Seks zondig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Seks zondig?

Berichtdoor 1a2b3c » 28 feb 2012 20:42

elbert schreef:Je kent het lichamelijke te veel waarde toe. Wie al wat langer getrouwd is (zoals ik), weet dat het lichamelijke aspect het toetje bij de maaltijd is: lekker, maar zeker niet het hoofdgerecht. Als je samen het hoofdgerecht niet aankan, dan moet je zeker niet eerst het toetje verorberen. Het probleem waarom veel huwelijken stranden is echt niet de seks. Wie dat beweert, heeft gewoonweg geen ervaring met een goed huwelijk. Het geheim van een stabiele relatie is namelijk liefde, genegenheid, trouw, iets voor de ander willen betekenen enz. Als dat er is, gaat het met de seks ook goed. Het hele idee dat mensen eerst het fysieke aspect van een relatie moeten ervaren, voordat ze zich kunnen binden, is vaak omdat ze te weinig in elkaar willen investeren, maar wel de lichamelijke lusten willen ervaren. Dit soort relaties zijn vaak de kortdurende, want de basis ontbreekt. Het is ook niet voor niks dat sinds de seksuele revolutie uit de jaren '60 het aantal echtscheidingen exponentieel is gestegen: dat heeft niet alleen met de focus op seks te maken (dat ook), maar vooral ook vanwege de nadruk op de individuele ontplooiing ten koste van de ander. Mensen hebben gewoonweg minder voor elkaar over. Vind je het dan gek dat het aantal singles en het aantal gebroken relaties (met kinderen die van hot naar her worden gesleept) alleen maar groeit en het aantal stabiele relaties daalt? Dat is echt niet toevallig, maar dat is een gevolg van een veranderde mentaliteit waar mensen echt niet gelukkiger van zijn geworden, integendeel.

=D>

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 feb 2012 20:42

JeeWee schreef:Waarom, denk jij, zou de Schepper dat prettige gevoel aan een orgasme hebben gekoppeld?
En dit bedoel ik met alle respect!

Ik denk omdat het iets heel bijzonders en speciaals is dat het iets is om te koesteren. Iets wat je niet met een ieder wilt delen maar enkel met die ene persoon met wie je de rest van je leven wilt delen. En wat denk jij?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 22:08

elbert schreef:Je kent het lichamelijke te veel waarde toe. Wie al wat langer getrouwd is (zoals ik), weet dat het lichamelijke aspect het toetje bij de maaltijd is: lekker, maar zeker niet het hoofdgerecht.

...zoals ik al meerdere malen gezegd heb, seks is zeker niet het belangrijkste in een relatie. Maar ik zie het meer als de gehaktbal bij de groenten en aardappelen. Niet het belangrijkste, maar zeker wel belangrijk voor een gezonde relatie.

elbert schreef:Als je samen het hoofdgerecht niet aankan, dan moet je zeker niet eerst het toetje verorberen. Het probleem waarom veel huwelijken stranden is echt niet de seks. Wie dat beweert, heeft gewoonweg geen ervaring met een goed huwelijk.

Ik beweer dit ook niet. Ik zeg dat slechte seks zich kan uiten in andere aspecten van je leven die je huwelijk kunnen beïnvloeden.

elbert schreef:Het geheim van een stabiele relatie is namelijk liefde, genegenheid, trouw, iets voor de ander willen betekenen enz. Als dat er is, gaat het met de seks ook goed.

Ik kan nog zo erg van iemand houden, maar dat is geen garantie dat de seks ook goed zal zijn. Er zijn zoveel aspecten die het genot van seks beïnvloeden. Strakheid van de vagina, grootte van de penis, ongewenste luchtjes, gebrek aan ervaring/juist weten dat je denkt dat wat jij doet lekker is, het niet kunnen luisteren naar je partner qua behoeftes, of een algemene schaamte. Zoveel dingen die het genot van seks kunnen beïnvloeden, dus denk niet dat de seks al gebakken zit als er sprake is van liefde, genegenheid en trouw.

elbert schreef:Het hele idee dat mensen eerst het fysieke aspect van een relatie moeten ervaren, voordat ze zich kunnen binden, is vaak omdat ze te weinig in elkaar willen investeren, maar wel de lichamelijke lusten willen ervaren. Dit soort relaties zijn vaak de kortdurende, want de basis ontbreekt. Het is ook niet voor niks dat sinds de seksuele revolutie uit de jaren '60 het aantal echtscheidingen exponentieel is gestegen: dat heeft niet alleen met de focus op seks te maken (dat ook), maar vooral ook vanwege de nadruk op de individuele ontplooiing ten koste van de ander. Mensen hebben gewoonweg minder voor elkaar over.

Je hoeft niet eerst het fysieke aspect van een relatie te ervaren om seks voor het huwelijk te hebben. Ik neem namelijk aan dat je elkaar al behoorlijk goed kent voordat je gaat trouwen. En ik ontken zeker niet dat veel tieners en twintigers tegenwoordig op zoek zijn naar puur seksuele relaties. Maar dat is een kwestie van experimenteren. Wat vind ik lekker, waar ik houd ik van, hoe kan ik mijn partner bevredigen, wat vinden zij nou juist lekker, waar ben ik naar op zoek in de 'ware'. Van die hele ontwikkeling zou geen sprake zijn als je wacht voor het huwelijk (tenzij je trouwt op je 18e met de reden dat de bijbel dan zegt dat je seks mag hebben). Deze mensen zijn ook nog helemaal niet op zoek naar een langdurige relatie, dus waarom zou je dat van ze verwachten? "Ik moest wachten voor het huwelijk, dus jullie ook?". Nee, uiteraard niet. Als je kiest voor onthouding voor het huwelijk dan heb ik daar respect voor, maar ik heb net zoveel respect voor mensen die juist eerst willen zoeken naar de dingen die ze lekker vinden voordat ze zich voor altijd binden aan iemand.

elbert schreef:Vind je het dan gek dat het aantal singles en het aantal gebroken relaties (met kinderen die van hot naar her worden gesleept) alleen maar groeit en het aantal stabiele relaties daalt? Dat is echt niet toevallig, maar dat is een gevolg van een veranderde mentaliteit waar mensen echt niet gelukkiger van zijn geworden, integendeel.

Ik zou precies hetzelfde kunnen zeggen van getrouwde koppels, want deze problemen zijn echt niet gereserveerd voor ongetrouwde koppels.

En ik ben benieuwd wat je vind van de analogie van JeeWee.

Van eten mag je genieten, het is niet alleen om te voeden.
Van seks mag je genieten, het is niet alleen voor de voortplanting.

JHM schreef:Ik denk omdat het iets heel bijzonders en speciaals is dat het iets is om te koesteren. Iets wat je niet met een ieder wilt delen maar enkel met die ene persoon met wie je de rest van je leven wilt delen. En wat denk jij?

Als dat zo zou zijn, waarom is het dan ook lekker met iemand met wie je nog niet bent getrouwd? Als god het genot van seks had bedoeld voor mensen die echt van elkaar houden en hun intimiteit met elkaar willen delen, dan zou het ook alleen onder die omstandigheden genot kunnen leveren, maar dat is niet het geval. Ik kan begrijpen dat er (gelovige) mensen zijn die de seksdaad niet kunnen voorstellen met iemand waar ze niet oprecht van houden, maar jullie moeten aan de andere kant ook begrijpen dat er mensen zijn die daar niet zo over denken. En jullie vragen om respect voor jullie mening, en voor mensen die zich onthouden van seks voor het huwelijk, en daar heb ik ook respect voor, maar jullie zullen ook respect moeten kunnen geven voor mensen die er anders over denken, en het niet veroordelen als iets zondigs.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 feb 2012 22:10

*eens met elbert*

MasterJapie schreef:Dus je trouwt liever eerst voordat je iemand ook lichamelijk leert kennen, omdat je anders zal "branden"? We leven niet meer in de middeleeuwen. Seks staat niet langer gelijk aan zwangerschap. Ik weet dat hier niet heel veel waardering is voor wetenschappelijk bewijs, maar de kans op een zwangerschap tijdens seks met voorbehoudsmiddelen is praktisch nul. Om dat als argument te gebruiken om seks voor het huwelijk af te raden is belachelijk. Is seks tussen 2 tieners van 18 die elkaar een maand kennen en al getrouwd zijn verantwoordelijker dan seks tussen 2 twintigers die elkaar wel leuk vinden maar nog lang niet toe zijn aan de verbinding van het huwelijk?

Ik schreef dat je in seksualiteit naar elkaar groeit. lijkt me ongezond als je na je huwelijk voor het eerst bijv. zoent met elkaar. Dat is niet wat ik bedoel dus, dat je eerst trouwt voordat je elkaar volledig lichamelijk leert kennen, dat is ook een groeiproces naar elkaar toe.
Daarnaast weet ik dat er wetenschappelijk bewijs is dat bij juist gebruik van alle voorbehoedsmiddelen de kans op zwangerschap verwaarloosbaar klein is. Maar ja, waar mensen werken ..of ehh..sexen..worden fouten gemaakt. Ook daar is wel genoeg wetenschappelijk bewijs voor lijkt me.
Ik vind als je klaar bent voor seks, hoor je ook klaar te zijn voor verantwoordelijkheden die daarbij kunnen komen kijken; een stabiele relatie kunnen bieden aan een kindje. Maar ja, ik ben ook tegen abortus. Dus mensen die vinden dat áls het dan toch fout gaat je alsnog er iets aan kan doen..daar kan ik natuurlijk niet mee discussiëren.

Overigens, je laatste voorbeeld. Seks tussen 2 twintigers die elkaar wel leuk zijn maar nog lang niet toe aan de verbinding van het huwelijk. Waar is die seks nu precies op gericht? Waarom zijn ze nog lang niet toe aan de verbinding van het huwelijk, en waarom dan wel aan seks?

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 22:21

meribel schreef:Ik schreef dat je in seksualiteit naar elkaar groeit. lijkt me ongezond als je na je huwelijk voor het eerst bijv. zoent met elkaar. Dat is niet wat ik bedoel dus, dat je eerst trouwt voordat je elkaar volledig lichamelijk leert kennen, dat is ook een groeiproces naar elkaar toe.

En sommige mensen leggen de grens gewoon iets verder, en willen volledig naar elkaar toegegroeid zijn voordat ze de verbinding van een huwelijk vastleggen.

meribel schreef:Daarnaast weet ik dat er wetenschappelijk bewijs is dat bij juist gebruik van alle voorbehoedsmiddelen de kans op zwangerschap verwaarloosbaar klein is. Maar ja, waar mensen werken ..of ehh..sexen..worden fouten gemaakt. Ook daar is wel genoeg wetenschappelijk bewijs voor lijkt me.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die bevestigen de regel. Uitzonderingen worden eruit gepikt juist omdat het zo ongelofelijk is dat er alsnog een 'foutje' gebeurd.

meribel schreef:Ik vind als je klaar bent voor seks, hoor je ook klaar te zijn voor verantwoordelijkheden die daarbij kunnen komen kijken; een stabiele relatie kunnen bieden aan een kindje.

Als je seks bedoeld zonder voorbehoedsmiddelen ben ik het met je eens.

meribel schreef:Maar ja, ik ben ook tegen abortus. Dus mensen die vinden dat áls het dan toch fout gaat je alsnog er iets aan kan doen..daar kan ik natuurlijk niet mee discussiëren.

Tja, dat is inderdaad weer een hele andere discussie.

meribel schreef:Overigens, je laatste voorbeeld. Seks tussen 2 twintigers die elkaar wel leuk zijn maar nog lang niet toe aan de verbinding van het huwelijk. Waar is die seks nu precies op gericht?

Die seks is gericht op verkenning, plezier, spanning, uitlaatklep voor stress, opkrikken van je zelfvertrouwen en het is de manier om je intimiteit te delen met iemand. Als je dat nog nooit zo hebt ervaren omdat je jezelf hebt onthouden van seks voor het huwelijk volgens de bijbel dan is dat inderdaad lastig te begrijpen, maar dit zijn de feiten.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 feb 2012 22:32

MasterJapie schreef:Die seks is gericht op verkenning, plezier, spanning, uitlaatklep voor stress, opkrikken van je zelfvertrouwen en het is de manier om je intimiteit te delen met iemand. Als je dat nog nooit zo hebt ervaren omdat je jezelf hebt onthouden van seks voor het huwelijk volgens de bijbel dan is dat inderdaad lastig te begrijpen, maar dit zijn de feiten.

Ik begrijp dat, maar al die redenen zijn volgens mij egoïstische redenen. ( en dat bedoel ik niet als iets negatiefs, maar dus als 'op jezelf gerichte redenen' )
Prima voor een niet-gelovige. Sterker nog, die zou ik aanraden ( wel met juist gebruik van voorbehoedsmiddelen ) vooral zoveel mogelijk te genieten hier op aarde voor zijn leven hier ophoudt...

Maar als christen leef je met een ander perspectief, en daar hoort ook een andere visie op seksualiteit bij.

En de topicvraag ; is seks zondig? Nee , zeker niet. Seks is iets heel moois, en een prachtig geschenk van God. Maar m.i. als christen gebruik en geniet ik daar op een andere manier van dan de doorsnee niet-christen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 feb 2012 22:34

MasterJapie schreef:Die seks is gericht op verkenning, plezier, spanning, uitlaatklep voor stress, opkrikken van je zelfvertrouwen en het is de manier om je intimiteit te delen met iemand. Als je dat nog nooit zo hebt ervaren omdat je jezelf hebt onthouden van seks voor het huwelijk volgens de bijbel dan is dat inderdaad lastig te begrijpen, maar dit zijn de feiten.

Ik heb met meerdere partners het bed gedeeld, niet op twee handen te tellen (waar ik niet trots op ben). En iedere keer als ik seks gehad had en de daad was gedaan voelde ik een leegte. Tot ik tot geloof kwam, toen leerde ik ware liefde kennen. En mijn stress wordt weggenomen door Christus, bij Hem vind ik mijn rust. Lust vult niet de leegte in het hart, dat doet Christus.

Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’ Matt 11:28-30

MasterJapie

Berichtdoor MasterJapie » 28 feb 2012 22:37

JHM schreef:Ik heb met meerdere partners het bed gedeeld, niet op twee handen te tellen (waar ik niet trots op ben). En iedere keer als ik seks gehad had en de daad was gedaan voelde ik een leegte. Tot ik tot geloof kwam. Toen leerde ik ware liefde kennen, en mijn stress wordt weggenomen door Christus, bij Hem vind ik mijn rust. Lust vult niet de leegte in je hart, dat doet Christus.

Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’ Matt 11:28-30

Ik ben erg blij dat je die leegte hebt kunnen vullen met het geloof. Maar je moet wel begrijpen dat lang niet iedereen dat zo ervaart.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 feb 2012 22:44

meribel schreef:En de topicvraag ; is seks zondig? Nee , zeker niet. Seks is iets heel moois, en een prachtig geschenk van God. Maar m.i. als christen gebruik en geniet ik daar op een andere manier van dan de doorsnee niet-christen.

Goede conclusie.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 28 feb 2012 22:53

Eerlijk gezegd geloof ik dat het niet zo belangrijk is hoe mensen het 'ervaren'.
Als we vanuit verschillende bronnen putten, wordt het moeilijk praten.
De ene groep praat vanuit het eigen gevoel, de andere vanuit wat God ons aan leefregels heeft meegegeven.

Te vaak hoor ik 'het voelt gewoon goed, dus het kan niet fout zijn'.
Maar we zitten op een forum waar we de Bijbel als leidraad nemen. En van daar uit geloof ik dat God ons de seksualiteit heeft gegeven om volop van te genieten, maar binnen de bescherming van een door God bezegelde relatie.

Als je de woorden van God niet als leidraad neemt, kan ik me voorstellen dat je tot een andere conclusie komt, en gewoon voor 'het voelt goed' gaat.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2012 23:20

meribel schreef:En de topicvraag ; is seks zondig? Nee , zeker niet. Seks is iets heel moois, en een prachtig geschenk van God. Maar m.i. als christen gebruik en geniet ik daar op een andere manier van dan de doorsnee niet-christen.

JHM schreef:Goede conclusie.

Ik wil wel even opmerken dat die conclusie pas redelijk recent gemeengoed is. Tot voor niet eens zo heel lang geleden werd echtgenoten vanaf de kansel en in stichtelijke boekjes aangeraden dat ze als het ware met lood in de schoenen de slaapkamer moesten betreden wanneer er... pardon voor de grove taal... weer eens ge***** moest worden.

Een houding die tegenwoordig nauwelijks meer is voor te stellen, en ik ben bijzonder blij dat we daar vanaf zijn, maar wel iets om over na te denken als je op het punt staat die seksuele revolutie van de jaren '60 weer eens te verketteren. Misschien sloeg het een beetje door bij sommigen, maar we hebben er ook veel aan te danken.

Seks als geschenk van God om van te genieten is gewoon een bijzonder moderne gedachte die pas sinds de 19de/20ste eeuw mogelijk is...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 feb 2012 23:22

JeeWee schreef:De ene groep praat vanuit het eigen gevoel, de andere vanuit wat God ons aan leefregels heeft meegegeven.

Op basis van mijn post lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat wat God ons aan leefregels heeft meegegeven op dit gebied verre van eenduidig is, en of er van seks mag worden genoten of niet is grotendeels cultureel-historisch bepaald.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 29 feb 2012 10:40

Drie pagina's met posts rondom de eenvoudige vraag of seks zondig is?
Bijzonder!

Volgens mij was één post met één woord voldoende: nee.

Natuurlijk kun je er van alles bijhalen, dat wordt ook weer gretig gedaan :)
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 29 feb 2012 15:12

Mortlach schreef:Seks als geschenk van God om van te genieten is gewoon een bijzonder moderne gedachte die pas sinds de 19de/20ste eeuw mogelijk is...

Moet jij hooglied nog eens even lezen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 feb 2012 18:58

Schipje schreef:Moet jij hooglied nog eens even lezen.

Inderdaad een goede suggestie en bedenk dan dat prachtige boek zo lang slechts is vergeestelijkt. We moesten dity vooral niet lichamelijk en letterlijk zien!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “[Religie] - Open forum”