Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor schaapje » 27 feb 2012 22:27

@Wilsophie
Waarom had Adam een gebod nodig, dat is wat je vroeg, dat is naar mijn idee iets wat God zelf heeft gegeven, een vraag waarom, is niet op zijn plaats denk ik omdat wij God niet kunnen doorgronden.

Toch heb ik antwoord gegeven hoe ik het zie vanuit de Bijbel, en ik zou je willen vragen om daar eens op in te gaan.

Want je beweert dat het niet ging om het geloof en er was geen vrije wil van de mens Adam.
En je maakt een verschil tussen de goede schepping en het volmaakte.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 feb 2012 22:29

Ik zal het wat anders formuleren, mijn eerste uitleg is wat hakketakkerig, sorry!
Adam had geen gebod, Adam had drie opdrachten:
De aarde te onderwerpen en over haar te heersen; (1:28)
• De hof van Eden te bouwen en te bewaren (2:15), en
• Niet te eten van de boom der kennis des goeds en des kwaads (2:17)

En deze opdrachten moest hij uitvoeren tegen en in een bepaald decor wat ik eerder schilderde.

Dan kunnen we het een verbod noemen!

Je hebt wel de vraag waarom Adam een gebod nodig had, ik ben in verwarring :shock:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 feb 2012 22:33

Ik heb een gevoel dat je een verborgen agenda hebt, een theorie die niet in de Bijbel staat.
En je komt niet tot je punt omdat mijn antwoorden anders zijn dan jij verwacht.
Is dat zo?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 feb 2012 22:39

Nee absoluut geen verborgen agenda, ik werd teveel weggeroepen bij mijn laptopje vandaan en was de draad kwijt, als ik het nu teruglees dan is het heel warrig.
Wat ik probeer te zeggen is heel bekend hoor, maar ik zit met teveel onderwerpen in mijn hoofd.

Ooit stelde iemand mij de vraag: "Als Adam net zo perfect was als de Here Jezus dan hoefde die toch niet te komen? Want hoe kon Adam zondigen als hij een zondeloze natuur had.
En zo is het gekomen.
Snap je?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 feb 2012 22:43

Adam was Gods bruggehoofd op een vijandige aarde.
De aarde was gerenoveerd, maar tot op de dag van vandaag in de macht van satan.
De aarde was geen hof maar moest een hof worden.
Deze opdracht werd gegeven vóór wat men noemde de zondeval ( het woord staat niet in de Bijbel, maar het begrip is duidelijk).

Verklaar je nader, .... de aarde was gerenoveerd.....de aarde was geen hof maar moest een hof worden?
Zonde is iets tegen Gods wil doen.
Hier wordt niet gesproken over de dood als gevolg van de zonde.

Wel dat Adam sterven zou als hij zou eten van die ene verboden boom

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 27 feb 2012 22:44

elbert schreef: Wat niet wegneemt, dat er daarvoor ook een wet was (die we de zedelijke wet noemen). Die zedelijke wet houdt in dat de mens God vreest en met Hem rekent ("wandel voor Mijn aangezicht en wees oprecht", Gen. 17:1). Daarom wordt Noach ook rechtvaardig genoemd (Gen. 6:9), evenals Abel (Hebr. 11:4) en Abraham (Gen. 15:6). Want we moeten ons afvragen, op basis waarvan (welke wet?) worden deze mensen rechtvaardig genoemd? Paulus antwoordt daarop: op basis van de wet van het geloof! (Rom. 3:27) Die wet is er altijd al geweest.

"Wandel voor mijn aangezicht, en wees oprecht/ onberispelijk"; een mooie tekst @elbert en wat een weergave van hoe God de relatie aan wilt gaan. Als een afspiegeling van wie Hij is. Een mooie inkijker dat door de wet van geloof (in Jezus Christus) er rechtvaardigheid en oprechtheid/onberispelijkheid voortkomt. Immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven.

De wet van geloof is dan een principe. Een geestelijk principe, een wetmatigheid waarbij je rechtvaardigheid en oprechtheid toenemen als je geloof in Jezus Christus ook toeneemt. En geloof komt door het (gehoor) horen van het Woord.
Ik moet hem echt even laten bezinken, want het is volgens mij een hele mooie paralel met het NT

Dank je voor het mooie inzicht
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 feb 2012 22:45

Nee absoluut geen verborgen agenda, ik werd teveel weggeroepen bij mijn laptopje vandaan en was de draad kwijt, als ik het nu teruglees dan is het heel warrig.
Wat ik probeer te zeggen is heel bekend hoor, maar ik zit met teveel onderwerpen in mijn hoofd.

Ooit stelde iemand mij de vraag: "Als Adam net zo perfect was als de Here Jezus dan hoefde die toch niet te komen? Want hoe kon Adam zondigen als hij een zondeloze natuur had.
En zo is het gekomen.
Snap je?

Hoe kon een wezen dat wél volmaakt geschapen was tot opstand (zonde) komen?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 feb 2012 23:56

Wilsophie schreef: "Als Adam net zo perfect was als de Here Jezus dan hoefde die toch niet te komen? Want hoe kon Adam zondigen als hij een zondeloze natuur had.
En zo is het gekomen.Snap je?

Als ik je goed begrijp, zeg je dus, dat Adam nadat hij door God geschapen was een zondige natuur had?

b.v.d. Learsi

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 feb 2012 23:58

>>>Wel dat Adam sterven zou als hij zou eten van die ene verboden boom>>

Dat is juist en dat ontken ik ook niet.
Maar de dood had nog een reden als gevolg van uitspraak van God Zelf dat Adam tot de aarde nederkeert omdat hij daaruit genomen was.
Dat is toch ook sterven? Dus ik stel dat de dood ook een oorzaak was van zijn oorsprong.

Hoe kon een wezen dat wél volmaakt geschapen was tot opstand (zonde) komen?

Welk wezen, ik begrijp je niet.

Verklaar je nader, .... de aarde was gerenoveerd.....de aarde was geen hof maar moest een hof worden?
Zonde is iets tegen Gods wil doen.

Zonde is je doel missen.
Als Adam de aarde moest onderwerpen en over haar moest heersen, dan impliceert dat aangezien men slechts vijanden onderwerpt dat de aarde in wezen vijandig stond tegenover God en het nieuwste werk Zijner handen.
Daarom staat er ook een boom die niet aan Gods eisen voldeed. De boom was immers voortgebracht uit de aarde.
Genesis 1 vers 12.
Gen 2 vers 15 zegt:"Zo nam de Heere God de mens en zette hem in de hof van Eden, om die te bouwen en te bewaren.
Hij moest die hof uitbreiden, en bijhouden want van nature zou de hof verwilderen.
Bewaken? Wel dat wijst op een vijand. Deze drievoudige opdracht kreeg Adam voor wat we noemen zijn zondeval. De geschilderde situatie is die van voor de val van de mens en niet daarna.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 00:01

Als ik je goed begrijp, zeg je dus, dat Adam nadat hij door God geschapen was een zondige natuur had?

Zie gekruiste post.
Antwoord op je vraag.
Ik weerspreek de gedachte op grond van de drie opdrachten en de tekst dat de dood 2 redenen had, de zonde en de oorsprong van de aarde waar Adam naar terug zou keren.
(en zie bovenstaande argumenten) dat Adam niet dezelfde natuur had als de Here Jezus Christus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 09:18

@Wilsophie
Met de uitdrukking "wezen" bedoel ik de satan.

Ik wil nog even terug naar wat je schreef, dat Jezus volmaakt was, en zondeloos, het Werk dat Hij heeft gedaan heeft dat natuurlijk ook bewezen na Zijn kruisiging.

Maar de Here Jezus is als mens geboren en had in Zijn vlees wel degelijk de mogelijkheid om te zondigen. Want als je zegt dat Hij zondeloos geboren is en niet instaat om te zondigen, dan heeft
wat Hij gedaan heeft voor ons en voor God geen waarde.
even rectificeren, ik weet dat Jezus zondeloos was/is, maar ik bedoel in dit geval dat Hij met een menselijke natuur geboren is en tevens had Hij de Goddelijke natuur in zich.

Er moest een Mens optreden die in alles God gehoorzaam was.
En ergens staat geschreven, dat Hij gehoorzaamheid heeft geleerd, door hetgeen Hij heeft geleden.
Dus Hij leefde als Mens met al zijn beperkingen in volkomen afhankelijkheid van de Vader en uit vrije Wil.
Laatst gewijzigd door schaapje op 29 feb 2012 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 09:27

Zonde is je doel missen.

Inderdaad en je mist het doel dat God met je voorhad, en waar je tegenin ging.

Als Adam de aarde moest onderwerpen en over haar moest heersen,

Heersen zou besturen zijn, onderwerpen = beheersen.

dan impliceert dat aangezien men slechts vijanden onderwerpt dat de aarde in wezen vijandig stond tegenover God en het nieuwste werk Zijner handen.

Dat is een uitlegging die jij er in ziet, maar die ik niet zie staan.

Daarom staat er ook een boom die niet aan Gods eisen voldeed. De boom was immers voortgebracht uit de aarde.
Genesis 1 vers 12.
Gen 2 vers 15 zegt:"Zo nam de Heere God de mens en zette hem in de hof van Eden, om die te bouwen en te bewaren.

Bewaren zou kunnen zijn behoeden, behouden.

Hij moest die hof uitbreiden, en bijhouden want van nature zou de hof verwilderen.
Bewaken? Wel dat wijst op een vijand. Deze drievoudige opdracht kreeg Adam voor wat we noemen zijn zondeval. De geschilderde situatie is die van voor de val van de mens en niet daarna.

Bewaken en bewaren is niet hetzelfde.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 feb 2012 10:02

Wilsophie schreef:Als Adam de aarde moest onderwerpen en over haar moest heersen, dan impliceert dat aangezien men slechts vijanden onderwerpt dat de aarde in wezen vijandig stond tegenover God en het nieuwste werk Zijner handen.

Onderworpenheid impliceert helemaal niet noodzakelijk vijandschap/vijanden.
1 Kor.15:28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf (naar Zijn mensheid) Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 10:07

Maar de Here Jezus is als mens geboren en had in Zijn vlees wel degelijk de mogelijkheid om te zondigen. Want als je zegt dat Hij zondeloos geboren is en niet instaat om te zondigen, dan heeft
wat Hij gedaan heeft voor ons en voor God geen waarde.

Er moest een Mens optreden die in alles God gehoorzaam was.
En ergens staat geschreven, dat Hij gehoorzaamheid heeft geleerd, door hetgeen Hij heeft geleden.
Dus Hij leefde als Mens met al zijn beperkingen in volkomen afhankelijkheid van de Vader en uit vrije Wil.

O dat ben ik voor 200 % met je eens, voor het eerst dat iemand het zo ziet in mijn" forumcarrière. " =D>
Maar even ter verduidelijking. De Here Jezus was uit God verwekt en uit Maria geboren, en de Bijbel leert : "Wat uit God geboren is kan niet zondigen".
Je ziet het gesprek krijgt een wending, maar dat geeft niet.
De zondelijn wordt dus vererfd via de moeder ( moeder aarde) dat Hij de wet kon overtreden zou heel goed kunnen maar als je de stelling neemt dat zonde je doel missen is dan gaat de vlieger niet op want juist Hij was een Gelovige bij uitstek.
Hij is tot zonde gemaakt dat is helemaal correct , maar als je stelt dat dat al bij Zijn geboorte is, dan heb jij gelijk, maar kun je ook niet stellen dat dat pas gebeurde toen Hij naar het kruis ging.?
De Heer is volledig aan de mensen gelijk geworden echter zonder zonde.
Ik weet niet hoe het in de Bijbel staat, maar als het in het enkelvoud staat dan is het de zondige natuur staat het in meervoud dan is het het product ervan en is het je doel missen.
Hij heeft gehoorzaamheid geleerd ( ik meen Hebr.) door hetgeen Hij heeft geleden is voor mij een eyeopener.
Natuuurlijk leerde Hij alles vanuit de Schriften en in samenspraak met Zijn Vader
En deed niets uit eigen Kracht.
Even de draad oppakken de Here Jezus had niet dezelfde natuur als Adam omdat Hij "uit de hemel was" en ook daarheen terugkeerde.
Zijn oorsprong was ook Zijn bestemming, en bij Adam was de oorsprong de aarde en daar is hij nu nog.
HIj wacht op de Jongste dag en diens opstanding.

Daarmee blijft overeind dat Adam een anti-type is van Christus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 10:09

Onderworpenheid impliceert helemaal niet noodzakelijk vijandschap/vijanden.
1 Kor.15:28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf (naar Zijn mensheid) Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.

Dat ben ik met je eens, het kan ook met hiërarchie te maken hebben.
Ik zal het anders formuleren.

Terug naar “Archief”