Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Ewan » 01 mar 2012 10:24

schaapje schreef:We hebben het daar al over gehad, Adam heeft een gebod gekregen, alleen het feit al dat er een gebod en waarschuwing was, houdt in dat er voor hem een keuze- mogelijkheid was.
God geloven en gehoorzamen of .....

En Adam had geen zondige natuur....maar kreeg een zondige natuur.

Adam was uit aarde, stof gemaakt, zijn geest was niet sterk genoeg om weerstand te bieden aan aardse verleidingen.
Jezus' Vader was de Heilige Geest, die de maagd Maria overschaduwde.
In Jezus overwon de Geest (uit Zijn Vader) het stoffelijke ( van Maria)
Zijn Geest was wel sterk genoeg om weerstand te bieden.
Zo ongeveer zie ik het.
Somebody up there likes you

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 10:33

quote="Ewan"

Adam was uit aarde, stof gemaakt, zijn geest was niet sterk genoeg om weerstand te bieden aan aardse verleidingen.
Zo ongeveer zie ik het.

Als je het zo zegt, dan houdt dat in dat God een opdracht gaf die Adam niet kon houden, dan zou je kunnen zeggen dat God oneerlijk was, en dat geloof ik niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 10:44

Zo ongeveer zie ik het.

Correct!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 10:50

Als je het zo zegt, dan houdt dat in dat God een opdracht gaf die Adam niet kon houden, dan zou je kunnen zeggen dat God oneerlijk was, en dat geloof ik niet.

Dat wist God wel, als de Here Jezus was voorbestemd voor de nederwerping of grondlegging der wereld dan is het een onderdeel van Gods heilsplan.

Andere vraag dan.
Die overdekkende cherub rebelleerde tegen God door wie was deze Cherub geschapen en waar kwam de rebellie vandaan?
De aarde werd woest en ledig toen hij uit de hemel gegooid werd met nog een zootje demonen en engelen die later in Genesis 6 gruwelijke dingen deden.
Dat laatste zeg ik omdat ik aan wil tonen dat die overdekkende cherub eerst een Hoogste was in de hemel en toen een slang werd op de aarde als oordeel waardoor het aardrijk om uwentwil besmet was. En uwentwil wil niet zeggen dat u de oorzaker is maar uwentwil wil zeggen in verhouding tot de mens. De satan was de oorzaker en niet Adam.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2012 10:56

Ewan schreef:Adam was uit aarde, stof gemaakt, zijn geest was niet sterk genoeg om weerstand te bieden aan aardse verleidingen.
Zo ongeveer zie ik het.

Aarde en stof betekent niet zondig! En waar in de Bijbel staat dat zijn geest niet sterk genoeg was om weerstand te bieden aan aardse verleidingen?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 10:56

Dat wist God wel, als de Here Jezus was voorbestemd voor de nederwerping of grondlegging der wereld dan is het een onderdeel van Gods heilsplan.

Als je dat zegt, dat wist God wel, dan heeft Hij de mens willens en wetens in een val gelokt.
Met de wetenschap van een onnoemlijk veel lijden in deze wereld.
Ik werp jou gedachtengang verre van mij.

Hoe verklaar je dan Gen.7 waar het God rouwde in Zijn Hart dat Hij de mens geschapen had.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 01 mar 2012 11:03

Wilsophie schreef:Andere vraag dan.
Die overdekkende cherub rebelleerde tegen God door wie was deze Cherub geschapen en waar kwam de rebellie vandaan?
De aarde werd woest en ledig toen hij uit de hemel gegooid werd met nog een zootje demonen en engelen die later in Genesis 6 gruwelijke dingen deden.
Dat laatste zeg ik omdat ik aan wil tonen dat die overdekkende cherub eerst een Hoogste was in de hemel en toen een slang werd op de aarde als oordeel waardoor het aardrijk om uwentwil besmet was. En uwentwil wil niet zeggen dat u de oorzaker is maar uwentwil wil zeggen in verhouding tot de mens. De satan was de oorzaker en niet Adam.

Er staat niet dat de aarde woest en leeg WERD toen de cherub uit de hemel gegooid werd maar: In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu WAS woest en leeg

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 11:21

Hier wordt de huidige wereld mee bedoelt, die bedorven is door de zonde-val
en niet al voor de schepping van alles op aarde en de mens in het paradijs.
Na de zondeval werd er door God vijandschap gezet tussen het zaad van de vrouw en satan.
Het was de bedoeling en plan van God dat de mens de aarde zou bewerken en dat zij zich zouden vermeerderen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 01 mar 2012 11:43

@schaapje zegt: en Adam had geen zondige natuur....maar kreeg een zondige natuur.

#Schaapje dit is de kern van de opdracht van onze Heiland. Heel begrijpelijk hoe je het verwoordt.
Daardoor is de liefde van de God door Zijn Zoon zo groot voor Zijn kinderen.

Als de Here Jezus de natuur van Adam van voor de zondeval had aangenomen had Hij ons niet kunnen en hoeven te verlossen van de vloek van de zonde, het hele Verlossingsplan van onze Heiland is dat Hij kwam om datgene te geven en te herstellen waartoe wij niet meer instaat waren.
En dan te bedenken dat die God (die deel uitmaakt van de Godheid, en uitvoerder was van de schepping) Zoon moest worden (anders kunnen wij dat niet begrijpen in ons aards denken, vader/zoon relatie) werkelijk mens is geworden doch zonder te zondigen en al de aanvechtingen waarmee wij mee te maken hebben heeft doorstaan door de kracht van de Heilige Geest waar Hij dagelijks om smeekte in relatie met Zijn Vader.

De Here Jezus biedt dat ook ons aan, Hij heeft dat voor ons bewerkt door Zijn Leven en het offer in onze plaats in te nemen, en ons te herscheppen tot krachtige mensen (sterke wil) die met de kracht van Gods Geest weerstand kunnen (moeten) bieden aan onze innerlijke en uiterlijke aanvechtingen.

Daarom begrijp ik de leerstelling van de Rooms Katholieke Kerk niet van de 'Onbevlekte Ontvangenis' die menen te zeggen dat Maria de moeder van Jezus zondeloos geboren was, en daardoor Jezus zondeloos geboren moest worden.
Waarom? Ik denk om een wijde kloof aan te brengen tussen Jezus de Verlosser van de mens en de mens zelf, voor wie Hij kwam, zodat de één de ander niet bereiken kan.

In Rom.8:3 betekent, dat Hij in werkelijkheid in ons eigen 'zondige vlees' was Hij nam dat vlees aan, niet het vlees van de zondeloze Adam, waarom? Opdat Hij de zonde in het vlees veroordelen zou.
En waarom veroordeelde Hij de 'zonde in het vlees', Rom.8:4 'Opdat de eis der Wet vervuld zou worden in ons', dat is de ware reden waarom de Here Jezus kwam, niet om onze zonden door de vingers te zien, en alleen om onze zonden alleen maar te vergeven, maar om ons daarvan te bevrijden.
Hij kwam om de zonde in het vlees te overwinnen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 12:05

Er staat niet dat de aarde woest en leeg WERD toen de cherub uit de hemel gegooid werd maar: In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu WAS woest en leeg

Dat is inderdaad een taalkundige kwestie. Het staat er namelijk wel. Lees het Engels maar.
Het woordje "was'' is in het Engels ons woordje "werd" en in onze taal moeten we het engelse woordje was toevoegen met "geworden".
De grondtekst zegt dat de aarde tohu waw bohu was geworden. Zie Jesaja waar deze woorden nog een keer voortkomen.
Soms gaat de vertaling mank helaas.
Ik ken de allernieuwste vertaling niet, maar vrees dat dit niet is bijgesteld.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 01 mar 2012 12:15

n Rom.8:3 betekent, dat Hij in werkelijkheid in ons eigen 'zondige vlees' was Hij nam dat vlees aan, niet het vlees van de zondeloze Adam, waarom? Opdat Hij de zonde in het vlees veroordelen zou.

Wat je allemaal zegt ontken ik helemaal niet. De Here Jezus kwam om de mens (die uit Adam was en is) te verlossen van de zonde en de zonden om verzoening tot stand te brengen met God.
Hij had Zijn Godheid afgelegd. Werd de mens gelijk echter zonder zonde!!!
Had de Heer nu een zondige natuur of niet"
Hij nam wel het vlees van Adam aan want dat is ons vlees.
Ik vind dit wat tegenstrijdig.
Inderdaad door Zijn dood is die zonde in het vlees veroordeeld, dat is juist, niet door Zijn leven!

Voor God tellen die zonden nu niet meer anders is de kruisdood zinloos en dus telt die zondige natuur niet meer die is dood.
De gelovige mens heeft nieuw leven ontvangen in Christus, dat is wedergeboorte.
De ongelovige mens blijft dood in misdaden en kan ook niet door het rode verkeerslicht rijden.
Pas als hij tot leven dus tot geloof komt krijgt hij deel aan Christus maar zijn zijn zonden nog steeds dood voor God.

Hij, de Here Jezus nam het vlees aan wat aan de mens gelijk is en dat is inclusief Adam want wij allen zijn uit Adam dus die stelling van zondeloze Adam wiens vlees hij niet aan zou nemen begrijp ik niet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 12:17

quote="Wilsophie"

Schelpje heeft jou al de vraag gesteld:waar kunnen wij dit lezen wat je beweerd?
Het werk van de Here Jezus is er de oorzaak van dat satan uit de hemel gegooid is en hij sleepte éénderde van de sterren mee, dat kan je vinden in Openbaring.
En de Here Jezus zei dat Hij de satan als een bliksem zag vallen.

In Ez.28 vers 13 staat; In Eden waart gij, Gods hof
in vers 14 staat Ik had u een plaats gegeven: gij waart op de heilige berg der goden.
vers 16 ... Van de berg der goden verbande Ik u en deed u weg....
In het boek Job 1:6 zien wij dat satan tot God kwam om zich voor de Here te stellen, hier kunnen wij de konklusie trekken dat satan nog in de hemel was en kon komen om de mens aan teklagen voor God.

Zijn definitieve val UIT de hemel kwam pas door de overwinning van de Here Jezus.
Zoals in de profetie van Jesaja 14: 12-15
Laatst gewijzigd door schaapje op 01 mar 2012 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 12:24

quote="schelpje3"
Waar lees jij in de Bijbel dat de aarde pas donker werd toen satan erop geworpen werd?
De aarde nu was woest en ledig, meer staat er bij mij niet in!
En lichtombuiger vind ik wel heel soft en onschuldig klinken :-&

Dit was precies de vraag van schelpje waar jij nooit antwoord op hebt gegeven.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 01 mar 2012 12:25

1a2b3c schreef:Aarde en stof betekent niet zondig! En waar in de Bijbel staat dat zijn geest niet sterk genoeg was om weerstand te bieden aan aardse verleidingen?
Dat bleek wel toen hij gehoor gaf aan Eva.Hij had haar niet hoeven te gehoorzamen.
maar zij was (uit) zijn eigen vlees.
''Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren''.
Zo was het.

Maar gelukkig is de Heilige Geest nu het onderpand van de gelovige.

Schaapje schreef:
Na de zondeval werd er door God vijandschap gezet tussen het zaad van de vrouw en satan.

Dat staat er niet.
Er staat dat God vijandschap zou zetten tussen het zaad van de vrouw en het zaad van satan.
''Toen zeide de Heere God tot die slang: Omdat gij dit gedaan hebt, zo zijt gij vervloekt boven al het vee, en boven al het gedierte des velds! Op uw buik zult gij gaan, en stof zult gij eten, al de dagen van uw leven. En ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad''.

De slang had daarvoor dus een andere gestalte, het was een soort reptiel, dat Eva verleidde.
Somebody up there likes you

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 mar 2012 12:37

quote="Wilsophie"
Inderdaad door Zijn dood is die zonde in het vlees veroordeeld,

dat is juist, niet door Zijn leven!
En door dat volmaakte leven heeft Hij de dood overwonnen en kon die dood Hem niet vast houden.

Voor God tellen die zonden nu niet meer anders is de kruisdood zinloos en dus telt die zondige natuur niet meer die is dood.

God ziet ons aan IN Christus bloed en dood, maar je kan daar ook onderuit kruipen juist door zonden die wij doen, onze zonden die wij nog doen worden pas vergeven als wij daar berouw van hebben, de Here Jezus is ook onze Hogepriester die voor pleit.

De gelovige mens heeft nieuw leven ontvangen in Christus, dat is wedergeboorte.
De ongelovige mens blijft dood in misdaden en kan ook niet door het rode verkeerslicht rijden.
Pas als hij tot leven dus tot geloof komt krijgt hij deel aan Christus maar zijn zijn zonden nog steeds dood voor God.

Ik denk dat je de Bijbel nog wel even moet bestuderen, want dit wordt helemaal niet gezegd,
Wij hebben de opdracht de oude mens te doden door gehoorzaam te zijn aan de Heilige Geest ik meen dat dit in de Romeinen brief heel goed wordt uitgelegd.

Zoals jij het schrijft is de mens gered en kan hij maar doen wat hij wil want de zonden zijn dood.
Waar kan ik dat vinden?

Terug naar “Archief”