Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor schaapje » 29 feb 2012 16:00

Adam was niet volmaakt

Lees je wel goed? Ik heb geschreven wat in de Bijbel staat God zag dat zijn Schepping GOED was.
en volgens jou was Jezus dat ook niet.

Misschien moeilijk voor je om te begrijpen, maar wat ik heb uitgelegd is dat de Here Jezus als MENS moest optreden, met de Godheid in zich, maar die Godheid heeft Hij nooit voor zichzelf gebruikt.
Waarom zei de satan in de woestijn; als gij honger hebt, verander deze stenen dan in brood.
De satan wist dat Hij dat kon, maar Jezus is in alles de Vader gehoorzaam geweest.
Zelfs aan het kruis werd er geroepen, als gij God bent, kom dan van dat kruis af, en ik geloof dat Jezus ook ergens antwoorde dat Hij een legioen van engelen te hulp kon roepen.
Dus in alles is Hij als MENS gehoorzaam geweest tot aan het kruis, en daarom was Zijn Leven volmaakt in alles en geheel volgens de Wet.
En zo heeft Hij gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden Hebr.5:8

Oké als de mens niet naar Gods Beeld geschapen is dan zijn we het daar nu over eens.
Ja kind ik ben wat ouder dus ik vergeet wel eens wat ook mijn zonden.
Kom nu ook maar met de holle aarde, en ja hoor ik ben aan het einde van de dag Goddank mijn zonden vergeten. Erg hè!

Ik vind dat erg ja, vooral als je er bij zegt .... Goddank
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 feb 2012 16:17

schaapje schreef:Misschien moeilijk voor je om te begrijpen, maar wat ik heb uitgelegd is dat de Here Jezus als MENS moest optreden, met de Godheid in zich, maar die Godheid heeft Hij nooit voor zichzelf gebruikt.

In zijn brief aan de gemeente te Filippi schrijft de apostel Paulus in hoofdstuk 2 en wel in de verzen 2 tot en met 11:

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

Hieruit concluderen wij dat Schaapje de waarheid geschreven heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 feb 2012 16:47

Fijn Optimatus.
Kijk hierin kunnen wij elkaar herkennen! :D
Dan doen de verschillen in kinder/volwassendoop en hoe we over de dag des Heeren denken er niet meer toe.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 17:43

Misschien moeilijk voor je om te begrijpen, maar wat ik heb uitgelegd is dat de Here Jezus als MENS moest optreden, met de Godheid in zich, maar die Godheid heeft Hij nooit voor zichzelf gebruikt

In zijn brief aan de gemeente te Filippi schrijft de apostel Paulus in hoofdstuk 2 en wel in de verzen 2 tot en met 11:

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

Hieruit concluderen wij dat Schaapje de waarheid geschreven heeft.

Nu gaat het over de Here Jezus maar daar gaat het helemaal niet om, dat werd maar zijdelings genoemd, dat Hij die Godheid niet gebruikt heeft voor Zichzelf staat er niet , Hij had Zijn Godheid afgelegd, achtergelaten dus.
Verder helemaal mee eens dat had ik al gezegd.
Het is geen wijsheid van Schaapje, maar een Bijbelse waarheid die ik van harte onderstreep, maar hier gaat het niet over Adam, maar over de 2e Adam.
En Schaapje had het niet over Christus maar over Adam.
Deze tekst zegt tot niet dat Christus gelijk aan Adam was? Of wel?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 17:47

schaapje schreef:Fijn Optimatus.
Dan doen de verschillen in kinder/volwassendoop en hoe we over de dag des Heeren denken er niet meer toe.

Ach ach., mag ik een emmertje!

De aangehaalde tekst gaat helemaal niet over Adam, maar over de Godheid van de Here JEZUS, volkomen buiten het onderwerp.
Bovendien heeft Hij Zijn Goddelijkheid niet kunnen gebruiken want die had Hij afgelegd.
Jouw bewering was dat de Here Jezus een menselijke natuur had.
Ben je dat nog steeds van mening Schaapje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 feb 2012 17:52

Wilsophie schreef:
Ach ach., mag ik een emmertje!

De aangehaalde tekst gaat helemaal niet over Adam, maar over de Godheid van de Here JEZUS, volkomen buiten het onderwerp.
Bovendien heeft Hij Zijn Goddelijkheid niet kunnen gebruiken want die had Hij afgelegd.
Jouw bewering was dat de Here Jezus een menselijke natuur had.
Ben je dat nog steeds van mening Schaapje.

Voor iemand die nauwelijks een week op het forum rondscharrelt, ben je een behoorlijk dominante, maar ook onaardige nieuweling. ?:|
Ik snap niets van wat je schrijft. :-&

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 18:02

Schelpje Of ik hier nu een week kom of 10 jaar dat maakt toch niets uit, we hebben toch dezelfde rechten en plichten om ons te houden aan de regels. Bovendien....
...Ik kan hier toch wel eerder geweest zijn ,... dat weet jij helemaal niet.
Zit je nu ruzie te zoeken?

Schaapje je zei "Ik wil nog even terug naar wat je schreef, dat Jezus volmaakt was, en zondeloos, het Werk dat Hij heeft gedaan heeft dat natuurlijk ook bewezen na Zijn kruisiging.

Maar de Here Jezus is als mens geboren en had in Zijn vlees wel degelijk de mogelijkheid om te zondigen. Want als je zegt dat Hij zondeloos geboren is en niet instaat om te zondigen, dan heeft
wat Hij gedaan heeft voor ons en voor God geen waarde.

Er moest een Mens optreden die in alles God gehoorzaam was.
En ergens staat geschreven, dat Hij gehoorzaamheid heeft geleerd, door hetgeen Hij heeft geleden.
Dus Hij leefde als Mens met al zijn beperkingen in volkomen afhankelijkheid van de Vader en uit vrije Wil.

Ik heb hier vragen over gesteld aan jou maar geen antwoord, ik vraag dit omdat de Here Jezus uit God verwekt is.
Er staat dat Hij zonder zonde was, dus ik lees dan zonder zondige natuur.
Geloof jij dat die natuur via Zijn moeder is doorgegeven.

Er staat in de Psalmen: "..In zonde heeft mijn moeder mij ontvangen..."
Dan mijn volgende vraag. Werd Hij tot zonde gemaakt door Zijn afkomst of toen Hij aan het kruis hing? "

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 feb 2012 18:04

schaapje schreef:Fijn Optimatus.

Ik heb elders op dit forum een aantal duidelijke en in mijn ogen goede uitspraken zien doen over ondermeer de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Het is goed dat we overeenkomsten hebben, dat maakt een gesprek over verschillen meestal een heel stuk aangenamer.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 18:04

Ik snap niets van wat je schrijft.

Heb je wel een goede dominee die je onderwijst of heb je wel aan catechesatie gedaan of Bijbelstudie, want mijn postings zijn niet zo moeilijk als je de Bijbel kent.
Bovendien zijn er voldoende mensen die het wel begrijpen, gezien de pb's die ik krijg.
Dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn, maar dat je het niet snapt zou kunnen, stel dan vragen i.p.v. stigmatiserend gezemel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 18:09

Ik heb elders op dit forum een aantal duidelijke en in mijn ogen goede uitspraken zien doen over ondermeer de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Het is goed dat we overeenkomsten hebben, dat maakt een gesprek over verschillen meestal een heel stuk aangenamer.

Man je bent geweldig, je bent ook de allerbeste organist, althans dat vind je zelf... zo las ik.
Wat een goede uitspraken doe jij toch?
Maar het doet niet terzake in dit topic, dus houd je bij het onderwerp.

Jouw Bijbeltekst stond niet ter discussie en draagt voor mij niets bij.
De Here Jezus had Zijn Godheid afgelegd en was de mensen gelijk geworden, die overeenkomst heb ik gelukkig met jou en de jouwen.

Hij is tot zonde gemaakt, maar is Hij ook zondig geboren?
Dat was de issue.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 feb 2012 18:33

Wat heeft mijn orgelspel in vredesnaam met dit topic te maken en wat heb jij eigenlijk met mijn orgelspel te maken? Do you really care?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 18:43

Ik zag een prachtig filmpje van jou op You tube en daaronder zeg je zelf "Uitstekende organist", maar dat zeg je over jezelf en als jij over jezelf schrijft dat je goede uitspraken hebt gedaan over de Nederlandse geloofsbelijdenis dan schiet mij dat te binnen.
En moet ik erom lachen.

Vragen over mijn basiskennis en of ik jeugdverenigingen heb bezocht en of ik wel elke week onder een goede preek zit hebben ook niets te maken met het topic.
Dus ik paste me even aan aan de klaarblijkelijke gewoonten en permitteerde mij dat te zeggen in het kader van "Uw bescheidenheid zij alle mensen bekend".

Als ik geen antwoorden krijg op mijn vragen dan praten we gewoon over wat anders.

Dat zijn geen privévragen, ik vraag niet naar je adres of je inkomen, ik vraag alleen hoe jij aan je "kennis" komt. En als je die blijft ontwijken, kan het dus lijken dat de forummers gaan suggereren in jouw ogen.
Je zegt hele gevaarlijke dingen, omdat het het allemaal net niet is, of helemaal niet, maar je zegt het met een stellige vroomheid, die anderen misschien niet ontdekken.
Schaapje leest je heel goed! Wij verschillen totaal, maar wij beiden zien (en anderen ook zie ik) dat je een gevaarlijke leer verkondigt. Al dan niet zelf verzonnen!

En als het allemaal echt zou zijn, reageer je niet zo, continue in de aanval.

Dit soort aardige postings roepen wel eens wat op. Heel ondeugend van mij dat weet ik, maar ik wens met respect en met beschaving discussies te voeren.
En ik drijf jullie ongetwijfeld in elkaars armen zo werkt dat, maar inhoudelijk liggen er nog wat vragen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 feb 2012 18:59

Bijvoorbeeld de vraag wat je nu in vredesnaam hier op refoweb wilt bereiken...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 19:07

W.S. Heb je nu zelf niet in de gaten hoe je in feite God de schuld geeft van alles? M.i. verkondig jij een hele gevaarlijke leer. Omdat het heel bijbels LIJKT, maar het niet is!

Deze vraag is heel subjectief, maar ik zal het toch beantwoorden ondanks het label wat er aan hangt.
Het zij je vergeven.
God heeft natuurlijk een groot aandeel zoniet het grootste aandeel in het toebereiden van Zijn schepping.

In het begin van de Bijbel en aan het eind vinden we een rebellie van satan.
De duivel bestaat niet zegt ene Maxim Gorki want het is een uitvinding van onze kwade verbeeldingskracht.
De mens heeft hem uitgevonden om zijn verdorvenheid te rechtvaardigen.
Voor een deel is dit laatste misschien waar maar Beaudelaire antwoordde dat de handigste truc van de duivel is ons ervan te overtuigen dat hij niet bestaat.

De Schrift leert niet dat er voortdurend strijd is tussen goed en kwaad. En leert ook geen uiterlijke verpersoonlijking van het kwaad, maar toont ons een machtig wezen die tegenover God staat.
Satan kan spreken en beweegt zich intelligent voort.
Hij vaart met opzet in mensen.

Sir Robert Anderson schreef in "The Silence of God"dat de satan van de christelijke mythologies een monster is van kwaadaardigheid , en laat niemand zeggen: "Ik word van Godswege verzocht, Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking.

Men doet al snel voorkomen dat men verleid is door satan tot zondigen terwijl ons arglistig hart er verantwoordelijk voor is.

Het goede zou van God komen en het kwaad komt van de duivel of men zegt dat goed en kwaad beiden van God komen.

Onjuist allebei zij komen voort uit het Perzisch dualisme en stoelen op de leer van Zoroaster ( Nimrod, de stichter van Babel)..

Het woord "goed" wat gebruikt wordt is "tob" en dat komt 7 x voor in het verslag van de schepping van Genesis 1 vers 3 en 2 vers 3.
Het woord "ra"( kwaad) komt niet een keer voor in dit gedeelte.
Pas na de beproeving van Adam komt dit woordje voor.

Met de schepping van de mens was niets mis en ook niet met de schepping van de gezalfde overdekkende cherub in Ez. 28 vers 12-15 maar deze engelen en mensen zijn geschapen als morele wezens.
Zoals moreel goed niet van tevoren gemaakt kan worden kan moreel kwaad ook niet van te voren geschapen worden.
Dus van een geschapen kwade mens is geen sprake dat heb ik nooit gesteld.
Als ra voorkomt wordt het genoemd in relatie tot het morele wezen.
Niet tot het volmaakte zondeloze wezen.
De boom heet niet de boom van goed en kwaad, maar de boom van kennis van goed en kwaad.

Er kon geen goed of kwaad van die boom genomen of geplukt worden.
De kennis zit niet in die boom. Maar deze kennis was verbonden aan de moraal van het wezen.

Adam was nog maar een zuigeling wat de kennis betreft want de bekwaamheid tot onderscheid had hij nog niet.
Er staat in Hebr 5 vers 14 : "Maar de vaste spijs is voor de volwassenen die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad"

Kennis van goed en kwaad omvat het hele gebied van kennis.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 29 feb 2012 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 19:10

TheKeimpe schreef:Bijvoorbeeld de vraag wat je nu in vredesnaam hier op refoweb wilt bereiken...

Hetzelfde wat jij wilt neem ik aan.
Ga je nog meer versterking halen.
Gezellig hoor!

Terug naar “Archief”