elbert schreef:Je kent het lichamelijke te veel waarde toe. Wie al wat langer getrouwd is (zoals ik), weet dat het lichamelijke aspect het toetje bij de maaltijd is: lekker, maar zeker niet het hoofdgerecht.
...zoals ik al meerdere malen gezegd heb, seks is zeker niet het belangrijkste in een relatie. Maar ik zie het meer als de gehaktbal bij de groenten en aardappelen. Niet het belangrijkste, maar zeker wel belangrijk voor een gezonde relatie.
elbert schreef:Als je samen het hoofdgerecht niet aankan, dan moet je zeker niet eerst het toetje verorberen. Het probleem waarom veel huwelijken stranden is echt niet de seks. Wie dat beweert, heeft gewoonweg geen ervaring met een goed huwelijk.
Ik beweer dit ook niet. Ik zeg dat slechte seks zich kan uiten in andere aspecten van je leven die je huwelijk kunnen beïnvloeden.
elbert schreef:Het geheim van een stabiele relatie is namelijk liefde, genegenheid, trouw, iets voor de ander willen betekenen enz. Als dat er is, gaat het met de seks ook goed.
Ik kan nog zo erg van iemand houden, maar dat is geen garantie dat de seks ook goed zal zijn. Er zijn zoveel aspecten die het genot van seks beïnvloeden. Strakheid van de vagina, grootte van de penis, ongewenste luchtjes, gebrek aan ervaring/juist weten dat je denkt dat wat jij doet lekker is, het niet kunnen luisteren naar je partner qua behoeftes, of een algemene schaamte. Zoveel dingen die het genot van seks kunnen beïnvloeden, dus denk niet dat de seks al gebakken zit als er sprake is van liefde, genegenheid en trouw.
elbert schreef:Het hele idee dat mensen eerst het fysieke aspect van een relatie moeten ervaren, voordat ze zich kunnen binden, is vaak omdat ze te weinig in elkaar willen investeren, maar wel de lichamelijke lusten willen ervaren. Dit soort relaties zijn vaak de kortdurende, want de basis ontbreekt. Het is ook niet voor niks dat sinds de seksuele revolutie uit de jaren '60 het aantal echtscheidingen exponentieel is gestegen: dat heeft niet alleen met de focus op seks te maken (dat ook), maar vooral ook vanwege de nadruk op de individuele ontplooiing ten koste van de ander. Mensen hebben gewoonweg minder voor elkaar over.
Je hoeft niet eerst het fysieke aspect van een relatie te ervaren om seks voor het huwelijk te hebben. Ik neem namelijk aan dat je elkaar al behoorlijk goed kent voordat je gaat trouwen. En ik ontken zeker niet dat veel tieners en twintigers tegenwoordig op zoek zijn naar puur seksuele relaties. Maar dat is een kwestie van experimenteren. Wat vind ik lekker, waar ik houd ik van, hoe kan ik mijn partner bevredigen, wat vinden zij nou juist lekker, waar ben ik naar op zoek in de 'ware'. Van die hele ontwikkeling zou geen sprake zijn als je wacht voor het huwelijk (tenzij je trouwt op je 18e met de reden dat de bijbel dan zegt dat je seks mag hebben). Deze mensen zijn ook nog helemaal niet op zoek naar een langdurige relatie, dus waarom zou je dat van ze verwachten? "Ik moest wachten voor het huwelijk, dus jullie ook?". Nee, uiteraard niet. Als je kiest voor onthouding voor het huwelijk dan heb ik daar respect voor, maar ik heb net zoveel respect voor mensen die juist eerst willen zoeken naar de dingen die ze lekker vinden voordat ze zich voor altijd binden aan iemand.
elbert schreef:Vind je het dan gek dat het aantal singles en het aantal gebroken relaties (met kinderen die van hot naar her worden gesleept) alleen maar groeit en het aantal stabiele relaties daalt? Dat is echt niet toevallig, maar dat is een gevolg van een veranderde mentaliteit waar mensen echt niet gelukkiger van zijn geworden, integendeel.
Ik zou precies hetzelfde kunnen zeggen van getrouwde koppels, want deze problemen zijn echt niet gereserveerd voor ongetrouwde koppels.
En ik ben benieuwd wat je vind van de analogie van JeeWee.
Van eten mag je genieten, het is niet alleen om te voeden.
Van seks mag je genieten, het is niet alleen voor de voortplanting.
JHM schreef:Ik denk omdat het iets heel bijzonders en speciaals is dat het iets is om te koesteren. Iets wat je niet met een ieder wilt delen maar enkel met die ene persoon met wie je de rest van je leven wilt delen. En wat denk jij?
Als dat zo zou zijn, waarom is het dan ook lekker met iemand met wie je nog niet bent getrouwd? Als god het genot van seks had bedoeld voor mensen die echt van elkaar houden en hun intimiteit met elkaar willen delen, dan zou het ook alleen onder die omstandigheden genot kunnen leveren, maar dat is niet het geval. Ik kan begrijpen dat er (gelovige) mensen zijn die de seksdaad niet kunnen voorstellen met iemand waar ze niet oprecht van houden, maar jullie moeten aan de andere kant ook begrijpen dat er mensen zijn die daar niet zo over denken. En jullie vragen om respect voor jullie mening, en voor mensen die zich onthouden van seks voor het huwelijk, en daar heb ik ook respect voor, maar jullie zullen ook respect moeten kunnen geven voor mensen die er anders over denken, en het niet veroordelen als iets zondigs.