Ski-ongeluk prins Friso

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Ski-ongeluk prins Friso

Berichtdoor RogierV » 01 mar 2012 12:09

Hij ademt niet zelfstandig, Hij is ontzettend hersendood. Of tenminste heeft hij een slabbetje en een valhelm nodig als ze hem wakker maken. Ik hoop van niet natuurlijk, maar dood is dood.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 mar 2012 13:20

ademt hij niet zelfstandig? ( bron?..ik dacht dat die info 'wel of niet zelfstandig ademen' niet naar buiten is gebracht nog )

( btw; is hij 'ontzettend' hersendood? Vast erger dan een beetje hersendood )

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 01 mar 2012 14:00

Er zijn geen uitspraken gedaan door de behandelend artsen over het wel of niet nodig hebben van beademing.

De situatie is - en dat zeg ik heel voorzichtig - uitzichtloos. Anderzijds als er gesproken word over revalidatie - in zeer beperkte zin - dan is een patient niet hersendood.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 14:33

Er is een massieve hersenbeschadiging, d.w.z. door het gehele hersengebied is het weefsel kapot en kan zich niet meer herstellen. Wanneer iemand door bijv. een ernstig infarct een gedeelte beschadiging heeft, kunnen andere hersencellen sommige dingen overnemen.
De koninklijke familie zal tijd nodig hebben om een juiste beslissing te moeten nemen.
Overigens begreep ik dat het helemaal niet zeker is dat de verzekering dit allemaal gaat betalen! Bij off piste skiën schijn je niet verzekerd en geheel voor eigen risico bezig te zijn. :-k
En als je niet met deze problematiek te maken hebt, is het al snel beslist voor een ander.
Ik denk dat je continue je grenzen verschuift en je blijft ook heel lang hoop houden, vooral als de comapatiënt de ogen opent en bepaalde reflexen vertoont. Dan heb je toch het gevoel dat er nog genoeg leven in zit.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 mar 2012 14:37

schelpje3 schreef:Overigens begreep ik dat het helemaal niet zeker is dat de verzekering dit allemaal gaat betalen! Bij off piste skiën schijn je niet verzekerd en geheel voor eigen risico bezig te zijn. :-k

nee dat is niet verzekerd uiteraard. ( maar zou dat voor de koninklijke familie een probleem zijn? )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 14:39

Dat denk ik niet zozeer, maar je weet dat dit soort verpleging heel duur is.
Een "gewone" ligdag in IC is al snel 2500 euro/p.d.
En stel dat dit jaren gaat duren?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 01 mar 2012 14:58

schelpje3 schreef:Dat denk ik niet zozeer, maar je weet dat dit soort verpleging heel duur is.

nee het redden van de piste is niet verzekerd, dus die hele reddingsoperatie ( althans bij gewone zielen als ze off piste gaan )
maar de kosten die je nu maakt vallen vlgs mij wel onder de ziektekostenverzekering

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2012 15:48

schelpje3 schreef:Dat denk ik niet zozeer, maar je weet dat dit soort verpleging heel duur is.

Ik vermoed dat het zelfs dan niet echt een probleem zal zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 mar 2012 15:52

schelpje3 schreef:En als je niet met deze problematiek te maken hebt, is het al snel beslist voor een ander.

Natuurlijk. Daarom kunnen we slechts proberen met zachtheid en medeleven te reageren. Het is een vreselijke keuze om te moeten maken, wat je ook kiest.

Ik denk dat je continue je grenzen verschuift en je blijft ook heel lang hoop houden, vooral als de comapatiënt de ogen opent en bepaalde reflexen vertoont. Dan heb je toch het gevoel dat er nog genoeg leven in zit.

Tja, dan blijkt toch dat het lichaam als 'machine' een hoop zelfstandig doet zonder dat er iemand 'aanwezig' is. Het lijkt me het niet makkelijker maken, maar in dit geval moet je op de dokter durven vertrouwen als die zegt dat het wel/niet meer goed komt. Anders krijg je zo'n Terry Zhivago (geloof ik) zaak, waarbij een patiente in vegetatieve staat jarenlang in leven werd gehouden en de rechter uiteindelijk moest ingrijpen om de echtgenoot het recht te geven de voeding stop te zetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 15:52

Geld speelt vrijwel geen rol. Ook het begrip behuizing niet. Ruimte genoeg om hem desnoods thuis met particuliere verzorging/verpleging op te nemen.
Maar geld verzoet niet alles!
Niemand wil toch met hen ruilen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 mar 2012 15:54

Mortlach schreef:Natuurlijk. Daarom kunnen we slechts proberen met zachtheid en medeleven te reageren. Het is een vreselijke keuze om te moeten maken, wat je ook kiest.

Daarom is het wellicht ook goed om met je naasten te praten over wat ze met jou moeten doen in bepaalde gevallen.
Ik heb in ieder geval wederom duidelijk gemaakt dat ze in zo'n situatie bij mij de stekker eruit mogen trekken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 15:57

Mortlach schreef:
Natuurlijk. Daarom kunnen we slechts proberen met zachtheid en medeleven te reageren. Het is een vreselijke keuze om te moeten maken, wat je ook kiest.

Tja, dan blijkt toch dat het lichaam als 'machine' een hoop zelfstandig doet zonder dat er iemand 'aanwezig' is. Het lijkt me het niet makkelijker maken, maar in dit geval moet je op de dokter durven vertrouwen als die zegt dat het wel/niet meer goed komt. Anders krijg je zo'n Terry Zhivago (geloof ik) zaak, waarbij een patiente in vegetatieve staat jarenlang in leven werd gehouden en de rechter uiteindelijk moest ingrijpen om de echtgenoot het recht te geven de voeding stop te zetten.

Hier had je ook een dergelijk "geval". Een vrouw die na een simpele hieloperatie, niet meer ontwaakte. Haar man heeft jaren moeten vechten om haar te laten sterven.
Ik weet ook niet waar die grens precies ligt. Iemand heeft op een bepaald ogenblik wel recht om te sterven. Je kunt een mens aan allerlei apparaten leggen, zodat de organen het blijven doen, maar is dat leven?
Vroeger stierf iemand "gewoon", er was niets om hem kunstmatig in leven te houden, nu wel.

Maar ik denk wel dat er in het algemeen toch niet meer getracht wordt om iemand koste wat kost in leven te houden, desnoods als een "plant". Of een aantal keren reanimeren.
Je ziet ook in de reformatorische instellingen een tendens dat men in bepaalde gevallen niet meer reanimeert of nodeloos doorgaat met behandelen. Op een bepaald moment kom je op een punt dat er alleen verlichting van pijn en lijden toegepast moet worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 16:00

Faramir schreef:Daarom is het wellicht ook goed om met je naasten te praten over wat ze met jou moeten doen in bepaalde gevallen.
Ik heb in ieder geval wederom duidelijk gemaakt dat ze in zo'n situatie bij mij de stekker eruit mogen trekken.

Dat zeg je nu omdat je niet in die situatie verkeert. Je ziet met regelmaat mensen waarvan wij misschien zouden zeggen: wat heb jij nu aan je leven", er nog volop van genieten en elke dag plukken.
Gisteravond nog een vrouw gezien, ze kon alleen antwoorden door met haar ogen te bewegen. Ze gaf zichzelf nog een redelijk cijfer, toen haar gevraagd werd naar haar welbevinden.
En ook al heb je je naasten kenbaar gemaakt, ik wil tot daar en niet verder, is het wel HUN beslissing die ze dan over JOUW leven moeten nemen! Zij moeten daarmee verder, en jij niet meer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 16:12

Het laatste nieuws:

Prins Friso is vandaag vertrokken uit Oostenrijk. Hij ligt in een ambulancevliegtuig, dat is opgestegen van het vliegveld van de stad Innsbruck. Dat heeft de directeur van de luchthaven bevestigd tegen het ANP. Waar prins Friso naartoe wordt gevlogen is niet bekend, maar volgens de Oostenrijkse televisie wordt hij naar Londen gebracht.

De RVD wilde geen mededelingen doen over de gemelde overbrenging van de prins.

De verwachting is dat de prins in de loop van de middag aankomt in Engeland. Zijn familie zal daar aanwezig zijn om hem op te wachten.
bron: vk.nl

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 01 mar 2012 17:18

hubert schreef:Gisteren hebben we - in aanwezigheid van Constatijn en Laurentien - in onze kerk Friso genoemd in de voorbede.
.

Dat is een goed streven. Wat hebben jullie inhoudelijk gebeden?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Terug naar “Archief”