W.S. Heb je nu zelf niet in de gaten hoe je in feite God de schuld geeft van alles? M.i. verkondig jij een hele gevaarlijke leer. Omdat het heel bijbels LIJKT, maar het niet is!
Deze vraag is heel subjectief, maar ik zal het toch beantwoorden ondanks het label wat er aan hangt.
Het zij je vergeven.
God heeft natuurlijk een groot aandeel zoniet het grootste aandeel in het toebereiden van Zijn schepping.
In het begin van de Bijbel en aan het eind vinden we een rebellie van satan.
De duivel bestaat niet zegt ene Maxim Gorki want het is een uitvinding van onze kwade verbeeldingskracht.
De mens heeft hem uitgevonden om zijn verdorvenheid te rechtvaardigen.
Voor een deel is dit laatste misschien waar maar Beaudelaire antwoordde dat de handigste truc van de duivel is ons ervan te overtuigen dat hij niet bestaat.
De Schrift leert niet dat er voortdurend strijd is tussen goed en kwaad. En leert ook geen uiterlijke verpersoonlijking van het kwaad, maar toont ons een machtig wezen die tegenover God staat.
Satan kan spreken en beweegt zich intelligent voort.
Hij vaart met opzet in mensen.
Sir Robert Anderson schreef in "The Silence of God"dat de satan van de christelijke mythologies een monster is van kwaadaardigheid , en laat niemand zeggen: "Ik word van Godswege verzocht, Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking.
Men doet al snel voorkomen dat men verleid is door satan tot zondigen terwijl ons arglistig hart er verantwoordelijk voor is.
Het goede zou van God komen en het kwaad komt van de duivel of men zegt dat goed en kwaad beiden van God komen.
Onjuist allebei zij komen voort uit het Perzisch dualisme en stoelen op de leer van Zoroaster ( Nimrod, de stichter van Babel)..
Het woord "goed" wat gebruikt wordt is "tob" en dat komt 7 x voor in het verslag van de schepping van Genesis 1 vers 3 en 2 vers 3.
Het woord "ra"( kwaad) komt niet een keer voor in dit gedeelte.
Pas na de beproeving van Adam komt dit woordje voor.
Met de schepping van de mens was niets mis en ook niet met de schepping van de gezalfde overdekkende cherub in Ez. 28 vers 12-15 maar deze engelen en mensen zijn geschapen als morele wezens.
Zoals moreel goed niet van tevoren gemaakt kan worden kan moreel kwaad ook niet van te voren geschapen worden.
Dus van een geschapen kwade mens is geen sprake dat heb ik nooit gesteld.
Als ra voorkomt wordt het genoemd in relatie tot het morele wezen.
Niet tot het volmaakte zondeloze wezen.
De boom heet niet de boom van goed en kwaad, maar de boom van kennis van goed en kwaad.
Er kon geen goed of kwaad van die boom genomen of geplukt worden.
De kennis zit niet in die boom. Maar deze kennis was verbonden aan de moraal van het wezen.
Adam was nog maar een zuigeling wat de kennis betreft want de bekwaamheid tot onderscheid had hij nog niet.
Er staat in Hebr 5 vers 14 : "Maar de vaste spijs is voor de volwassenen die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad"
Kennis van goed en kwaad omvat het hele gebied van kennis.