van Jezus Christus.

Het is een beeld van de wet en die wet is een bediening des doods,
Het is opmerkelijk dat er staat "de dood sterven" want dat is dubbelop.
Gehoorzaamheid is synoniem aan geloof en als ik geloof als zondaar dan was ik dat en dan blijf ik dat. Nu zeg je dat Adam dus van een niet zondaar zijn een zondaar werd door ongehoorzaamheid.
Dan blijft de vraag hoe Adam tot ongehoorzaamheid kwam , en nu niet zeggen dat kwam door de slang want dan kom ik toch weer met de vraag waarom Adam als zondeloos mens wel bezweek en Jezus als zondeloos mens wel bezweek voor de verleiding.
Adam is niet verleid, maar EvaIn je laatste zin staat een fout.

Je zegt dus hiermee dat binnen de tuin alles zondeloos was en buiten de tuin niet?Nee, satan is de leugenaar van den beginne en was in de hof.
Adam werd buiten de hof geplaatst om de aardbodem te bouwen waaruit hij genomen was, maar die aardbodem was buiten de hof en niet binnen de hof.
Uit welke aarde was hij dan genomen? Waar wil je naar toe?.
Vers 23 "Zo verzond hem de Heere God uit de hof van Eden om de aardbodem te bouwen waaruit hij genomen was." Hij was dus net als wij buiten de tuin geschapen.Waar wil je naar toe?.
Dan is er geen verschil in start.Adam werd door de Heere in de tuin gesteld en wij, niet zonder reden erbuiten!.
Dan stelde God cherubim tegen het oosten van de hof met vlammend zwaard om te bewaren de weg van de boom des levens;.
En dat is nu mijn item. Hij zou dan niet meer kunnen eten van die boom des levens en is hij verloren. En dat geloof ik niet. Want voor elke zondaar is er een weg tot geloof en terug tot God ook voor Adam.
Waarom kon hij niet eten van de boom des levens?
Omdat hij dan eeuwig in die tuin moest blijven met alle ellende van dien dus zijn dood is zijn redding.Zijn dood is zijn dood en Christus redt
Snap jullie dit?
En ik herhaal mijn vraag nog maar eens. Riep God Adam ter verantwoording.
Nee, hij riep hem zoals God elk kind of elke zondaar roept.
En gehoor geven ligt aan de kant van de toehoorder.Alleen als de Heere wedergeboorte werkt! .
Toen gaf Adam God de schuld vanwege zijn vrouw en toen kreeg de slang de schuld.
Dat is de volgorde.Waar wil je naar toe?.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 21:28

Ja hoor Schaapje ik begrijp het heel goed.
Als je nu tegenover mij aan mijn tafel zou zitten waar ik een kopje koffie drink met mijn man dan had je mijn gezicht er bij moeten zien.
Ik zal je niet meer plagen. :oops: :oops:

Nou ik kan wel tegen plagen hoor, alleen had ik de indruk dat het sarcastisch was bedoelt, en dat heb ik dus mis.

Maar wat denk je ervan wilsophie, zullen we over het item restitutie-leer eens ophouden, en ontopic gaan :D Er valt wel wat anders te bespreken, hele mooie dingen uit de Bijbel.
En over de kennis van goed en kwaad, tja dat weten wij nu wat goed is en wat kwaad is.
Willen wij het goede doen, en zijn we daar toe in staat?

Je hebt beloofd om je goed te gedragen, las ik net op een topic :lol:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 22:02

Goed idee, dan sluiten we dit af.
Bedankt voor je reacties.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 01 mar 2012 23:21

Adam kreeg een levensgeest ingeblazen, maar Jezus blies op zijn volgelingen de Heilige Geest .
Joh 20;22

Een gigantisch verschil.
Voordat Jezus dit deed, begrepen de discipelen nl nog maar bar weinig van wat Hij had gezegd, iedere gelijkenis moest hen uitgelegd worden, en hun geloof was nog zwak.
Het woord wedergeboorte komt niet voor onder het oude verbond.
Jezus kon dit pas introduceren, omdat het een geestelijke wedergeboorte betreft.
''De besnijdenis des harten''.(in tegenstelling tot de besnijdenis des lichaams, die met handen geschiedt, col zg.2:11)
In Hem.
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 00:06

Ewan schreef:Adam kreeg een levensgeest ingeblazen, maar Jezus blies op zijn volgelingen de Heilige Geest .
Joh 20;22

Een gigantisch verschil.
Voordat Jezus dit deed, begrepen de discipelen nl nog maar bar weinig van wat Hij had gezegd, iedere gelijkenis moest hen uitgelegd worden, en hun geloof was nog zwak.
Het woord wedergeboorte komt niet voor onder het oude verbond.
Jezus kon dit pas introduceren, omdat het een geestelijke wedergeboorte betreft.
''De besnijdenis des harten''.(in tegenstelling tot de besnijdenis des lichaams, die met handen geschiedt, col zg.2:11)
In Hem.

Inderdaad een groot verschil, met het inblazen van de nefesh ontstaat er in de levende ziel een Godsbesef.
Een dorp telt 10.000 zielen, dat zijn toch echt mensen en geen spoken of zo.
De Heilige Geest die de Here Jezus blies op de discipelen spreekt inderdaad over wedergeboorte.
De Here Jezus heeft het ook over "Een andere Trooster Die Hij zou zenden".
Een besnijdenis des harten, helemaal juist.
OT gelovigen waren gerechtvaardigd maar niet wedergeboren.
De gelovigen die wedergeboren zijn maken ook deel uit van een bijzondere volk "voor Zijn Naam uit Jood en heiden.
Paulus noemt hen "hemelburgers".

Pff, eindelijk iemand die mij begrijpt. :cry:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2012 08:47

foutje
Laatst gewijzigd door schaapje op 02 mar 2012 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mar 2012 10:05

Wilsophie schreef:De Bijbel maakt onderscheid tussen zonde en zonden.
Dat is belangrijk voor de discussie anders brengt het verwarring.

Inderdaad: als er sprake is van één zonde, schrijve men zonde.
Als er sprake is van meerdere zonden, schrijve men zonden.

Dat heeft gewoon met enkelvoud en meervoud te maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 11:20

De Here Jezus heeft door zijn kruisdood de zielen van gelovigen gered, er moest een wedergeboorte komen, zodat de Geest van God weer OPNIEUW woning kon maken in de geest van de mens, zodat we rust vinden voor onze ziel, die met die oude Adam door de zondeval verbonden was.
Het is ons zieleleven dat moet gehoorzamen aan de HG, en dat is precies van de Here Jezus heeft gedaan voor ons.

Hebr. 4 vers 12 : "Want het Woord Gods is levend en krachtig (geest, levend en krachtig) en scherpsnijdender dan enige tweesnijdend zwaard en gaat door dot de verdeling der ziel.
Dat betekent dus dat de Bijbel zo scherp is, dat er onderscheid wordt gemaakt tussen ziel en geest.
Als je Hebreeuws leest is het geen probleem want die taal kent het onderscheid, maar als je een Griek bent zoals wij dan kennen de Grieken dat verschil niet.

De mens is een ziel en is sterfelijk en de ziel die zondigt zal sterven.
In de bIJbel is het begrip ziel de aanduiding van zijn vlees, de natuurlijke mens.

Er zijn woorden als Neshama en Roeach en nephesh.
Waarvan Neshama het Hoogste is ,dat was God inblies.
Dan Roeach is het wezen van de mens, zijn geaardheid, zijn persoonlijkheid en daarin zetelt de neshamah anders zou hij niet leven.
Alle gedachten van de mens centreren zich om het geweten. Goed en kwaad zit in de neshamah.
De roeach is dat wat wij ontwikkelen door studie of ervaring.
Daaromheen de nephesh en dat is zijn uiterlijk en eigenlijk noemen wij dat lichaam.

Er wordt vaak gesproken over ziel terwijl men geest bedoelt.
In die ziel zit de geest.
Als je het dus over een levende ziel( nefesh) hebt dan heb je het over geest en ziel, maar als één geheel want de mens is één geheel en niet verdeeld in stukken.
Als je pijn in je lijf hebt ga je naar de dokter en als je pijn in je geest hebt ga je naar de zieleknijper, meer smaken zijn er niet.

Als je een onderdeel noemt dan bedoel je de hele mens.
Als je zegt: "Alle neuzen dezelfde kant op ' Dan bedoel je de hele mens en niet zijn neus.

Als je dus vraagt: "Waar gaat de ziel naar toe? Dan bedoel je waar gaat het lichaam naar toe, of waar kwam het vandaan?"

Ja....en nu de wedergeboorte.
Als de geest terugkeert tot God welke geest is dat dan?

Als er gezegd wordt ... "Wordt vervuld met de Heilige Geest? " Is dat dan de geest die tot God keert?

Als we de Geest van God ontvangen dan krijgen we er dus wat bij?
Of vervangt deze Geest onze geest.
Vervangt het de roeach?

2 Kor. 3 vers 18 zegt..."worden NAAR ( in de richting van) veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid als van des Heeren Geest"
Dit betreft niet de zienlijke dingen maar de onzienlijke , de geestelijke dingen..

2 Korinthe 3 vers 17-18:
"De Heere nu is de Geest en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid
en wij allen met ongedekten aangezichte der heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende ( weerspiegelende) worden NAAR het zelfde beeld in gedaante veranderd van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest."

Wij worden veranderd naar Zijn Beeld en wij worden Het Beeld van God gelijkvormig.
Wij worden Beelddragers Gods omdat we uiterlijk op Hem lijken.
God is niet uiterlijk, God is Geest en als wij Beelddragers Gods worden dan worden wij ook Geest/
Dat gaat langs een geestelijke weg.
De normale weg is die van het Woord van God het gaat om de Woorden God en zoals ik mijn geest, mijn denken overdraag op mijn kinderen Zo is Gods Brief Zijn Geest die ons verandert.

Dat is wedergeboorte.
En de Here Jezus was gewoon mens op aarde, maar was wel de allereerste Wedergeborene.
Hij was de Eerstgeborene van een Nieuwe Schepping en voor die tijd het is al vele malen gezegd, was Hij in staat om te zondigen maar deed het niet.
En nu Hij wedergeboren is als een Nieuwe Schepping en als Eerstgeborene is Hij niet alleen uit God verwekt maar ook uit God ( weder) geboren.

Zo kan dat ook met de mens gebeuren van Godswege en op grond van geloof en dat wordt de rups een vlinder.
En is zijn positie niet meer kruipend op de aarde. Maar vliegend in de hemel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 mar 2012 11:25

Inderdaad: als er sprake is van één zonde, schrijve men zonde.
Als er sprake is van meerdere zonden, schrijve men zonden.

Dat heeft gewoon met enkelvoud en meervoud te maken.

Dat is ook waar, dat ontken ik niet, taalkundig gezien, maar er is meer tussen hemel en aarde..
Want in de grondtekst van de Bijbel wordt de mens als levende ziel ( nefesh) uit Adam genoemd en dat hij in zonde ontvangen is.
En dit woord betekent toch echt zondige natuur ( als David dat zegt over zichzelf en over zijn Zoon)

Erfzonde is hetzelfde woord en erfzonde is niet een koekje pikken, dat begrijp je toch hopelijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2012 13:18

@Wilsophie
Lees Genesis 6 vers 3
En de Here zeide: Mijn geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees.

Hier is toch duidelijk de Geest van God nog aanwezig in de mens, dezelfde Geest die aanwezig was in Adam.
Ik wordt een beetje moe van het negeren van allerlei teksten :(

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 mar 2012 13:49

@Wilsophie
Je verhaal over de ziel en geest van de mens kan ik echt niet volgen, je zegt dat die twee hetzelfde zijn. En dan haal je Hebr.4:12 aan dat zegt dat onze ziel en geest gescheiden wordt door het zwaard
van het Woord.

Even later vraag je je af of de HG onze geest vervangt.

De Bijbel leert dat ongelovige dood zijn voor God, en dat betekent een geestelijke dood, die niet in staat is met God omgang te hebben, en daarom hebben wij de wedergeboorte nodig.

Jacob.4:5 Of meent gij dat het schriftwoord zonder reden zegt, de geest die Hij in ons deed wonen begeert Hij met jaloersheid.

De mens bestaat uit een zondige ziel die in de dood is door die zonde-macht, is de mens een slaaf van de zonde. Ook niet instaat met zijn wil of met zijn geest over deze zonde te heersen.
Alleen de Heilige Geest kan dat doen.

En het is Zijn Geest die met onze geest getuigt dat wij kinderen Gods zijn.
En het is de Heilige Geest die de mens overtuigt van zonden.

De onwedergeboren mens kan alleen in zijn geweten wat goed en kwaad is, maar dat geweten zal
zich altijd verontschuldigen, is dus weg te branden.

Het is onze ziel die gered moet worden en niet onze geest.
God werkt door onze geest.
satan werkt door de ziel van een mens.

Terug naar “Archief”